Nederland is vol

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:06

Even op de nergems anders krijg je voorrang: In de meeste landen hoef je geen voorrang te krijgen aangezien er bijna nergens zo‘n woning chaos is als in NL.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:09

ImkeTarek schreef:
Maar het ging mij er niet om of je volgens de regering van een land wel of niet welkom bent, maar om wat de bevolking hier van vindt.

In Engeland heb ik meerdere banen gehad, ik spreek de taal, prima geintegreerd.. Maar toch weet ik zeker dat ik voor iig een deel van de bevolking niet echt welkom was (zie brexit).

En dat is waar dit topic over gaat toch? Dat de bevolking vindt dat Nederland vol is. Want er werd eerder in dit topic ook gesproken dat expats niet écht welkom zijn omdat het zo vol is..
De regering denkt hier toch anders over.

Dus "wij" Nederlanders die naar het buitenland verhuizen en volgens de regering welkom zijn (of wel binnen de europese grenzen of als waardevolle expat in bv Australie, Nieuw-Zeeland of Canada), zegt nog niks over wat de bevolking daar van vindt (over het algemeen gezien, zoals bv Brexit in Engeland liet zien, niet de persoonlijke ervaringen)


Maar in Engeland begint de bevolkingsgroei en overbevolking ook wel een behoorlijk probleem te worden volgens mij. Ik kan me voorstellen dat dit ook het draagvlak verminderd.

De regering denkt niet aan burgers maar alleen aan de economie, zij hebben er weinig last van dat een land vol raakt want zij hebben genoeg geld om alle luxe, ruimte en rust te kopen die ze nodig hebben.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:58

Ja, Engeland is ook behoorlijk vol, maar dat is zo even het enige voorbeeld van een land waarvan er duidelijk door de bevolking is uitgesproken dat immigranten in het algemeen niet (echt) gewenst zijn.

Het enige punt dat ik wil maken is dat je nooit zeker weet hoe de bevolking (in het algemeen) achter immigratie staat. Want met elke immigrant wordt een land een stukje voller.
Dus dat als "wij" als Nederlanders emigreren ivm het feit dat het hier te vol wordt, we eigenlijk wel behoorlijk egoïstisch zijn, want we maken het land waar we naartoe verhuizen voller, zonder zeker te weten dat wij, wat bevolking betreft, welkom zijn.

"Wij" doen dan dus zelf, waar we de immigranten hier van beschuldigen.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:08

Kennis van mij die een boeren bedrijf startte in Denemarken werd welkom geheten door de burgemeester.
En is ook door de buurtgenoten warm ontvangen.
Dat bedrijf had wegens pensionering geen opvolgers. Banen zouden daar verdwijnen.
Dus in Denemarken met een niet zo tolerant gedachtegang over import kan dat ook.
Is 1 voorbeeld nu het ultieme bewijs. Uiteraard niet.
Maar het is wel iemand die kwam bijdragen. Eigen geld gebruikte. Dat maakte wel het verschil denk ik.

Terwijl hij hier door dezelfde groep die asielzoekers geen strobreed in de weg leggen uitgekotst word als boer.

Weg belastingbetaler, welkom belastinginner.
Slim...

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:11

Vol is dus synomniem aan: we willen geen vluchteling op een uitkering.
Als mensen geld meebrengen is er nog wel plek, dus vol is niet de juiste term in dat geval.
Als het echt vol zou zijn dan wil je juist ook geen mensen met een grote bak geld die nog grotere duurdere huizen in een buitengebied plempen toch?

Ik ben zelf een typische gelukszoeker in een klein landje dat ook te maken heeft met „vol politiek“, dus ik heb sowieso geen recht van spreken wat dat betreft :o

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:35

Ik denk geen juiste conclusie.
Want die kennis plempte geen huis neer.
Want ging wonen in het bestaande huis.

De mensen die daar weg gingen hadden in het centrum een ook al bestaand kleiner huis gekocht.

