Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:48

Bron Kyiv Independent op Twitter
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 4081787916

Op 16 februari lanceerde Rusland een nieuwe massale raketaanval op Oekraïne.
Volgens de Oekraïense luchtmacht heeft Moskou 32 raketten afgevuurd. Het Oekraïense leger heeft er 16 neergehaald. Rusland gebruikte ook drones voor de aanval.


Gisteren een succesvolle dag voor Oekraine in het zuiden. Na een enorme slag aan het Russisch offensief rond Vuhledar is Oekraine bezig om zoveel mogelijk ammunitieopslagen, troepenconcentraties etc uit te schakelen.
Ook is er een opslag van Russische luchtafweer installaties geraakt en een centrum waar Iraanse drones opgeslagen liggen en militairen worden getraind. De liggen dichter in de richting van De Krim.
Verder is een volledige colonne tanks inclusief militairen uitgeschakeld die op weg waren naar Vuhledar om daar de enorm uitgedunde troepen te versterken. Een kans voor Oekraine om in het zuiden door te pakken.

https://www.youtube.com/watch?v=Fi2JeV6sYkw



Bron Twitter
https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 7226187784
14 Franse AMX-10RC's zijn onderweg naar Oekraïne.
Het gaat om de eerste leveringen van enkele tientallen eenheden, waarvan de overdracht begin januari werd aangekondigd.
Link- https://forcesoperations.com/une-premiere-v
----
Bron Telegraaf

Wit-Russische president Loekasjenko “klaar om mee te vechten in oorlog”

Als Wit-Rusland aangevallen wordt, is het land bereid deel te nemen aan de “speciale militaire operatie” in Oekraïne. Dat heeft de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko gezegd in een interview met BBC. De Oekraïense president Volodimir Zelenski zegt te hopen dat het zover niet komt.

Bijna een jaar geleden, op 24 februari 2022, staken Russische troepen onder meer vanuit Wit-Rusland de grens met Oekraïne over en gaven zo het startschot van een gruwelijke oorlog. BBC kon daarop terugblikken met de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko,de autoritaire leider die maar weinig interviews geeft.

“Ik ben klaar om mijn grondgebied opnieuw open te stellen voor Rusland”, antwoordde Loekasjenko op de vraag of Rusland opnieuw vanuit zijn land de grens mag oversteken. “Ik ben zelfs bereid om mee oorlog te voeren, aan de zijde van de Russen, vanuit het grondgebied van Wit-Rusland. Maar alleen als iemand ons grondgebied vanuit Oekraïne met wapens betreedt om mijn mensen te vermoorden, zelfs al is het maar één soldaat.”

Uitnodiging

De band tussen Wit-Rusland en Rusland is erg sterk. De twee landen houden samen militaire oefeningen en de leiders overleggen af en toe over de toekomst van hun landen. Loekasjenko gaf ook al aan Vladimir Poetin te volgen in zijn kijk op de oorlog, met name dat het Westen die veroorzaakt zou hebben.

Loekasjenko zegt vanuit zijn positie wel te kunnen helpen bij onderhandelingen die tot vrede kunnen leiden. “Volgende week is een goede week om daarmee te beginnen. Ik nodig president Joe Biden dan uit in Wit-Rusland. Hij is dan in Warschau en dat is een half uurtje van Minsk. Hij kan hier landen. Ik zal de president van Rusland overtuigen om ook te komen. Hem nodig ik ook uit. We zullen spreken en een akkoord vinden.” De kans lijkt klein dat Biden op die vraag zal ingaan.

Zelenski

In een reactie zegt de Oekraïense president Volodimir Zelenski, ook bij BBC, te hopen “dat Wit-Rusland zich niet zal aansluiten bij de oorlog”. “Als dat wel gebeurt, dan zullen we vechten en overleven.”

Een jaar geleden, bij de start van de invasie, werd Wit-Rusland wel gebruikt als uitvalsbasis voor Russische troepen. Zelenski waarschuwt dat Wit-Rusland een “zware vergissing” zou maken als het dit opnieuw toelaat.

pien_2010

Berichten: 43824
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:41


Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:44

pien_2010 schreef:
Dank je wel Babootje.
Rusland zou luchtmacht voor aan het bereiden zijn voor serieus offensief uit de lucht volgens onderstaand artikel van upinthesky.nl.

https://www.upinthesky.nl/2023/02/16/ru ... offensief/


Yep. En al die vliegtuigen staan in wit Rusland. Zelfs in de buurt van de grens volgens mij.
Vandaar dat Loekasjenko dreigt om in oorlog te gaan als Wit Rusland wordt aangevallen. Wat is nu niet makkelijker dan een granaatje of wat op die jets die Rusland klaar heeft staan?

pien_2010

Berichten: 43824
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:06

Ach so......die link had ik even niet gelegd.

pien_2010

Berichten: 43824
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:05


herr_balou
Berichten: 1465
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:00

pien_2010 schreef:
Met de levering van de tanks schiet het totaal niet op. En over de grote verliezen van de Russische tanks en veel ander samenvattende stand van zaken van Nu.nl
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... tanks.html

Vergelijkbaar met dikke stront zo traag. Ik begrijp werkelijk waar niet dat het niet allang klaar staat. Je zou toch verwachten dat elk mens dat een beetje kan nadenken - en dat verwacht ik toch van personen in overheidsfuncties - zou weten dat dit zou moeten gaan gebeuren? Net als (afgedankte) F-16s. En de productie van munitie die nu pas echt aangeslingerd lijkt te worden. Onbegrijpelijk... Het doet me denken aan het achter de feiten aanlopen mbt het coronavirus.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:14

Het westen wil zich niet realiseren, dat dit werkelijk is. Wit Rusland wordt gewoon de oorlog ingezogen ( door de druk van Rusland), daar is geen ontkomen meer aan. Na het neerslaan van de opstand met behulp van Rusland, is van het vrije Wit Rusland niets meer over. Dat zal Loekasjenko overigens een worst zijn, zolang hij maar op het pluche kan blijven zitten.

herr_balou
Berichten: 1465
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:27

nikkel schreef:
Het westen wil zich niet realiseren, dat dit werkelijk is. Wit Rusland wordt gewoon de oorlog ingezogen ( door de druk van Rusland), daar is geen ontkomen meer aan. Na het neerslaan van de opstand met behulp van Rusland, is van het vrije Wit Rusland niets meer over. Dat zal Loekasjenko overigens een worst zijn, zolang hij maar op het pluche kan blijven zitten.

Wanneer was Wit-Rusland vrij?

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:16

Het was bijna vrij, als je de uitslag van de laatste verkiezingen bekijkt.

Janneke2

Berichten: 22939
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:54

herr_balou schreef:
Vergelijkbaar met dikke stront zo traag. Ik begrijp werkelijk waar niet dat het niet allang klaar staat. Je zou toch verwachten dat elk mens dat een beetje kan nadenken - en dat verwacht ik toch van personen in overheidsfuncties - zou weten dat dit zou moeten gaan gebeuren? Net als (afgedankte) F-16s. En de productie van munitie die nu pas echt aangeslingerd lijkt te worden. Onbegrijpelijk... Het doet me denken aan het achter de feiten aanlopen mbt het coronavirus.


Dat zie ik dus totaal anders.

Traagheid? Er is direct ingegrepen in termen van een economische boycot en diplomatieke druk.

En er moet voor worden gewaakt dat de NAVO betrokken raakt - binnen bepaalde grenzen zijn we als wapenleverancies allang betrokken, maar op escalatie zit ik niet te wachten.

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:18

nikkel schreef:
Het westen wil zich niet realiseren, dat dit werkelijk is. Wit Rusland wordt gewoon de oorlog ingezogen ( door de druk van Rusland), daar is geen ontkomen meer aan. Na het neerslaan van de opstand met behulp van Rusland, is van het vrije Wit Rusland niets meer over. Dat zal Loekasjenko overigens een worst zijn, zolang hij maar op het pluche kan blijven zitten.


