Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 10:34

Ik zit zojuist met afschuw en walging te kijken naar een aflevering van Keuringsdienst van Waarde, deze gaat over de kweekgarnalen zoals we heel veel eten in nederland. |( %)

Heel normaal is het kennelijk al om vanaf 1970 van de vrouwtjes die eieren moeten gaan leggen levend een oog af te knippen zodat ze sneller en meer eitjes gaat produceren en er dus veel meer geld wordt verdient. En het wordt nog volstrekt normaal gevonden ook door diegenen die het doen. :oo

Nu heb ik goddank nooit garnalen gegeten (en alle schaal en schelpdieren eigenlijk). Maar de gedachte dat zoveel mensen ter wereld meewerken eigenlijk aan deze wrede verminking zodat ze een garnaal zo goedkoop mogelijk willen opeten. En bijna niemand er vanaf weet -O-

En nog veel naarder is dat heel veel vishandelaren er niet eens van op de hoogte zijn. Iedereen die kweekt weet het maar niemand verteld het aan zijn afnemers.

Dus bedenk als je voortaan een kweekgarnaal opeet je meewerkt aan deze barbaarse wrede verminking.

nine1987

Berichten: 8339
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:38

Joh.. Nooit geweten.. Maar ik ga er niet vanuit dat mensen daarom minder garnalen gaan eten..

En dan deze reclame onder dit topic..

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 10:42

Ik heb de fairphone 4 reclame

Maar het idee dat dit "normaal" gevonden wordt en niet wreed. Je knipt gewoon zonder verdoving bij een levend wezen een oog eraf met een iets verwarmde schaar en dan zou het diertje er een beetje minimaal last van hebben een dagje. %) hoe bedenken ze het _-:(

Zoiets zou eigenlijk op elke levering kweekgarnalen moeten vermeld worden. Dan doen wij in nederland moeilijk over een staart couperen van varkens of paarden (ook wreed en onnodig) maar dit is kennelijk zo geheim gehouden maar eigenlijk nog veel gruwelijker dan een staart inkorten. |(

Ik ben gewoon misselijk bij het idee dat mensen zo wreed kunnen zijn als het gaat om geld verdienen. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:46

karuna schreef:
Dus bedenk als je voortaan een kweekgarnaal opeet je meewerkt aan deze barbaarse wrede verminking.
Oké, thanks for the heads up.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:50

Ik lust ze niet, komt goed uit.
Raar dat hier inderdaad niet meer bekendheid aan is.

Maar zo begrijp ik ook niet dat kreeften en krabben levend overal heen gezeuld worden en dan levend gekookt mogen worden.

Daphne__
Berichten: 12466
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:51

Mensen weten dat veel kippen, varkens etc een bagger leven hebben en dat vind iedereen heel sielugh, maarja stukje vlees op bord is toch wel nét wat belangrijker.... Ik denk dus niet dat er veel mensen zijn die nu denken, ah gosh, die arme garnaal, ik stop met garnalen eten.
Mensen vinden het heel erg allemaal, maar het lekkere eten wat het oplevert, verzacht het allemaal weer :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 10:51

Misschien niet leuk om te lezen of een goede reden om geen kweekgarnalen uit een ver land te eten maar kijken of je ze benelux gekweekt kunt eten of wild gevangen kleintjes. Die zijn duurder maar wel veel diervriendelijker Of je ervan bewust zijn dat het gebeurd en je boeit het niet, dat kan ook.

Maar wie weet komt er voldoende protest tegen en gaat er ooit iets veranderen hierin.

Dp als het goed is is in veel landen verboden inmiddels om levend te koken gelukkig en moeten ze eerst gedood of verdoofd worden.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:58

Als ik heel eerlijk ben. Vind ik dit nog wel meevallen.. Er gebeuren nog veel erge dingen met diertjes. Echt horror. We leven in een zieke wereld... bah

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:02

DuoPenotti schreef:
Ik lust ze niet, komt goed uit.
Raar dat hier inderdaad niet meer bekendheid aan is.

Maar zo begrijp ik ook niet dat kreeften en krabben levend overal heen gezeuld worden en dan levend gekookt mogen worden.

Volgens mij mogen kreeften etc niet meer levend gekookt worden?