Dus er werd niets bijgebouwd. Dus het werd niet voller.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:50

Als hij ging wonen in een bestaand huis had dus een andere nederlander een huus minder. Komt op hetzelfde neer.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:56

Niet als er geen tekorten zijn.
Dat huis stond al leeg.
Oude bewoners hadden al zeker 2 jaar dat andere huis. Bedrijf stond al langer te koop.
Niemand wilde er blijkbaar wonen. Ook niet anti kraak of tijdelijke huur. Dus vermoed dat ook daar het huizenaanbod beter is.

Maar in een land die kl.ten over een papieren stikstof probleem.
Al altijd huizen te kort hebben voor mensen die er al wonen.

17 miljoen mensen huisvesten ipv 6 miljoen dan kun je best spreken over te vol ja. En dat duizenden mensen per jaar erbij niet meer gaat.

Los eerst de 20 crisissen die onze regering heeft gemaakt eens op en kijk dan weer verder.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:32

DuoPenotti schreef:
Kennis van mij die een boeren bedrijf startte in Denemarken werd welkom geheten door de burgemeester.
En is ook door de buurtgenoten warm ontvangen.
Dat bedrijf had wegens pensionering geen opvolgers. Banen zouden daar verdwijnen.
Dus in Denemarken met een niet zo tolerant gedachtegang over import kan dat ook.
Is 1 voorbeeld nu het ultieme bewijs. Uiteraard niet.
Maar het is wel iemand die kwam bijdragen. Eigen geld gebruikte. Dat maakte wel het verschil denk ik.

Terwijl hij hier door dezelfde groep die asielzoekers geen strobreed in de weg leggen uitgekotst word als boer.

Weg belastingbetaler, welkom belastinginner.
Slim...

En een vergelijkbare cultuur, dat scheelt ook.

In Australië wonen veel West Europeanen en die worden naar mijn idee (en volgens daar wonende Nederlandse kennissen) zeer goed ontvangen en opgenomen in de gemeenschap. Over Chinezen zijn ze echter minder positief terwijl die toch ook allemaal prima hun eigen broek ophouden en veel in de middenstand te vinden zijn. Toch wellicht ook daar een cultuurdingetje terwijl dat verre van de problematiek is waar wij hier mee te kampen hebben.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:38

Ik denk (maar dat is aan aanname) dat Chinezen veel meer in hun eigen kringetje en cultuurtje blijven. Het zijn harde werkers maar op die manier integreren ze toch niet helemaal lekker onder de bevolking.

DuoPenotti:
Ik ben het volledig met je eens, ken inmiddels ook wel wat boeren die naar Denemarken zijn geemigreerd. Daar worden ze positief ontvangen en hebben ze wel een toekomst.

Ik zou me toch minder schuldig voelen als ik emigreer naar een land wat minder vol is dan naar een land wat al overvol is eigenlijk.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:30

Elisa2 schreef:
Ik zou me toch minder schuldig voelen als ik emigreer naar een land wat minder vol is dan naar een land wat al overvol is eigenlijk.

Dit vooral...en als ik dan nog in staat ben in mijn eigen onderhoud te voorzien en te integreren kun je dat zien als een bonus.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:44

Onder de Nederlanders die emigreren is Belgie het meest populair. Ik heb niet het idee dat het daar zo heerlijk rustig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 05:07

Ik dacht dat NL een van de dichts bevolkte landen ter wereld is, dus als je niet naar een speciaal minilandje gaat is de kans groot dat het er rustiger is.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:11

Ligt dat er niet aan waar je heen gaat in Belgie? In de Ardennen/ drielanden punt bijvoorbeeld is het toch niet zo druk?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:58

Elisa2 schreef:
Ligt dat er niet aan waar je heen gaat in Belgie? In de Ardennen/ drielanden punt bijvoorbeeld is het toch niet zo druk?


