Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:30

Sunnda schreef:
Doubtless schreef:
Ja, natuurlijk zijn die er. Anders was ons toeslagenstelsel al lang afgeschaft.
Denk jij soms dat de meeste mensen die toeslag ontvangen fulltime werken?


Toeslagen zijn er imo voor mensen die niet fulltime kunnen werken om redenen als ziekte, nergens aangenomen worden, etc..

Niet voor mensen die prima in staat zijn in eigen levensonderhoud te voorzien, maar daar geen zin in hebben omdat ze liever thuis zitten.


Die krijgen ook echt niet zomaar een toeslag. :=

Dan wordt je meer benadeeld in het werkende leven door mensen die kinderen fokken als konijnen.
Laatst bijgewerkt door KimD op 21-09-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:30

Onali schreef:
Doubtless schreef:
Denk jij soms dat de meeste mensen die toeslag ontvangen fulltime werken?



Kan het ook omdraaien.
Denk jij dat alle mensen die parttime werken toeslagen ontvangen?


Nee. Toeslagen worden niet bepaald aan de hand van aantal uren dat je werkt, maar aan de hand van je inkomen. Dus, nee.

Daarnaast geloof ik ook dat niet iedereen die recht heeft op toeslag, het ook ontvangt.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:32

Sunnda schreef:
Doubtless schreef:
Ja, natuurlijk zijn die er. Anders was ons toeslagenstelsel al lang afgeschaft.
Denk jij soms dat de meeste mensen die toeslag ontvangen fulltime werken?


Toeslagen zijn er imo voor mensen die niet fulltime kunnen werken om redenen als ziekte, nergens aangenomen worden, etc..

Niet voor mensen die prima in staat zijn in eigen levensonderhoud te voorzien, maar daar geen zin in hebben omdat ze liever thuis zitten.


Weet je dat zeker? Zover ik weet hoef je bij een toeslag aanvraag namelijk nergens aan te geven hoe ziek, zwak en misselijk je bent. Ik denk dat dat vooral iets is wat jij ervan maakt, in plaats van dat het zo vastgelegd is.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 13:35

Lieser schreef:
chevax schreef:
Nee hoor, dat heb je mijn posts niet goed gelezen en je trekt d quote ook uit verband. Iemand kan prima de keuze maken om, gezond van lijf en leden, minder dan 32 of 40 uur te werken. Maar dat heeft gevolgen en die moet je dan ook dragen. Wat is daar mis mee?
Als iedereen zo redeneert wordt het toeslagenstelsel wel erg snel onhoudbaar.

En als diegene daarnaast 16 uur vrijwilligerswerk of mantelzorg doet. Mag het dan wel?


Lezen is echt een kunst tegenwoordig. Van mij mag iedereen doen en laten wat'ie wil. Heb ik helemaal niks mee te maken. Ik zeg alleen dat als je niks in de weg hebt, je gezond bent, het misschien goed is om meer uren te werken als je niet rond komt. Doe je dat niet, ook prima. Alleen hebben sommige keuzes gevolgen. Trouwens, élke keuze die je in je leven maakt heeft gevolgen, positief of negatief. Als jij je kunt vinden in die gevolgen, wie ben ik dan om te zeggen dat iets wel of niet mag? Lees gewoon eens voor je oneliners plaatst om een raar punt te proberen maken.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:35

Ik heb liever dat mensen die echt niet willen een uitkering krijgen, die wil ik ook niet als collega (niemand denk ik) :+
Een vrouw die ik van vroeger ken is er zo een. Die komt nu uit een scheiding en doet er alles aan (lees zo passief mogenlijk) om vooral niet te hoeven gaan werken. Haar ambitie is om bijstand gerechtigd te worden en dat doet ze nog behoorlijk intelligent moet ik zeggen. Vooral niets regelen, schulden opbouwen, hardop publiekelijk verkondigen dat je zo‘n last heb van een langdurige blessure. Ze heeft de kunst goed af kunnen kijken, haar moeder heeft haar hele leven exact hetzelfde gedaan.
Geef dat mens ajb een uitkering, daar wil je geen werkgevers mee lastig vallen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:37

