Welk goed doel is nou echt goed?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:07

Moet het perse een klimaatdoel zijn? Stichting Water for Life is een initiatief van Nederlandse drinkwaterbedrijven om schoon water en sanitatie te realiseren in landen waar dit niet vanzelfsprekend is, voornamelijk in Afrika. De positie van de directeur is onbezoldigd en 100% van de donaties gaat naar de projecten omdat de drinkwaterbedrijven de kosten op zich nemen.
Dus dit is denk ik het enige goede doel waar geen strijkstok is en mega hoge salarissen voor directie.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:21

Maar dan overleven en meer mensen en dat is indirect weer slecht voor het klimaat Suzanne F. :')
Nee grapje natuurlijk, iedereen heeft recht op schoon drinkwater dus dat is zeker een goed doel, maar zou voor mij geen goed klimaat doel zijn.
Ik vind de directeuren en tussen mensen die veel geld verdienen ook altijd wel een dingetje, maar vind het initiatief van just dig it er wel goed uit zien. :j
Ik neem nu kleinschalig deel door mijn tuin en balkon helemaal vol te proppen met planten voor insecten e.d. :')

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:24

Haha, Greenpeace kwam bij Lelystad Airport demonstreren toen ik daar werkte. Ze kwamen in een heel oud dieselbusje waar echt gitzwarte uitlaatstoffen uit kwam. _O-

Siers83

Berichten: 7351
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:45

Captain schreef:
Haha, Greenpeace kwam bij Lelystad Airport demonstreren toen ik daar werkte. Ze kwamen in een heel oud dieselbusje waar echt gitzwarte uitlaatstoffen uit kwam. _O-

Greenpeace heb ik geen goed woord meer voor over sinds ze grote rotsblokken in de visgronden gestort hebben. Volgens hun om vissen tegen te gaan, maar ze vergeten dat er dus ook vistuig in kan blijven hangen en er dus ook kotters kunnen omslaan met alle gevolgen van dien

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:39

hoefnageltje schreef:
prompter schreef:
Natuurmonumenten werkt wel samen met boeren en verpacht ook grond aan ze, net vandaag weer een stuk in het ledenblad gelezen hierover.


Natuurmonumenten is wel de laatste club waar ik geld aan zou doneren.
Niet omdat ze geen goed werk doen.
Maar vanwege de belachelijke salarissen die de top van die club verdient.

Natuurmonumenten heeft maar liefst DRIE directeuren die IEDER een jaarsalaris ontvangen van zo'n anderhalve ton (heb even geen tijd om te quoten naar een site maar heb dit eerder al eens opgezocht)

Goede doelen waarvan directeuren salarissen ontvangen die ver boven modaal liggen (terwijl de vrijwilligers belangeloos lopen te collecteren) krijgen van mij helemaal niets meer.

Ga eerst maar eens saneren in de topsalarissen binnen de club, daarna mag je van mij pas om geld bedelen.

Ik zie graag een betrouwbare bron van je beweringen.
Overigens weet ik uit 2de hand (vader van kennis) dat directeuren die low-profile doen niet serieus genomen worden door de mensen waarop zij invloed moeten uitoefenen... Dus ja, eens dat salarissen van meerdere keren modaal niet wenselijk zouden moeten zijn, maar we willen wel dat deze mensen serieus genomen worden door personen waar zij mee aan tafel zitten...
Anderhalve ton (4x modaal) vind ik trouwens geen topsalaris. Ja, het is veel, maar waarom is een potje calve pindakaas achterlijk duur? niet vanwege de ingrediënten of productiekosten in elk geval. Of waarom betaal je 2x tot 3x (of is het 4x?) meer voor een liter pak melk dan dat de boer ontvangt voor een litertje?

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:06

Oh dat is best een lastig dilemma, die salarissen. Tegelijkertijd vraag ik me af: hoe relevant is het in verhouding tot wat een organisatie doet? >;)
Ik heb hier zelf nog geen antwoord op.

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:18

Meerbomennu

Het streven is dit 1 miljoen gratis bomen te planten.

De bomen worden als zaailing geoogst in natuurgebieden / landgoederen en gratis uitgedeeld aan particulieren en bedrijven.
Van een kansarme plaats verplaatst naar kansrijke plek om op te groeien.

