Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:49

Doubtless schreef:
Er gaat een berekening rond op Linkedin, kan het zo 1, 2, 3 niet terugvinden.
Het gaat over 2 ouders, die samen 2 jonge kinderen hebben. Beide zijn leraar. Persoon 1 werkt 3 dagen, persoon 2 werkt 4 dagen.
Als zij besluiten beide één dag extra te gaan werken, levert hen dit na belasting en wegvallende toeslagen 64 euro netto extra per maand op. @Eilandje: Verheldert dat voor jou (deels) waarom mensen niet voltijd gaan werken?


Correctie, als één van de 2 een dag extra gaat werken:

Afbeelding

Bijbehorend artikel (deels gratis leesbaar); https://www.ewmagazine.nl/economie/acht ... en-28585w/

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:59

Sizzle schreef:
Ik heb liever dat mensen die echt niet willen een uitkering krijgen, die wil ik ook niet als collega (niemand denk ik) :+
Een vrouw die ik van vroeger ken is er zo een. Die komt nu uit een scheiding en doet er alles aan (lees zo passief mogenlijk) om vooral niet te hoeven gaan werken. Haar ambitie is om bijstand gerechtigd te worden en dat doet ze nog behoorlijk intelligent moet ik zeggen. Vooral niets regelen, schulden opbouwen, hardop publiekelijk verkondigen dat je zo‘n last heb van een langdurige blessure. Ze heeft de kunst goed af kunnen kijken, haar moeder heeft haar hele leven exact hetzelfde gedaan.
Geef dat mens ajb een uitkering, daar wil je geen werkgevers mee lastig vallen.
Ik stuur dit even door naar een van mijn collega's, gewoon als tip :)

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:06

Ik heb een tijdlang fulltime (=bij de overheid 36 uur) gewerkt, maar omdat ik structureel overuren maakte was ik op mijn vrije dagen (4x9, dus naast het weekend nog 1 dag vrij), echt niet gezellig en echt aan het bijkomen van mijn werk.
Ik ben toen 32 uur gaan werken en maak nog steeds overuren, maar dat blijft nu zo rond de 36 uur die fulltime eigenlijk is.
En dat gaat goed. Ik ben op mijn werk productiever en naast mijn werk blijft er meer energie over voor thuis.
Ik ben er een leuker mens door.

Ik verdien iets minder (maar met een riant boven modaal salaris ben ik nog steeds kostwinner in ons huishouden), maar ik ben een stuk gezonder en fitter en voel me beter.

Dus tja, als het mijn werkgever zou lukken om me geen overuren te laten maken, zou ik wel weer full time willen werken, maar aangezien dat niet lukt, kies ik alsnog voor mezelf en werk part-time.

Toeslagen etc krijgen we niet, zoals gezegd, salaris van mij alleen is al ruim boven modaal en hiervan kunnen we prima rondkomen.
En ik vind het meer dan prima dat van onze belasting de tegemoetkomingen voor degenen die het niet zo ruim hebben, worden betaald.

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:13

Wat ik vooral lastig vind is dat de middeninkomens geraakt worden. Wij hebben bijvoorbeeld 4500 netto per maand, maar ons besteedbaar inkomen na alle vaste lasten, boodschappen etc. nu is keihard gedaald en dan doen we echt geen gekke dingen :\
Dan gaat volgend jaar ook de zorg flink duurder worden, dus weer een hap geld weg. Enige waar wij van zullen “profiteren” is de arbeidskorting en het prijsplafond voor de energie. Maar onderaan de streep houden we steeds minder over

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:16

chanicha schreef:
Laten ze eerst eens het plan uitvoeren om de kinderopvang gratis te maken.
Ik denk dat de mensen dan ook meer gaan werken want met die toeslagen loont meer werken niet echt en je bent van de fraude af die daarmee gepleegd wordt.
Ik vind wel dat de mensen die het echt nodig hebben goed ondersteund moeten worden.


Dat plan is gaande toch?

