Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43534
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:16

IMANDRA schreef:
Ik geloof best dat Rutte daar zit omdat hij hart heeft voor Nederland.


Ik niet. En ik zou ik ook echt niet weten waar je dat op zou kunnen baseren. Rutte verklaarde immers nadrukkelijk geen visie te hebben, en welbegrepen eigenbelang een belangrijkere basis te vinden dan een visie op de Nederlandse samenleving en bestuur.

We hebben genoeg informatie om te weten hoe weinig respect Wilders en Baudet hebben voor onze democratie en rechtstaat. Maar we hebben ook echt genoeg en meer dan genoeg informatie om te bepalen dat Rutte niet het beste voor heeft met Nederland en geen hart heeft voor Nederland.

Zijn minachting voor onze democratie en onze rechtstaat zijn maar een fractie minder groot dan die van Baudet of Wilders. Hij loog bij de parlementaire enquete, onder ede (en kijk het gewoon terug, in het verhoor beweert hij verschillende dingen, die vervolgens met documentatie weerlegd worden, en dan komt hij met 'daar heb ik geen actieve herinnering meer aan.' Dat is gewoon liegen.) Zijn naam is verbonden aan een officiele beleidslijn die opzettelijk informatie achterhoudt, zodat men er geen verantwoording over hoeft af te leggen. De Kamer wordt stelselmatig te laat, te weinig en onjuist geinformeerd. Zijn eigen appjes die niet uitkwamen heeft hij doodleuk van zijn telefoon geflikkerd en gespreksverslagen over belangrijke materie werden stelselmatig niet gemaakt (of ergens gemaakt waar ze niet openbaar kunnen worden.)

Er zijn duizenden kinderen uit huis geplaatst op basis van ondeugdelijke informatie, vele mensen zijn de armoede in gedreven, de mensen in Groningen wordt nog steeds onrecht gedaan, van corona maken we nog steeds dagelijks een zootje. Uit werkelijk helemaal NIETS kan ik halen dat hij 'hart heeft voor Nederland.'

IMANDRA

Berichten: 9818
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:35

Nou dan verschillen we daarover van mening ;).

Ik vind dat gedrag (nogmaals: wat ik niet goedkeur en ik heb niet op Rutte gestemd) wbt. de dingen die je noemt ook niet per se mutually exclusive met niet -op zijn eigen manier/beeld- het beste voor hebben met Nederland. Want je kan verschillen in wát jij denkt dat het beste is voor Nederland (en in het verlengde daarvan: wie of wat je meer moet steunen en dus welke keuzes je maakt als regering/politici zijnde).

prompter

Berichten: 11232
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:52

Weet nou niemand meer waar dat "geen visie" verhaal vandaan komt? Dat dat afkomstig is van een off the record opmerking van Arend Jan Boekesteijn (die daarna het veld moest ruimen) toen Rutte samen met Rita Verdonk opging voor het partijvoorzitterschap? Het "geen visie verhaal" is daarna een eigen leven gaan leiden, mede door de roast tijdens die bijeenkomst met journalisten.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:05

prompter schreef:
Weet nou niemand meer waar dat "geen visie" verhaal vandaan komt? Dat dat afkomstig is van een off the record opmerking van Arend Jan Boekesteijn (die daarna het veld moest ruimen) toen Rutte samen met Rita Verdonk opging voor het partijvoorzitterschap? Het "geen visie verhaal" is daarna een eigen leven gaan leiden, mede door de roast tijdens die bijeenkomst met journalisten.


Het geheugen is zowel kort als gekleurd.. de bewierookte Omzigt ligt bij de MH17 nabestaanden ook niet al te lekker..
Bij de komende verkiezingen gaan we zien wat er gebeurt, in het verleden weinig..

prompter

Berichten: 11232
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:07

Ik ben ook niet zo zeker van de zuivere bedoelingen van Omtzigt, hij houdt veel van aandacht en is geloof ik geen makkelijke man om mee samen te werken.

Janneke2

Berichten: 22851
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:15

Citaat:
Ik ben ook niet zo zeker van de zuivere bedoelingen van Omtzigt, hij houdt veel van aandacht en is geloof ik geen makkelijke man om mee samen te werken.


Ach, wat doen dit soort speculaties er nou toe...?

Ik heb de man niet specifiek gevolgd, maar waardeer zijn rol in het parlement, onder andere rond de toeslagen affaire.
(Ondertussen zou je het zinnetje over net niet in zijn zuivere bedoelingen geloven kunnen lezen als een verdachtmaking en daar wil ik mij echt verre van houden.)

'Dat hij van aandacht houdt' - don't we all?

En principiële Tukkets zijn voor roomse cda'ers vast heel lastig om mee samen te werken (zoals is gebleken).