Doubtless: daarom zeg ik ook imo ;)
Dat het niet zo is, is mij welbekend.
Ik was echter verbaasd over jouw opmerking dat mensen het wel prima vinden dat ze betalen voor andermans 'geen zin om te werken'.
Ik betaal met liefde voor zieken, zwakken en ja ook kinderen (een land zonder kinderen heeft ook economisch geen toekomst).
Maar betalen voor iemand die geen zin heeft, nou nee bedankt.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:38

Sizzle schreef:
Ik heb liever dat mensen die echt niet willen een uitkering krijgen, die wil ik ook niet als collega (niemand denk ik) :+
Een vrouw die ik van vroeger ken is er zo een. Die komt nu uit een scheiding en doet er alles aan (lees zo passief mogenlijk) om vooral niet te hoeven gaan werken. Haar ambitie is om bijstand gerechtigd te worden en dat doet ze nog behoorlijk intelligent moet ik zeggen. Vooral niets regelen, schulden opbouwen, hardop publiekelijk verkondigen dat je zo‘n last heb van een langdurige blessure. Ze heeft de kunst goed af kunnen kijken, haar moeder heeft haar hele leven exact hetzelfde gedaan.
Geef dat mens ajb een uitkering, daar wil je geen werkgevers mee lastig vallen.


Zulke mensen zijn er zat maar ook die komen zich uiteindelijk wel tegen want je bouwt ook overal maar minimaal aan op en ook deze mensen hebben echt niet een overschot aan centen om te spenderen.

Bij programma's zoals 'een dubbeltje op zijn kant' weten ze dat soort mensen ook altijd uit te graven.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:39

Sizzle schreef:
Ik heb liever dat mensen die echt niet willen een uitkering krijgen, die wil ik ook niet als collega (niemand denk ik) :+
Een vrouw die ik van vroeger ken is er zo een. Die komt nu uit een scheiding en doet er alles aan (lees zo passief mogenlijk) om vooral niet te hoeven gaan werken. Haar ambitie is om bijstand gerechtigd te worden en dat doet ze nog behoorlijk intelligent moet ik zeggen. Vooral niets regelen, schulden opbouwen, hardop publiekelijk verkondigen dat je zo‘n last heb van een langdurige blessure. Ze heeft de kunst goed af kunnen kijken, haar moeder heeft haar hele leven exact hetzelfde gedaan.
Geef dat mens ajb een uitkering, daar wil je geen werkgevers mee lastig vallen.

Ik weet dat het niet kan..maar dat soort mensen zouden niets moeten krijgen en gewoon blijven ontslaan. :Y) lekker op een houtje bijten. :D

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:40

Sunnda schreef:
Doubtless schreef:
Ja, natuurlijk zijn die er. Anders was ons toeslagenstelsel al lang afgeschaft.
Denk jij soms dat de meeste mensen die toeslag ontvangen fulltime werken?


Toeslagen zijn er imo voor mensen die niet fulltime kunnen werken om redenen als ziekte, nergens aangenomen worden, etc..

Niet voor mensen die prima in staat zijn in eigen levensonderhoud te voorzien, maar daar geen zin in hebben omdat ze liever thuis zitten.


Maar daar sla je de spijer op z’n kop. Als iedereen zo zou denken dan heb je in Nederland een overvloed aan geld over :+

Wij krijgen niks aan toeslagen, maar werken stug door. Genieten van het leven en doen waar we zin in hebben.
Zouden ook kunnen denken van gaan beide minder werken en wel toeslagen aanvragen.

Edit: je beseft dat ik dus wel wat vindt van die mensen in de 2e categorie :+

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:42

Citaat:
Citaat:

Het aantal mensen dat iets mankeert en daardoor minder werkt, is volgens mij (maar daar heb ik ook geen cijfers van) lager dan het aantal mensen (en dan helaas voornamelijk vrouwen) dat koos voor minder uren. Als ik in mijn omgeving kijk, is er gekozen voor part time werken. Voornamelijk vrouwen en die komen helaas in de problemen als er een scheiding is.


Als feministe wil ik graag naar voor brengen dat dit GEEN keuze is.

Mannen zorgen zelden voor hun kinderen, dat 'hij' 40 uur werkt spreekt vanzelf (en hij krijgt ook meer betaald).
Goede, betaalbare kinderopvang is niet vanzelfsprekend -
dus moet 'zij' minder werken.

Citaat:
Ik snap niet dat jij dan als feministe de vrouw meteen in de hulpeloze hoek duwt.


PARDON.....????