Winged

Berichten: 33087
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:21

Liselot schreef:
Wat ik vooral lastig vind is dat de middeninkomens geraakt worden. Wij hebben bijvoorbeeld 4500 netto per maand, maar ons besteedbaar inkomen na alle vaste lasten, boodschappen etc. nu is keihard gedaald en dan doen we echt geen gekke dingen :
Dan gaat volgend jaar ook de zorg flink duurder worden, dus weer een hap geld weg. Enige waar wij van zullen “profiteren” is de arbeidskorting en het prijsplafond voor de energie. Maar onderaan de streep houden we steeds minder over

Zelfde hier. Vrijgezel, 2600 netto. Ik leef prima, maar qua toekomstgericht kan ik steeds minder. Gelukkig zonnepanelen op 't dak liggen. Maar ook ik moet van A naar B komen, zorgkosten betalen etc. Ik zit nu wel te bedenken wat ik allemaal anders kan/moet doen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:34

Ik heb geen 6blz gelezen......

Maar ik vind het idd niet eerlijk verdeeld. Dat kan ook niet, want dan moet je echt per persoon, huishouden en situatie gaan kijken.

Ik vind dat heel veel mensen wel zouden kunnen werken. Maar zie ook dat er te weinig tegenover staat. Hoewel ik me ook erger aan de reacties zoals; voor x euro per uur kom ik mn bed niet uit.

Heel veel werk is ver onderbetaald. Dan lees je altijd dat de hogere functies meer verantwoordelijkheden hebben, mensen lang hebben gestudeerd etc, maar dat gaat niet altijd zo zwart wit op.
Ook lager opgeleiden moeten bijscholen, investeren, werken vanaf jong, dus meer jaren in totaal, doen vaak belangrijk werk waar we niet zonder kunnen etc etc.

De motivatie om te werken wordt wel minder als er te weinig tegenover staat. Een mens moet ook kunnen leven.

Het andere waar ik me wel aan erger is hoe veel lage inkomens hun geld uitgeven. Je mag daar niks van zeggen volgens velen, maar er is ontzettend veel winst te behalen als ze wat begeleiding zouden krijgen.
Ik zie mensen dan roken, drinken, veel tattoo's hebben ( niks daartegen, heb ze zelf ook ) veel huisdieren, drinken blikjes, vaak vooral dure en ongezonde energie drankjes, snaaien, snacken etc.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:35

secricible schreef:
chanicha schreef:
Laten ze eerst eens het plan uitvoeren om de kinderopvang gratis te maken.
Ik denk dat de mensen dan ook meer gaan werken want met die toeslagen loont meer werken niet echt en je bent van de fraude af die daarmee gepleegd wordt.
Ik vind wel dat de mensen die het echt nodig hebben goed ondersteund moeten worden.


Dat plan is gaande toch?


Hoe lang al niet!
Zit niet echt vooruitgang in.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:46

24 uur is normaal in de thuiszorg omdat je maar 3 diensten hebt.
Je werkt van 7 tot 12, 1300 tot 1630 en dan avonddienst. zijn ook vaak maar 4 uur.
Dit was 6 jaar terug toen ik daar nog werkte.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:12

Ailill schreef:
Ik stuur dit even door naar een van mijn collega's, gewoon als tip :)


_O-
Ik hoop voor je dat het helpt

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:53

chevax schreef:
Janneke2, ik wist gewoon dat je over papa-dag zou vallen. Redelijk voorspelbaar. Ik noemde namelijk ook mama-dag.

... ik las niet over mama dag heen, hoor.
Maar ik ben wel benieuwd naar de verhouding.
Citaat:
Jij maakt ervan dat die mensen verwende prinsjes zijn.

Nope.

'Moeder zijn en thuisblijven' werd ooit zo genoemd.
Ik plaag mannen er mee.
('Leuk dat je een papadag hebt - maar kom mij niet aanzetten met gelijkheid.)

Citaat:
Ik zie ze als mensen waarmee ik samenwerk en die aangeven wanneer ze wel of niet werken omdat ze de zorg voor hun kinderen met hun partner hebben verdeeld op een manier waarbij ze zich allebei goed voelen.

Prima dat jij ze zo ziet.
Zo zie ik ze "ook".

