Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:24

Eens met die provincie dat Rusland is van China.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:49

pien_2010 schreef:
Ik steun hem in zijn pogingen maar heb er een hard hoofd in. Ik volg de serie van de zijderoute, en China is zeer naar bezig in verschillende landen en heeft grote dikke poep aan de plaatselijke bevolking. Ze spelen in op de corruptie van overheden , geven geld etc onder het mom van "als wij dit of dat doen , dat is zo goed voor je land" oom vervolgens gebieden uit te putten, over te nemen op zo'n manier dat de plaatselijke bevolking crepeert. Het is een vorm van neo kolonialisme waar de honden geen brood van lusten. En dat, terwijl China het gewoon op een eerlijke manier, volgens de win-win formule zou kunnen doen het investeren in andere landen, het uitbreiden van hun economische macht ipv uitputting van de bodem, vervuiling (enorm van die landen) en het laten creperen letterlijk van de bevolking. Dus China kent maar één belang en dat Is China zelf met bepaalde bevolkingsgroepen en alles dat er van af wijkt kan het volledig schudden. Het is gewoon verschrikkelijk!

Dus ja, Macron moet zeker dit doen, maar ik vrees dat hij bedrogen uitkomt. Zelensky wil namelijk ook dat China haar verantwoordelijkheid neemt.


De Nieuwe Zijderoute is een boeiende serie. Maar in relatie tot het ‘overnemen’ van Rusland is de insteek wel heel opportunistisch. Ik denk/verwacht dat China zijn tijd neemt. Als (ALS) China Rusland wil overnemen gaan de meesten van ons dat niet meer meemaken. China heeft romantisch gezegd ‘eeuwig’ de tijd. Al het andere zou dom zijn. Als de geschiedenis sinds pak-m-beet 1812 ons iets leert dan is het dat Rusland stomweg te groot is om zomaar even militair over te nemen. Dat lukt ook China niet.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:54

Rusland is voor zoveel dingen te groot. Te groot om fatsoenlijk te besturen bijvoorbeeld.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:56

mysa schreef:
Rusland is voor zoveel dingen te groot. Te groot om fatsoenlijk te besturen bijvoorbeeld.


:D Helemaal eens. China ook. Idem de VS en wellicht zelfs Europa/de EU.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 23:02

De big pharma laat zich weer zijn beste kant zien -:(-

Er worden record hoeveelheden medicatie (300%) naar Rusland verkocht (niet onder sanctie), door onder andere Novartis en Roche :\

Bron: NZZ en 20min.ch

Ondertussen zijn er al tijden tekorten in Europa. Iets gaat er weer enorm mis in deze wereld -O-

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:26

Voor mij is de farmaceutische industrie al jaren maffia, die over de ruggen van zieke mensen enorm veel geld verdient. Dus dit verbaast me niet.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:36

ik weet nu niet wat ik moet vinden van die gelekte documenten.
Zit er iemand hoog in de boom in de VS die heeft gelekt dan is dat zeer zorgelijk, Maar als dit een opzetje is om de Russen om de tuin te leiden dan spelen beide partijen Oekraine en de VS het goed.
De documenten bevatten op bepaalde punten duidelijk verkeerde informatie (zoals het aantal slachtoffers aan Russische kant). Dus het kan ook zijn dat de documenten door de Russen zijn aangepast en worden gebruikt voor propagandadoeleinden. Dat zullen het wel echte documenten kunnen zijn en beschikken de Russen over de juiste info.

