Protesten Iran #MashaAmini

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 18:18

Afbeelding

In Iran is momenteel een enorm protest gaande naar aanleiding van de moord op Iraanse Masha Amini (22 jaar).

Zij is opgepakt omdat zij haar hoofddoek niet correct droeg, mishandeld en vervolgens in het ziekenhuis bezweken. De dag dat haar overlijden naar buiten kwam, zijn de protesten losgebarsten.

Vrouwen van alle leeftijden gaan de straat op, verbranden hun hoofddoeken en knippen hun haar af uit protest. Ook mannen sluiten zich aan. De nationale garde grijpt hard in, er zijn inmiddels een 40-tal doden te betreuren en een 1000 arrestaties. Internet is in het gehele land afgesloten, toch komen er nog steeds berichten en filmpjes naar buiten.

https://nos.nl/l/2445930

https://www.hln.be/buitenland/al-meer-d ... ~ab0af714/

https://www.ad.nl/binnenland/honderden- ... ~ae452425/

Gisteren was er in Rotterdam en Den Haag een solidariteitsprotest. In Den Haag wordt nog tot zeker donderdag geprotesteerd.

Ik vind het echt zo vreselijk wat er in Iran, een van oorsprong erg modern en vooruitstrevend land, gebeurt. Hoe vrouwen onderdrukt worden, verplicht zijn een hoofddoek te dragen, opgepakt kunnen worden omdat een hoofddoek scheef zit. Ik vind dit een belangrijk onderwerp en wilde daarom dit topic openen. Deze protesten moeten bij een breed publiek bekend worden en blijven.

Naar mijn mening is het tijd dat de Nederlandse politiek solidariteit toont met de Iranese vrouwen en de acties van de Iraanse regering veroordeelt.

Zelf denk ik erover donderdag naar Den Haag te gaan en de protesten te steunen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 25-09-22 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:22

Goed topic van je!
Hopelijk brengt het uiteindelijk Iran veel goeds, alle jongen mensen die nu in opstand komen.

Het is ook een veel breder probleem dan alleen die hoofddoek. Er mag heel heel heel erg veel niet in Iran. “Normaal” leven en sporten is niet mogelijk. Zo is dansen ook verboden. Ik zag daar vorig jaar een indrukwekkende documentaire over:
https://www.avrotros.nl/close-up/gemist ... hts-apart/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 18:24

Hannanas schreef:
Goed topic van je!
Hopelijk brengt het uiteindelijk Iran veel goeds, alle jongen mensen die nu in opstand komen.

Het is ook een veel breder probleem dan alleen die hoofddoek. Er mag heel heel heel erg veel niet in Iran. “Normaal” leven en sporten is niet mogelijk. Zo is dansen ook verboden. Ik zag daar vorig jaar een indrukwekkende documentaire over:
https://www.avrotros.nl/close-up/gemist ... hts-apart/

Ik las inderdaad ook dat het probleem veel dieper ligt en dat deze recente gebeurtenis de druppel was. Het is enorm droevig te zien hoe vrouwen zo zwaar onderdrukt worden.

De documentaire ga ik vanavond bekijken, bedankt voor het delen.

Ik merk echt dat dit me heel boos maakt, allemaal.

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:56

Ik hou me er ook mee bezig inderdaad. Ik vind het zo heftig om te zien dat er meisjes nu in een internetvacuüm afgeslacht worden omdat ze hun vrijheid willen bevechten. Ik heb op een ander social media kanaal een bericht gedeeld over hoe het voor en na de islamitische revolutie was in Iran. Ik vond het zelf een interessante vogelvlucht over een deel geschiedenis waar ik niet super bekend mee ben. Klik hier voor het bericht. (Er staan wat foto's in van mensen voor en na en het bevat kleine beschrijvingen. :) )

Riviera87
Berichten: 417
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:08

Hireath, ik heb de blog bekeken, bedankt voor de informatie. Bizar om te zien hoe Iran eigenlijk met westerse ogen gekeken terug in de tijd lijkt te gaan ipv vooruit.