Hulp bij oogsten en planters worden "meer" op prijs gesteld dan geld :D

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:58

Captain schreef:
Haha, Greenpeace kwam bij Lelystad Airport demonstreren toen ik daar werkte. Ze kwamen in een heel oud dieselbusje waar echt gitzwarte uitlaatstoffen uit kwam. _O-

Ja, die vrijwillige alternatievelingen met hun eigen gore vervoer... tis wat... Echt schande dat ze zich inzetten voor het algemeen belang en daarbij niet de schoonste auto's rijden.

Overigens worden we hier elke dag door onze boerbuurman vergast als hij of een familielid - meerdere malen per dag - heen en weer crosst op hun oeroude quad. Daarnaast een paar maal per dag met een oud diesel busje langs rijdt. En dan heeft hij nog een horde aan stinkende en lekkende tractoren.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:04

Je kan ook kijken naar kleinere organisaties. Zelf ben ik groot fan van Stichting Flappus (opvang van o. a. Konijnen en knaagdieren in Zwolle) en stichting Kat In Nood.

Edit, zie dat dit niet de type goede doelen zijn die je eigenlijk zoekt. Excuus.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:44


herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:50


Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:05

Ja ik had eigenlijk wel iets meer concrete informatie op hun website verwacht. Maar ik dacht ik noem het hier toch even, want misschien hebben mensen er ervaring mee? Goed of slecht?

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:35


Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:48

Vaak zijn het de grotere en meer bekende organisaties die invloed hebben en actief zijn op politiek, economisch en juridisch gebied. Mocht je je mer betrokken voelen bij (vaak) kleinere organisaties die direct met mensenlevens werken in combinatie met klimaatverandering en natuur, dan is dat al een heel ander uitgangspunt om te beginnen met je zoektocht. Kleine, lokale organisaties hebben vaan een enorme impact op een kleine groep, waar de grotere organisaties over het algemeen juist een kleine impact hebben op heel veel mensen. Voorbeeld van die kleinere organisaties is klimaatbestendig voedsel verbouwen in land x, met oog voor lokale biodiversiteit ontwikkeling, zodat de mensen daar meer verzekerd zijn van een voedselveilige toekomst.

Waar het geld bij grote organisaties ook terecht komt bij personeels dingen (etentjes, hotel, vluchten etc), komt het bij kleinere organisaties vaker direct bij de projecten terecht. Mocht je hier meer over willen weten, stuur me gerust een berichtje :)


The Green Wall is evt interessant om naar te kijken als je je echt op milieu wil richten. Dat is een coöperatie van organisaties en overheden die samenwerken om een groene strook vegetatie aan te planten van West naar Oost in Noord Afrika.

VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:54


x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:56

ikke schreef:
Enne, hoe minder reclame ze maken, hoe meer geld er beschikbaar is voor het echte doel....


hoefnageltje schreef:
Natuurmonumenten is wel de laatste club waar ik geld aan zou doneren.
Niet omdat ze geen goed werk doen.
Maar vanwege de belachelijke salarissen die de top van die club verdient.


Over dit onderwerp heb ik een interessante TED talk gezien: The way we think about charity is dead wrong | Dan Pallotta

1. Compensatie
Hoe meer waarde je produceert, hoe meer geld je verdient. Maar dat geldt niet voor hoe wij over goede doelen denken. Een directeur van een goed doel mag niet veel verdienen. Andersom denken we niet slecht over iemand die veel geld verdient in een beroep waarin je geen andere mensen helpt. Dit zorgt ervoor dat mensen moeten kiezen tussen voor hun eigen gezin zorgen of anderen helpen. Mensen die super geschikt zijn in de non-profit sector, kiezen voor het bedrijfsleven omdat ze daar flink meer kunnen verdienen (en niet het economische offer willen brengen om de wereld te helpen).
Uit een onderzoek: master in business verdient in het bedrijfsleven $400.000, directeur van een $5m medisch goed doel $232.000 en van een honger goed doel $84.000. Je kan er dus niet vanuit gaan dat iemand die 400.000 kan verdienen 80% van het salaris gaat opofferen om voor een goed doel te werken. Het is goedkoper om elk jaar 100.000 aan het goede doel te doneren (en daarover belastingvoordeel krijgen), een filantroop te zijn, en in een bestuur te zitten van het goede doel die vervolgens de weinig verdienende directeur aanstuurt :') (en vervolgens meer macht en invloed heeft en geliefd is vanwege zijn filantropie).