Daar is dan ook geen werk, zelfde probleem als iets als Drente.
Belgie kampt wat dat betreft met dezelfde problemen rond de grote steden. Ook is het woon-werk grensverkeer met Luxemburg een overlast.
De bevolkingsdichtheid in Belgie volgt NL maar krap op de voet (416 vs 380 inwoners/km2).
Die migranten naar Belgie gaan onwaarschijnlijk voor hun rust, maar voor werk. Net als de meeste werkmigranten (dus niet vluchtelingen) naar NL vooral voor werk komen.

Ik vind het zelf trouwens ook te druk in Nederland/Belgie, dat is een van de redenen dat ik er niet meer woon.
Als je afhankelijk bent van een fysieke werkgever waar je dagelijks heen moet dan ben je als mens nou eenmaal vaak gebonden aan steden. Om die reden heb ik ook in Rotterdam gewoond terwijl ik het er vreselijk vind. Voor heel veel mensen is woongenot niet perse een beschikbare keuze.
Als je die keuze wel hebt en je houdt van rust dan zou ik zeggen: wat houdt je tegen.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:48

ImkeTarek schreef:
Maar het ging mij er niet om of je volgens de regering van een land wel of niet welkom bent, maar om wat de bevolking hier van vindt.

In Engeland heb ik meerdere banen gehad, ik spreek de taal, prima geintegreerd.. Maar toch weet ik zeker dat ik voor iig een deel van de bevolking niet echt welkom was (zie brexit).

En dat is waar dit topic over gaat toch? Dat de bevolking vindt dat Nederland vol is. Want er werd eerder in dit topic ook gesproken dat expats niet écht welkom zijn omdat het vol is


Nou, de regering is vrij links momenteel in Oostenrijk, maar dat zal de volgende verkiezing wel eens 180 graden kunnen draaien. Iets met Corona en dwangentingen

Ik bedoel zelf dat wij juist door de bevolking als welkom worden gezien. Wij dragen bij financieel, spreken de taal en we Integreren. Dat is nooit een probleem in Oostenrijk, maar daar is nog ruimte meer ruimte, misschien een belangrijk verschil.

Ze houden van ons accent en de directe benadering van Nederlanders. Ik breng altijd Kaas of iets anders mee uit Nederland. Aan buurvrouw kan ik alle woorden vragen die ik niet helemaal snap. Ook als ze niet netjes zijn

Onze andere buurman is de stugste dikschedel (zo noemen ze dat hier) uit het dorp en ik ben door zijn pantser gesmolten denk ik. Hij brengt ons paddestoelen en bessen die hij plukt in het bos en kookt wel eens voor ons. Wij ook voor hem als hij eens alleen is of niet helemaal fit.

Ik heb meerdere goede vrienden die het echt wel zouden vertellen als de mening van de omgeving anders zou zijn. Oostenrijkers houden ook niet zo van buitenlanders, maar vinden Nederlanders echt wat anders. kun je niet vergelijken vinden ze.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:42

Ik vind dat altijd heel genânt als mensen zitten af te geven op buitenlanders tegen mij. Ik zeg dan altijd „ik ben er ook een“. En dan krijg je inderdaad dat argument: ja maar we bedoelen natuurlijk niet jullie maar die jugo‘s. En dan kom ik weer: zoals de meeste mensen die het bouwwerk doen dus?
En komt weer het: jaaa maar niet de goede.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:19

Nou, gisteren bleek dat vooroordelen over asielzoekers toch echt vaak kloppen.
Mijn neefje heeft een nieuwe fiets nodig, dus kijken we wat rond naar een gebruikte fiets. Stond er eentje op 25km van mijn huis te koop, prijs ok, juiste maat, enz. Dus ik een berichtje gestuurd via messenger. Komt antwoord terug dat de fiets in goede staat is en dat een rondje proeffietsen mag. Goed, mijn vader zit vanmiddag in het dorp waar die fiets te koop staat, dus ben je thuis en mogen we een telefoonnr, want dan gaat hij even kijken. Bellen was lastig kwam er als antwoord terug in vrijwel foutloos Nederlands (beter Nederlands dan sommige autotonen er van bakken). Ok, buitenlander dus. Nou ja, niet direct verkeerd of discriminerend willen we zijn. Dus het adres en ik bel m'n vader op, van he, je weet nog van die fiets he, die persoon heeft geantwoord, je mag langskomen, dit is het adres. Waar zit je precies? Ik even snel google er bij: ja hoor, adres van een asielzoekerscentrum, dus laat maar. Nou zegt m'n vader, ik zit er nog geen 5 minuten vandaan. Even kijken kan altijd. Ja, maar je weet het, we willen absoluut geen gestolen fiets. Nee.
Dus ik stuur nog een bericht aan die verkoper en zeg, de fiets is absoluut niet gestolen he. Nee zegt ie, dit is het framenummer en kijk, hij staat niet als gestolen geregistreerd (ik wist niet eens dat je dat zo kon opzoeken). 10 minuten later belt m'n vader: je had gelijk, asielzoekerscentrum. Ik heb even met de portier gesproken en die zegt van niet kopen, hier hebben ze geen fietsen in die prijsklasse te koop.
Dus kennelijk weten mensen die nog maar kort in Nederland zijn beter hoe je met framenummers moet werken dan veel Nederlanders zelf, kennen de juiste merken en weten van versnellingen en framehoogtes en weten ook wat marktconforme prijzen zijn. Met google translate ofzo kun je dus redelijk foutloos Nederlands schrijven en als je dan een profiel met een Nederlands ogende naam aanmaakt, dan lijkt het goed. Je geeft iemand dus bij het niet kunnen telefoneren het voordeel van de twijfel, maar bent wel argwanend en dat blijkt gewoon nodig te zijn. Er werd echter niet direct actie ondernomen om uit te zoeken wie dan die fiets (of eigenlijk 2 fietsen) aanbood op dat adres.
Maar de vooroordelen bleken in dit geval toch uit te komen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:26

Toen we hier 20 jaar geleden een azc hadden werd er bij een politiecontrole een hele stapel gestolen fietsen gevonden. Maar dat ze ze jatten om te verhandelen gaat weer een stap verder. Jullie zouden ook zelf de politie kunnen bellen als de bewaking van dat azc niks doet. En de krant!

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:43

Ik snap het niet helemaal geloof ik, hoe weet je dan zo zeker dat die fiets gestolen was?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:08

Elisa2 schreef:
Ik snap het niet helemaal geloof ik, hoe weet je dan zo zeker dat die fiets gestolen was?


Omdat de portier dat zei… En die weet blijkbaar precies wie wat verkoopt.

Ik vind dit juist een afschuwelijk voorbeeld van vooroordelen.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:16

Toen ik nog bij de azc werkte zagen we mensen zonder fiets naar buiten gaan, met fiets naar binnen.
Maar we mochten er niets aan doen, want we hadden zogenaamd geen bewijs. Nee dat hadden we in feite ook niet, ze zouden hem gekocht kunnen hebben...in een sprookjes wereld als je in elfjes geloofd zo bij de efteling. Want dat gebeurde dagelijks en waar betalen ze dat dan van?
Alles onder het tapijt want het draagvlak zou eens afnemen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-10-22 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:17


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:18

DuoPenotti schreef:
Toen ik nog bij de azc werkte zagen we mensen zonder fiets naar buiten gaan, met fiets naar binnen.
Maar we mochten er niets aan doen, want we hadden zogenaamd geen bewijs. Nee dat hadden we in feite ook niet, ze zouden hem gekocht kunnen hebben...in een sprookjes wereld als je in elfjes geloofd zo bij de efteling. Want dat gebeurde dagelijks en waar betalen ze dat dan van?
Alles onder het tapijt want het draagvlak zou eens afnemen.

Was het draagvlak maar bijtijds afgenomen,dan hadden we nu nog een leefbare omgeving gehad.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:19