Netflix, de Dahmer serie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:55

Vind de serie dan ook een stukje bewustwording voor jezelf. Dat je misschien ook niet zomaar met iemand mee moet gaan.

Mars

Berichten: 33268
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:58

Als je als niet-nabestaande of betrokkene slachtofferhulp belt vanwege een Netflix serie dan heb je echt heel weinig zorgen in je leven.

Eulogy
Berichten: 5741
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:03

Momo94 schreef:
Vind de serie dan ook een stukje bewustwording voor jezelf. Dat je misschien ook niet zomaar met iemand mee moet gaan.

Nou ja dat vind ik wel weer richting victim blaming gaan en is volgens mij ook niet echt wat er met de serie gezegd wordt.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:04

Eulogy schreef:
Momo94 schreef:
Vind de serie dan ook een stukje bewustwording voor jezelf. Dat je misschien ook niet zomaar met iemand mee moet gaan.

Nou ja dat vind ik wel weer richting victim blaming gaan en is volgens mij ook niet echt wat er met de serie gezegd wordt.


Nee ik snapte die opmerking ook niet helemaal :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:20

Eulogy schreef:
Momo94 schreef:
Vind de serie dan ook een stukje bewustwording voor jezelf. Dat je misschien ook niet zomaar met iemand mee moet gaan.

Nou ja dat vind ik wel weer richting victim blaming gaan en is volgens mij ook niet echt wat er met de serie gezegd wordt.
Nog los van het feit dat Dahmer ook rustig de tijd nam om mensen hun vertrouwen te winnen voordat hij ze mee naar huis nam. Zijn slachtoffers waren niet allemaal mensen met wie hij uit was op een ONS.

LWDaisy

Berichten: 4788
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:25

Ik ben er nog volop in bezig.
Geschifte kerel was dat zeg!

Ik had véél meer moeite met seizoen 2, aflevering 3 van AHStories gisteren, bah!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:27

Oh die vond ik fantastisch _O-

LWDaisy

Berichten: 4788
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:27

Urbanus schreef:
Oh die vond ik fantastisch _O-


Oh god nee, wat een smerige aflevering :') De rest (van wat ik al gezien heb) vind ik wel goed, vooral Dollhouse was echt gaaf!
Edit: geef mij maar de pokken, ik sla de remedie echt liever over :')

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 16:30

LWDaisy schreef:
Ik ben er nog volop in bezig.
Geschifte kerel was dat zeg!

Ik had véél meer moeite met seizoen 2, aflevering 3 van AHStories gisteren, bah!


Wat zijn de AH stories :+

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:36

American Horror Stories, op Disney van dezelfde regisseur als de Dahmer serie.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 16:47

Urbanus schreef:
American Horror Stories, op Disney van dezelfde regisseur als de Dahmer serie.



Ah ok snap em :D

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:48

Kan mij beste voorstellen dat het pijnlijk is voor de nabestaande!

Maar vond het wel een super goede gespeeld.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:57

Ik ben er nog niet aan begonnen, ben nog even de John Wayne Gacy Tapes aan het afkijken :')

Anyways.
Ik ben echt een true crime junkie. Mijn favoriete podcast is Morbid, lees allerlei true crime boeken en ik heb echt een hoop docu's en verfilmingen van echte zaken gezien. Ik kijk nu o.a. dus conversations with a killer over Gacy, valt me een beetje tegen, maar goed. Mijn punt is dat ik totaal niet anti verfilming / hervertelling et cetera ben.

Echter... Mijn probleem met deze serie is wat al eerder is aangegeven: er is niet met de nabestaanden gecommuniceerd over de serie. En als je dan die vergelijking ziet van de film versie en de originele victim statement van Isbell... Dat is bijna eng zo exact gelijk is dat. Natuurlijk zijn het openbare beelden, maar als je iemand zo exact namaakt in een film, dan lijkt het me dat je op z'n minst even een belletje naar die persoon doet? (Edit: de vergelijking https://twitter.com/CarolDaRonch/status ... tBGgQiunsQ)

Ik ga 'm wel kijken. Heb al veel gezien en gelezen over Dahmer dus ben erg benieuwd naar deze serie.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:07

