Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:38

Kijkende naar de prijsverhogingen van andere klanten bij mijn energiemaatschappij schat ik dat vanaf 1 jan mijn bedrag verdubbeld en gelijk wordt aan prijsplafond. Dat zou dan zo'n 85-90 euro zijn. Laag in vergelijking met velen hier, maar wel voor mij gelijk met 2 weken boodschappen. En die zijn ook zo'n 30 euro omhoog gegaan. Al met al dekt die 1300 de verhoging vaste lasten nog. Hopelijk blijft het daar ongeveer bij, maar vroeg of laat gaan de huren ook zoiets omhoog en dat mag je eerst 6 maanden voorschieten voordat de huurtoeslag meestijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:30

Exitium schreef:
Menino schreef:

Ik snap dat. En daar zit ruimte voor nuance. Maar hoe groot is dat percentage gasloze sociale huurwoningen nou? Ik snap ook dat als er haast geboden is (en dat is zo) er generaliserende maatregelen worden genomen worden al is dat natuurlijk problematisch en hoop ik dat daar snel naar gekeken wordt :j

Geen idee hoeveel het er zijn, maar ze zijn er in ieder geval. Ik heb het in deze regio in de gaten gehouden toen ik op zoek was naar een nieuwe woning (ik wilde bewust naar een gasloze woning omdat ik m'n wachttijd kwijt zou zijn na verhuizing, en ik had de tijd om daarop te wachten) en er zijn in die maanden diverse projecten voorbij gekomen. In de basis is alle nieuwbouw natuurlijk gasloos, dus ook sociale huuurwoningen. Ik weet alleen niet hoeveel er daarvan jaarlijks gebouwd worden.

Dat er generaliserende maatregelen genomen worden is logisch, maar dat bijvoorbeeld een Omtzigt specifieke voorbeelden aanhaalt waar toch iets meet maatwerk nodig is, is ook logisch. Naast mensen met warmtepomp of een aansluiting op een warmtenet haalde hij ook chronisch zieken aan die 24/7 apparatuur nodig hebben of hun huis niet te koud kunnen stoken. Wellicht is deze compensatieregeling voor die groep niet de meest geschikte, maar het zijn allemaal geen kleine groepen dus dat er even wat verder naar gekeken wordt lijkt me niet meer dan redelijk.


Ik ben het hierin ook helemaal met je eens hoor :j .

Alleen snap ik de voorselectie die ze nu gemaakt hebben om het z.s.m. In werking te stellen opzich wel. Daar gaan alleen geheid mensen onterecht naast de pot pissen, en die moeten zo snel mogelijk geholpen worden.

Maar blijf erbij dat mensen met genoeg inkomen die een paar tientjes meer betalen niet tot die groep behoren omdat het anders “oneerlijk” zou zijn. Dat risico heb je namelijk altijd en is tegelijkertijd vrij eenvoudig op te vangen. Daarnaast is dat simpelweg het gevolg van een allesverwoestende oorlog en niet per se de verantwoordelijkheid van de overheid. Het is wel de taak van de overheid om ons op te vangen als we massaal omvallen. Als we allemaal maar een paar tientjes meer hadden moeten betalen was er überhaupt geen overheidssteun gekomen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:04

Maar het probleem is ook dat mensen zelf er niks mee kunnen. Ook als je buiten regelingen en alles om valt, zou je toch ergens moeten kunnen aankloppen en met je eigen gegevens moeten kunnen laten zien dat jij het ook niet redt.
Nu is het echt cijfer werk en nee, sorry, jij valt erbuiten.

Mensen die tegemoetkomingen en toeslagen krijgen, kunnen daar vaak niet goed mee omgaan en die kloppen ook net zo hard weer ergens anders aan. Dan worden ze alsnog geholpen, waar een ander die net 2 tientjes teveel heeft nergens terecht kan.