Oh wacht, google zegt alleen in Zwitserland, ik dacht zelf dat dat in heel Europa was. -O-

WildDreams

Berichten: 2427
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:08

Wat leven we toch in een zieke wereld. Hoe bedenk je het. De mens had eigenlijk nooit zo ver moeten komen.
Bij dit soort dingen ben ik toch blij dat ik vegetarisch ben. Vlees is lekker, maar absoluut niet het dierenleed waard. Gelukkig is er ondertussen ook super veel lekker vegetarisch “vleesch” :)

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:10

Heh, hoe zijn ze daar ooit achter gekomen dan? :')

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:13

DuoPenotti schreef:
Ik lust ze niet, komt goed uit.
Raar dat hier inderdaad niet meer bekendheid aan is.

Maar zo begrijp ik ook niet dat kreeften en krabben levend overal heen gezeuld worden en dan levend gekookt mogen worden.


Garnalen worden ook levend gekookt

tita

Berichten: 19751
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:14

Nou vegetarisch vlees is niet lekker
Ik probeer elke x iets maar tis allemaal rubber

Welk vegetarisch vlees is echt lekker mals?
Ik probeer te minderen

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:14

Hoe komen ze erbij. Ik had dit wel eens gehoord maar geloofde het niet.Walgelijk. Gelukkig ben ik al heel lang vegetarier, anders zou ik mijn maaginhoud na dit bericht uitkotsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:19

Maarreh, karuna, was jij niet degene die een hele vriezer vol vlees had dat bijna weggegooid moest worden? Iets met een pot en een ketel.

WildDreams schreef:
Wat leven we toch in een zieke wereld. Hoe bedenk je het. De mens had eigenlijk nooit zo ver moeten komen.
Bij dit soort dingen ben ik toch blij dat ik vegetarisch ben. Vlees is lekker, maar absoluut niet het dierenleed waard. Gelukkig is er ondertussen ook super veel lekker vegetarisch “vleesch” :)
En zelfs vegetarische zalm. :9 Qua textuur wat anders dan "echte" zalm, steviger, maar zeker niet vies.

tita schreef:
Nou vegetarisch vlees is niet lekker
Ik probeer elke x iets maar tis allemaal rubber

Welk vegetarisch vlees is echt lekker mals?
Ik probeer te minderen
Kipstuckjes, Mc2 burger, vega rookworst, de spekjes, shoarma en gyros van Vivera... Er zijn daarnaast ook gerechten zonder een lap biefstuk los op je bord hè? :+

Daphne__
Berichten: 12466
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:21

tita schreef:
Nou vegetarisch vlees is niet lekker
Ik probeer elke x iets maar tis allemaal rubber

Welk vegetarisch vlees is echt lekker mals?
Ik probeer te minderen


Deze vind ik echt fantastisch <3 We hebben hier geen Jumbo, maar ik rijd er speciaal voor deze naar een toe :')
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-l ... -508589STK

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:26

Mja door het wegknippen van het oog wordt er hormonaal iets verstoord waardoor die diertjes sneller en meer eitjes produceren... en als bijkomend effect zijn ze gevoeliger voor ziektes...

Mij maak je niet wijs dat het beestje enkel een dagje last heeft... de hele hormoonhuishouding raakt verstoord...

Ik vind daar wel wat van ja...

Ik heb ook echt zoiets van hoe is er ooit iemand achtergekomen dat het afknippen van een oog dit als effect heeft... mensen zijn wat dat betreft toch echt ziek in hun hoofd...

Ik at al geen garnalen.... dus voor mij wijzigt er niets...
Ik probeer in ieder geval bewuste keuzes te maken over wat er op mijn bord komt... maar ik denk wel dat wij mensen dierlijke eiwitten nodig hebben.. dan maar een duurder stukje vlees, en dan een wat kleiner stukje... (ik snap dingen als 800 gram steak voor 1 persoon ook absoluut niet) maar wel ergens gehaald waar ik meer zekerheid heb over de kwaliteit van leven van het dier in kwestie..

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:26

tita schreef:
Nou vegetarisch vlees is niet lekker
Ik probeer elke x iets maar tis allemaal rubber

Welk vegetarisch vlees is echt lekker mals?
Ik probeer te minderen


Heel erg veel is gewoon lekker. Je moet geen vlees pakken waarmee je een biefstuk wilt vervangen, maar van Vales hebben ze verschillende lekkere producten. Zo ook bij Gourmet Garden.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Keuringsdienst van waarde, ogen afknippen van kweekgarnalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:38

Ik vind dat er veel meer documentaires als dit mogen komen.
En het liefst met kijkplicht.