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:17

Ja, maar ik vind het wel belangrijk om de focus te leggen dat het probleem niet ligt bij de islam. Niet dat ik denk dat jij dat doet hoor, maar ik wil het even gezegd hebben in dit topic. :D In Frankrijk is bijvoorbeeld nu juist de strijd bezig om hoofddoekjes wél op te mogen houden. Het gaat om de keuzevrijheid die vanaf beide kanten wordt afgenomen en, in het geval van Iran, dus het opdringen van een bepaalde vorm van het praktiseren van de islam.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 20:23

Hiraeth schreef:
Ik hou me er ook mee bezig inderdaad. Ik vind het zo heftig om te zien dat er meisjes nu in een internetvacuüm afgeslacht worden omdat ze hun vrijheid willen bevechten. Ik heb op een ander social media kanaal een bericht gedeeld over hoe het voor en na de islamitische revolutie was in Iran. Ik vond het zelf een interessante vogelvlucht over een deel geschiedenis waar ik niet super bekend mee ben. Klik hier voor het bericht. (Er staan wat foto's in van mensen voor en na en het bevat kleine beschrijvingen. :) )

Die link ken ik, inderdaad. Goede toevoeging :j.


Hiraeth schreef:
Ja, maar ik vind het wel belangrijk om de focus te leggen dat het probleem niet ligt bij de islam. Niet dat ik denk dat jij dat doet hoor, maar ik wil het even gezegd hebben in dit topic. :D In Frankrijk is bijvoorbeeld nu juist de strijd bezig om hoofddoekjes wél op te mogen houden. Het gaat om de keuzevrijheid die vanaf beide kanten wordt afgenomen en, in het geval van Iran, dus het opdringen van een bepaalde vorm van het praktiseren van de islam.

Het probleem ligt bij het beperken van rechten van vrouwen, niet zo lang geleden speelde dat in Nederland ook nog.

Geloof/religie heeft hierin wel een rol.

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:28

Dat klopt inderdaad, maar ik zie online toch wel heel veel antisemitische invalshoeken voorbij komen. Het speelt wel een rol, maar ik bedoelde meer te zeggen dat het probleem een veel groter en breder thema bevat dan "islam goed vs islam slecht".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 20:33

Hiraeth schreef:
Dat klopt inderdaad, maar ik zie online toch wel heel veel antisemitische invalshoeken voorbij komen. Het speelt wel een rol, maar ik bedoelde meer te zeggen dat het probleem een veel groter en breder thema bevat dan "islam goed vs islam slecht".

Dat is zeker waar.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:51

Iran is een theocratie dus staatsvorm op religieuze basis, in dit geval Islam. Ja het probleem ligt bij Islam, hoeders van het geloof bepalen daar de wetten. En nee, Bijbel was geen verbetering geweest, Leviticus is net zo erg.
Verder hoewel ik de referentie nu niet heb qua hadith klaagde aicha destijds al dat moslim vrouwen het het zwaarst hadden van alle reli/cultuur/stammen groepen vrouwen toen (enige groep die geslagen werd/mocht worden tot huid groen uitsloeg). Niet helemaal gek, samenleving buiten islam was toen grotendeels nog matriachaat, en daarmee een stuk hogere sociale status voor vrouwen. Heel goed mogelijk ook dat eerste vrouw mohammed hem ten huwelijk vroeg als manier om partner in het bedrijf te worden. Dat soort manieren was nog/al gebruikelijk eerder kijkende naar de wetgeving daar over in Hammurabi incl. daaruitvolgende meerdere mannen aka polyandrie (wat ongewenst geacht werd trouwens). Onder mohammed later is dat allemaal de nek omgedraait en nogal doorgeschoten de andere kant op. Je ziet de ellende daarvan terug bij alle groepen die de heilige boeken letterlijk willen naleven.
En we hebben het ook over het land dat meisjes juridisch als volwassene berecht vanaf 9 jaar oud (iets met vrouw van de profeet oud genoeg), jongetjes zijn pas met 15 volwassen.
Het is wel zo dat zulke maatschappelijke verwachtingen net zo goed voor mannen problematisch zijn qua kan je er aan voldoen, dat die nu ook genoeg hebben van een regering die tegen alle statistieken trouwens er van uit gaat dat je religie nodig hebt om moreel/ethisch besef te hebben. Kijkende naar wie er in de gevangenis belanden, doen de atheisten het universeel veel beter (sterk ondervertegenwoordigd, terwijl religie percentages vrijwel overeen komen met bevolking).