2. Adverteren en marketing
In het bedrijfsleven wordt veel geld uitgegeven aan marketing zolang dat meer sales oplevert dan het kost. Maar bij een goed doel mag het geld niet naar reclame gaan, dat moet naar de hulpbehoevenden. Maar geld wat in reclame gestopt wordt, kan vervolgens veel grotere donaties opleveren.

3. Risico nemen voor nieuwe geldstromen
Disney mag een film maken voor 200 miljoen dollar die vervolgens flopt, maar als je als goed doel investeert en dit geld niet terug verdient voor het goede doel, dan krijgt het goede doel een slechte reputatie. Wanneer mislukking dus geen optie is, dan kun je ook niet innoveren. Zonder innovatie niet meer inkomsten en dus geen groei en als je niet groeit kun je geen grote sociale problemen oplossen.
(Marktaandeel van goede doelen in Amerika is de laatste 40 jaar stabiel 2% van het BBP)

4. Tijd
Amazon heeft de eerste zes jaar geen winst uitgekeerd aan hun investeerders, zij wisten dat ze geduldig moesten zijn om op lange termijn marktaandeel te krijgen. Maar als een goed doel zes jaar lang geen hulpbehoevende helpt maar alles uitgeeft aan groeien, dan is de wereld te klein.

5. Winst
In het bedrijfsleven kun je winst uitkeren om weer investeerders aan te trekken voor nieuwe ideeën. Dit gebeurt niet in de non-profit sector.

Als je deze vijf dingen optelt:
-je kunt geen geld gebruiken om goede mensen in te huren
-je kunt niet goed adverteren om aan nieuwe donateurs te komen
-je kunt niet dezelfde risico's en tijd nemen als in het bedrijfsleven
-je hebt geen toegang tot de aandelenmarkt om je goede doel te financieren

De laatste 50 jaar zijn er in Amerika 144 goede doelen geweest die meer dan $50m per jaar hebben omgezet, maar ruim 46.000 bedrijven is dat gelukt. Er zijn grote sociale problemen, maar de goede doelen kunnen niet opschalen om die problemen te kunnen tackelen.

Dit komt voort uit het verleden, van het puriteinse geloof. De puriteinen kwamen om veel geld te verdienen, maar ze waren ook calvinisten en leerden om zichzelf te haten voor het feit dat ze zoveel geld verdienden (want dat was het pad naar de hel). Liefdadigheid was de oplossing, zo konden ze boete doen voor hun zonden. Dus hoe kon je winst maken met liefdadigheid als dit nou juist de boete was voor geld verdienen?

Deze ideologie leeft nog steeds in de vraag: welk percentage van mijn donatie wordt gebruikt voor het goede doel versus de overhead kosten?
1. Het laat ons geloven dat overhead negatief is, dat het geen onderdeel is van het goede doel.
2. Het dwingt het goede doel om zonder de overhead kosten te draaien die ze juist nodig hebben om te groeien om vervolgens de overhead kosten laag te kunnen houden.

Wij hebben geleerd dat goede doelen zo min mogelijk mogen uitgeven aan overhead zoals fondsenwerving vanuit de theorie dat er dan meer geld voor het goede doel overblijft. Maar het is juist omgekeerd. Want door fondsenwerving, reclame en marketing genereert het goede doel juist een veel groter inkomen om goede dingen mee te doen en het probleem echt aan te kunnen pakken.

Dus de volgende keer dat je geld aan een goed doel wil schenken, vraag dan niet naar de overhead, maar naar de omvang van hun dromen, hoe ze hun vooruitgang meten en welke middelen ze nodig hebben om de droom uit te laten komen. De non-profit sector kan dan een enorme rol gaan spelen in het oplossen van problemen en het veranderen van de wereld.


herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:28

hoefnageltje schreef:
herr_balou schreef:
Ik zie graag een betrouwbare bron van je beweringen.


https://www.goededoelennederland.nl/sys ... 202020.pdf

Dus niet 3 algemeen directeuren maar een CEO, een COO en een CFO.
Het is een grote organisatie dus heel vreemd is dat niet.
Bij grote bedrijven is het niet anders en zijn er vaak nog wel meer C...O's.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:34

x_spekkie_x schreef:
hoefnageltje schreef:
Natuurmonumenten is wel de laatste club waar ik geld aan zou doneren.
Niet omdat ze geen goed werk doen.
Maar vanwege de belachelijke salarissen die de top van die club verdient.