Nu ja, bijna niemand weet het meer: het oude feministische ideaal was niet 'aan mannen gelijk worden', maar de macht en de zorg eerlijk delen.
En in de grotere politiek is dat zo ongeveer onmogelijk.

... dus schiet ik uit mijn slof als iemand van een 'politiek' /algemeen probleem iets individueels maakt.
Alsof je met lekker veel assertiviteit het allemaal wel voor elkaar bokst.
(Er zijn zogeheten bijenkoninginnen die dit kunnen - maar als ouderwetse feministe gaat het mij om iedereen v/m/anders.)

De 'arbeidsparticipatie' van vrouwen is hoger en dat is winst.

Maar hier werd gesproken over 'een vrouw die 24 uur per week buitenshuis werkt (zo zeg ik het maar even ;) ) 'en in de problemen komt bij een scheiding'.
Als ouderwetse feministe: je zou rond moeten kunnen komen van een part time baan. (Ik snap dat daar één en ander voor nodig is - maar het gaat mij er om dat dat dus politieke, algemene knelpunten zijn, niet iets individueels.)
Citaat:
als ik naar mijn freelancers kijk, ben ik met werk vaak aan het puzzelen omdat velen van hen een papa- of mamadag hebben.

:j
Vooral die papadag.
Alsof hij 1 dag per week papa is en dus niet hoeft te werken.
"Verwend prinsje", werd dat ooit genoemd.


Citaat:
misschien moeten we ook eens stoppen met vrouwen bij voorbaat altijd in het verdomhoekje te zetten. Jonge vrouwen zijn imo prima in staat om voor zichzelf op te komen.


(Vul hier een beleefd grapje in over leeftijdsdiscriminatie.)

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 13:47

Janneke2, ik wist gewoon dat je over papa-dag zou vallen. Redelijk voorspelbaar. Ik noemde namelijk ook mama-dag. Jij maakt ervan dat die mensen verwende prinsjes zijn. Ik zie ze als mensen waarmee ik samenwerk en die aangeven wanneer ze wel of niet werken omdat ze de zorg voor hun kinderen met hun partner hebben verdeeld op een manier waarbij ze zich allebei goed voelen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:56

Ik wordt er zelfs schijtziek van dat werkgevers je bijna over je bol aaien als je als vrouw bewust kiest om minder te gaan werken (jij arm onderdrukt wezentje).
Prima uiteraard dat daar voor gestreden is, dat waardeer ik enorm en ben me zeer bewust dat dit nog maar kort mogenlijk is. Maar dat betekend niet dat nu iedere vrouw die niet voltijd werkt zielig is. Een heleboel doen dat ook gewoon omdat het leuk is om 3 dagen weekend te hebben :D

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:07

Sizzle schreef:
Ik wordt er zelfs schijtziek van dat werkgevers je bijna over je bol aaien als je als vrouw bewust kiest om minder te gaan werken (jij arm onderdrukt wezentje).
Prima uiteraard dat daar voor gestreden is, dat waardeer ik enorm en ben me zeer bewust dat dit nog maar kort mogenlijk is. Maar dat betekend niet dat nu iedere vrouw die niet voltijd werkt zielig is. Een heleboel doen dat ook gewoon omdat het leuk is om 3 dagen weekend te hebben :D

Dat dus, ik ben in eerste instantie een dag minder gaan werken omdat mijn zus terminaal was.
Ik wist dat als ik nog zoveel mogelijk tijd met haar wilde doorbrengen, dat ik dat alleen kon doen door minder uren te gaan werken.

Maar nadat ze overleden was ben ik nooit meer terug naar 40 uur gegaan.

En ik durf het hier haast niet te zeggen, maar inmiddels werkt ook mijn man al heel wat jaartjes 32 uur.
Fulltime was daar een contract van 36u, en het was steeds een gehannes de te veel gewerkte uren per week ooit op te kunnen nemen, toen zijn we eens gaan rekenen, en tot de conclusie gekomen dat het meer aan salaris niet opwoog tegen de vrije uren.
Zeker gezien de reistijd woon/werkverkeer die we toen nog hadden.

En ja, dan doen we maar een stap(je) terug, maar we kunnen er nog steeds goed van leven.

Ik heb te veel familie, vrienden/collega's en kennissen de pensioen leeftijd niet eens zien halen.

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:13

In de zorg is 36 uur al fulltime. 40 bestaat niet. Dit komt o.a door korte diensten; 8 uurs diensten komen lang niet in alle zorgsectoren voor. 3 of 5 uurs diensten komen eerst.
Daarnaast heb je onregelmatige diensten waardoor goed plannen lastig is icm de arbeidstijdenwet.
Een 2e baan er naast kan bijna niet, omdat je onregelmatig werkt en het rooster pas 21 dagen vooraf klaar is.

Ik heb nu een contract van 30 uur. Heb in 3 maanden tijd 97 overuren gewerkt, gezien het enorme personele tekort. (Je kan je voorstellen dat het systeem aan alle kanten piept omdat de arbeidstijdenwet continue wordt overtreden).

Ik heb een gesprek gehad over uren ophoging maar kan het niet krijgen ‘omdat ze teveel grote contracten niet weg kunnen plannen’ .
De 3 uurs diensten moeten ook opgevuld worden uiteraard.
Ik kan geen vrij krijgen van de overuren die ik heb gewerkt. Ik mag ze uit laten betalen, maar 100 uur uit laten betalen loont amper; ik zie er weinig van terug op mijn loonstrookje.

Dat is werken in de zorg.

Ik heb geen recht op toeslagen/ tegemoetkoming; daar verdien ik net te veel voor. Ik heb geen partner maar wel een koophuis (in de goede tijd gekocht.)

Ik kan het nu nog opbrengen maar ben erg benieuwd hoe ik er volgend jaar bij zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:20

chevax schreef:
Menino schreef:
Ik vind het wel interessant. Ik ben vanuit huis uit echt zwaar liberaal. Maar dat begon te knagen toen ik zelf ziek werd tijdens mijn studie, en ik nergens aan kon kloppen voor financiele compensatie (ook niet bij mijn ouders) en daardoor lang niet heb kunnen studeren. Doei glansrijke carrière van iemand die tot dat moment vrij hoog scoorde op schaal van de zeven vinkjes.

Voor mijzelf ben ik toen tot de conclusie gekomen dat écht ieder mens recht heeft op .1 een dak boven zijn hoofd, .2 onderwijs én .3 medische zorg (tot op bepaalde hoogte. Andere discussie. Maar een miljoen uitgeven om een leven een jaartje te rekken vind ik waanzin :o ) . Alle andere luxe in het leven moet je maar gewoon je handen voor uit de mouwen steken.

Da's in het beginsel natuurlijk een heel mooi principe. Alleen als een simpele eensgezinswoning 5 ton kost in de randstad, en onderwijs 2200 euro per jaar, en we meer mensen in de medische zorg nodig hebben dan er mensen zijn dan wordt dat beginsel een heel moeilijk verhaal.

Waarom? Omdat je simpelweg er niet meer komt met je handen uit de mouwen steken. Er zijn ouders die geen studie voor hun kinderen kunnen betalen. Er zijn HEEL veel mensen (ook hoogopgeleide mensen met een fulltime baan) die geen huis kunnen betalen. En in de zorg lopen we tegen een mega personeelstekort aan. Tegelijkertijd is er ook een groep die extreem profiteert van juist deze ontwikkelingen (omdat hun huis 3x over de kop is gegaan, of ze door bv. een geërfde woning een extreem riante erfenis ontvangen). En dat is waar we wat mij betreft dus echt de verkeerde kant op gaan. Hard werken beloont niet meer. Een huis hebben wel. En als je meerdere huizen hebt hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken.

Hoe je dat op moet lossen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het niet helpt om de mensen die dat vermogen hebben evenveel te geven als de groep die het niet heeft. Wat je eigenlijk wil is die "kansarme" groep de middelen geven om wél een studie of beroepsopleiding te kunnen volgen, een huis te kopen en het rendabel te maken om in de semi-overheid (zorg) te gaan werken. Die kosten kunnen we als maatschappij alleen maar dragen door het geld weg te pakken van de groep die dat kan missen.

Is dat oneerlijk? Best wel. Maar als je niet kan studeren omdat je papa en mama zich krom betalen aan een particuliere huurwoning is dat misschien nog wel oneerlijker. En bovendien onwenselijk, omdat je een extreem uniforme groep maatschappelijk succesvolle mensen krijgt (lees: de zeven vinkjes).

Oftewel. Ik vind niet dat rijke(re) mensen minder toeslagen of compensatie verdienen. Sterker nog, in een ideale wereld wordt hard werken en het hebben van een goed idee tot in de hemel beloond, en ben je de sjaak als je op je gat zit en onterecht je hand ophoudt. Echter kunnen we dat beginsel niet werkend krijgen als we geen middelen creëeren voor de onderkant van de samenleving om juist die onderkant te kunnen ontsnappen.
De gevolgen daarvan kunnen op individueel alleen knap banketstaaf uitpakken. Als jij net diegene bent die je hele leven in het teken heeft gesteld in het ontstijgen van je lage maatschappelijke klasse (en alles weer mag inleveren) of als het geld terecht komt bij mensen die gewoon lui zijn en hun hand ophouden. Maargoed. Hoe banketstaaf ook, lijkt me dat alsnog wenselijkere dan een soort kastensysteem creëeren waarbij je bij je geboorte al zeker weet dat je je armoede nooit zal kunnen ontstijgen, of je rijkdom nooit zal kunnen verliezen.


Mooie post. Staan zeker punten in om eens goed over te denken.
Ik ben zelf al jong een eigen bedrijf gestart. Omdat ik anders al heel jong werd afgekeurd en dat zag ik niet zitten. Is het ideaal om met een serieuze ziekte veel te werken? Tja, ik ben er niet slechter van geworden en heb mijn gevoel voor eigenwaarde behouden (meteen maar de disclaimer "nee, je gevoel voor eigenwaarde ontleen je niet alleen aan je werk, alleen ben ik bij dat ik deze keuze heb gemaakt. Voor een ander kan dat anders zijn.")
Mijn huisarts zegt vaak "als je in loondienst was, kon je gewoon in de ziektewet". Nee, dat denk ik niet. Of ik kan me iig niet voorstelle dat ik dat zou doen. Maar dan komt mij wel de vraag "zijn we niet te soft geworden met z'n allen?". In dit topic zijn ook meteen de eerste reacties "maar misschien kán de mevrouw uit het filmpje wel niet meer aan". Kijk eens rond je naar part timers die je kent. Hoeveel daarvan zijn echt uit noodzaak minder gaan werken en hoeveel omdat het makkelijk is, omdat de partner goed verdient, etc.
En als ik dit typ, komt het over of ik vind dat iedereen maar full time moet werken. Dat vind ik zeker niet. Als je er samen voor kiest dan 1 van de 2 (deels) thuisblijft voor de kinderen, is dat ieders goed recht. Maar wees je bewust dat de keuze die je maakt wellicht gevolgen heeft. En dat er misschien een dag komt waarop je een andere keuze moet maken. Is dat leuk? Nee, vast niet.
En als je in een baan zit waar meer uren niet mogelijk zijn, zoek een andere. Als ij mij het werk bij klant X terugloopt, ga ik ook op zoek naar werk bij andere klanten of probeer ik mijn klantenkring uit te breiden.
Je mag er imo in ieder geval nooit vanuit gaan dat de problemen wel voor je worden opgelost.

En dat alles maakt dat ik het moeilijk vind tegenwoordig. Want ik vind echt dat mensen die hulp nodig hebben ook geholpen moeten worden. Maar misschien is het te lang te makkelijk geweest en moeten er nu keuzes worden gemaakt die je misschien niet leuk vindt (meer werk of ander werk).

Ik vind dat tegemoetkomingen in deze tijd voor iedereen moeten gelden. Want ik met mijn bovenmodaal inkomen draag ook echt mijn steentje bij aan de maatschappij (en de volgende disclaimer: nee, ik vind niet dat je niks bijdraagt als je minder werkt, ik praat over mijn situatie. Als de groep middeninkomens niet geholpen wordt, gaan daar ook klappen vallen.


Ik snap jouw positie. Jij bent zo iemand die eigenlijk je maatschappelijke lot door hard werken ontstegen is en dan nu onder allerlei regelingen lijdt. Dat maakt dat het oneerlijk voelt (en ergens ook wel is). Dat betekent niet dat de regeling die voor jou als individu oneerlijk is, op maatschappelijk niveau ook slecht is. Maar daar voel jij dus niets van.

Of we te soft zijn geworden? Dat zie ik ook wel anders. Is wel een discussie die een hele andere wending opgaat. Maar als jagers/verzamelaars werkten we zo'n 15 uur in de week. Pas in de industriële revolutie, toen men onbeperkt personeel in ging zetten, is er volgens mij een vrij arbitraire grens gezet op max. 40 uur per week werken. Ik ken echter maar weinig mensen die heel gelukkig worden van 40 uur werken. En als je vraagt waarom mensendan toch 40 uur werken dan is dat vrijwel altijd omdat ze het geld nodig hebben, of vanwege maatschappelijke status en omdat ze neerkijken op mensen die part-time werken :D . Ik zelf geloof niet dat 40 uur werken nou per se gezond is. Zitten is het nieuwe roken enzo. En de enige reden waarom we toch zoveel werken is voor meer geld, zodat we meer kunnen consumeren, en jawel... meer moeten werken om aan onze consumptiebehoefte te voldoen. Bovendien zijn er ook een heleboel banen die geautomatiseerd zouden kunnen worden of die commercieel interessant zijn maar maatschappelijk geen enkel nut hebben of zelfs slecht zijn (detacheringbureaus zijn daar een goed voorbeeld van :') . Mensen wegkopen bij een bedrijf dat mensen nodig heeft. En het voor meer geld doorverkopen via een handvol tussenpersonen, die dus maatschappelijk niets bijdragen, buiten belasting om).

Wat dat betreft vind ik dat 40 uur werken helemaal niet de norm zou moeten zijn en vind ik het goed dat we daar met zijn allen wat kritischer op worden :') . Ik heb een periode 40 uur gewerkt (bij jawel, een detacheringsbureau :D ). En dat maakte me écht doodongelukkig. Ik vind dat werken veel meer aangepast zou moeten worden aan de behoeftes die er op dit moment zijn in de maatschappij. En dan zou het helpen als we met zijn allen wat minder koopverslaafd zouden zijn. Ook goed voor de aardbol. Maar hoe je dat vormgeeft ? :') Geen idee. Gaat ook nooit gebeuren, dus dat scheelt :))

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:42

Sunnda schreef:
Doubtless: daarom zeg ik ook imo ;)
Dat het niet zo is, is mij welbekend.
Ik was echter verbaasd over jouw opmerking dat mensen het wel prima vinden dat ze betalen voor andermans 'geen zin om te werken'.
Ik betaal met liefde voor zieken, zwakken en ja ook kinderen (een land zonder kinderen heeft ook economisch geen toekomst).
Maar betalen voor iemand die geen zin heeft, nou nee bedankt.


Ik geloof niet dat - over het algemeen- mensen die niet fulltime werken, andere uren maar op de bank uit hun neus zitten te vreten. Er zijn zoveel activiteiten die waarde toevoegen (mantelzorg, kinderen opvoeden, verenigingsleven, noem maar op), wat is er mis mee om daar tijd aan te besteden?

Echt hoor, als we allemaal 40 uur zouden gaan werken zitten we én met een deel van de bevolking die doodongelukkig is (want, niet iedereen is ervoor gemaakt én niet al het werk is leuk) én blijft er een heleboel "werk" liggen, want daar komen die mensen dan niet meer aan toe. Betaald werk is in die zin zwaar overrated.

chanicha

Berichten: 12167
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:47

Laten ze eerst eens het plan uitvoeren om de kinderopvang gratis te maken.
Ik denk dat de mensen dan ook meer gaan werken want met die toeslagen loont meer werken niet echt en je bent van de fraude af die daarmee gepleegd wordt.
Ik vind wel dat de mensen die het echt nodig hebben goed ondersteund moeten worden.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:53

Eens Chanicha, ik verwacht dat dat een effectieve stimulans is om ouders meer uren te laten werken.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:58

Sansevieria schreef:
verootjoo schreef:
Bovendien is in Europa alleen in NL het parttime werken ‘normaal’, kijk je over de grens werkt iedereen vrijwel volledig of niet, maar niet maar 2 of 3 dagen.

In die landen hoeven mensen dan ook niet tot 67,68 of nog langer te werken.
Hier in NL is het zien dat je het tot je pensioen gerechtigde leeftijd nog maar redelijk gezond haalt


Hier in België is de pensioenleeftijd momenteel nog 65, maar deze wordt de komende jaren stapsgewijs verhoogd tot 67 jaar.
En ja, hier werkt de meerderheid van de werkenden voltijds, en als er dan toch deeltijds gewerkt wordt dan is dat meestal 4 dagen ipv 5, en deeltijds werken is vaak ook maar tijdelijk (bijv. via het systeem van ouderschapsverlof kan je per kind gedurende 20 maanden 4/5 werken, toen ik mama werd was dat nog maar 15 maanden).
Met mijn Belgisch referentiekader vind ik het raar dat er in Nederland zoveel en gedurende zo’n lange periodes deeltijds gewerkt wordt.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:03

Er gaat een berekening rond op Linkedin, kan het zo 1, 2, 3 niet terugvinden.
Het gaat over 2 ouders, die samen 2 jonge kinderen hebben. Beide zijn leraar. Persoon 1 werkt 3 dagen, persoon 2 werkt 4 dagen.
Als zij besluiten beide één dag extra te gaan werken, levert hen dit na belasting en wegvallende toeslagen 64 euro netto extra per maand op. @Eilandje: Verheldert dat voor jou (deels) waarom mensen niet voltijd gaan werken?

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:13

Doubtless schreef:
Er gaat een berekening rond op Linkedin, kan het zo 1, 2, 3 niet terugvinden.
Het gaat over 2 ouders, die samen 2 jonge kinderen hebben. Beide zijn leraar. Persoon 1 werkt 3 dagen, persoon 2 werkt 4 dagen.
Als zij besluiten beide één dag extra te gaan werken, levert hen dit na belasting en wegvallende toeslagen 64 euro netto extra per maand op. @Eilandje: Verheldert dat voor jou (deels) waarom mensen niet voltijd gaan werken?



Ik reageerde eigenlijk vooral omdat er iemand zei dat mensen in andere landen dan NL voltijds werken gemakkelijker kunnen volhouden omdat ze jonger op pensioen kunnen gaan. Terwijl in België de realiteit voor de meeste mensen dus is dat ze tot op hoge leeftijd voltijds zullen werken.

Ik ken het Nederlandse systeem met al die toeslagen niet, wat ik daarover soms lees vind ik ook “raar” ;) Maar mijn eerste reactie is dat dit korte termijn redeneren is want hun pensioen zal later berekend worden op wat ze wel gewerkt hebben. Of is dat in NL ook anders?

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:17

Ik durf niet te zeggen of pensioen in NL anders berekend wordt dan in BE. Misschien iemand anders?

chanicha

Berichten: 12167
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:26

Nou ik kan je zeggen dat mijn man vanaf school is gaan werken tot drie maanden geleden, hij is met een ernstige burn-out thuis komen zitten.
Hij moet eigenlijk tot april volgend jaar en zou er dan 57 jaar arbeid opzitten en met hem nog veel meer.
Tegenwoordig beginnen ze vaak pas met over de 20 te werken maar ik kan je zeggen dat het een heel eind is.

Lieser
Berichten: 1521
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:42

Doubtless schreef:
Ik geloof niet dat - over het algemeen- mensen die niet fulltime werken, andere uren maar op de bank uit hun neus zitten te vreten. Er zijn zoveel activiteiten die waarde toevoegen (mantelzorg, kinderen opvoeden, verenigingsleven, noem maar op), wat is er mis mee om daar tijd aan te besteden?

Dat dus. Vrijwilligers die verstandelijk gehandicapten naar het zwembad brengen, voorleesouders, natuurbeheerders, taalmaatjes, chauffeurs van de boodschappenbus, vrijwillige brandweer (meer dan er betaalde brandweerlieden zijn!), gastvrouw in een verpleeghuis, allemaal werk (!) dat onbetaald wordt gedaan.
Maar dat kán natuurlijk allemaal omgezet worden in betaald werk. Dan hoeven die mensen geen toeslagen aan te vragen. Maar dan wordt ons leven een stuk duurder, want de toeslagen zijn veel lager dan het misgelopen salaris van die mensen

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:43

chanicha schreef:
Laten ze eerst eens het plan uitvoeren om de kinderopvang gratis te maken.
Ik denk dat de mensen dan ook meer gaan werken want met die toeslagen loont meer werken niet echt en je bent van de fraude af die daarmee gepleegd wordt.
Ik vind wel dat de mensen die het echt nodig hebben goed ondersteund moeten worden.

Eigenlijk is het beschamend dat het bestaansminimum dat niet is, zonder die toeslagen kom je er nl niet van rond.