Intussen lijkt het offensief in Bakhmut volledig vastgelopen. Wagner heeft zijn posities in de flanken rond bakhmut overgedragen aan het Russische leger en Wagner concentreert zich alleen nog in het centrum. Ze hebben teveel verliezen geleden. En je kunt inmiddels wel stellen dat het Russische offensief is mislukt.
https://www.youtube.com/watch?v=bm6Gk02vsiQ

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:04

Babootje schreef:
ik weet nu niet wat ik moet vinden van die gelekte documenten.
Zit er iemand hoog in de boom in de VS die heeft gelekt dan is dat zeer zorgelijk, Maar als dit een opzetje is om de Russen om de tuin te leiden dan spelen beide partijen Oekraine en de VS het goed.
De documenten bevatten op bepaalde punten duidelijk verkeerde informatie (zoals het aantal slachtoffers aan Russische kant). Dus het kan ook zijn dat de documenten door de Russen zijn aangepast en worden gebruikt voor propagandadoeleinden. Dat zullen het wel echte documenten kunnen zijn en beschikken de Russen over de juiste info.

Intussen lijkt het offensief in Bakhmut volledig vastgelopen. Wagner heeft zijn posities in de flanken rond bakhmut overgedragen aan het Russische leger en Wagner concentreert zich alleen nog in het centrum. Ze hebben teveel verliezen geleden. En je kunt inmiddels wel stellen dat het Russische offensief is mislukt.
https://www.youtube.com/watch?v=bm6Gk02vsiQ

Van wat ik heb gezien zijn er ook weer Russische kopiën van bepaalde gelekte documenten in omloop waar de slachtoffers aan Russische kant nog eens ge-fotoshopt zijn.

Ik denk wel dat de documenten echt gelekt zijn maar ze zijn te mooi en te divers van onderwerp om per ongeluk gelekt te zijn of doelbewust door een bepaalde medewerker om Rusland te helpen. Ik zet in op in opdracht expres gelekt.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:03

Ik begrijp dat er een verdachte op het oog is en een arrestatie ophanden.
De verdachte is een jonge extreemrechtse (21 jaar) wapenfanaat die op een militaire basis werkte en topgeheimen deelde met een chatgroepje van zo’n 25 jonge wapen-enthousiastelingen en gamers. Volgens NBC News gaat het om Jack Teixeira, een 21-jarige man die lid is van de Massachusetts Air National Guard.

Bizar dat dit kan.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:34

Die gast zit in een besloten discord groepje en dit is al 6 tot 8 maanden geleden daar gedeeld. Ik wist ook niet wat ik hoorde Babootje. Zo bizar!!

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 20:35

Ik weet nog steeds niet goed of ik het geloof eigenlijk. Ergens denk ik nog steeds aan een „dummy“ die expres de wereld ingeholpen is om de aandacht af te leiden.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:03

Je vraagt je wel af hoe die 21-jarige, die bij een National Guard dient aan zulke informatie komt. Het is normaal niet zo dat deze info op het prikbord in de kantine hangt.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:05

Nou inderdaad, dat vroeg ik me ook af.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 22:07

Karl66 schreef:
Je vraagt je wel af hoe die 21-jarige, die bij een National Guard dient aan zulke informatie komt. Het is normaal niet zo dat deze info op het prikbord in de kantine hangt.


Het doet me denken aan de eerste „dader“ uit de film das Parfum. Zo‘n typisch „boefprofiel“ waar mensen dan vrede mee hebben terwijl de echte waarheid vergeten gaat totdat het echt mis gaat.

Maar goed dat kan ook weer mijn ultiem duistere kijk op de politiek zijn.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:00

pien_2010 schreef:
Die gast zit in een besloten discord groepje en dit is al 6 tot 8 maanden geleden daar gedeeld. Ik wist ook niet wat ik hoorde Babootje. Zo bizar!!

Zeker bizar. Vooral ook dat het blijkbaar ruim een half jaar heeft geduurd voordat het viraal ging. Meer een tijd uit het postduiven-tijdperk :D
Ik vind het een heel wonderlijk verhaal.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:59

Het lijkt alsof De Telegraaf Russische propaganda overneemt. Maar dit lees ik nergens in andere media.
De Telegraaf moet nog leren dat wat Rusland bericht geen betrouwbare informatie oplevert. :D
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1091105 ... r-oekraine

Rusland: 'Oekraïense militairen vastgezet in Bachmoet'

Rusland heeft donderdag verklaard dat het de Oekraïense troepen in Bachmoet heeft vastgezet. Oekraïense versterkingen zouden de stad niet meer bereiken, waardoor de Russen op het punt lijken te staan de stad in te nemen. Bachmoet is sinds afgelopen zomer het epicentrum van de gevechten in Oekraïne.
“Het Wagner-huurlingenleger voert nog steeds militaire operaties met hoge intensiteit uit om de vijand te verdringen in de wijken van het centrum van Artiomovsk (de Russische naam van Bachmoet)”, meldde het Russische ministerie van Defensie in zijn dagelijkse rapport.