Over dit onderwerp heb ik een interessante TED talk gezien: The way we think about charity is dead wrong | Dan Pallotta

1. Compensatie
Hoe meer waarde je produceert, hoe meer geld je verdient. Maar dat geldt niet voor hoe wij over goede doelen denken. Een directeur van een goed doel mag niet veel verdienen. Andersom denken we niet slecht over iemand die veel geld verdient in een beroep waarin je geen andere mensen helpt. Dit zorgt ervoor dat mensen moeten kiezen tussen voor hun eigen gezin zorgen of anderen helpen. Mensen die super geschikt zijn in de non-profit sector, kiezen voor het bedrijfsleven omdat ze daar flink meer kunnen verdienen (en niet het economische offer willen brengen om de wereld te helpen).
Uit een onderzoek: master in business verdient in het bedrijfsleven $400.000, directeur van een $5m medisch goed doel $232.000 en van een honger goed doel $84.000. Je kan er dus niet vanuit gaan dat iemand die 400.000 kan verdienen 80% van het salaris gaat opofferen om voor een goed doel te werken. Het is goedkoper om elk jaar 100.000 aan het goede doel te doneren (en daarover belastingvoordeel krijgen), een filantroop te zijn, en in een bestuur te zitten van het goede doel die vervolgens de weinig verdienende directeur aanstuurt :') (en vervolgens meer macht en invloed heeft en geliefd is vanwege zijn filantropie).

2. Adverteren en marketing
In het bedrijfsleven wordt veel geld uitgegeven aan marketing zolang dat meer sales oplevert dan het kost. Maar bij een goed doel mag het geld niet naar reclame gaan, dat moet naar de hulpbehoevenden. Maar geld wat in reclame gestopt wordt, kan vervolgens veel grotere donaties opleveren.

3. Risico nemen voor nieuwe geldstromen
Disney mag een film maken voor 200 miljoen dollar die vervolgens flopt, maar als je als goed doel investeert en dit geld niet terug verdient voor het goede doel, dan krijgt het goede doel een slechte reputatie. Wanneer mislukking dus geen optie is, dan kun je ook niet innoveren. Zonder innovatie niet meer inkomsten en dus geen groei en als je niet groeit kun je geen grote sociale problemen oplossen.
(Marktaandeel van goede doelen in Amerika is de laatste 40 jaar stabiel 2% van het BBP)

4. Tijd
Amazon heeft de eerste zes jaar geen winst uitgekeerd aan hun investeerders, zij wisten dat ze geduldig moesten zijn om op lange termijn marktaandeel te krijgen. Maar als een goed doel zes jaar lang geen hulpbehoevende helpt maar alles uitgeeft aan groeien, dan is de wereld te klein.

5. Winst
In het bedrijfsleven kun je winst uitkeren om weer investeerders aan te trekken voor nieuwe ideeën. Dit gebeurt niet in de non-profit sector.

Als je deze vijf dingen optelt:
-je kunt geen geld gebruiken om goede mensen in te huren
-je kunt niet goed adverteren om aan nieuwe donateurs te komen
-je kunt niet dezelfde risico's en tijd nemen als in het bedrijfsleven
-je hebt geen toegang tot de aandelenmarkt om je goede doel te financieren

De laatste 50 jaar zijn er in Amerika 144 goede doelen geweest die meer dan $50m per jaar hebben omgezet, maar ruim 46.000 bedrijven is dat gelukt. Er zijn grote sociale problemen, maar de goede doelen kunnen niet opschalen om die problemen te kunnen tackelen.

Dit komt voort uit het verleden, van het puriteinse geloof. De puriteinen kwamen om veel geld te verdienen, maar ze waren ook calvinisten en leerden om zichzelf te haten voor het feit dat ze zoveel geld verdienden (want dat was het pad naar de hel). Liefdadigheid was de oplossing, zo konden ze boete doen voor hun zonden. Dus hoe kon je winst maken met liefdadigheid als dit nou juist de boete was voor geld verdienen?

