Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:23

Dat gebash op die toeslagen snap ik zo niks van.
Toeslagen zijn niet om mensen te stimuleren kinderen te krijgen maar om die kinderen een goede basis te geven. Zonder die toeslag werden die kinderen ook geboren maar zouden ze een slechtere start hebben, daarmee als volwassene in een slechter economische status vervallen, meer criminaliteit. Daar word je leefomgeving niet beter van.
Mensen krijgen doordat ze er economisch beter voor staan juist minder kinderen, niet meer.

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:23

secricible schreef:
Maar als stel met kinderen met "goede" baan ook :) behalve dab de kinderopvangtoeslag uiteraard

Kinderbijslag en kindgebonden budget?

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:27

Kinderbijslag idd wel, niet aan gedacht. Kindgebonden budget is inkomensafhankelijk, tenzij je alleenstaand met kind bent (dan krijg je altijd een bedrag)

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:29

Je zou toch denken dat het veel simpeler is om gewoon het minimum loon omhoog te doen :+
Wat een gedoe eigenlijk met die 570 verschillende potjes.

Winged

Berichten: 33038
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:31

secricible schreef:
Dat gebash op die toeslagen snap ik zo niks van.


Heel zwart wit gezien: Waarom moet iemand zonder kinderen belasting betalen voor de mensen die kiezen voor een kind.

Maargoed, nu vind ik ook wel het e.a. van mensen in de bijstand/ww die zwart aan het bijbeunen zijn en zo een lekker inkomen hebben. En wel voor alle toeslagen in aanmerking komen.

Het is niet zo dat ik het anderen misgun. Ik gun mijzelf alleen ook wat uit de pot. Tegelijkertijd mag ik absoluut niet klagen en heb ik het relatief gezien goed voor elkaar (met wat gelukjes).

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:36

Winged schreef:
secricible schreef:
Dat gebash op die toeslagen snap ik zo niks van.


Heel zwart wit gezien: Waarom moet iemand zonder kinderen belasting betalen voor de mensen die kiezen voor een kind.

Maargoed, nu vind ik ook wel het e.a. van mensen in de bijstand/ww die zwart aan het bijbeunen zijn en zo een lekker inkomen hebben. En wel voor alle toeslagen in aanmerking komen.

Het is niet zo dat ik het anderen misgun. Ik gun mijzelf alleen ook wat uit de pot. Tegelijkertijd mag ik absoluut niet klagen en heb ik het relatief gezien goed voor elkaar (met wat gelukjes).


Hier ook: we hebben het goed, maar het wringt gewoon dat er wordt verwacht dat je maar steeds meer en meer gaat betalen. Want "jij kunt het toch wel dragen". Ja, tot ook hier het plafond is bereikt. Hoe gaat het straks met de groep modaal en bovenmodaal als daar ook de rek eruit is. Het gaat niet over tientjes, het gaat over honderden euro's energie, duurdere brandstof en duurdere boodschappen.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:40

Gewoon minder gaan werken in dat geval, tot je precies op de toeslagen grens zit :P

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:41

purny schreef:
Prikpil is de oplossing.

Nou helaas niet voor iedereen... mijn dochter had er mega last van en dan is het jammer joh, wachten tot hij is uitgewerkt. :+

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:42

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je werkt en je pist overal naast je daar wel je bedenkingen bij hebt.
Ik heb dan wel een uitkering(klein gedeelte), toeslagen en loon maar toch pis ik naast de pot.
De kosten zijn voor iedereen gestegen. Voor zowel midden als gewone inkomens.

Het is ook gewoon oneerlijk dat voor bepaalde groepen en een tegemoetkoming is en verhoging van de zorg en huurtoeslag en andere tegemoetkomingen zijn.

Had iedere inwoner van NL een compensatie van 2000 euro gegeven... was veel eerlijker geweest

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:44

Met welk geld dan? :=
Dat is toch een sigaar uit eigen doos? Dan stijgen ergens anders de belastingen ook wel weer.

Als alles meer kost, kunnen we niet geld maken ofzo om uit te delen.
Of ja, dat kan wel, en dat gebeurt ook, en daardoor zitten we nu met veel inflatie en hebben we alsnog niks aan meer geld.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:47

Ik ben me trouwens van de week rotgeschrokken van de BTW in Denemarken: 25% :=
Dan geef je een kwart van alles wat je koopt aan de staat.

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:47

verootjoo schreef:
Met welk geld dan? :=
Dat is toch een sigaar uit eigen doos? Dan stijgen ergens anders de belastingen ook wel weer.

Als alles meer kost, kunnen we niet geld maken ofzo om uit te delen.
Of ja, dat kan wel, en dat gebeurt ook, en daardoor zitten we nu met veel inflatie en hebben we alsnog niks aan meer geld.

Compensatie wordt verrekend met de winstbelastingen die bedrijven maken zoals Shell enz.

Maar wie denk je dat de tegemoetkomingen moeten bekostigen dan?

Winged

Berichten: 33038
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:49

verootjoo schreef:
Met welk geld dan? :=
Dat is toch een sigaar uit eigen doos? Dan stijgen ergens anders de belastingen ook wel weer.

Als alles meer kost, kunnen we niet geld maken ofzo om uit te delen.
Of ja, dat kan wel, en dat gebeurt ook, en daardoor zitten we nu met veel inflatie en hebben we alsnog niks aan meer geld.

Klopt. Denk aan de verhoging in de zorgverzekering. Mede door, jawel, de hogere loonkosten. Het is een aardig neerwaartse spiraal aan het worden. Het effect zie je nu ook al: mensen houden de hand meer op de knip.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:52

Sizzle schreef:
Gewoon minder gaan werken in dat geval, tot je precies op de toeslagen grens zit :P


Zo zit ik niet in elkaar én ik ben werkgever. Als ik die instelling had, hebben de mensen hier in no time geen werk meer.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:53

Winged schreef:
secricible schreef:
Dat gebash op die toeslagen snap ik zo niks van.


Heel zwart wit gezien: Waarom moet iemand zonder kinderen belasting betalen voor de mensen die kiezen voor een kind.



Om de reden die ik onder je quote aangeef. Zorgen dat deze kinderen een goede basis krijgen draagt ook bij aan een betere leefomgeving voor jou.
Die kinderen worden toch wel geboren, of we daar nou blij van worden of niet. Maar zorgen dat die kinderen niet in armoede opgroeien levert iedereen iets op

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:53

Mochten er nog mensen het idee hebben om kacheltjes in elkaar te knutselen met bloempotten:
https://nos.nl/l/2446304

De stralingswarmte is blijkbaar minimaal, waxinelichtjes moet je ook kopen en heel gezond is het schijnbaar ook niet.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:57

Chevax, ik had de smiley er niet voor niets achter gezet uiteraard :D

chevax schreef:
Mochten er nog mensen het idee hebben om kacheltjes in elkaar te knutselen met bloempotten:
https://nos.nl/l/2446304

De stralingswarmte is blijkbaar minimaal, waxinelichtjes moet je ook kopen en heel gezond is het schijnbaar ook niet.


Oef, zelfgemaakte kachels en brandgel.
Volgend jaar gaan de brand-verzekeringspremies de lucht in met wat pech.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:59

Sizzle schreef:
Chevax, ik had de smiley er niet voor niets achter gezet uiteraard :D

chevax schreef:
Mochten er nog mensen het idee hebben om kacheltjes in elkaar te knutselen met bloempotten:
https://nos.nl/l/2446304

De stralingswarmte is blijkbaar minimaal, waxinelichtjes moet je ook kopen en heel gezond is het schijnbaar ook niet.


Oef, zelfgemaakte kachels en brandgel.
Volgend jaar gaan de brand-verzekeringspremies de lucht in met wat pech.


Ja, indd. Ik snap nooit zo dat mensen massaal op die hypes springen. Zitten ze met de lichten uit en de handen gevouwen boven hun bloempot?

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:03

Nog even en we hoeven helemaal niet meer te verwarmen ben ik bang:

„gletsjers hebben in 2022 ongeveer drie kubieke kilometer ijs verloren, dat is meer dan zes procent van het resterende volume. Ter vergelijking: Tot nu toe werden jaren met twee procent ijsverlies omschreven als "extreem".“

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:05

secricible schreef:
Om de reden die ik onder je quote aangeef. Zorgen dat deze kinderen een goede basis krijgen draagt ook bij aan een betere leefomgeving voor jou.
Die kinderen worden toch wel geboren, of we daar nou blij van worden of niet. Maar zorgen dat die kinderen niet in armoede opgroeien levert iedereen iets op


Daarom ben ik blij dat er nu een start is gemaakt met het aanbieden van schoollunches. Dit gaat een heleboel kinderen helpen om gezond te eten

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:06

Brandgel en zelfgemaakte kachels, er staat hier op Bokt een relaas over de gevolgen van een ongeluk daarmee.
[LZP] Handig he...brandgel
Wat betreft ontbijt/lunch op school.
Ik loop daar erg tegenaan wat betreft prio's bij de ouders.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 28-09-22 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:08

Morganlefay schreef:
Brandgel en zelfgemaakte kachels, er staat hier op Bokt een relaas over de gevolgen van een ongeluk daarmee.
[LZP] Handig he...brandgel


Dat is inderdaad exact het eerste waar ik aan dacht :(

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:09

Sizzle schreef:
Morganlefay schreef:
Brandgel en zelfgemaakte kachels, er staat hier op Bokt een relaas over de gevolgen van een ongeluk daarmee.
[LZP] Handig he...brandgel


Dat is inderdaad exact het eerste waar ik aan dacht :(



Soms is Bokt echt een database :D

Telpeva

Berichten: 14730
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:12

Vorige week was er elke avond een item van kassa op NPO1, hele korte afleveringen van maar een paar minuten (volgens mij heet het #ikredhetnietmeer, of iets in die richting). Aan de hand van wat ik daar voorbij heb zien komen ben ik ook van mening dat de verdeling niet eerlijk is, er zijn mensen die gewoon met de rug tegen de muur staan en geen enkele kant op kunnen en dit niet kunnen betalen. En als je hier dan leest van mensen die nog gewoon de oude tarieven betalen omdat zij nog een oud contract hebben, en wel in aanmerking komen voor bijvoorbeeld die energietoeslag, dan vind ik het absoluut oneerlijk. Voor die groep is de energietoeslag een soort van leuk extra zakcentje, en dat hoort imo echt niet. Dat vind ik echt wel heel oneerlijk verdeeld.

2000 voor iedereen vind ik trouwens geloof ik wel erg willekeurig, er zijn zat mensen die het helemaal niet nodig hebben als hulp om rond te komen. Dat is wat het imo moet zijn, financiele hulp om het hoofd boven water te kunnen houden. Ik heb dit jaar 800 gekregen, dat is in mijn geval niet genoeg maar ik kan het nog opvangen met mijn spaargeld en ik ga er van uit dat ik de resterende 500 vanzelf nog een keer krijg. Maar 2000... Ja eh... waarom dan? Zo veel heb ik niet nodig om het hoofd boven water te houden, dan zou ik ook geld over houden om een nieuwe tv of bankstel te gaan kopen. Ik zie niet hoe dat een eerlijke verdeling is, want ik zou daar beter op worden. Dat is geen hulp bieden, maar gratis geld uitdelen. Wie betaalt dat?

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:18

Uitsplitsen wie wel waar recht op heeft kost veel tijd en geld.
Verder heb ik nog steeds moeite met die mondkapjesdeal |(
Het geld wat wordt gebruikt om al die toeslagen te regelen komt uit de inkomsten van de energie die gillend duur is wat betreft belasting en het gerommel van de energiereuzen
Kijk maar eens naar de aflevering van Tros/Radar van afgelopen maandag. :+