Maar als feministe vind ik het jammer dat er zo weinig terecht komt van een hele serie ideeën over her-inrichting van de maatschappij zodat het voor iedereen leuker wordt.
(En vrouwen die GEEN keuze hebben niet worden "aangesproken op hun 'gedrag'".)
(Laat staan dat ik tr horen krijg dat als ik spreek over niet bestaande keuzen, feiten dus, ik mensen zou zien als stakkers.)

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:06

Wat mij persoonlijk nog het meest frustreert is de roep vanuit de overheid om te gaan overwerken daar waar kan. Echter overwerk uren zit bijna 50 procent loonbelasting op. Zit ik niet financieel moeilijk dan is overuren maken niet aantrekkelijk. Zit ik wel moeilijk dan levert het nog bijna geen drol op. Laat ze dat aanpassen!!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:49

dierenfan schreef:
Wat mij persoonlijk nog het meest frustreert is de roep vanuit de overheid om te gaan overwerken daar waar kan. Echter overwerk uren zit bijna 50 procent loonbelasting op. Zit ik niet financieel moeilijk dan is overuren maken niet aantrekkelijk. Zit ik wel moeilijk dan levert het nog bijna geen drol op. Laat ze dat aanpassen!!


Volgens mij klopt dat niet, tenzij je door je overwerk over een specifieke inkomensgrens gaat en zo in de volgende schaal komt. Maar ik ben geen belastingadviseur.

Die oproep was toch vooral gericht op meerwerk (voor part timers)? Niet zozeer overwerk (over voltijd heen)?

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:02

Ik vind het roepen om overuren te maken echt weer iets van de regering. Harder werken minder verdienen want ja je levert de helft in. Mijn vriend heeft toen ruim 800 overuren gehad en zijn baas zei doei he en ging failliet.
Ik ben gedeeltelijk afgekeurd ik zou 100% afgekeurd kunnen worden gezien de situatie verslechtert is maar kies er niet voor ik heb goede dagen en wil die dagen mijn bijdrage leveren.
Sommige mensen kan ik echt wel achter het behang plakken. Zitten in de bijstand hebben grote auto’s, tig paarden en maar klagen dat alles zoveel kost.
Midden klassers mogen van mij ook gewoon g compenseert worden die hebben het ook niet altijd makkelijk maar ja waar trek je de grens dan? Ik vind dat gezinnen met een netto inkomen van €7000 -€10000 niet in aanmerking hoeven komen voor extra’s.

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:19

Ik laat grotendeels van mijn overuren omzetten naar tijd voor tijd.
Voorheen deed ik dat niet maar ik hou er weinig aan over en tijd voor tijd krijg ik wel 100% als ik vrij neem.
Daarbij blijft mijn inkomen ook een stukje lager en pak ik net nog wat tientjes aan toeslagen.

Maar wat mij erg steekt is dat de minima weer €1300 energievergoeding krijgen wat in 2 jaar even €2600 extra krijgen bovenop alle andere toeslagen.

En er is totaal geen controle waar men het aan uit geeft want ik ken mensen die er op vakantie van gaan of even een nieuwe bank of fiets kopen ervan.

Lieser
Berichten: 1548
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:25

candalisa schreef:
Ik vind het roepen om overuren te maken echt weer iets van de regering. Harder werken minder verdienen want ja je levert de helft in. Mijn vriend heeft toen ruim 800 overuren gehad en zijn baas zei doei he en ging failliet.

De regering heeft nooit opgeroepen om over te werken.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:41

chanicha schreef:
secricible schreef:

Dat plan is gaande toch?


Hoe lang al niet!
Zit niet echt vooruitgang in.