Deze ideologie leeft nog steeds in de vraag: welk percentage van mijn donatie wordt gebruikt voor het goede doel versus de overhead kosten?
1. Het laat ons geloven dat overhead negatief is, dat het geen onderdeel is van het goede doel.
2. Het dwingt het goede doel om zonder de overhead kosten te draaien die ze juist nodig hebben om te groeien om vervolgens de overhead kosten laag te kunnen houden.

Wij hebben geleerd dat goede doelen zo min mogelijk mogen uitgeven aan overhead zoals fondsenwerving vanuit de theorie dat er dan meer geld voor het goede doel overblijft. Maar het is juist omgekeerd. Want door fondsenwerving, reclame en marketing genereert het goede doel juist een veel groter inkomen om goede dingen mee te doen en het probleem echt aan te kunnen pakken.

Dus de volgende keer dat je geld aan een goed doel wil schenken, vraag dan niet naar de overhead, maar naar de omvang van hun dromen, hoe ze hun vooruitgang meten en welke middelen ze nodig hebben om de droom uit te laten komen. De non-profit sector kan dan een enorme rol gaan spelen in het oplossen van problemen en het veranderen van de wereld.

[ Video ]


Dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Zeer verhelderend!

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:34

x_spekkie_x schreef:
Over dit onderwerp heb ik een interessante TED talk gezien: The way we think about charity is dead wrong | Dan Pallotta

1. Compensatie
Hoe meer waarde je produceert, hoe meer geld je verdient. Maar dat geldt niet voor hoe wij over goede doelen denken. Een directeur van een goed doel mag niet veel verdienen. Andersom denken we niet slecht over iemand die veel geld verdient in een beroep waarin je geen andere mensen helpt. Dit zorgt ervoor dat mensen moeten kiezen tussen voor hun eigen gezin zorgen of anderen helpen. Mensen die super geschikt zijn in de non-profit sector, kiezen voor het bedrijfsleven omdat ze daar flink meer kunnen verdienen (en niet het economische offer willen brengen om de wereld te helpen).
Uit een onderzoek: master in business verdient in het bedrijfsleven $400.000, directeur van een $5m medisch goed doel $232.000 en van een honger goed doel $84.000. Je kan er dus niet vanuit gaan dat iemand die 400.000 kan verdienen 80% van het salaris gaat opofferen om voor een goed doel te werken. Het is goedkoper om elk jaar 100.000 aan het goede doel te doneren (en daarover belastingvoordeel krijgen), een filantroop te zijn, en in een bestuur te zitten van het goede doel die vervolgens de weinig verdienende directeur aanstuurt :') (en vervolgens meer macht en invloed heeft en geliefd is vanwege zijn filantropie).

2. Adverteren en marketing
In het bedrijfsleven wordt veel geld uitgegeven aan marketing zolang dat meer sales oplevert dan het kost. Maar bij een goed doel mag het geld niet naar reclame gaan, dat moet naar de hulpbehoevenden. Maar geld wat in reclame gestopt wordt, kan vervolgens veel grotere donaties opleveren.

3. Risico nemen voor nieuwe geldstromen
Disney mag een film maken voor 200 miljoen dollar die vervolgens flopt, maar als je als goed doel investeert en dit geld niet terug verdient voor het goede doel, dan krijgt het goede doel een slechte reputatie. Wanneer mislukking dus geen optie is, dan kun je ook niet innoveren. Zonder innovatie niet meer inkomsten en dus geen groei en als je niet groeit kun je geen grote sociale problemen oplossen.
(Marktaandeel van goede doelen in Amerika is de laatste 40 jaar stabiel 2% van het BBP)

4. Tijd
Amazon heeft de eerste zes jaar geen winst uitgekeerd aan hun investeerders, zij wisten dat ze geduldig moesten zijn om op lange termijn marktaandeel te krijgen. Maar als een goed doel zes jaar lang geen hulpbehoevende helpt maar alles uitgeeft aan groeien, dan is de wereld te klein.

5. Winst
In het bedrijfsleven kun je winst uitkeren om weer investeerders aan te trekken voor nieuwe ideeën. Dit gebeurt niet in de non-profit sector.