Bron Sky News

Poetins 'imperialistische ambities buiten Oekraïne duidelijk' na deal met Wit-Rusland

De imperialistische ambities van Vladimir Poetin buiten Oekraïne zijn duidelijk geworden na de consolidatie van zijn macht in Wit-Rusland, aldus een in de VS gevestigde denktank.
Het Kremlin formaliseerde 80% van de vakbondsovereenkomsten met Wit-Rusland die al meer dan twee decennia vastzaten, bevestigde de president gisteren, inclusief belasting- en douane eenheid.

Het Institute for the Study of War (ISW) zei dat dit het bewijs is van westerse kortzichtigheid over de langzaam brandende strategische vooruitgang van Moskou sinds 1999, waarbij Rusland nu zijn buurland gebruikt om zijn troepen uit te breiden.

"Het Westen negeert soms de activiteiten van Poetin die triviaal lijken, maar [die] ogenschijnlijk triviale activiteiten die onder de radar blijven, zijn essentieel voor de strategische winsten van Poetin op de lange termijn."

Gisteren zei de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko dat het land grondaanvalvliegtuigen en vrachtwagenonderdelen voor het Russische leger zal produceren.

De ISW voegde eraan toe: "Het Kremlin kan Wit-Russische fabrieken overnemen en ze opnieuw uitrusten om kritiek materieel te produceren dat het Russische leger nodig heeft."
Russische troepen hebben Wit-Russische oefenterreinen al gebruikt om Russische troepen te trainen, aldus de ISW.

pien_2010

Berichten: 43824
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:42

Het westen sluit graag de ogen en na de inval 2014 Krim en vorig jaar de rest van Oekraïne vind ik ook dat het westen wel de naïviteit voorbij mag zijn. Dus op zijn minst zorgen dat er voldoende munitie blijft, tanks sneller leveren en luchtruim sluiten. Anders blijft er niets meer over van Oekraïne en is het volgende land aan de beurt.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:52

Het westen sluit graag de ogen en na de inval 2014 Krim en vorig jaar de rest van Oekraïne vind ik ook dat het westen wel de naïviteit voorbij mag zijn. Dus op zijn minst zorgen dat er voldoende munitie blijft, tanks sneller leveren en luchtruim sluiten. Anders blijft er niets meer over van Oekraïne en is het volgende land aan de beurt.

Moldavië, bijv.

pien_2010

Berichten: 43824
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:33

Klopt, Zelensky heeft gewaarschuwd dat Moldavië de volgende is. Het luchtruim is door een raket (ook al was het maar een klein stukje) per ongeluk geschonden. Zo worden de grenzen opgetrokken.

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:53

Musk op het matje bij Biden

Bron Kyiv Independent

Reuters: Amerikaanse regering spreekt met Elon Musk over het gebruik van Starlink in Oekraïne.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken vertelde NBC dat de VS gesprekken hadden met Musk over het gebruik van het Starlink-satellietinternet van zijn bedrijf SpaceX in Oekraïne, meldde Reuters. (1/2)
SpaceX had maatregelen getroffen om te voorkomen dat de Oekraïense strijdkrachten de Starlink-satelliet-internetdienst van het bedrijf gebruiken voor het besturen van drones, zei de president van SpaceX op 8 februari, meldde Reuters eerder. (2/2)
---
NBC: VS gelooft dat China (niet dodelijke) militaire goederen aan Rusland levert en het leveren van dodelijk materieel overweegt.

Zonder details bekend te maken, vertelden vier Amerikaanse functionarissen die bekend waren met de zaak aan NBC News dat de niet-dodelijke hulp uniformen of kogelvrije vesten zou kunnen omvatten.

Reuters: Blinken waarschuwt de Chinese Wang Yi voor hulp aan Rusland in Oekraïne.

Staatssecretaris Antony Blinken zei dat de VS bezorgd zijn dat China dodelijke wapens zou kunnen leveren aan Rusland, en waarschuwde topdiplomaat Yi dat dat "ernstige gevolgen zou hebben voor onze relatie", meldt Reuters.