Als je minima bent, maar nu nog met een vast contract op een laag maandbedrag zit, vind ik ook dat je nog geen recht hebt op een tegemoetkoming.

In Nederland is heel veel zo omslachtig dat er maar weinig terecht komt waar het echt moet en ook op tijd........Ook voor bedrijven is het nu vaak al te laat en dat is echt ernstig.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 16:26

Menino schreef:
Maar blijf erbij dat mensen met genoeg inkomen die een paar tientjes meer betalen niet tot die groep behoren omdat het anders “oneerlijk” zou zijn. Dat risico heb je namelijk altijd en is tegelijkertijd vrij eenvoudig op te vangen. Daarnaast is dat simpelweg het gevolg van een allesverwoestende oorlog en niet per se de verantwoordelijkheid van de overheid. Het is wel de taak van de overheid om ons op te vangen als we massaal omvallen. Als we allemaal maar een paar tientjes meer hadden moeten betalen was er überhaupt geen overheidssteun gekomen.


Je hebt steeds over “een paar tientjes “, maar ik betaal nu €150 meer en dat wordt nog veel meer. Ik denk niet dat je veel mensen met een modaal of bovenmodaal inkomen zult horen over tientjes. Honderden euro’s vind ik van de zotte.

*edit* het lijkt wel of het erop neerkomt dat je niks van de prijsstijgingen mag vinden, tenzij je van het minimum leeft.

KimD

Berichten: 20458
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:46

Menino schreef:
Exitium schreef:


Maar blijf erbij dat mensen met genoeg inkomen die een paar tientjes meer betalen niet tot die groep behoren omdat het anders “oneerlijk” zou zijn. Dat risico heb je namelijk altijd en is tegelijkertijd vrij eenvoudig op te vangen. Daarnaast is dat simpelweg het gevolg van een allesverwoestende oorlog en niet per se de verantwoordelijkheid van de overheid. Het is wel de taak van de overheid om ons op te vangen als we massaal omvallen. Als we allemaal maar een paar tientjes meer hadden moeten betalen was er überhaupt geen overheidssteun gekomen.


Wij gingen van €175,- naar iets boven de €500,-, dat is iets meer dan een paar tientjes maar dat is toevallig zo berekend omdat wij puppy's hadden gehad in de maanden voorafgaand aan de verhoging. Wij verdienen ook absoluut niet slecht maar ook voor ons is dat alsnog veel geld kan ik je vertellen. :=

OleJon
Berichten: 2508
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:24

chevax schreef:
Ik vind sowieso altijd de reacties op mensen die meer/beter hebben heel vreemd en typisch Nederlands. Heb je het iets beter? Bloeden zul je.


Afgunst is dat

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:09

superpony schreef:
Maar het probleem is ook dat mensen zelf er niks mee kunnen. Ook als je buiten regelingen en alles om valt, zou je toch ergens moeten kunnen aankloppen en met je eigen gegevens moeten kunnen laten zien dat jij het ook niet redt.
Nu is het echt cijfer werk en nee, sorry, jij valt erbuiten.

Mensen die tegemoetkomingen en toeslagen krijgen, kunnen daar vaak niet goed mee omgaan en die kloppen ook net zo hard weer ergens anders aan. Dan worden ze alsnog geholpen, waar een ander die net 2 tientjes teveel heeft nergens terecht kan.

Als je minima bent, maar nu nog met een vast contract op een laag maandbedrag zit, vind ik ook dat je nog geen recht hebt op een tegemoetkoming.

In Nederland is heel veel zo omslachtig dat er maar weinig terecht komt waar het echt moet en ook op tijd........Ook voor bedrijven is het nu vaak al te laat en dat is echt ernstig.



Wat je even vergeet en wat op de websites van gemeenten wél te lezen valt, is dat deze toeslag weleens waar ENERGIETOESLAG heet, maar véél meer een algemene toeslag is om de stijgende prijzen te drukken. En de boodschappen worden voor iedereen duurder, dus óók voor de minima met huidig laag contact.