Als je deze vijf dingen optelt:
-je kunt geen geld gebruiken om goede mensen in te huren
-je kunt niet goed adverteren om aan nieuwe donateurs te komen
-je kunt niet dezelfde risico's en tijd nemen als in het bedrijfsleven
-je hebt geen toegang tot de aandelenmarkt om je goede doel te financieren

De laatste 50 jaar zijn er in Amerika 144 goede doelen geweest die meer dan $50m per jaar hebben omgezet, maar ruim 46.000 bedrijven is dat gelukt. Er zijn grote sociale problemen, maar de goede doelen kunnen niet opschalen om die problemen te kunnen tackelen.

Dit komt voort uit het verleden, van het puriteinse geloof. De puriteinen kwamen om veel geld te verdienen, maar ze waren ook calvinisten en leerden om zichzelf te haten voor het feit dat ze zoveel geld verdienden (want dat was het pad naar de hel). Liefdadigheid was de oplossing, zo konden ze boete doen voor hun zonden. Dus hoe kon je winst maken met liefdadigheid als dit nou juist de boete was voor geld verdienen?

Deze ideologie leeft nog steeds in de vraag: welk percentage van mijn donatie wordt gebruikt voor het goede doel versus de overhead kosten?
1. Het laat ons geloven dat overhead negatief is, dat het geen onderdeel is van het goede doel.
2. Het dwingt het goede doel om zonder de overhead kosten te draaien die ze juist nodig hebben om te groeien om vervolgens de overhead kosten laag te kunnen houden.

Wij hebben geleerd dat goede doelen zo min mogelijk mogen uitgeven aan overhead zoals fondsenwerving vanuit de theorie dat er dan meer geld voor het goede doel overblijft. Maar het is juist omgekeerd. Want door fondsenwerving, reclame en marketing genereert het goede doel juist een veel groter inkomen om goede dingen mee te doen en het probleem echt aan te kunnen pakken.

Dus de volgende keer dat je geld aan een goed doel wil schenken, vraag dan niet naar de overhead, maar naar de omvang van hun dromen, hoe ze hun vooruitgang meten en welke middelen ze nodig hebben om de droom uit te laten komen. De non-profit sector kan dan een enorme rol gaan spelen in het oplossen van problemen en het veranderen van de wereld.

[ Video ]

Oh, deze uitstekende bijdrage had ik even gemist.
:):)

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:38

Die van Janoek of "Land van Ons"

Beide heel transparant, concreet én duidelijk effect op onze leefomgeving

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Welk goed doel is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:06

Ik geef al geruime tijd elke maand een tientje aan deze organisatie => http://www.zwerfkattenijmuiden.nl
En einde van het jaar een geeltje aan de kerk.
Grote organisaties moeten ook geld verdienen en dan blijft er, imo, teveel aan de strijkstok hangen, denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:12

Nielojram schreef:
Ik geef al geruime tijd elke maand een tientje aan deze organisatie => http://www.zwerfkattenijmuiden.nl
En einde van het jaar een geeltje aan de kerk.
Grote organisaties moeten ook geld verdienen en dan blijft er, imo, teveel aan de strijkstok hangen, denk ik.


Maar de kerk is toch juist een hele grote organisatie? :P

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:55

Omdat ik het idee had dat je nooit echt zeker weet wat er met je donatie gebeurt bij veel organisaties en je vaak gemixte antwoorden krijgt over of een doel wel echt ethisch is, heb ik besloten het lokaal te houden.

Ik doe ieder jaar een 12 uur charity livestream voor lokale dierenasielen in België en Nederland.

Heb ook lang getwijfeld waar ik mijn tijd in zou willen steken en uiteindelijk heb ik besloten dat dit het beste past bij mij. Veel doelen zijn erg gefocussed op de hele wereld maar op lokaal niveau kan er ook wel wat gedaan worden, vandaar de keuze voor asielen steunen. Inmiddels bijna 3000 euro ingezameld zo *\o/*

Op deze manier betrek ik mijn hele stream community bij iets waar we dan samen achter staan.
Omdat ik het eens per jaar doe, leggen mijn kijkers altijd wat opzij voor de charity stream zelf en zamelen we een mooi bedrag in. Zo kan ik toch een beetje bijdragen aan dieren zonder baasjes.