Ik vind het een geweldige serie. Ben bij aflevering zes.
Fascinerend om te zien hoeveel er fout ging bij politie en justitie waardoor hij zo lang door kon gaan.
Geweldig gespeeld door de acteurs.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:13

Fortitude schreef:
Ik ben er nog niet aan begonnen, ben nog even de John Wayne Gacy Tapes aan het afkijken :')

Anyways.
Ik ben echt een true crime junkie. Mijn favoriete podcast is Morbid, lees allerlei true crime boeken en ik heb echt een hoop docu's en verfilmingen van echte zaken gezien. Ik kijk nu o.a. dus conversations with a killer over Gacy, valt me een beetje tegen, maar goed. Mijn punt is dat ik totaal niet anti verfilming / hervertelling et cetera ben.

Echter... Mijn probleem met deze serie is wat al eerder is aangegeven: er is niet met de nabestaanden gecommuniceerd over de serie. En als je dan die vergelijking ziet van de film versie en de originele victim statement van Isbell... Dat is bijna eng zo exact gelijk is dat. Natuurlijk zijn het openbare beelden, maar als je iemand zo exact namaakt in een film, dan lijkt het me dat je op z'n minst even een belletje naar die persoon doet?

Ik ga 'm wel kijken. Heb al veel gezien en gelezen over Dahmer dus ben erg benieuwd naar deze serie.


Dit laatste vind ik ook wel heftig. Dan zie je jezelf als een exacte kopie in een tv serie in waarschijnlijk een van je meest zware en emotionele momenten zonder daarover ingelicht te zijn. Eerlijk? Daar zou ik ook een programma voor aanklagen. Maar je hebt geen poot om op te staan omdat het gebaseerd is op publieke beelden.
Ik begrijp de link met slachtofferhulp NL niet zo, maar de volgende artikelen begrijp ik wel goed en gaan over Rita Isbell, een nabestaande van één van de slachtoffers, die dus in de serie terugkomt. https://www.buzzfeed.com/noradominick/jeffrey-dahmer-netflix-series-criticism-victims-family https://www.insider.com/rita-isbell-sister-jeffrey-dahmer-victim-talks-about-netflix-show-2022-9.
Dat vind ik kwalijk en daarin gaat het gooien van een zoveelste serie/docu over een moordenaar puur over sensatie en geldzucht.
De rouw na iemand verliezen op zo'n traumatische wijze is al enorm complex en als het dan om de zoveel jaar weer op wordt gehaald, letterlijk in beeld wordt gebracht zorgt ervoor dat slachtoffers het ook niet een plekje kunnen geven en het constant herbeleven.
Aan de andere kant vind ik het wel goed hoe de serie belicht hoe (institutioneel) rascisme en homofobie zo'n grote rol heeft gespeeld in een persoon zulke gruweldaden laten begaan. Iets wat waarschijnlijk nog steeds op kleinere en ook grote schaal gebeurd.

Los daarvan moet ik toegeven dat ik het ook een intrigerende serie vind en er dan toch naartoe wordt getrokken om het te kijken, maar door bovenstaande sta ik er erg dubbel in. Eigenlijk zou het beter zijn als ze zulke series minimaal baseren op een waargebeurd verhaal en er verder een eigen draai aan geven of wachten tot er zoveel jaar voorbij is dat het niet meer direct de nabestaanden raakt. Maar goed, ik betwijfel of dat gaat gebeuren. Op zijn minst hadden ze met de nabestaanden om de tafel kunnen gaan.

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:35

Eulogy schreef:
Momo94 schreef:
Vind de serie dan ook een stukje bewustwording voor jezelf. Dat je misschien ook niet zomaar met iemand mee moet gaan.

Nou ja dat vind ik wel weer richting victim blaming gaan en is volgens mij ook niet echt wat er met de serie gezegd wordt.


Dat is ook niet hoe ik het bedoelde.. Ik weet het eigenlijk dan even niet zo goed uit te leggen..
Sorry als het zo overkwam.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:44

Momo94 schreef:
Eulogy schreef:
Nou ja dat vind ik wel weer richting victim blaming gaan en is volgens mij ook niet echt wat er met de serie gezegd wordt.