Hoe langer de energiecrisis duurt, hoe meer en meer contracten er aflopen en hoe meer mensen dus te maken gaan krijgen met hogere energiekosten.

Misschien heeft die minima een contact tot januari, dan is het toch niet raar om op dit moment de toeslag aan te vragen zodat dat geld gebruikt kan worden als het contact afloopt?

Of juist nu de toeslag aanvragen om je huis mee te verduurzamen/ maatregelen te kunnen treffen door bijvoorbeeld een petroleum kacheltje of een elektrisch kacheltje aan te schaffen. Of gewoon een simpele dikke deken voor op de bank....

En die energietoeslag is dus duidelijk óók compensatie voor de dure boodschappen.

Véél minima kopen al altijd overal het goedkoopste B merk van. Besparen op de boodschappen gaat voor hun dus verl lastiger dan voor Jan Modaal die nu nog veel A merk producten koopt.

Het zal wel aan mij liggen, maar in je verschillende posts kom je over alsof je het niet eerlijk vind dat minima wél en jijzelf geen toeslag hebt gekregen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 19:29

OleJon schreef:
chevax schreef:
Ik vind sowieso altijd de reacties op mensen die meer/beter hebben heel vreemd en typisch Nederlands. Heb je het iets beter? Bloeden zul je.


Afgunst is dat


Dat dus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41756
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:25

Menino schreef:
Exitium schreef:

Geen idee hoeveel het er zijn, maar ze zijn er in ieder geval. Ik heb het in deze regio in de gaten gehouden toen ik op zoek was naar een nieuwe woning (ik wilde bewust naar een gasloze woning omdat ik m'n wachttijd kwijt zou zijn na verhuizing, en ik had de tijd om daarop te wachten) en er zijn in die maanden diverse projecten voorbij gekomen. In de basis is alle nieuwbouw natuurlijk gasloos, dus ook sociale huuurwoningen. Ik weet alleen niet hoeveel er daarvan jaarlijks gebouwd worden.

Dat er generaliserende maatregelen genomen worden is logisch, maar dat bijvoorbeeld een Omtzigt specifieke voorbeelden aanhaalt waar toch iets meet maatwerk nodig is, is ook logisch. Naast mensen met warmtepomp of een aansluiting op een warmtenet haalde hij ook chronisch zieken aan die 24/7 apparatuur nodig hebben of hun huis niet te koud kunnen stoken. Wellicht is deze compensatieregeling voor die groep niet de meest geschikte, maar het zijn allemaal geen kleine groepen dus dat er even wat verder naar gekeken wordt lijkt me niet meer dan redelijk.


Ik ben het hierin ook helemaal met je eens hoor :j .

Alleen snap ik de voorselectie die ze nu gemaakt hebben om het z.s.m. In werking te stellen opzich wel. Daar gaan alleen geheid mensen onterecht naast de pot pissen, en die moeten zo snel mogelijk geholpen worden.

Maar blijf erbij dat mensen met genoeg inkomen die een paar tientjes meer betalen niet tot die groep behoren omdat het anders “oneerlijk” zou zijn. Dat risico heb je namelijk altijd en is tegelijkertijd vrij eenvoudig op te vangen. Daarnaast is dat simpelweg het gevolg van een allesverwoestende oorlog en niet per se de verantwoordelijkheid van de overheid. Het is wel de taak van de overheid om ons op te vangen als we massaal omvallen. Als we allemaal maar een paar tientjes meer hadden moeten betalen was er überhaupt geen overheidssteun gekomen.

Volgens mij zijn het niet de mensen die een paar tientjes meer betalen die je hoort... Ook met genoeg inkomen kan een energierekening van 600 tot 900 euro een enorme klap zijn. En de mensen die dat moeten betalen zijn er.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:07

Ik snap je punt Merino maar het is iets te kort door de bocht.

