Nederland is vol

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 19:43

Zo heet ook de documentaire van Jeroen Pauw die binnenkort uitgezonden wordt.

‘Nederland is Vol’ is te zien vanaf zondag 11 september om 21:20 uur bij BNNVARA op NPO 1.

Maar voor nu vind ik het ook.
De Veluwe waar ik woon wordt steeds meer volgebouwd, zo zonde.
De wegen en rotondes die er zijn, het is er altijd druk en vol, je moet lang wachten.
Tot een paar jaar geleden was dat niet zo, maar er zijn zoveel huizen uit de grond gestampt. Al die mensen moeten zich ook weer voegen in een situatie die niet op zoveel mensen berekend is.
En er liggen alweer plannen om een mooi vrij gebied in Nunspeet vol te bouwen met een nieuwe wijk.

Geen idee hoe het op te lossen is.
Misschien komt er nog een inzicht uit het programma.
Maar zoals ik het zelf zie, zit Nederland al over de grens van het aantal inwoners, wat aanvaardbaar zou zijn in zo'n klein landje.

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:47

Eens. 15 miljoen mensen was al meer dan genoeg. Meer kunnen we eigenlijk niet aan om Nederland een welvarend, fijn bewoonbaar en betaalbaar land te houden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:50

De Nederlandse overheid wil:
Meer natuur
Meer huizen bouwen
Minder milieubelasting.
Onbeperkt asielzoekers opnemen.

En er is geen van die goedbetaalde koppen die bedenkt dat als je land zo klein is dit niet echt bij elkaar kan..

Of ze hebben wel een idee, maar daar denk ik nog ff niet aan.
Was pas een docu hoe ze dat in Azie oplossen, daar wordt je niet vrolijk van. :Y)

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:50

Moet bij dit topic ook denken aan mijn ouders, ze gingen verhuizen naar een flat met op loopafstand de koeien en veel groen, nu is er tegenover een nieuw gebouw gekomen, en de plek met koeien is nu een winkelcentrum. Dit alles was in zo'n tien jaar veranderd. Er is bijna geen plek meer om lekker met de honden te lopen, het losloop gebied is ook een gebied met van die trainingstoestellen geworden etc.

Er zijn ongetwijfeld wel nog plekken waar het rustiger is, maar steden worden steeds groter.

Amyyy

Berichten: 3500
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:51

Meer dan de helft van het land wordt gebruikt als agrarische gronden, 34 procent voor natuur en water (inclusief IJsselmeer) en maar 13 procent voor bebouwing en verkeer. Nederland is niet vol, prioriteiten liggen ergens anders.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:59

Sunnda schreef:
De Nederlandse overheid wil:
(...)
Onbeperkt asielzoekers opnemen.


Hmmm.

Lijkt me iets voor het topic 'wanbeleid, crisistijd'.

Want de krant en het journaal melden:
bijna alle voorzieningen zijn dicht,
de wachtlijsten gigantisch,
afschrikken is de norm,
internationaal recht schijnt afgeschaft te zijn.

Daaruit maak ik op, dat de regering het liefst nul asielzoekers opneemt.

Afwachten wat deze documentaire gaat brengen!

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:02

Nederland is vooral vol met datacentra, distributiecentra, varkens, koeien en kippen. Verder wil vrijwel iedereen op de begane grond met een tuintje wonen en nemen huizen dus heel veel ruimte in beslag én wonen mensen niet dichtbij hun werk.
Ja, we zijn met veel en Nederland is behoorlijk dicht bevolkt maar in de wereld bestaan er steden waar meer mensen wonen dan in heel Nederland bij elkaar.

Sunnda schreef:
De Nederlandse overheid wil:
...knip...
Onbeperkt asielzoekers opnemen.
...knip...


Nee, de Nederlandse overheid wil niet onbeperkt asielzoekers opnemen.
Ik zou ook graag zien dat er minder asielzoekers zijn maar die lui hebben wij grotendeels aan onszelf te denken - zowel historisch, interne subsidieregelingen én sowieso buitenlandpolitiek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:03

Suzanne F. schreef:
Eens. 15 miljoen mensen was al meer dan genoeg. Meer kunnen we eigenlijk niet aan om Nederland een welvarend, fijn bewoonbaar en betaalbaar land te houden.


Eens!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:03

Ik weet nog van veenendaal.destijds in de running om groenste stad te worden van nederland. De rondleiding ging oa lamgs hun trots het rustige nattige binnengebied tussen veenendaal en wageningen, boerenland afgewisseld met oa moeras en natuur. De dag na de winst ging het hele gebied overhoop voor duizenden woningen.

Als ik nu door veenendaal rijdt zijn de meeste wandelplekken met de honden volgebouwd, het hele groene buitengebied is een grote huizenmassa die steeds verder wordt uitgebreid. Het stadspark is deels vol huizen, wegen en andere bebouwing. Het rustige gebied richting de heuvelrug is volgebouwd met een enorme woonwijk, -O-

In ede een groenig bosgebied, een volledige woonwijk uit de grond gekomen ten koste van het groen.

Hier een bosje in de buurt, moet tegen de grond zeer waarschijnlijk voor een paar enorme villas waar niemand in de buurt op zit te wachten want dat is nu eenmaal 10 jaar geleden ooit
besloten. Als er dan toch gebouwd moet worden, bouw dan meer kleine huisjes voor mensen met minder geld ipv dat er 5 gezinnen kunnen wonen. -O-

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:04

Zolang maar 13 % echt asfalt en steen is en we aan de vooravond van een grote vergrijzingsgolf staan zal het inwonertal op een gegeven ogenblik stabiliseren en weer afnemen.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:08

Amyyy schreef:
Meer dan de helft van het land wordt gebruikt als agrarische gronden, 34 procent voor natuur en water (inclusief IJsselmeer) en maar 13 procent voor bebouwing en verkeer. Nederland is niet vol, prioriteiten liggen ergens anders.

Dus dat is jou ook opgevallen.
Wel slim toch. Lekker makkelijk om IJsselmeer en Markermeer als natuurgebied aan te wijzen. Geen beheer of controle op die plekken met gevolg veel vervuiling en overlast (geluid en verstoring/vernieling) op die wateren, maar wel aangewezen als natuurgebieden... Wassenneus wat mij betreft.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:10

Inderdaad NL is overvol. Nu denk ik in oplossingen en kan er een boek over schrijven. Belangrijkste is een leefbaar land met een redelijke welvaart. Dus niet alleen helaas inpolderen, helaas 100 kerncentrales, nul nieuwbouwwijken, helaas varkensboeren verboden maar onontkoombaar de werkweek moet naar minimaal 48 uren. Zonder een langere werkweek zal de armoede toenemen.

DuoPenotti

Berichten: 29783
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:12

Amyyy schreef:
Meer dan de helft van het land wordt gebruikt als agrarische gronden, 34 procent voor natuur en water (inclusief IJsselmeer) en maar 13 procent voor bebouwing en verkeer. Nederland is niet vol, prioriteiten liggen ergens anders.

Je cijfers kloppen niet

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20 ... n-landbouw
Citaat:
Nederland kan op basis van de ecologische kenmerken van het landschap worden ingedeeld in verschillende ecosystemen. Bijna de helft (49 procent) van het oppervlak van Nederland heeft in 2020 een agrarische bestemming. Dit bestaat vooral uit akkers en weilanden. De categorie bebouwd beslaat bijna 24 procent van het landoppervlak. Hieronder vallen alle terreinen die grotendeels bebouwd of bestraat zijn, zoals bebouwing, bedrijventerreinen, wegen en andere infrastructuur, maar ook openbaar groen zoals parken. Zestien procent van het landoppervlak is natuur of half-natuur. Hier vallen zowel de beschermde heide en bossen van Natura 2000-gebieden onder, maar ook heggen en hagen met vaak een vorm van landschaps- of natuurbeheer, productiebossen en stukjes bos zonder beschermingsstatus. Ten slotte beslaan zoet en brak water en de kuststrook 11 procent van het Nederlandse grondgebied


En ik durf te wedden dat er maar erg weinig landen in Europa dat evenaren.

Dus ja Nederland is vol.
Ten dele overvol.

Juliana was in 1950
Zo gek nog niet...

Amyyy

Berichten: 3500
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:21


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:23

Nico12 schreef:
Inderdaad NL is overvol. Nu denk ik in oplossingen en kan er een boek over schrijven. Belangrijkste is een leefbaar land met een redelijke welvaart. Dus niet alleen helaas inpolderen, helaas 100 kerncentrales, nul nieuwbouwwijken, helaas varkensboeren verboden maar onontkoombaar de werkweek moet naar minimaal 48 uren. Zonder een langere werkweek zal de armoede toenemen.


Ik zou nog wat aan de leesbaarheid van je teksten doen voor je over boeken schrijven denkt. :D
En het enige wat ik in je post lees is het vvd concept, natuurlijk afgekeken van de Amerikanen:
Meer werken en twee fulltime banen om alsnog niet rond te kunnen komen.

Thanks, maar daar hebben we 10 jaar leiderschap van achter de rug en kijk waar we staan.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:25

Hoho, een deel van de drukte en woningnood komt ook omdat er véél meer mensen dan vroeger alleen wonen. Ouderen blijven langer thuiswonen en worden ouder, dus vaker alleen omdat partners sterven of naar verzorgingstehuis gaan. Jongeren wonen - en starten - vaker alleen, relaties duren korter en mensen scheiden en latten zich suf. Daarnaast, qua ruimte - onze huizen zijn behoorlijk groot vergeleken bij andere, omliggende landen.
Het zou al heel erg schelen als mensen niet alleen eensgezinshuizen zitten te bezetten. Het aantal huishoudens stijgt sterker dan het aantal huizen. “Nederland is vol” is weer zo’n lekkere populistische totaal ongenuanceerde kreet die lekker bekt maar totáál niet de lading dekt.

Leesvoer hierover:
https://stadszaken.nl/artikel/amp/3672/ ... xeprobleem
https://novisource.nl/nieuws/nederland- ... aten-wonen

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:32

@Amyyy; Ik gok 'totale oppervlakte' (artikel van Amyyy) vs 'landoppervlakte' (artikel van DuoPenotti).

Objectief gezien is Nederland helemaal niet vol, of er teveel mensen wonen in Nederland of dat er te weinig natuur is zijn heel andere en bijzonder subjectieve vragen.

Suzanne F. schreef:
Eens. 15 miljoen mensen was al meer dan genoeg. Meer kunnen we eigenlijk niet aan om Nederland een welvarend, fijn bewoonbaar en betaalbaar land te houden.

Kan prima hoor. Maar of dat inderdaad lukt hangt bijzonder sterk af van je definities van welvarend/fijn bewoonbaar/betaalbaar, van de staat van de wereld en van het beleid dat wordt gevoerd.

Zoals al eerder gezegd; er zijn steden met meer inwoners dan Nederland, daar verhuizen ook nog steeds mensen heen.

Wat wel een feit is, is dat we met z'n allen (en al helemaal in Nederland) heel veel meer verbruiken dan de aarde aan kan vullen. Dus wat dat betreft is Nederland zeker overvol of consumeren we veel te veel.

Maar los daarvan is alleen de stelling 'Nederland is vol' vooral een kwestie van mening.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:33

nps schreef:
Hoho, een deel van de drukte en woningnood komt ook omdat er véél meer mensen dan vroeger alleen wonen. Ouderen blijven langer thuiswonen en worden ouder, dus vaker alleen omdat partners sterven of naar verzorgingstehuis gaan. Jongeren wonen - en starten - vaker alleen, relaties duren korter en mensen scheiden en latten zich suf. Daarnaast, qua ruimte - onze huizen zijn behoorlijk groot vergeleken bij andere, omliggende landen.
Het zou al heel erg schelen als mensen niet alleen eensgezinshuizen zitten te bezetten. Het aantal huishoudens stijgt sterker dan het aantal huizen. “Nederland is vol” is weer zo’n lekkere populistische totaal ongenuanceerde kreet die lekker bekt maar totáál niet de lading dekt.

Leesvoer hierover:
https://stadszaken.nl/artikel/amp/3672/ ... xeprobleem
https://novisource.nl/nieuws/nederland- ... aten-wonen

Dus alleenstaande hebben niet dezelfde rechten als een gezin? Lijkt mij behoorlijk discriminerend.

Dus stel ik kan geen leuke partner vinden moet ik verplicht in een appartement van max 50 vierkante meter wonen omdat ik dan maar beter mijn best had moeten doen om een partner te vinden? :Y)

En ouderen blijven langer thuis wonen dankzij de geweldige politieke keuzes van de afgelopen tien jaar.
Sterker nog afgelopen week nog bleek dat een oudere die een groter huis wil verkopen om kleiner te gaan wonen geen hypotheek krijgt.

De overheid heeft de afgelopen tien jaar op elk gebied de boel gesloopt.
Daar moet je de burger niet voor gaan aanpakken.

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 20:38

Amyyy schreef:
Meer dan de helft van het land wordt gebruikt als agrarische gronden, 34 procent voor natuur en water (inclusief IJsselmeer) en maar 13 procent voor bebouwing en verkeer. Nederland is niet vol, prioriteiten liggen ergens anders.


Maar hoe zijn deze cijfers dan in andere landen in Europa?

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:38

Ik woon in Alkmaar en hier is ook goed te merken dat het 'vol' is. Kan sowieso geen woning krijgen maar voornamelijk de wegen zijn er niet voor gebouwd. Alles druk, alles hoopt op en staat vaak vast...

Ik ben nu 25 en hoop echt met een jaar het huis uit te zijn. Ik heb dit moment geen relatie, wel een baan. Maar daar krijg ik geen hypotheek voor en sociale huur niet te doen, ik sta vanaf m'n 18e ingeschreven en nog op plek 100. Privé bij iemand iets huren red ik niet, veels te duur....

DuoPenotti

Berichten: 29783
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:55

    Land Bevolkingsdichtheid (Inwoners per vierkante kilometer)
    Monaco 15,470
    Heilige Stoel 2,273
    Malta 1,447
    San Marino 561
    Nederland 416
    België 384
    Verenigd Koninkrijk 270
    Liechtenstein 245
    Luxemburg 243
    Duitsland 225
    Italië 207
    Zwitserland 204
    Andorra 183
    Denemarken 136
    Tsjechië 136
    Polen 122
    Portugal 112
    Slowakije 111
    Albanië 107
    Oostenrijk 106
    Frankrijk 105
    Hongarije 105
    Turkije 105
    Slovenië 104
    Moldavië 99
    Spanje 99
    Servië 91
    Roemenië 89
    Macedonië 83
    Griekenland 80
    Bosnië-Herzegovina 75
    Kroatië 75
    Ierland 74
    Oekraïne 73
    Bulgarije 63
    Belarus 46
    Montenegro 44
    Litouwen 42
    Letland 29
    Estland 27
    Zweden 23
    Noorwegen 17
    Finland 16
    IJsland 3


mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 21:04

Nou als je dat lijstje ziet wat Duo Penotti plaatst, dat wist ik niet.
Wel dat Nederland dichtbevolkte is maar vergeleken met de andere landen wel extreem.
Ik ben benieuwd wat Jeroen Pauw erover te zeggen gaat hebben.

onpaard

Berichten: 2967
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:10

Niet alleen vol maar ook door verkeerd beleid volkomen naar de kl0te aan het gaan. Om mij heen zie ik al mensen vertrekken naar het buitenland. Wij denken er ook over na.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:10

Heilige stoel? :P

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:11

Hebben de mensen die klagen dat Nederland vol is eigenlijk ook allemaal kinderen?