Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:37

Het zou mooi zijn als mensen daar weer een beetje richting de moderne wereld gingen inderdaad. Doodeng wat daar gaande is qua terugkeer naar ouderwetse normen en waarden, een 'sterke leider' om te volgen, aanschurken tegen Rusland...

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:08

irmaz schreef:
Nadat de Hongaren nu al een aantal weken de straat op gaan om tegen Orban te protesteren gaan nu ook de mensen in Georgië de straat op:
Citaat:
De bevolking van Georgië heeft genoeg van het corrupte pro-Russische regime. Massale demonstraties in de hoofdstad Tbilisi.
https://twitter.com/ForeignpolicyWB/sta ... 4430396794
Het zou mooi zijn als die protesten eens wat effect sorteerden :j


In Georgie gaan de mensen ook de straat op.
Zij protesteren tegen de aankondiging van de invoering van de omstreden ‘Russische’ wet op ‘buitenlands agenten’ door regeringspartij Georgian Dream, die ondanks Georgisch EU kandidaat-lidmaatschap een pro-Russische agenda volgt.
https://twitter.com/djbelgrado/status/1 ... 2181479661
https://twitter.com/evacukier/status/17 ... 9841658354

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:23

Echt onvoorstelbaar dat dit kan...

https://twitter.com/JayinKyiv/status/17 ... 8929579240
Mike Johnson verdubbelt zijn diensten aan Poetin en weigert een ontmoeting te hebben met de Britse delegatie die smeekt om stemming over de hulp aan Oekraïne toe te staan.

Poetin heeft met succes het Amerikaanse congres bevroren, net zoals hij zoveel andere wereldorganen heeft bevroren, door slechts een paar sleutelfiguren te controleren.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:36

Een tekort aan wapens op het slagveld maar nu ook in luchtafweer.

Tot nu toe kon Kiev, het meest beschermde luchtruim in Oekraïne, een groot deel van de binnenkomende Russische raketten tegenhouden.
Dat is niet langer het geval.
Nu de luchtverdediging is uitgeput, kunnen de Russen eindelijk doen wat ze willen.

Thermische elektriciteitscentrale langs de rivier in Kiev om 4 uur 's vanmorgen
https://twitter.com/JayinKyiv/status/17 ... 1529178220

Aan de andere kant:
"Die was raak!" - Russische autoriteiten rapporteerden een aanval op het Zheleznogorsk mijnbouw en verwerkingsfabriek in de Koersk regio, Rusland.
Mikhailovsky plant in Zheleznogorsk is onderdeel van de grootste ijzererts bedrijf in Rusland en de CIS, Metalloinvest, is 1 van de leiders in de Russische mijnbouw en basismetaalindustrie.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 6634526915

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:45

Dat is niet best. Wat hebben ze het hardst nodig (Patriots?) en zit dat er op korte termijn aan te komen?

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:49


Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:53

mysa schreef:
Dat is niet best. Wat hebben ze het hardst nodig (Patriots?) en zit dat er op korte termijn aan te komen?

Idd Patriots. Zelensky zoekt er 25 met bijbehorende munitie om het luchtruim van Oekraine te kunnen afsluiten. De NATO in zijn geheel heeft er meer dan genoeg, maar op korte termijn zie ik het niet gebeuren dat Oekraine ze ook krijgt.
Rusland heeft zijn raketten gemodificeerd in geleide bommen met grotere explosieve lading. Die slaan niet alleen meer een gat in een flatgebouw, maar kunnen het hele flatgebouw doen instorten.
Omdat Oekraine sterk verminderde luchtafweer nu heeft kan Rusland vrij ongehinderd met vliegtuigen dieper Oekraine in om deze bommen af te gooien.
Het zijn echt zware bommen zoals we ze nog niet hebben gezien. Meerdere aanvallen overigens op Oekraine, ook burgerdoelen. De filmpjes zal ik niet aanraden te bekijken.

Als je ooit dacht dat Poetin over vrede zou kunnen onderhandelen... Zie bovengenoemd artikel over Poetins 'heilige oorlog'.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:16

President Volodymyr Zelensky zei in een interview met Bild op 9 april dat hij Trump uitnodigde om naar Oekraïne te komen, zowel publiekelijk als niet-publiekelijk, om de situatie in het land met eigen ogen te zien.
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 9975004371

Maar Trump wil uiteraard niet

Reuters: Trump zegt dat hij Oekraïne niet als presidentskandidaat zal bezoeken.

De Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump zegt dat het ongepast voor hem is om Oekraïne te bezoeken, aangezien hij geen ambt bekleedt, meldde Reuters op 10 april, daarbij verwijzend naar het team van Trump.
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 6664555578

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:36

Als anti Trump vind ik wel dat Trump een punt heeft (helaas).