Modale inkomens en het deel daar iets boven krijgen niks maar hebben ook enorm last en kunnen het eigenlijk ook niet meer opbrengen. Het is niet alleen voor de minima niet meer te betalen.

Verder gaat de verhoging als je een warmtepomp hebt niet over enkel een paar tientjes. De BTW op elektra gaat van 9% ook weer naar 21%. Dat is totaal onnodig. Dat draagt bij aan het feit dat als je wel een gas aansluiting hebt, je ook nog eens goedkoper uit kan zijn dan iemand met een warmtepomp die braaf van het gas is afgestapt. Dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

De huidige maatregelen zijn iets te ruw opgemaakt. Er zullen een aantal scenario's bedacht moeten worden. Echt maatwerk zal niet kunnen. Maar extra mogelijkheden voor o.a warmtepompen en chronisch zieken die medische apparatuur hebben staan in huis moet wel kunnen worden bedacht en ingeregeld.

meisie94

Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:55

Ik ben van mening dat er beter gekeken mag worden naar de situatie.
De laaginkomens krijgen inderdaad compensatie, wij zijn een 2 verdieners huishouden (geen slechte verdieners) maar ook wij dreigen in de problemen te komen. (helaas particulier huursector waardoor we al hoger zitten qua huur, ik kan vanwege gezondheid niet meer uren werken)

Ik ben zelf werkzaam in de energiebranche dus ik ken de schrijnende verhalen beter dan mening bericht wat je online ziet / hoort. Anderzijds hoor ik ook berichten van mensen die een ''uitkering'' hebben bijvoorbeeld en dan vervolgens maar een TV gaan kopen van het geld dat ze hebben ontvangen voor de compensatie omdat ze toch nog een vast contract hebben.. Terwijl er huishoudens zijn die géén recht hebben maar wel écht in de problemen dreigen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:06

Yipee schreef:
Ik snap je punt Merino maar het is iets te kort door de bocht.

Modale inkomens en het deel daar iets boven krijgen niks maar hebben ook enorm last en kunnen het eigenlijk ook niet meer opbrengen. Het is niet alleen voor de minima niet meer te betalen.

Verder gaat de verhoging als je een warmtepomp hebt niet over enkel een paar tientjes. De BTW op elektra gaat van 9% ook weer naar 21%. Dat is totaal onnodig. Dat draagt bij aan het feit dat als je wel een gas aansluiting hebt, je ook nog eens goedkoper uit kan zijn dan iemand met een warmtepomp die braaf van het gas is afgestapt. Dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

De huidige maatregelen zijn iets te ruw opgemaakt. Er zullen een aantal scenario's bedacht moeten worden. Echt maatwerk zal niet kunnen. Maar extra mogelijkheden voor o.a warmtepompen en chronisch zieken die medische apparatuur hebben staan in huis moet wel kunnen worden bedacht en ingeregeld.


Maar ik ben het gewoon absoluut met jullie eens… als je als modaal inkomen in de problemen komt heb je overheidssteun nodig. Hell, als je 3 ton per jaar verdient en om wat voor reden je g/w/l niet kunt betalen ondanks een verantwoord uitgavenpatroon verdien je overheidssteun, want wat je ten alle tijden moet voorkomen is dat mensen in de schulden raken. Dat is namelijk echt desastreus voor de economie, bovendien kost schuldhulpverlening ook builen aan geld en persoonlijk vind ik het moreel onwenselijk. Ongeacht je situatie, inkomen, warmtepomp of cv.

Maar je kunt je geld maar 1x uitgeven. Steun je dan liever de bakker die dreigt om te vallen, of iemand die zich met z’n 20 zonnepanelen ondanks de oorlog prima redt? Of een student die moet stoppen met studeren om eten te kunnen kopen, of iemand die niet meer 2x per dag kan douchen. Iemand die goed verdient maar als éénverdiener in een particuliere huurwoning toch niet de touwtjes aan elkaar knoopt met de nieuwe prijzen, of een scheefhuurder die duizenden euro’s per maand buffer heeft? Je moet keuzes maken en in tijden van crisis zullen er mensen de dupe zijn.