The Wall Street Journal meldt op 18 februari dat China Rusland continu voorziet van commerciele drones waar ze worden bewapend en naar de frontlinies worden gestuurd om Oekraïense troepen aan te vallen,

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:03

Blijkbaar heeft de Wagner leider Prigozjin de Tjetjeense leider Kadyrov een voorstel gedaan om het ministerie van Defensie te diskwalificeren. Die move heeft hem waarschijnlijk zijn invloed gekocht want aan Wagner wordt door Defensie niet of nog maar mondjesmaat munitie geleverd. Betekent dat Wagner feitelijk opzij is gezet aan het front.

Bron Kyiv Independent
----
ISW: Tsjetsjeense leider Kadyrov heeft waarschijnlijk het voorstel van Wagner afgewezen om tegen het Russische ministerie van Defensie te werken.

Volgens de ISW heeft Kadyrov waarschijnlijk het voorstel van de Wagner Group afgewezen om mee te werken aan een "hernieuwde informatieve aanval" tegen het Russische ministerie van Defensie.

---
Waarschijnlijk is Kadyrov toch een trouwere bondgenoot van Putin dan Prigozjin. Maar ook hij heeft aspiraties om net als Wagner een prive leger te beginnen.

Bron Sky News

Poetin ziet als bondgenoot een nieuwe particuliere strijdmacht om te 'concurreren' met Wagner Group

De leider van Tsjetsjenië, een regio in Rusland die grenst aan Georgië, is van plan een particulier militair bedrijf op te richten, vergelijkbaar met de Wagner Group.
Ramzan Kadyrov, die samen met Wagner-leider Yevgeny Prigozjin kritiek heeft geuit op het traditionele leger van het land, prees diens "indrukwekkende resultaten".

De strijdkrachten van Kadyrov opereren al grotendeels onafhankelijk van het Russische ministerie van Defensie, maar hij is een trouwe bondgenoot van Vladimir Poetin.

"Als mijn dienst aan de staat is voltooid, ben ik serieus van plan om te concurreren met onze dierbare broer Yevgeny Prigozjin en een particuliere militaire compagnie op te richten. Ik denk dat het allemaal zal lukken", zei Kadyrov, die sinds 2007 hoofd van de Tsjetsjeense Republiek is.

In een steeds ingewikkelder wordende relatie tussen de drie militaire bronnen van de heer Poetin, heeft het Kremlin onlangs geprobeerd de toenemende invloed van de heer Prigozjin te verminderen door zijn bondgenoten in het ministerie van Defensie te verwijderen en te voorkomen dat de staatsmedia hem of Wagner bij naam noemen.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:38

Binnenkort misschien weer 1 die het raam uitvalt of een verkeerde thee drinkt.

irmaz

Berichten: 4896
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:47

nikkel schreef:
Binnenkort misschien weer 1 die het raam uitvalt of een verkeerde thee drinkt.

Wordt hoog tijd.
Van de Kadyrovieten horen we de laatste tijd eigenlijk niet veel meer op het strijdtoneel, of heb ik het gewoon gemist?

Even een historisch perspectiefje, sorry als het of-topic is.

Ik kwam in mijn iegen projectje een (voor mij) verrassend bericht van net na de inval van Duitsland in Nederland. Uiteraard is het een propaganda verhaal maar hoe 2022 was het al in 1940.
Ik heb zelf vroeger geleerd dat Duitsland Nederland binnen is gevallen omdat het toevallig tussen Duitsland en Engeland ligt en ze daar naar toe wilden, dit bericht geeft toch een argument.

Bron: Soerabajasch handelsblad 11-05-1940
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38515
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 00:53

Dat is dus precies zoals Putler het brengt.

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:45

Nou inderdaad!

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:59


pien_2010

Berichten: 43824
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:56


pien_2010

Berichten: 43824
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:03

Deze link is van nieuwsuur en gaat over de mening van Jaap de hoop Scheffer over het leveren van straaljagers. Zeer de moeite waard om te lezen. Ik heb de uitzending gezien en ik deel zijn opvatting helemaal.

interview nieuwsuur met Jaap de Hoop Scheffer

By the way......ik mis Oomens in dit topic!!!!!

Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:08


Babootje

Berichten: 26480
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:08

pien_2010 schreef:
By the way......ik mis Oomens in dit topic!!!!!


Ja jammer, ik kon zijn bijdragen hier altijd wel waarderen.