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:48

pien_2010 schreef:
Als anti Trump vind ik wel dat Trump een punt heeft (helaas).


Die heeft hij ook alleen maar als het om Oekraine gaat, want daaromheen heeft hij geen enkele moeite om dingen te doen of zich met zaken te bemoeien die voor een presidentskandidaat ongepast zijn. :D

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:14

Klopt. Ik vind vaak dat hij ongepaste dingen doet.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:15

pien_2010 schreef:
Klopt. Ik vind vaak dat hij ongepaste dingen doet.

Hoe gaat het met Yullia nu Pien?

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:34

Ze is vrij actief als lerares op Instagram dus ze probeert zo normaal mogelijk te leven. Het laatste contact had ik een week geleden en toen vertelde ze dat het bommen overal regent. Zo verdrietig.
Ik vind haar heel sterk en Oekraïeners zijn zeer gesloten over de oorlog en dat begrijp ik.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:39

Ik hoop dat het westen reageert voor dat het ,te laat is. Als Oekraïne wordt ingenomen of vernietigd, komt er op zeker een volgend land aan de beurt.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:29

nikkel schreef:
Ik hoop dat het westen reageert voor dat het ,te laat is. Als Oekraïne wordt ingenomen of vernietigd, komt er op zeker een volgend land aan de beurt.

Ook al zou Putin daar stoppen, wat dacht je van de vluchtelingenstroom die zich over de wereld gaat verspreiden?

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:29

nikkel schreef:
Ik hoop dat het westen reageert voor dat het ,te laat is. Als Oekraïne wordt ingenomen of vernietigd, komt er op zeker een volgend land aan de beurt.


Babootje schreef:
Poetin voert nu officieel een heilige oorlog tegen het westen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1865449 ... ige-oorlog


Houd je vast: Dit zijn de plannen van Poetin.

The Atlantic council (een onafhankelijke Amerikaanse denktank die sinds 1961 door tientallen landen wordt gesubsidieerd) beschikt over een ’strategiedocument’ van de Russisch-Orthodoxe Kerk.
Daarin wordt beschreven dat de oorlog in Oekraïne het begin moet zijn van een enorme operatie waarbij ’het grote Russische rijk’ wordt hersteld: een ’heilige oorlog tegen het verdorven Westen.
Dat Russische imperium begint volgens het document met de totale vernietiging en onderwerping van heel Oekraïne. Volgens de patriarch van de kerk (en vriend van Poetin) Kirill van Moskou, Vladimir Michailovitsj Goendjajev (77), wordt het een glorieuze samenleving waar 600 miljoen mensen onder een dak (de Russische regering) komen.
Rusland telt nu nog 140 miljoen inwoners. Dat aantal daalt gestaag door te weinig geboortes en heel weinig import. Daarbij zorgen de honderdduizenden mannen die al zijn gestorven aan het front voor nog meer krimp.

De kerk van ex-KGB’er Kirill schrijft dat een nieuwe fase is aangebroken in de ’nationale bevrijdingsstrijd van het Russische volk tegen het criminele Kiev-regime en het collectieve Westen.’ Daarom moet eerst Oekraïne ingelijfd worden: ’Het hele grondgebied van het moderne Oekraïne moet in de zone van exclusieve invloed van Rusland vallen’. Daarna moet de onafhankelijke staat Oekraïne worden opgeheven en de bewoners mogen ’nooit meer ’de kans krijgen zich onafhankelijk te maken met een ’Russofoob regime.’
Daarna - zo luidt het document - worden alle andere landen aan de beurt waar mensen met Russische sympathieën wonen. Ook die gebieden moeten worden geannexeerd, waardoor een nieuwe heilstaat ontstaat.
Waarvan - zo kun je uit het document opmaken - de onderdanen onderworpen zullen worden aan indoctrinatie dmv een verplicht opvoedregime voor toekomstige generaties (zoals we ook nu in Rusland kunnen zien).

De Amerikaanse denktank Atlantic Council, die het document naar buiten bracht waarschuwt dat het niet ’maar’ de mening van de kerk is, maar dat ze op een lijn met Poetin zitten. Nu het geen gewone oorlog meer is maar een ’heilige missie’ zal Rusland niet stoppen, aldus de Council.

Plannen van een waanzinnig clubje (want Poetin is niet de enige) maar denk maar niet dat Poetin open staat voor vredesonderhandelingen als je dit zo leest.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:31


Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:35

En er zijn er genoeg (Patriot systemen).