Ik mis bij sommige mensen echt een beetje het vermogen om hun rechtvaardigheidsgevoel te overstijgen te behoeve van het grotere economische en maatschappelijke belang. En ik vind het jammer dat daarop wijzen afgunst wordt genoemd -O- .

Met de komst van prijsplafond krijgt bijna iedereen een tegemoetkoming trouwens, ook de niet minima en hoewel er praktische uitvoeringsproblemen zijn kan ik me in die regeling helemaal vinden (al moet er ook naar ondernemers gekeken worden).

Verder ken ik geen econoom die zegt dat het verstandig is om de welvarende mensen (lees: die zichzelf redden ) net zo hard te helpen als de mensen die dreigen om te vallen. Ik houd me aanbevolen voor iemand met kennis van zaken die daar, ongeacht politieke kleur, maar wel voor pleit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 00:06

mvdende schreef:
Wat je even vergeet en wat op de websites van gemeenten wél te lezen valt, is dat deze toeslag weleens waar ENERGIETOESLAG heet, maar véél meer een algemene toeslag is om de stijgende prijzen te drukken. En de boodschappen worden voor iedereen duurder, dus óók voor de minima met huidig laag contact.

Hoe langer de energiecrisis duurt, hoe meer en meer contracten er aflopen en hoe meer mensen dus te maken gaan krijgen met hogere energiekosten.

Misschien heeft die minima een contact tot januari, dan is het toch niet raar om op dit moment de toeslag aan te vragen zodat dat geld gebruikt kan worden als het contact afloopt?

Of juist nu de toeslag aanvragen om je huis mee te verduurzamen/ maatregelen te kunnen treffen door bijvoorbeeld een petroleum kacheltje of een elektrisch kacheltje aan te schaffen. Of gewoon een simpele dikke deken voor op de bank....

En die energietoeslag is dus duidelijk óók compensatie voor de dure boodschappen.

Véél minima kopen al altijd overal het goedkoopste B merk van. Besparen op de boodschappen gaat voor hun dus verl lastiger dan voor Jan Modaal die nu nog veel A merk producten koopt.

Het zal wel aan mij liggen, maar in je verschillende posts kom je over alsof je het niet eerlijk vind dat minima wél en jijzelf geen toeslag hebt gekregen.


Lees je wel?

En nee, ben het totaal niet met je eens. Nu al geld krijgen omdat je het misschien moeilijk gaat krijgen vind ik onzin.
Mijn moeder heeft nog een vast contract tot Maart 2023. Geen idee of ze in aanmerking komt, hebben we niet naar gekeken, maar op dit moment redt zij zich. Is 78 en heeft zich de pest gewerkt en houdt straks niks over van haar eigen zaak, nooit ziek zijn, altijd werken, nergens aankloppen etc. Maar nu zijn er zeker anderen die het harder nodig hebben.

En in verschillende posts van mij lees je dat? Wat een vooroordeel. Ik denk dat wij dan als eerste de paarden zouden weg moeten doen, kleiner gaan wonen, 1 of 2 auto's weg etc. Denk niet dat we nu serieus genomen zouden moeten worden als we ergens aankloppen nee.

Maar ja, ook voor ons is het bestedings limiet anders als het zo door blijft gaan.

En minima kopen altijd al b merken? Die ervaring heb ik totaal niet. Ten eerste zijn B merken helemaal geen ramp om te kopen.
Ten tweede zie ik juist heel veel minima die totaal niet met geld kunnen omgaan en dat zie ik ook terug bij hun boodschappen en levensstijl. Normaal zou je zeggen; moeten mensen zelf weten, maar als ze overal aankloppen, alle extra's krijgen en nog niet uitkomen en kinderen ongezond eten of zonder eten op school zitten, vind ik daar iets van ja.

Het is overigens al heel lang zo dat veel mensen net teveel verdienen voor het 1 en net te weinig voor het ander. Die vallen al jaren overal buiten en dat is wel een probleem.

En nee, veel mensen kunnen nergens aankloppen als ze net teveel verdienen, ook al hebben ze nu of straks onder de streep minder.

Daarbij vergeet je dat mensen die net iets meer verdienen ook hun leven daar op gericht hebben vaak. Dan kan iedereen wel roepen dat het luxe is, maar aan die auto's, het shoppen, het grotere huis, de sport abonnementen, de vakanties etc wordt OOK verdient door veel mensen.

Er gaan heel veel bedrijven kapot als mensen niks meer uitgeven en dan komen er NOG meer mensen in de problemen.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 00:18

superpony schreef:
Er gaan heel veel bedrijven kapot als mensen niks meer uitgeven en dan komen er NOG meer mensen in de problemen.

Waarom dan toch anti groep die het ergens anders aan kan uitgeven dan de energierekening? Daar draait de economie nl op hoe funest dat ook is voor duurzaamheid, of economisch model moet anders of er moet met geld gestrooid worden in zekere zin. Op korte termijn is dan geld strooien een werkende optie. Dat het lange termijn zo zijn problemen geeft, klopt. Dat het lang niet bij alle mensen komt die klem zitten ook, en dat probleem is al veel langer zo. Gemiddelden zijn immers geen echte mensen, enkel rekenmodellen, die zo goed mogelijk passend gemaakt worden per groep. Bij per persoon bekijken waar die precies geld aan uitgeeft kom je heel erg klem te zitten met privacy, grondwet en rechten van de mens. Dat kan je maken in bv China, maar niet in NL.
Dat mensen niet met geld om kunnen gaan is aan ons economisch model toe te schrijven, dat drijft sec op schulden, als iedereen al op de basisschool netjes leerde budgetteren en met geld omgaan klapt alles ook in elkaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 00:24

tamary schreef:
superpony schreef:
Er gaan heel veel bedrijven kapot als mensen niks meer uitgeven en dan komen er NOG meer mensen in de problemen.

Waarom dan toch anti groep die het ergens anders aan kan uitgeven dan de energierekening? Daar draait de economie nl op hoe funest dat ook is voor duurzaamheid, of economisch model moet anders of er moet met geld gestrooid worden in zekere zin. Op korte termijn is dan geld strooien een werkende optie. Dat het lange termijn zo zijn problemen geeft, klopt. Dat het lang niet bij alle mensen komt die klem zitten ook, en dat probleem is al veel langer zo. Gemiddelden zijn immers geen echte mensen, enkel rekenmodellen, die zo goed mogelijk passend gemaakt worden per groep. Bij per persoon bekijken waar die precies geld aan uitgeeft kom je heel erg klem te zitten met privacy, grondwet en rechten van de mens. Dat kan je maken in bv China, maar niet in NL.
Dat mensen niet met geld om kunnen gaan is aan ons economisch model toe te schrijven, dat drijft sec op schulden, als iedereen al op de basisschool netjes leerde budgetteren en met geld omgaan klapt alles ook in elkaar.


Maar mensen die hier en daar een paar euro uitgeven bij de Action geven vooral studenten werk. ( In Nederland bedoel ik dan )

Mensen die iets meer verdienen en een mooie auto kunnen kopen, houden meer grotere bedrijven in de running waar doorgaans meer volwassen krachten met vaste contracten werken.