Dat is ook niet hoe ik het bedoelde.. Ik weet het eigenlijk dan even niet zo goed uit te leggen..
Sorry als het zo overkwam.


Ik vatte hem dus ook totaal niet zo op en kan de opmerking eigenlijk wel begrijpen. In de tijden dat dit gebeurt is moest Dahmer zich nog 'moeite doen' om iemand op te pikken, tegenwoordig met alle sm & en apps zoals Tinder en dergelijke is het een stuk makkelijker om slachtoffers te vinden als je kwaad wilt doen.

Kijk bijvoorbeeld wat er met Gino is gebeurt, absoluut niet zijn schuld maar hoe makkelijk was het voor zijn moordenaar om hem van de straat te plukken.

Gevaar zal er altijd zijn, net zoals mensen zoals Dahmer. Wie weet wat mijn buurman in zijn vrije tijd doet? Je weet het niet tot het aan het licht komt.

In het geval van Dahmer is het vooral schrikbarend hoe alles in de doofpot werd gestopt, hoe slim hij dit heeft aangepakt en hoe normaal hij dat vond.

Morgen komen de tapes ervan online en die ga ik zeer zeker luisteren. Het is afschuwelijk maar ik vind het desalniettemin reuze interessant en fascinerend.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:48

Ik snap zeker dat de serie voor de nabestaande heftig is, zeker als er niets over vermeld werd.
Toch was het voor mij een verbazing hoe de politie handelde en ik vind het juist goed dat zoiets meer bekend word want het gebeurd nog steeds(het wegkijken in een ''slechte'' buurt.)
toch vind ik het ergens jammer dat het brein niet is onderzocht, want zoiets vind ik dan ook ontzettend interessant.
Al bij al vond ik het echt een goede serie met goede acteurs.

Eulogy
Berichten: 5741
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:03

Ah dan vatte ik het verkeerd op, excuus :)

Ik vond het inderdaad ook vooral schokkend hoe het, ondanks alle red flags en signalen, zo lang vrijwel ongestoord door heeft kunnen gaan.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:09

Eulogy schreef:
Ah dan vatte ik het verkeerd op, excuus :)

Ik vond het inderdaad ook vooral schokkend hoe het, ondanks alle red flags en signalen, zo lang vrijwel ongestoord door heeft kunnen gaan.


Als de slachtoffers witte en heteroseksuele slachtoffers uit buurten met een hogere sociale economische status waren was het waarschijnlijk nooit zo gelopen, dat is een absurde gedachte.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 18:13

Uhmm er waren een paar slachtoffers toch echt blank hoor!

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:51

tylando schreef:
Uhmm er waren een paar slachtoffers toch echt blank hoor!


Dan moet je de serie denk ik toch nog een keer bekijken want dan mis je het punt compleet. :=

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 18:55

En waar slaat dit antwoord op?
Zeg toch gewoon wat ik gezien heb.

Tuurlijk zie ik het racisme gedeelte wel. Maar geef gewoon antwoord op wat er is gebeurd.
Bedankt voor je conclusie waar ik dus niks mee kan.

Geef dan gewoon jouw visie en punt en niet zo'n rot antwoord

fotolijstje

Berichten: 2723
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:59

tylando schreef:
Uhmm er waren een paar slachtoffers toch echt blank hoor!

2 personen van de 17..
De eerste witte persoon was trouwens ook zijn eerste moord.

Maar ze waren zo laks toen op dat moment. Echt ongelofelijk en het ergste is dat de agenten ontslagen werden maar daartegen in gingen en zo weer mochten verder werken. Bizar voor woorden.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:04

tylando schreef:
Uhmm er waren een paar slachtoffers toch echt blank hoor!


Ik noem toch niet voor niets drie factoren en niet alleen huidskleur? En die factoren bouwen weer op elkaar voort. Als een van de factoren was weggevallen voor het merendeel van de slachtoffers, was het verhaal waarschijnlijk anders gelopen. Al had huidskleur wel een grotere impact dan homoseksualiteit waarschijnlijk, omdat het laatste vaak in het geheim gebeurde en dus niet altijd een bekende eigenschap van het slachtoffer was.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 06-10-22 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt