Wanneer ben je rijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:39

Mindim schreef:
Brainless schreef:
Dat van mijn man wel hoor, maar die spaart ook niet (verplicht) via een pensioenfonds.
Ik heb wel mijn pensioen in een fonds zitten en ook dat staat op mijn naam (is al precies bekend wat ik tot nu toe gepaard heb en wat ik krijg bij 67 jaar).

Tja en dan nog maar afwachten of je het dan nog krijgt. Via een pensioenfonds krijg je altijd het papiertje met de opbouw etc etc. Maar het daadwerkelijke geld wat je nu inbrengt, wordt nu uitgegeven aan degenen die nu van hun pensioen genieten. Net zoals 'hopelijk" jouw spaargeld wordt uitgekeerd aan jou met het geld van de mensen die dan werken.


Het gaat wel aardig off topic, maarja. Bovenstaande is hoe de AOW is geregeld. Alles wat wij nu betalen, wordt uitgekeerd aan de mensen die nu met AOW zijn. Het pensioen dat je opbouwt via het pensioenfonds werkt anders. Daar staat het wel degelijk apart (niet letterlijk) op de rekening.

Overigens is dit dus ook (o.a.) de reden dat we allemaal langer door moeten werken. Door de vergrijzing zijn er minder mensen die de AOW betalen dan dat het voorheen was.

(N.b. Nederland heeft het pensioen in de 2e pijler (dus pensioenfondsen via werkgever) als een van de beste ter wereld geregeld. Juist om de reden dat wij betalen voor later/onszelf en niet nu voor de ander).

En pensioenfonds voor de koopvaardij is wat dat betreft altijd wel een goed fonds geweest. Die heeft bijna altijd kunnen indexeren.