Ik zeg altijd; iedereen heeft elkaar nodig. Nu denken mensen nog veilig te zijn, maar heel veel mensen gaan het voelen en dit kan nog heel lang door werken.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 00:57

Trickledown economics werkt niet, dat is al lang bewezen. Het zijn juist de kleine bedragjes op veel plaatsen die economie draaiende houden. Niet die ene Masserati & Picasso, dat geld zit nl ook ergens in vast. Rijk(er)en eten en drinken stomweg niet genoeg buiten de deur om alles draaiende te houden. Niet alleen is er maar zoveel dat je naar binnen kan werken, maar ook is het niet de manier om rijk te blijven. Daar koop je huizen, kunst, etc. voor en schuif je die in de rondte binnen die kringen.

En ja er gaan harde klappen vallen. Hele systeem is rot. Dat we een grote recessie/depressie gingen krijgen was al langer duidelijk, het is soort van uitgesmeerd tot nu toe, maar ergens houdt dat op. Er zit nl geen rem op de honger naar energie, groei en technologische "oplossingen". En de grondstoffen of alternatief voor fossiel zijn er niet voor. Ook niet met energievreter recycling (energie kan je nl niet recyclen, dus er moet altijd bij). Meeste zo niet alles wat ik op die gebieden voorbij zie komen is zijwaarste "groei" in dromen. Sommige bankrekeningen schieten er mee op, verder niks en niemand. En die grote bedrijven die jij in de running wil houden zijn wel de reden dat wij hier zometeen natte voeten krijgen + lading vervuiling. Consument krijgt de schuld en verantwoordelijkheid zonder zeggenschap over en zonder weerbaarheid tegen marketingcampagnes om alles bij het oude te laten. Ecologische voetafdruk voorop.

Dorine92
Berichten: 5346
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 02:39

Gitana schreef:
als ze geen 'goede' redenen heeft en gewoon maar 24 uur wilde werken en de rest vrij wil invullen, is dat ook haar recht inderdaad. het voelt wel scheef, want ik zou ook wel minder dan 40 uur willen werken alleen is dat niet haalbaar vanwege financien. als ik wist dat ik gecompenseerd zou worden zou ik mijn contract verlagen naar 36 of 32 uur. maarja de wereld is scheef.

Maar dat het voor jou qua financiën niet haalbaar is om minder te werken, is ook het gevolg van keuzes die jij hebt gemaakt in het leven. Misschien had een andere baan meer verdiend, misschien heb je in je studententijd veel geld opgezopen of misschien had je goedkoper kunnen wonen, of misschien had je ervoor kunnen kiezen om geen tv abonnement te nemen of voor een goedkopere telefoon te gaan, of geen kinderen, of geen paard, enz enz enz.
Dus ik snap niet zo goed waarom het scheef is. Jij leeft in dezelfde wereld als zij, alleen zij heeft blijkbaar andere keuzes gemaakt, welke dat ook moge zijn.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:46

Dorine92 schreef:
Gitana schreef:
als ze geen 'goede' redenen heeft en gewoon maar 24 uur wilde werken en de rest vrij wil invullen, is dat ook haar recht inderdaad. het voelt wel scheef, want ik zou ook wel minder dan 40 uur willen werken alleen is dat niet haalbaar vanwege financien. als ik wist dat ik gecompenseerd zou worden zou ik mijn contract verlagen naar 36 of 32 uur. maarja de wereld is scheef.

Maar dat het voor jou qua financiën niet haalbaar is om minder te werken, is ook het gevolg van keuzes die jij hebt gemaakt in het leven. Misschien had een andere baan meer verdiend, misschien heb je in je studententijd veel geld opgezopen of misschien had je goedkoper kunnen wonen, of misschien had je ervoor kunnen kiezen om geen tv abonnement te nemen of voor een goedkopere telefoon te gaan, of geen kinderen, of geen paard, enz enz enz.
Dus ik snap niet zo goed waarom het scheef is. Jij leeft in dezelfde wereld als zij, alleen zij heeft blijkbaar andere keuzes gemaakt, welke dat ook moge zijn.


Nou volgens mij ging het er initieel om dat mevrouw niet rond kon komen, of bang was om niet meer rond te kunnen komen, met 24 uur werken. Nee dan kan ik ook niet rondkomen met 24 uur werken. Ik zou er ook voor kunnen kiezen 24 uur te gaan werken en dan huurtoeslag, zorgtoeslag etc. te vangen. Zal ik dat dan maar doen? dat was initieel de discussie..
Natuurlijk gaat het altijd om keuzes die je maakt. Ik had vanaf mijn 8e kunnen gaan sparen en nooit op vakantie kunnen gaan, maar daar gaat het volgens mij in dit topic niet helemaal om. De post van mij die je quote is best een tijdje terug gezet en het topic neemt nu een andere wending. Dus ik vind het wel een beetje uit de context dat je deze, deel van, mijn quote er bij pakt.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 09:49

Gitana schreef:
Nou volgens mij ging het er initieel om dat mevrouw niet rond kon komen, of bang was om niet meer rond te kunnen komen, met 24 uur werken. Nee dan kan ik ook niet rondkomen met 24 uur werken. Ik zou er ook voor kunnen kiezen 24 uur te gaan werken en dan huurtoeslag, zorgtoeslag etc. te vangen. Zal ik dat dan maar doen? dat was initieel de discussie..
Natuurlijk gaat het altijd om keuzes die je maakt. Ik had vanaf mijn 8e kunnen gaan sparen en nooit op vakantie kunnen gaan, maar daar gaat het volgens mij in dit topic niet helemaal om. De post van mij die je quote is best een tijdje terug gezet en het topic neemt nu een andere wending. Dus ik vind het wel een beetje uit de context dat je deze, deel van, mijn quote er bij pakt.


Ik vind dit ook erg uit zn verband gerukt. Want als je die redenatie doortrekt, heeft ook die bijstandsmoeder nergens recht op. Want zij heeft toch zelf de keuze gemaakt om kinderen te krijgen met de man die haar later zou bedriegen en weggaan? Zij heeft toch zelf een telabonnement dat misschien goedkoper kon? Zij heeft toch niet gespaard vanaf haar 10de? En waarom neemt ze nu geen krantenwijkje erbij?
Achterlijke voorbeelden en dus gaat je redenatie ook niet op. Als je die toch wilt toepassen, dan naar alle kanten.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:51

uhm? quote je wel de goeie of snap je niet wat ik zeg?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 09:58

Gitana schreef:
uhm? quote je wel de goeie of snap je niet wat ik zeg?


Sorry, de quote verkloot. Ik ben het met jou eens, vond de aangehaalde voorbeelden nu niet echt representatief. Zat op mijn tel en dat is het met de quotes altijd een gedoe.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:01

chevax schreef:
Gitana schreef:
uhm? quote je wel de goeie of snap je niet wat ik zeg?


Sorry, de quote verkloot. Ik ben het met jou eens, vond de aangehaalde voorbeelden nu niet echt representatief. Zat op mijn tel en dat is het met de quotes altijd een gedoe.

oh haha, kan gebeuren.

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:15


Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:21

Morganlefay schreef:
Ik kwam dit stukje tegen:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... urtoeslag/
Als dat zo is of gaat gebeurden dat wordt het een heel ander verhaal als het gaat om niet kunnen rondkomen.


Dat is wel eerlijker naar de mensen die aangewezen zijn op dure particuliere huur van hun minimumloon en door de huidige kromme regels helemaal niets krijgen.

Nu is het in feite zo dat als je goedkoop gesubsidieert woond je er ook nog gratis toeslag bij krijgt en als je noodgedwongen te veel geld betaald in de particulieren sector je helemaal niets krijgt.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:31

Eens met Sizzle, en een fantastisch goed plan om scheefwonen mee op te lossen

....


Maar dan moet er wel een mogelijkheid zijn voor scheefwoners om "recht" te gaan wonen, wat in de huidige woningmarkt vrij onmogelijk gemaakt wordt. Klein detail....