Simpelweg, kijkende naar waar de welvaart hoog is, is religie in overheid en dagelijks leven afwezig (seculier in grondwet) of laag, minderheid zet een heilig boek voorop. Dat geeft nl ook ruimte voor andere meningen en daarmee ook een stuk creativiteit die in een rigide alleen dat is juist samenleving niet mogelijk is.
Nu met internet willen meer en meer mensen in landen met lage welvaart daar verandering in zien en voeg je daar een redelijk goed onderwijs aan toe + hier een stuk recente geschiedenis van het was anders en beter, dan komen mensen inderdaad in opstand. Het was beter, dus het kan beter en onze regering staat dat doelbewust? in de weg, want past niet bij religieuze fundering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 08:22

Bedankt voor je post, Tamary! Ik kan me er goed in vinden.

Ik ben erg benieuwd hoe de situatie in Iran zich verder gaat ontwikkelen. Ik hoop voor de inwoners dat hun protesten gehoord worden, maar ik ben er eerlijk gezegd bang voor...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:48

Ik volg de protesten ook, en hoop dat het een begin is voor verandering.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:52

Iran een vooruitstrevend land?

Mijn vader heeft er veel gewerkt, ik heb een Iraanse collega die in de jaren 90 hierheen gevlucht is, hier in NL niet openlijk kan vertellen dat ze niet meedoet met ramadan.

Er is niks vooruitstrevend aan, als vrouw kun je er niet zijn.

Ik hoop dat deze protesten tot iets leiden voor vrouwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 08:56

verootjoo schreef:
Iran een vooruitstrevend land?

Mijn vader heeft er veel gewerkt, ik heb een Iraanse collega die in de jaren 90 hierheen gevlucht is, hier in NL niet openlijk kan vertellen dat ze niet meedoet met ramadan.

Er is niks vooruitstrevend aan, als vrouw kun je er niet zijn.

Ik hoop dat deze protesten tot iets leiden voor vrouwen.

Voor de islamitische revolutie was het zeker wel een modern land.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:56

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:
Iran een vooruitstrevend land?

Mijn vader heeft er veel gewerkt, ik heb een Iraanse collega die in de jaren 90 hierheen gevlucht is, hier in NL niet openlijk kan vertellen dat ze niet meedoet met ramadan.

Er is niks vooruitstrevend aan, als vrouw kun je er niet zijn.

Ik hoop dat deze protesten tot iets leiden voor vrouwen.

Voor de islamitische revolutie was het zeker wel een modern land.


Men moet wel beseffen dat de modernisering voor de Islamitische revolutie niet voor de gehele bevolking gelde. Het was een kleinere groep in de grotere steden. Dit was bijvoorbeeld ook in Afghanistan voor de opkomst van de Taliban. Met name de elite en stadsbewoners waren heel vrij en vooruitstrevend terwijl het platteland vaak nog achterliep en conservatief was.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:05

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:
Iran een vooruitstrevend land?

Mijn vader heeft er veel gewerkt, ik heb een Iraanse collega die in de jaren 90 hierheen gevlucht is, hier in NL niet openlijk kan vertellen dat ze niet meedoet met ramadan.

Er is niks vooruitstrevend aan, als vrouw kun je er niet zijn.

Ik hoop dat deze protesten tot iets leiden voor vrouwen.

Voor de islamitische revolutie was het zeker wel een modern land.


Die begon toch al in de jaren 80? Dan bedoel je daarvoor?
Daar heb ik geen idee van, alle mensen die ik ken vanuit Iran hebben alleen ervaring vanaf de eind jaren ‘90 tot nu.
En die zijn niet best :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 10:25

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Voor de islamitische revolutie was het zeker wel een modern land.