Tot nu toe ligt het nog op schema? Doel is steeds geweest 2025 dat ouders nog maar 5% zelf betalen.
Geloof dat ze het nu willen vervroegen, waar ik mij twijfels over heb...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:47

chevax schreef:
Gitana schreef:
ik snap dat je dat dacht, 'oh ze werkt maar 24 uur'. dat had ik misschien ook wel gedacht.
maar inderdaad misschien heeft ze haar redenen, dat weet je niet.

als ze geen 'goede' redenen heeft en gewoon maar 24 uur wilde werken en de rest vrij wil invullen, is dat ook haar recht inderdaad. het voelt wel scheef, want ik zou ook wel minder dan 40 uur willen werken alleen is dat niet haalbaar vanwege financien. als ik wist dat ik gecompenseerd zou worden zou ik mijn contract verlagen naar 36 of 32 uur. maarja de wereld is scheef. ik ken mensen (van dichtbij) die al jaren gecompenseerd worden op allerlei manieren, om geen reden, gewoon omdat ze niet willen werken en geen bijdrage willen leveren aan deze maatschappij (dat zijn exact hun woorden)


Dat bedoel ik inderdaad, het voelt scheef. Ik zou ook graag minder willen werken, maar dat kan ik niet (as zelfstandige en als werkgever). Ik ben voor mezelf begonnen omdat ik anders afgekeurd zou worden en daar vond ik mezelf destijds te jong voor.


Offtopic maar waarom zou je afgekeurd worden als je kan werken?

Kimbers

Berichten: 5107
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:49

Ik werk maar 2 nachten per week maar krijg geen compensatie. Verdien net iets meer dan de 1310. Als ik meer ga werken zie (ben alleenstaande moeder) zie ik mijn kinderen minder, gaan mijn toeslagen omlaag en de kosten voor opvang omhoog. Voor mij loont het dus absoluut niet om meer te gaan werken.

Ik denk dat de tegemoetkomingen 'prima' verdeeld zijn. Ik gun het de minima van harte, ik weet hoe het is om minima te zijn. En er even vanuit gaande dat de meeste mensen dit niet voor hun plezier zijn, hebben ze het echt broodnodig.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:04

[/quote]

Tot nu toe ligt het nog op schema? Doel is steeds geweest 2025 dat ouders nog maar 5% zelf betalen.
Geloof dat ze het nu willen vervroegen, waar ik mij twijfels over heb...[/quote]

Wat ik begreep was het eerder maar ik kan het verkeerd hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:06

En wie gaat er werken in die kinderdagverblijven?
Lees daar nu al over een groot te kort.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:52

Eens DP, dat was toen al een probleem en is alleen maar erger geworden.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 06:02

Lieser schreef:
candalisa schreef:
Ik vind het roepen om overuren te maken echt weer iets van de regering. Harder werken minder verdienen want ja je levert de helft in. Mijn vriend heeft toen ruim 800 overuren gehad en zijn baas zei doei he en ging failliet.

De regering heeft nooit opgeroepen om over te werken.


Jazeker wel

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 06:06

Sizzle schreef:
dierenfan schreef:
Wat mij persoonlijk nog het meest frustreert is de roep vanuit de overheid om te gaan overwerken daar waar kan. Echter overwerk uren zit bijna 50 procent loonbelasting op. Zit ik niet financieel moeilijk dan is overuren maken niet aantrekkelijk. Zit ik wel moeilijk dan levert het nog bijna geen drol op. Laat ze dat aanpassen!!


Volgens mij klopt dat niet, tenzij je door je overwerk over een specifieke inkomensgrens gaat en zo in de volgende schaal komt. Maar ik ben geen belastingadviseur.

Die oproep was toch vooral gericht op meerwerk (voor part timers)? Niet zozeer overwerk (over voltijd heen)?


Overuren vallen net als vakantiegeld onder bijzonder tarief loonheffing. Boven de 40 procent.
Omzetten naar tijd voor tijd kan bij mijn vriend niet en ik maar 38 uur per jaar. Dit ivm personeel tekort en we anders teveel vrije uren op kunnen nemen... Als we die optie hadden dan was het geen probleem. Konden we 2,5 weken per maand werken voor normaal loon haha ik begrijp wel dat werkgever daar niet voor kiest met regelmatig 20 a 30 overuren per week.

Maar tja tijd voor tijd dan geeft overwerken enkel meer vrije uren die wij niet nodig hebben. Het geeft geen hoger inkomen.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:47

DuoPenotti schreef:
En wie gaat er werken in die kinderdagverblijven?
Lees daar nu al over een groot te kort.

En wie gaat dat allemaal betalen?