“De Russische luchtlandingstroepen ondersteunen de aanvalstroepen langs de flanken en blokkeren het Oekraïense leger om versterkingen naar de stad te sturen en zich terug te trekken uit Bachmoet”, gaat het rapport verder.

De laatste dagen lijken de Oekraïense militairen terrein te verliezen in het centrum, waar verschillende Russische oorlogscorrespondenten recent naartoe zijn gereisd. Door het grote aantal verliezen in beide kampen is de stad een symbool geworden van de slepende strijd om de geïndustrialiseerde regio Donbas, een uitgesproken doel van Moskou.

Russische militairen zijn de laatste maanden ten noorden en ten zuiden van Bachmoet opgerukt. Daardoor waren verschillende bevoorradingsroutes al afgesneden. Het hoofd van de door Rusland bezette regio Donetsk, Denis Poesjilin, publiceerde maandag een video waarin hij in het centrum van Bachmoet staat. Daarin beweerde hij dat de stad werd “bevrijd”.

Stand van vandaag:
https://www.youtube.com/watch?v=AjWUlHreNyU

Het Oekrainse leger komt steeds minder Wagner troepen tegen bij hun gevechten in de stad en steeds meer troepen van het reguliere Russische leger. Gisteren werd nog bericht dat het reguliere Russische leger de posities van Wagner op de flanken had overgenomen. En dat Wagner troepen zich concentreerden in de stad. Dat lijkt erop te duiden dat er niet veel meer van de Wagner groep over gebleven is in Bakhmut.
Oekraine heeft nog steeds de controle over de spoorweg en het station en heeft het Russische leger op de flanken in enige mate terug weten te dringen. En houdt zn verdedigingslinie vast. En heeft nog steeds 2 aanvoerlijnen naar de stad. Dat was sinds gisteren al het geval.
Terwijl het er 1,5 week naar uit zag dat de Russen Bakhmut snel zouden innemen, is dat nu zeker nog niet aan de orde.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:53

Karl66 schreef:
Je vraagt je wel af hoe die 21-jarige, die bij een National Guard dient aan zulke informatie komt. Het is normaal niet zo dat deze info op het prikbord in de kantine hangt.


Bijna een miljoen mensen kunnen bij die gevoelige informatie, lees ik net op de live-blog van de NOS (bron Politico)

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:11

Ach ach wat is hier nu toch het nut van?
https://news.sky.com/story/ukraine-war- ... y-12541713

Vijf doden en vijftien gewonden bij 'Russische aanval op burgers'
Een Russische raketaanval op een appartementengebouw heeft volgens de gouverneur van de regio Donetsk vijf burgers gedood en vijftien gewond in Oost-Oekraïne.
Pavlo Kyrylenko gelooft dat een kind en zeven andere mensen onder het puin in Sloviansk liggen na de explosies rond 16.00 uur lokale tijd.
Een appartementengebouw van vijf verdiepingen, vijf huizen, een winkel, een club en drie auto's raakten beschadigd, schreef hij op Telegram.

Explosieventechnici, paramedici, reddingswerkers en politie zijn ter plaatse aan het werk, zei de gouverneur.

----

Als je dat koppie ziet ook van die jongen - net droog achter zn oren - en bedenkt hoe hij zn eigen leven heeft verwoest.... Kun je alleen maar medelijden krijgen. Gelukkig valt de schade mee, maar.....