Die begon toch al in de jaren 80? Dan bedoel je daarvoor?
Daar heb ik geen idee van, alle mensen die ik ken vanuit Iran hebben alleen ervaring vanaf de eind jaren ‘90 tot nu.
En die zijn niet best :)

Ik bedoel daarvoor, ja. Hierboven in een post van Hiraeth staat ook een linkje met info over hoe het was voor en na de islamitische revolutie.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:21


Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:41

Het is vreselijk wat daar gebeurd, jonge vrouwen en mannen die hun leven verliezen. Ik had ook gehoopt dat men het hier zou veroordelen, maar het is best stil politiek gezien.

Behalve dat men dit serieus durft aan te grijpen om een hoofddoek te promoten. Stuitend vind ik dat.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:42

Riviera87 schreef:
Hireath, ik heb de blog bekeken, bedankt voor de informatie. Bizar om te zien hoe Iran eigenlijk met westerse ogen gekeken terug in de tijd lijkt te gaan ipv vooruit.


Ja, daar zeg je eens wat.

Ik ben als feministe al sinds 1979 boos om de gang van zaken - maar er is natuurlijk meer aan de hand.
Heel veel landen in het Midden Oosten zijn het westen al tientallen jaren beu. En terecht, vind ik. (Het westen zet er een dictator neer die alles mag doen met 'zijn' mensen wat God verboden heeft, als wij maar olie krijgen.)
En dan is iemand die vanuit de eigen cultuur (nu ja, uiteindelijk ook wel weer een sexistische parodie op de islam |( ) politiek bedrijft aantrekkelijk.
Zij het dat de meeste vrouwen in no time hier van terugkwamen : 'verplicht onder de tsjadoer??!!' |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 06:10

Nanne schreef:
Het is vreselijk wat daar gebeurd, jonge vrouwen en mannen die hun leven verliezen. Ik had ook gehoopt dat men het hier zou veroordelen, maar het is best stil politiek gezien.

Behalve dat men dit serieus durft aan te grijpen om een hoofddoek te promoten. Stuitend vind ik dat.

Dat verbaast mij ook.

Ik vind ook dat het op nieuwssites niet heel groot opgepakt wordt... Het protest is nu meer dan 10 dagen aan de gang, maar je ziet er maar weinig over, imo, tenzij je gericht gaat zoeken.

De dochter van de oud-president is opgepakt, tevens ook advocaten en journalisten.

Starlink werkt nu ook in Iran.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:28

Maar dat is het hem he. Altijd maar die selectieve verontwaardigheid.

Oekraïne? Vreselijk en vol in de media
Qatar? Vreselijk, maar meer dan spelen met een regenboogbandje doen we niet
Oeigoeren? Vreselijk, horen we nooit iets over
Iran? Vreselijk en hier een klein artikel in de krant en een Tweede Kamerlid die het aangrijpt om een hoofddoek te promoten..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:55

Nanne schreef:
Het is vreselijk wat daar gebeurd, jonge vrouwen en mannen die hun leven verliezen. Ik had ook gehoopt dat men het hier zou veroordelen, maar het is best stil politiek gezien.

Behalve dat men dit serieus durft aan te grijpen om een hoofddoek te promoten. Stuitend vind ik dat.

Ja dat is idd heel erg stuitend. Dat laat wel zien waar de belangen van D66 liggen en dat is niet bij de westerse normen en waarden en niet eens bij onderdrukte vrouwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 19:06

Nanne schreef:
Maar dat is het hem he. Altijd maar die selectieve verontwaardigheid.

Oekraïne? Vreselijk en vol in de media
Qatar? Vreselijk, maar meer dan spelen met een regenboogbandje doen we niet
Oeigoeren? Vreselijk, horen we nooit iets over
Iran? Vreselijk en hier een klein artikel in de krant en een Tweede Kamerlid die het aangrijpt om een hoofddoek te promoten..

Wut, dan heb je van dat hele protest niks begrepen :').

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Protesten Iran #MashaAmini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:09