Nederland is vol

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:20

Dat weet je nooit 100% zeker. Maar, hoe kom je aan een aantal fietsen (hij had 2 advertenties) terwijl je zelf het geld niet zou hebben om ze te kopen? Werken mag niet immers. Er is daar een portier en als die zegt van niet doen, dan ga je het ook niet doen lijkt mij. De fiets had wel een leeftijd waarop je normaal gesproken geen aankoopbewijs meer hebt bewaard, tenzij je hem vrij recent gekocht zou hebben. Als er gezegd zou zijn, ik heb een aankoopbewijs (wat ik als ik hier zou wonen zeker zou bewaren om leugens of vooroordelen voor te zijn), dan was het een ander verhaal. Als er gezegd was dat er fietsen opgeknapt werden voor verkoop als tijdsbesteding, of dat het prima zou kunnen een fiets daar te koop aan bieden, dan was het ook anders geweest. Nu was het gewoon een nogo.

Dus er zijn hier bokkers die de fiets wel hadden gekocht?
En dan? Ben je iemand die aan heling doet als blijkt dat de fiets wel gestolen is? Of kom je er mee weg dat je te goeder trouw gehandeld hebt? (zal een rechter de woonplaats en afhaalplaats van het produkt mee laten wegen in de bepaling wat te goeder trouw is?)

Kijk dat iemand een mogelijk fake naam gebruikt online zie je vaker, dat iemand slecht Nederlands spreekt zie je ook vaker, dat is niet direct iets waarbij ik ga zeggen van nee. Dat is tegenwoordig helaas best wel redelijk normaal.

Ik ben opgevoed eerlijk te zijn en bij twijfel niet doen. En dat is hier toegepast.

En er zijn ook oneerlijke autochtone Nederlanders, dat ontkent ook niemand natuurlijk.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:22

germie schreef:
Nou, gisteren bleek dat vooroordelen over asielzoekers toch echt vaak kloppen.
Mijn neefje heeft een nieuwe fiets nodig, dus kijken we wat rond naar een gebruikte fiets. Stond er eentje op 25km van mijn huis te koop, prijs ok, juiste maat, enz. Dus ik een berichtje gestuurd via messenger. Komt antwoord terug dat de fiets in goede staat is en dat een rondje proeffietsen mag. Goed, mijn vader zit vanmiddag in het dorp waar die fiets te koop staat, dus ben je thuis en mogen we een telefoonnr, want dan gaat hij even kijken. Bellen was lastig kwam er als antwoord terug in vrijwel foutloos Nederlands (beter Nederlands dan sommige autotonen er van bakken). Ok, buitenlander dus. Nou ja, niet direct verkeerd of discriminerend willen we zijn. Dus het adres en ik bel m'n vader op, van he, je weet nog van die fiets he, die persoon heeft geantwoord, je mag langskomen, dit is het adres. Waar zit je precies? Ik even snel google er bij: ja hoor, adres van een asielzoekerscentrum, dus laat maar. Nou zegt m'n vader, ik zit er nog geen 5 minuten vandaan. Even kijken kan altijd. Ja, maar je weet het, we willen absoluut geen gestolen fiets. Nee.
Dus ik stuur nog een bericht aan die verkoper en zeg, de fiets is absoluut niet gestolen he. Nee zegt ie, dit is het framenummer en kijk, hij staat niet als gestolen geregistreerd (ik wist niet eens dat je dat zo kon opzoeken). 10 minuten later belt m'n vader: je had gelijk, asielzoekerscentrum. Ik heb even met de portier gesproken en die zegt van niet kopen, hier hebben ze geen fietsen in die prijsklasse te koop.
Dus kennelijk weten mensen die nog maar kort in Nederland zijn beter hoe je met framenummers moet werken dan veel Nederlanders zelf, kennen de juiste merken en weten van versnellingen en framehoogtes en weten ook wat marktconforme prijzen zijn. Met google translate ofzo kun je dus redelijk foutloos Nederlands schrijven en als je dan een profiel met een Nederlands ogende naam aanmaakt, dan lijkt het goed. Je geeft iemand dus bij het niet kunnen telefoneren het voordeel van de twijfel, maar bent wel argwanend en dat blijkt gewoon nodig te zijn. Er werd echter niet direct actie ondernomen om uit te zoeken wie dan die fiets (of eigenlijk 2 fietsen) aanbood op dat adres.
Maar de vooroordelen bleken in dit geval toch uit te komen.



Wauw.... ik ben even met stomheid geslagen.
De vooroordelen kwamen helemaal niet uit, je hebt geen enkel bewijs dat die fiets gestolen was. Maar je gelooft liever een blanke portier zonder bewijs dan een asielzoeker die je bewijzen kan geven dat de fiets niet als gestolen staat vermeld.
En gezien het goede Nederlands, voor hetzelfde geld is het een medewerker van het azc geweest met allochtoonse afkomst.
Bah, er is zoveel mis met deze post he

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:25


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:36

secricible schreef:
Maar je gelooft liever een blanke portier zonder bewijs dan een asielzoeker die je bewijzen kan geven dat de fiets niet als gestolen staat vermeld.

Wie zei dat de portier blank was?

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:17

germie schreef:
Het was geen medewerker die de fiets aanbood. En verder is het klaar. Iedereen had die fiets dus klakkeloos gekocht en zon portier genegeerd. Duidelijk.
Bij mij blijft bij twijfel niet doen toch echt overeind.


Bij mij ook hoor. Hoe kom je aan meerdere fietsen als je in een AZC zit? Gekocht? Waarvan? En waarom? Om rondjes te fietsen op het terrein? Meegenomen uit het thuisland lijkt me ook erg onwaarschijnlijk.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:41

Het lijkt mij ook gewoon gezonde achterdocht, ik zou ook geen fiets bij een azc kopen.
Echter wordt het dan nu gelijk weer gebracht dat ze allemaal zo zijn.
Als overheden wat harder zouden optreden bij rotzooitrappers dan zouden zulke algemene vooroordelen echter niet zo‘n eigen leven gaan leiden.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:43

Suzanne F. schreef:
germie schreef:
Het was geen medewerker die de fiets aanbood. En verder is het klaar. Iedereen had die fiets dus klakkeloos gekocht en zon portier genegeerd. Duidelijk.
Bij mij blijft bij twijfel niet doen toch echt overeind.


Bij mij ook hoor. Hoe kom je aan meerdere fietsen als je in een AZC zit? Gekocht? Waarvan? En waarom? Om rondjes te fietsen op het terrein? Meegenomen uit het thuisland lijkt me ook erg onwaarschijnlijk.

Nee hoor, ik faciliteer dat ook niet.
Iedereen weet dat de kans dat het niet klopt groot is.
En dat heeft niets met discriminatie te maken maar met logisch denken.
Als op MP iemand meerdere rassen puppy's te koop aan bied laat ik het ook gaan. Jammer dan als het wel een eerlijk persoon zou zijn.
Dan lijd die maar onder de kwade.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:55

Suzanne F. schreef:
germie schreef:
Het was geen medewerker die de fiets aanbood. En verder is het klaar. Iedereen had die fiets dus klakkeloos gekocht en zon portier genegeerd. Duidelijk.
Bij mij blijft bij twijfel niet doen toch echt overeind.


Bij mij ook hoor. Hoe kom je aan meerdere fietsen als je in een AZC zit? Gekocht? Waarvan? En waarom? Om rondjes te fietsen op het terrein? Meegenomen uit het thuisland lijkt me ook erg onwaarschijnlijk.


Ik heb helemaal niet meegelezen de laatste tijd maar wil wel wat verhelderen.
Mensen die tijdelijk in een AZC wonen verdienen ook. Wel heel weinig, maar ze verdienen wel wat. Dit verdienen ze met huishoudelijke klussen, corona-portier voor de gezamenlijke ruimten of soms onderling door bijv kapper te zijn. Veel mensen in een AZC kopen een fiets omdat ze dan in ieder geval ergens naartoe kunnen. De instellingen zijn soms ver verwijderd van de bewoonde wereld en dan is een fiets een heel goedkoop vervoersmiddel. De fietsen worden vaak wel weer snel verkocht of achter gelaten, omdat de mensen overgeplaatst worden naar een ander AZC. Het is voor hun dan namelijk verboden om (veel) persoonlijke materialen mee te nemen naar de nieuwe AZC. Zodoende hopen de fietsen daar wel eens op.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:36

Fijne aanvulling.

Ik zou ook niet gelijk aan gestolen hebben gedacht eerlijk gezegd, want ze kunnen onderling ook geruild hebben met goederen of goederen van elkaar hebben gekocht. En ik heb ze ook heel veel en vaak zien fietsen dus ik snap wel dat de fiets een fijn vervoersmiddel is voor ze. Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen dat ze via marktplaats oid iets bij proberen te verdienen. Voor mij is dit ook gewoon wederom een beleid wat niet deugt. Mensen die er te lang zitten, niet mogen werken etc.

Als de fietsen wel gestolen zijn, ja dan is het wat anders natuurlijk..dat wil ik niet goedpraten. Dat mag hard aangepakt worden. Maar kom er maar eens achter he?

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:51

germie schreef:
Dat weet je nooit 100% zeker. KNIP

Ik ben het niet vaak met Germie eens, maar in dit geval wel.
Gezonde boerenverstand, nietwaar? ( Ondanks dat ik in de grote-boze randstad woon)

Vraag mij alleen af wat deze solitaire ervaring ertoe doet t.a.v. de topic titel.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 20:10

Morgen is er weer een nieuwe uitzending over Nederland is vol.
Dat lijkt me interessant, ook omdat hierover veel in het topic over wordt gepraat.
Dus ik ben benieuwd wat hij daarover te zeggen heeft!

Nederland is Vol
Morgen 22:17 - Seizoen 1 Afl. 5 - Mensen


De bevolking in Nederland blijft maar groeien. Honderd jaar geleden leefden er zeven miljoen mensen in ons land, inmiddels is dat aantal meer dan verdubbeld naar zeventien miljoen. Ook de komende decennia wordt een sterke groei verwacht, voornamelijk door migratie en een stijgende levensduur. De ruimte in Nederland wordt schaarser en er is een enorme woningnood, terwijl tegelijkertijd het aantal vacatures in ons land zo hard toeneemt, dat alleen arbeidsmigranten een uitweg kunnen lijken te bieden.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:11

Ik snap die redenatie nooit...natuurlijk zijn er meer vacatures nodig als er steeds meer mensen bijkomen in het land. Zonder die toestroom van mensen zijn er ook minder vacatures nodig...in mijn ogen is het een drogreden om de economie maar aan te blijven jagen.

Na de oorlog kregen mensen uit Nederland juist subsidie als ze emigreerden omdat Nederland te vol was met 10 miljoen inwoners en er woningsnood heerste. Ik heb zelf hierdoor een heleboel famillie in Canada wonen die daar hun levens hebben opgebouwd.
https://www.wyniasweek.nl/nederland-vol ... nd-binnen/

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:04


onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:43

DuoPenotti schreef:
Hier weer zo'n fijne aanvulling. Zo'n fietsendief met zakgeld...

Steken is daar ook wekelijkse kost.
Alle strenge maatregelen daar hebben niets geholpen

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/416 ... r-opgepakt


En wat doen ze daarmee? Pamperen en verzorgen waarschijnlijk. Wat zou je moeten doen is; je houdt je niet aan de regels dus je bent niet welkom hier. Good bye

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:25

Ja want anders roept er wel iemand discriminatie of racist.
En daarmee word alles maar getolereerd want iemand die je dat noemt is het ergste wat er is...

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 23:09

Ik weet niet of iemand gekeken heeft naar de uitzending vanavond, maar is toch interessant om te kijken.
Er kwam veel aan de orde.
Er zijn dit jaar nu al 200.000 mensen meer bij gekomen, terwijl dit meestal zo'n 100.000 per jaar is.

En verder wat ik zelf een goed punt vond was over de aebeidsmigranten.
In principe komen ze voor een paar jaar.
Zorg voor goede afspraken, ook Nederland zelf met die landen.
Er is namelijk een heel slecht voorbeeld uit de jaren 50.
Toen kwamen er ook arbeidsmigranten voor enkele jaren, bv uit Turkije.
Alleen dat is volledig anders gelopen dan de bedoeling was.
Dus dat betekent voor nu, zorg dat die fouten niet opnieuw gemaakt worden.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:37

Ik heb een stukje gezien, vond het heel goed van die man die zei dat er keuzes gemaakt moesten worden. Of arbeidsmigranten of statushouders etc. maar dat en, en niet kon..en dat hij er op wees dat de reden dat arbeidsmigranten eigenlijk nodig zijn is omdat de werkdruk te hoog is en de zorg onderbetaald wordt dus dat eigenlijk de basisvoorwaarden gewoon niet voor elkaar zijn. De werkgever wil dus arbeidsmigranten omdat zij goedkopere krachten zijn die waarschijnlijk ook niet zo op de hoogte zijn van de CAO etc. Dus wederom gaat het puur om ecnonomie en winst.

Vond het ook schrijnend van dat Nederlandse gezin waarbij de vrouw met kinderen in de krappe seniorenwoning moest wonen van haar ouders omdat er voor haar geen woning is en voor statushouders wel. Zo krijg je dus scheve gezichten waar de statushouders helemaal niets aan kunnen doen.

Had daarnaast respect voor de statushouder die de kinderen in zijn kamp alvast Nederlandse les gaf en rustig de situatie accepteerde zoals die was.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 09:20

Maar ja eigenlijk is er geen echte oplossing, het wordt alleen maar rap nog voller in Nederland.
Het enige wat kan is selecteren in de mensen die binnenkomen, meer arbeidsmigranten dan minder asielzoekers of buitenlandse studenten(of andersom)
Maar die ene man zei ook meerdere keren dat de regering nu eigenlijk alle grip kwijt is.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:48

Ja dat is ook zo, dat is overduidelijk! Maar zolang ze blijven dweilen met de kraan open..hier zou eens goed onderzoek naar gedaan moeten worden en dan een goed stappenplan waardoor de controle en grip weer terug komt.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 13:02

Dit stond vandaag in de krant, voor die mensen is het fijn maar balen voor jongere mensen in Nederland die nog thuis wonen en geen woning kunnen krijgen.
En minister de Jonge had ook zulke grootse plannen om 900.000 huizen te bouwen.

Het kabinet moet gemeenten weer wettelijk verplichten om statushouders met voorrang een sociale huurwoning toe te wijzen. Dat stelt de Adviesraad Migratie in een advies aan het kabinet over hoe het huisvesten van vluchtelingen met een verblijfsvergunning te versnellen.

Charlotte Huisman20 oktober 2022, 00:00

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:29

Barbet schreef:
Dit stond vandaag in de krant, voor die mensen is het fijn maar balen voor jongere mensen in Nederland die nog thuis wonen en geen woning kunnen krijgen.
En minister de Jonge had ook zulke grootse plannen om 900.000 huizen te bouwen.

Het kabinet moet gemeenten weer wettelijk verplichten om statushouders met voorrang een sociale huurwoning toe te wijzen. Dat stelt de Adviesraad Migratie in een advies aan het kabinet over hoe het huisvesten van vluchtelingen met een verblijfsvergunning te versnellen.

Charlotte Huisman20 oktober 2022, 00:00


Dit voelt zo oneerlijk... Die mensen kunnen er ook niks aan doen dat de Nederlandse woningmarkt zo vertieft is, maar dat kunnen mensen die een huis zoeken ook niet.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:41

Ik vind dit echt niet kunnen! Hier gaan alle nieuwe sociale huurwoningen al naar statushouders maar heel veel Nederlanders zitten hierdoor in de problemen. En als er maar meer en meer blijven komen raken die problemen dus nooit opgelost...

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:58

Elisa2 schreef:
Ik vind dit echt niet kunnen! Hier gaan alle nieuwe sociale huurwoningen al naar statushouders maar heel veel Nederlanders zitten hierdoor in de problemen. En als er maar meer en meer blijven komen raken die problemen dus nooit opgelost...


Inderdaad. Belachelijk. Ik ken jongeren die al vanaf 18 direct staan ingeschreven voor een woning. Hebben inmiddels gestudeerd en een studieschuld van tig duizend euro aan de broek hangen en wonen eind 20, bijna 30 jaar nog steeds bij hun ouders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:16

Mja, het is ook al bekend dat dit gewoon niet werkt, ook niet voor de lange termijn. Je creëert verdeling tussen twee groepen die al behoorlijk tegenover elkaar staan, daarnaast zal de stoom statushouders niet afnemen. Het is dweilen met de kraan open.

Wanbeleid in de sociale huursector dankzij minister Blok van de VVD. En wij zitten met de gebakken peren.

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:08

Het is inderdaad dweilen met de kraan open, dit gaat het niet oplossen hoor. Wat je zegt, wanbeleid!
Zo zorg je alleen nog maar voor meer vreemdelingenhaat.

En ik moet heel eerlijk zeggen, waar ik tot voor kort nog dacht voor bijv. de Oekrainers moet meteen plek gemaakt worden voor opvang, de arme mensen, begin ik zelfs daar licht anders over te denken.

Ik hoor nu de verhalen van bekenden in ons dorp binnen sijpelen, mensen die in de opvang zitten op een vakantiepark hier in het dorp, elke dag luxe ontbijt gebracht krijgen van de Plusmarkt, en die dan openlijk zeggen, werken, nee gaan we niet doen, want dan hebben we minder te besteden dan nu :x
Achteraf blij dat we geen plek in ons huis aangeboden hebben, want als we iemand met zo een mentaliteit getroffen zouden hebben, die had ik er ook heel snel weer uitgebonjourd :(

Tja, en als ik dan ook de verhalen van steeds meer mensen in mijn directe omgeving hoor dat ze haast niks te eten hebben, nee dan is mijn begrip voor hoe Nederland BV hiermee omgaat ook wel weg.