Het is niet te bevatten wat de mens dieren aandien uit naam van hun vraatzucht.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:41

Blij dat ik al jaren vega eet, de wreedheid van de mens kent geen grenzen..

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:49

tita schreef:
Nou vegetarisch vlees is niet lekker
Ik probeer elke x iets maar tis allemaal rubber

Welk vegetarisch vlees is echt lekker mals?
Ik probeer te minderen


Met Jackfruit kun je een hoop dingen. Maar je kunt vlees ook gewoon weglaten.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:51

Keurongsdienst v waarde is echt een top programma, ik kijk het vaak maar ik vind het raar dat jij ts zegt dat we hieraan meewerken.. als je iets niet weet betekend dst niet gelijk dat je er aan mee werkt. We worden gewoon bedonderd
Ik had hier geen weet van en vind niet dit normaal is dus ik ga nu wel andere garnalen eten waarbij dat niet gebeurt.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:53

Brrrr wat een naar idee… goed dat dit soort onderzoeksprogramma’s dit uitzoeken :j

Wat ik niet snap, is dat er mensen zijn die zeggen geen of minder vlees/vis te willen eten, maar dat niet doen omdat de vervangers niet lekker genoeg zijn. Maar je hoeft je vlees/vis toch niet altijd te vervangen?? Genoeg gerechten waar überhaupt geen vlees/vis aan te pas komt en waar ook echt geen vervanger nodig is! Allerlei pasta’s, couscous, rijst, wraps, ovengerechten, maaltijdsalades etc waar je prima uit de voeten kunt zonder vlees/vis/vervangers.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:04

Gatverdamme wat sneu. Nou nu eet ik dus zeker geen garnalen meer, bedankt voor de headsup.

En voor de mensen die niet vega willen/kunnen gaan; je kunt vlees kopen bij bedrijven waar de beesten wel goed behandeld worden, goed leven hebben gehad, op een goede manier geslacht worden, geen onnodige medicatie krijgen, etc. Het is niet; leven op groenten OF vetgemeste biggen van de lopende band, er is een heel goede tussenweg.

leeslampje schreef:
Brrrr wat een naar idee… goed dat dit soort onderzoeksprogramma’s dit uitzoeken :j

Wat ik niet snap, is dat er mensen zijn die zeggen geen of minder vlees/vis te willen eten, maar dat niet doen omdat de vervangers niet lekker genoeg zijn. Maar je hoeft je vlees/vis toch niet altijd te vervangen?? Genoeg gerechten waar überhaupt geen vlees/vis aan te pas komt en waar ook echt geen vervanger nodig is! Allerlei pasta’s, couscous, rijst, wraps, ovengerechten, maaltijdsalades etc waar je prima uit de voeten kunt zonder vlees/vis/vervangers.

Inderdaad is dit vaak wel een uitkomst, maar veel mensen kunnen er niet zonder (vega)vlees. Worden na een tijdje zwak of depressief door bouwstoffen die ze missen.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:11

Altijd bijzonder hoeveel excuses er boven water komen wanneer het over dit onderwerp gaat.
We kunnen niet zonder dierlijke eiwitten, er zijn geen goede vervangers, er gebeuren veel ergere dingen.. :))

Zolang je gevarieerd vega(n) eet kom je op b12 na niks te kort. En die kan je makkelijk als vegan supplement bij slikken.
@Gitana, ik vraag me af of dat wetenschappelijk onderbouwd is (en dan niet door een bedrijf wat achter de schermen wordt gesponsord door de vlees/zuivel/vislobby). Ik ken talloze mensen die (deels) plantaardig eten en herken de klachten van jou niet.
Plus, regelmatig vlees/vis eten is geen garantie om alle voedingswaarde binnen te krijgen.

Vervangers is zoeken wat je lekker vindt en accepteren dat het geen vlees is en het dus nooit precies hetzelfde zal smaken. Er zijn 1001 gerechten zonder dierlijke producten, je moet alleen wel opnieuw leren koken als het ware.

En ja, er gebeuren zoveel ergere dingen. Laten we dan ook maar stoppen met een verbetering in welke vorm dan ook, er zijn toch altijd mensen die het slechter doen dan jij dus wat helpt jouw bijdrage :+
Laatst bijgewerkt door xTammyy op 07-10-22 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt