Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:01

Als het exoten zijn, moeten ze dan niet gevangen worden?

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:02

Ik snap de ophef om dit spinnetje echt niet. Helemaal hoe naar buiten is gebracht dat ze in NL voorkomen. Alsof het een levensgevaarlijke giftige spin is die graag bijt.

Het is een spin die zich juist eerder terug zal trekken. Maar als die bijt voelt het als een insectenbeet met de heftigste reactie kan zijn zoals van een wespensteek. Daar gaan we ons toch niet "druk" over maken.

Het lijfje is trouwens maar max 2 cm hè en met de poten uiteen natuurlijk groter. Net als een hooiwagen spin _O-

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:07


Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:09

Ik heb er ooit eentje recht boven het hoofeind van mijn bed gehad, een hele grote (in AUS).
Toch maar even een huisgenoot gevraagd en die zei toen: geen zorgen, als ze naar binnen komen is dat meestal om te sterven.
Nadat ik hem zei dat ik liever geen stervende spin van die dimensie in mijn gezicht kreeg heeft hij hem voor me buiten gezet :D

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:10

Ik ben geen fan van spinnen, zoals anderen geen fan zijn van slangen of muizen, maar die pak ik juist weer zo met mijn blote handen. Ieder zijn ding hoor :+

Suzanne F.

Berichten: 49238
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:17

Sizzle schreef:
Ik heb er ooit eentje recht boven het hoofeind van mijn bed gehad, een hele grote (in AUS).
Toch maar even een huisgenoot gevraagd en die zei toen: geen zorgen, als ze naar binnen komen is dat meestal om te sterven.
Nadat ik hem zei dat ik liever geen stervende spin van die dimensie in mijn gezicht kreeg heeft hij hem voor me buiten gezet :D


Ik vermoed dat je in Australië een ander soort boven je bed hebt gehad. Die kunnen echt heel groot worden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:22

Een wolfsspin was het, met zo‘n vachtje. Kan natuurlijk prima zijn dat het een specifieke ondersoort was, ik ben niet echt een spinnenexpert of zo. Was ongeveer zo groot als mijn hand.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:39

Ik weet nog dat ik in het begin in Australië zo'n huisspin zag en dacht 'ja, jij bent nu dus gewoon de kleinste spin die ik hier ga tegenkomen' :+ Ik merkte daar wel dat het gewoon went. Ik zat daar in de rimboe en als je dan even een Huntsman tegenkwam of bijna over een slang struikelde, was dat uiteindelijk net zo normaal als een ander dier tegenkomen :') Ik had eens de 'douche gordijn open, *staart*, douche gordijn dicht', eigenaar van de farm roepen. Die mocht de Huntsman dan weghalen.

Australië heeft me wel geholpen bij mijn angst voor spinnen. Ik kan ze absoluut niet aanraken, maar ik schiet niet meer totaal in paniek als ik er een zie _O-

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:47

Sizzle schreef:
Ik heb er ooit eentje recht boven het hoofeind van mijn bed gehad, een hele grote (in AUS).
Toch maar even een huisgenoot gevraagd en die zei toen: geen zorgen, als ze naar binnen komen is dat meestal om te sterven.
Nadat ik hem zei dat ik liever geen stervende spin van die dimensie in mijn gezicht kreeg heeft hij hem voor me buiten gezet :D

Als zo'n joekel mijn huis binnenkomt en mijn vent is er niet, dan is ie idd binnengekomen om te sterven. Of hij dat zelf al wist even daar gelaten :=

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:42

Sizzle schreef:
Als het exoten zijn, moeten ze dan niet gevangen worden?


Exoten bestrijden is pas relevant al ze schade aanrichten. De meeste exoten (die wij hier heen brengen) kunnen zich niet als populatie handhaven. De volwassen exemplaren kunnen zich in veel gevallen in leven houden. Maar de jongen/eieren/zaden/zaailingen verliezen de concurrentiestrijd.

Een kleinere groep (zowel soorten die op eigen kracht hier komen als door ons geïmporteerd) kan zich wel handhaven omdat de omstandigheden hier geschikt blijken. De meeste soorten in deze groep vinden hun plek in het ecosysteem. Voedselbron voor de ene soort, roofdier voor de andere en concurrent van een derde soort. Als deze soorten hier lange tijd zijn worden ze als ingeburgerd beschouwd.

Weer een kleinere groep richt schade aan. Ze planten zich te snel voort of hebben geen vijanden en vormen daardoor een plaag. Of ze hebben ziektes bij zich die inheemse soorten kunnen schaden. Sommigen passen op zich wel in het ecosysteem maar verdringen een of meerdere inheemse soorten uit hun niche in het ecosysteem. Deze exoten worden invasief genoemd. Een term die in het artikel van de OP vrij voorbarig wordt gebruikt vind ik. Want ze maken nergens hard waarom deze spinnen invasief zouden zijn.

Een klassiek voorbeeld zijn de verschillende Amerikaanse rivierkreeften die in Nederland voorkomen. Ze hebben hier te weinig roofdieren en komen dus in plaagaantallen voor. Ze verdringen de Europese rivierkreeft. En ze hebben een ziekte bij zich die in korte tijd een populatie Europese rivierkreeften kan uitroeien. De europese rivierkreeft is daardoor bijna uit ons land verdwenen. En als extraatje ondermijnen ze de oevers wat de beheerders van onze waterwegen veel hoofdpijn bezorgt.

Equikitt

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-02-20
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:05

Snippergroen schreef:
Ik weet nog dat ik in het begin in Australië zo'n huisspin zag en dacht 'ja, jij bent nu dus gewoon de kleinste spin die ik hier ga tegenkomen' :+ Ik merkte daar wel dat het gewoon went. Ik zat daar in de rimboe en als je dan even een Huntsman tegenkwam of bijna over een slang struikelde, was dat uiteindelijk net zo normaal als een ander dier tegenkomen :') Ik had eens de 'douche gordijn open, *staart*, douche gordijn dicht', eigenaar van de farm roepen. Die mocht de Huntsman dan weghalen.

Australië heeft me wel geholpen bij mijn angst voor spinnen. Ik kan ze absoluut niet aanraken, maar ik schiet niet meer totaal in paniek als ik er een zie _O-


Confrontatietherapie! :))

Mij niet gezien hoor. _O- Ik krijg al paniek bij alles groter dan van die kleine springspinnetjes.

Ik mag toch hopen dat die jachtkrabspinnen/huntsmen zich hier niet gaan settelen… wat een horrorbeesten. := Veel te groot, veel te snel, en veel te comfortabel zo dichtbij de mens. De hoeveelheid verhalen die ik al gelezen heb van leuke ontmoetingen in Australië met huntsman spiders. Blijkbaar verstoppen ze zich graag in schoenen en kleding, of, nog beter, auto’s. Dan komen ze gezellig uit hun verstopplek gekropen net als je op de snelweg rijdt of vallen op schoot als je de zonneklep naar beneden klapt… Volgens mij hebben ze op die manier ook al meerdere verkeersongelukken veroorzaakt.

Sweet dreams! -O-

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:19

Axel_1997, bedankt voor de uitleg! :)

Echter weet je toch pas of iets invasief gaat zijn als je eigenlijk al te laat bent? Ik zou haast denken dat je dat voor wilt zijn en zo‘n diertje liever ergens brengt waar het niet ineens toch een kolonie kan stichten.
Maar goed, ik weet er verder niets van.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:09

Ik ben niet meer zo panisch als vroeger en durf de grote huisspin zelf te doden. Maar die huntsman? Ik vrees dat da voor mij een stap te ver is. Net als de wolfspin... Als we die toevallig al niet gehad hebben. Heb hier in huis 1x een grote bruine gehad en waar ik werk (koeien melken) ook een grote bruine. De huisspinnen/trechterspinnen zijn toch zwart?

Edit... Ik woon in Belgisch Limburg

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:15

@Sizzle
Klopt dat is vaak wel de paradox.

En bij het uitzetten van de ene exoot om de andere te bestrijden wordt er ook wel eerst onderzoek gedaan omdat men door schade en schande wijs geworden is.
Maar de meeste exoten zijn ontsnapt of per ongeluk hier heen gekomen.
Dan is de geest uit de fles en heb je nog twee opties. 1: Op z'n Australisch alles dicht timmeren met grenscontroles. En als er iets opduikt een dure vangoperatie beginnen, want o wee als het net zo gaat als met de konijnen en padden. Of 2: je vingers gekruist houden en hopen dat het goed gaat.
Ik vermoed dat er s' nachts heel wat ecologen wakker liggen van dat dilemma.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:20

Wat een aanstelleritis weer zeg.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:30

In dit geval is de kans dat de exoten inheems worden vrij groot denk ik.

Australie is een heel ander verhaal omdat die sinds pangea een geisoleerd ecosysteem heeft gehad en wij mensen daar in zijn gaan rommelen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:56


musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:22

Sizzle schreef:
Als het exoten zijn, moeten ze dan niet gevangen worden?

De valse wolfsspin is op eigen kracht hierheen gekomen en dus geen exoot. Exoten zijn door menselijk ingrijpen in een andere biotoop gekomen. Deze soort is vanuit Frankrijk komen overlopen: ze vindt het hier nu veel gezelliger dan voorheen door de klimaatverandering.

Verder vind ik het veel gedoe om niets. Als je vanwege zo'n l*llig spinnetje niet naar buiten durft, hoe zit dat dan met auto's? De kans dat je daar wat van krijgt (een dodelijke aanrijding, of zo) is veel groter. Maar je zit toch ook niet bibberend achter het glas te kijken van "o help, daar rijden ze"?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:37

Typisch hè, hoe zoiets werkt.

'Angst voor spinnen lijkt een kater van de evolutie.' - Marcel van den Hout, hoogleraar Klinische Psychologie en Experimentele Psychopathologie aan de Universiteit Utrecht

Waarom zijn zoveel mensen bang voor spinnen?

Ik ben er overigens niet bang voor. Ik schrik er wel enorm van als ik ineens oog in oog sta met zo'n beest, maar ik begrijp uit een hoop reacties hier dat ik me 'gewoon niet moet aanstellen'. Ik zal het mijn DNA vertellen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:54

Ik snap angst om spinnen nooit. En dan heb ik het met name ook over gewone spinnen. Wat zou een spin moeten doen dan? Neem me mee in jullie belevingswereld. :+

Suzanne F.

Berichten: 49238
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:15

Ingrid_92 schreef:
Ik snap angst om spinnen nooit. En dan heb ik het met name ook over gewone spinnen. Wat zou een spin moeten doen dan? Neem me mee in jullie belevingswereld. :+


Springen, rennen, op je af komen, ‘s nachts in bed over je heen kruipen, bijten

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:25

Angst is ook niet te snappen.

Ik heb het iig niet via het DNA van mijn moeder meegekregen :+ Zou ik dan bang zijn gemaakt door haar ofzo? Nee, ook niet, dus in mijn geval kun je nurture ook wegstrepen :Y)

Sterker nog: ik pak geen spinnen met mijn blote handen, mijn moeder wel. Mijn moeder op haar beurt schrikt zich lam als ze een muis ziet. Zij pakt geen muizen met haar blote handen, ik pak ze zo aan hun staartje. En het is niet aan de ander uit te leggen wat er dan zo onprettig is aan 'dat andere beest'.

Een muis kan ook al die dingen doen die Suzanne net noemt - en toch kan ik dat van een muis vele malen beter hebben dan van een spin.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:41

Texas02 schreef:
En laat deze nou al vele jaren in Nederland zijn en voor mensen niet gevaarlijk zijn.. Ik moet ook niks van spinnen hebben hoor, maar die bangmakerij moet echt eens ophouden..



Ja maar, wólfspin en dan nog een válse ook :=

ikkedus
Berichten: 3287
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:10

Huertecilla schreef:
Texas02 schreef:
En laat deze nou al vele jaren in Nederland zijn en voor mensen niet gevaarlijk zijn.. Ik moet ook niks van spinnen hebben hoor, maar die bangmakerij moet echt eens ophouden..



Ja maar, wólfspin en dan nog een válse ook :=


Tja, die moet je schijnbaar afschieten, want ze vormen roedels en vallen pony’s aan. :)) :+

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:20

Ik kom denk ik liever een valse wolfspin tegen dan een valse wolf. ;)