"We hebben 100 Patriot-batterijen gevonden, maar niemand wil het systeem verhuren. Ik heb het gevoel dat ik met mijn hoofd tegen de muur sla", - Kuleba
"Het spijt me dat ik uw NAVO-feest heb verpest, maar de machtigste alliantie ter wereld kan geen zeven Patriot-batterijen voor Oekraïne vinden."
https://twitter.com/oorlog_monitor/stat ... 9527129202

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:49

Wist ik nog niet, maar naast dat Rusland er alles aan om de energie-infrastructuur in Oekraïne lam te leggen. En afgelopen nacht werd de elektriciteitscentrale net onder Kyiv zodanig is geraakt dat deze niet meer valt niet te repareren, is er ook nog een grote ondergrondse gas-opslag aan de Poolse grens aangevallen. Dat heeft gevolgen voor de gasleveranties in Europa, en de prijs.
https://twitter.com/obk/status/1778393121732034807

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:54


tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:04

Babootje schreef:
nikkel schreef:
Ik hoop dat het westen reageert voor dat het ,te laat is. Als Oekraïne wordt ingenomen of vernietigd, komt er op zeker een volgend land aan de beurt.


Babootje schreef:
Poetin voert nu officieel een heilige oorlog tegen het westen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1865449 ... ige-oorlog


Houd je vast: Dit zijn de plannen van Poetin.

The Atlantic council (een onafhankelijke Amerikaanse denktank die sinds 1961 door tientallen landen wordt gesubsidieerd) beschikt over een ’strategiedocument’ van de Russisch-Orthodoxe Kerk.
Daarin wordt beschreven dat de oorlog in Oekraïne het begin moet zijn van een enorme operatie waarbij ’het grote Russische rijk’ wordt hersteld: een ’heilige oorlog tegen het verdorven Westen.
Dat Russische imperium begint volgens het document met de totale vernietiging en onderwerping van heel Oekraïne. Volgens de patriarch van de kerk (en vriend van Poetin) Kirill van Moskou, Vladimir Michailovitsj Goendjajev (77), wordt het een glorieuze samenleving waar 600 miljoen mensen onder een dak (de Russische regering) komen.
Rusland telt nu nog 140 miljoen inwoners. Dat aantal daalt gestaag door te weinig geboortes en heel weinig import. Daarbij zorgen de honderdduizenden mannen die al zijn gestorven aan het front voor nog meer krimp.

De kerk van ex-KGB’er Kirill schrijft dat een nieuwe fase is aangebroken in de ’nationale bevrijdingsstrijd van het Russische volk tegen het criminele Kiev-regime en het collectieve Westen.’ Daarom moet eerst Oekraïne ingelijfd worden: ’Het hele grondgebied van het moderne Oekraïne moet in de zone van exclusieve invloed van Rusland vallen’. Daarna moet de onafhankelijke staat Oekraïne worden opgeheven en de bewoners mogen ’nooit meer ’de kans krijgen zich onafhankelijk te maken met een ’Russofoob regime.’
Daarna - zo luidt het document - worden alle andere landen aan de beurt waar mensen met Russische sympathieën wonen. Ook die gebieden moeten worden geannexeerd, waardoor een nieuwe heilstaat ontstaat.
Waarvan - zo kun je uit het document opmaken - de onderdanen onderworpen zullen worden aan indoctrinatie dmv een verplicht opvoedregime voor toekomstige generaties (zoals we ook nu in Rusland kunnen zien).

De Amerikaanse denktank Atlantic Council, die het document naar buiten bracht waarschuwt dat het niet ’maar’ de mening van de kerk is, maar dat ze op een lijn met Poetin zitten. Nu het geen gewone oorlog meer is maar een ’heilige missie’ zal Rusland niet stoppen, aldus de Council.

Plannen van een waanzinnig clubje (want Poetin is niet de enige) maar denk maar niet dat Poetin open staat voor vredesonderhandelingen als je dit zo leest.

Welke bevolkingstelling gebruikt deze figuur? Continent Europa heeft zo'n 745 miljoen inwoners, dus eerst "even" genocide op 145 miljoen mensen?

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:06

Ik denk niet dat ze hun cijfers op orde hebben :D

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:48

Het probleem is dat het westen zich niet voldoende wil realiseren, dat Rusland niet stopt zonder zwaar ingrijpen. Het maakt trouwens niet uit wat ik vind, Poetin gaat toch gewoon door en dat gaat een enorme vluchtelingenstroom op gang brengen.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:31

Al een hele tijd ben ik ervan overtuigd dat Poetin niet stopt. Er gaat echt al veel geleverd worden (bv Frankrijk) en ik hoop dat dit in stilte al gebeurt en Rusland met hun grote aanval een enorme zepert krijgt.
Maar daar ben ik niet van overtuigd (integendeel) ik hou mijn hart vast.
De oorlog Oekraïne overstijgend zou wel eens eerder er kunnen zijn als wij denken.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:46

Babootje schreef:
Ik denk niet dat ze hun cijfers op orde hebben :D

Niet heel Europa lag in het grote Russische rijk :)*