De familie huilde toen Teixeira voor de rechter stond

Een mannelijk familielid van Jack Teixeira huilde toen hij vandaag de rechtszaal werd binnengeleid, volgens verslaggevers binnen.
Familieleden zaten op banken terwijl zijn handboeien werden verwijderd en de rechter de aanklachten tegen hem uitlegde - waarop, indien bewezen, een gevangenisstraf van 10 jaar staat.
Teixeira zat slechts 18 minuten in de rechtbank voordat hij opnieuw werd geboeid en in hechtenis werd genomen tot een hoorzitting op borgtocht aanstaande woensdag.
Uit een nieuw niet-verzegeld gerechtelijk document blijkt dat de FBI maandag een lid van een privé online chatgroep heeft geïnterviewd, wat leidde tot de arrestatie van Teixeira.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:27


Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:56

Ik hoorde vandaag op de radio dat de beveiliging van dit soort documenten dramatisch slecht is. Het schijnt dat ca. 1 miljoen Amerikanen toegang heeft tot dit soort beveiligde informatie. Wat je dan krijgt is dat mensen als deze korporaal, zonder screening, toegang hebben. Dat vond ik behoorlijk schokkend om te horen.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:12

Had Zelensky toch gelijk om veel in het allerdiepste geheim te doen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:48

Ondertussen heeft Rusland iets ingevoerd wat een soort algemene mobilisatie zou kunnen zijn.

Als er een oproep verschijnt op het equivalent van je Dig-id moet je opkomen.
Tot nu toe kon je aan de oproep ontkomen door niet thuis te zijn, de brief terug te laten sturen etc etc.
Dat doet nu allemaal niet meer ter zake: als de electonische oproep in je mailbox ligt moet je opkomen.

Een miljoen mensen/ mannen heeft Rusland het afgelopen jaar verlaten om aan dienstplicht te ontkomen.

En in feite moet je nu nog harder opschieten met benen maken: nadat je de oproep in de mailbox hebt gehad mag je het land niet meer uit.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:57

Er zijn al aardig wat russen die hun account voor die mails bij de overheid opgezegd/opgeheven hebben daarom. Al zou het tot nu toe enkel om de volgende groep dienstplichtigen gaan en die mogen volgens de wet niet naar oorlogsgebied (al is de zorg dat daar creatief mee omgesprongen gaat worden).

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:38

Statusupdate van vandaag. Het Oekrainse counter offensief lijkt te zijn begonnen. Gisteren werd gemeld dat het Oekrainse leger was begonnen met evacuaties van de plaatsen die in het Zuiden het frontgebied liggen. In een aantal gebieden hadden Russen zich al teruggetrokken. Vorige week was Oekraine in het zuiden ook al bezig met het zoeken naar zwakke plekken in de verdediging en het verkleinen van de "grey zone" (het gebied tussen beide legers in) Kyiv independent meldt ook dat de Oekrainse minister van Defensie heeft aangekondigd dat Oekraine is gestart met maatregelen van het counter offensief in het Noorden (maar zo te zien starten ze toch in het Zuiden)
https://www.youtube.com/watch?v=vcIhH1Vmz8I

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:54

Babootje schreef:
Statusupdate van vandaag. Het Oekrainse counter offensief lijkt te zijn begonnen. Gisteren werd gemeld dat het Oekrainse leger was begonnen met evacuaties van de plaatsen die in het Zuiden het frontgebied liggen. In een aantal gebieden hadden Russen zich al teruggetrokken. Vorige week was Oekraine in het zuiden ook al bezig met het zoeken naar zwakke plekken in de verdediging en het verkleinen van de "grey zone" (het gebied tussen beide legers in) Kyiv independent meldt ook dat de Oekrainse minister van Defensie heeft aangekondigd dat Oekraine is gestart met maatregelen van het counter offensief in het Noorden (maar zo te zien starten ze toch in het Zuiden)
https://www.youtube.com/watch?v=vcIhH1Vmz8I


Ik ben benieuwd wat ze kunnen..