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:21

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik ben ook niet zo zeker van de zuivere bedoelingen van Omtzigt, hij houdt veel van aandacht en is geloof ik geen makkelijke man om mee samen te werken.


Ach, wat doen dit soort speculaties er nou toe...?

Ik heb de man niet specifiek gevolgd, maar waardeer zijn rol in het parlement, onder andere rond de toeslagen affaire.
(Ondertussen zou je het zinnetje over net niet in zijn zuivere bedoelingen geloven kunnen lezen als een verdachtmaking en daar wil ik mij echt verre van houden.)

'Dat hij van aandacht houdt' - don't we all?

En principiële Tukkets zijn voor roomse cda'ers vast heel lastig om mee samen te werken (zoals is gebleken).


https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 4-936.html

Zo stond Omzigt in 2014 in de toeslagen affaire toen het nog Bulgarenfraude heette.. vragen over of de belastingdienst er wel genoeg aan deed. Het gevolg is bekend.. en als Tukker vind ik je commentaar nogal aanmatigend.

Janneke2

Berichten: 22851
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:34

Het is niet mijn bedoeling om op tenen te gaan dansen, Tukkers zijn in mijn ogen zeer nadrukkelijk van 'een man een man, een woord een woord'.
In mijn ogen is dat een compliment, al snap ik dat het niet voor iedereen lastig is.


En wat die link betreft : zo stond in 2014 zo ongeveer iedereen er in.
Dus ook Omtzigt.
Hij keek 'alleen maar' niet weg toen burgers vonden 'dat dit toch zo niet hoort te gaan'.

Je kunt er van alles van vinden, van de inhoud van die link.
('Achteraf is iedereen wijs'.)
Maar voor mij is het geen onderbouwing van een mogelijke verdachtmaking.

Shadow0

Berichten: 43534
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:38

IMANDRA schreef:
Nou dan verschillen we daarover van mening ;).


Waarmee jouw mening dus eigenlijk net zo feitenvrij wordt als heel veel andere meningen die je overal kunt vinden. Geen onderbouwing, geen mogelijkheid om er kritisch over na te denken. Je vindt het nou eenmaal, wat de feiten ook zijn.

Citaat:
Ik vind dat gedrag (nogmaals: wat ik niet goedkeur en ik heb niet op Rutte gestemd) wbt. de dingen die je noemt ook niet per se mutually exclusive met niet -op zijn eigen manier/beeld- het beste voor hebben met Nederland.


Zeker wel. Dat is mutually exclusive. Het is in elk geval onverenigbaar met de democratische rechtsorde. Hij breekt de wet en schendt zijn eed. Het structureel niet, slecht of te laat informeren van de Kamer is onverenigbaar met een goedwillende bestuurder in een democratie. Het weggooien van belangrijke communicatie omdat je er geen verantwoording over af wilt leggen is rechtstreeks onverenigbaar met 'goede intenties voor het land.'

Citaat:
Want je kan verschillen in wát jij denkt dat het beste is voor Nederland (en in het verlengde daarvan: wie of wat je meer moet steunen en dus welke keuzes je maakt als regering/politici zijnde).

Dat klopt natuurlijk niet. Je hebt zelf een heleboel lange en duidelijke stukken gegeven over hoe de medische wetenschap onderscheid kan maken tussen wel en niet functionerend.. diezelfde wetenschappelijke methoden kun je ook gewoon gebruiken om de effectiviteit van beleid te bepalen. En van veel beleid was al vooraf bekend dat er problemen zouden komen of het niets oplevert voor Nederland. (En dat de documenten waaruit dat blijkt vaak pas na de invoering van beleid naar boven komen, maar al voor het maken van het beleid bekend waren op de ministeries zelf... daar kan ik echt geen mooi verhaal van maken. Dat is niet per ongeluk.)

Zoals er geen zinnige onderbouwing is of is geweest voor ivermectine in de behandeling van covid, is er ook nooit een zinnige onderbouwing geweest voor bv het weggeven van de dividendbelasting. De stikstofcrisis, de schipholcijfers, de toeslagenaffaire, de energiecrisis...

Maar het blijft opmerkelijk dat je alles toe wilt redeneren naar de conclusie die je zelf al getrokken hebt: wat er ook is aan bewijs voor kwaadwillend handelen, je onderliggende overtuiging wil je niet onderzoeken.

Shadow0

Berichten: 43534
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:44

prompter schreef:
Ik ben ook niet zo zeker van de zuivere bedoelingen van Omtzigt, hij houdt veel van aandacht en is geloof ik geen makkelijke man om mee samen te werken.


Over dat tweede: dat is heel belangrijk. Iemand die werkelijk onrecht wil keren KAN niet makkelijk zijn om mee samen te werken. Want je kunt niet op een makkelijke manier onrecht aan de kaak stellen. Mensen die dat doen zullen lastig gevonden worden. Makkelijke samenwerkers zijn ook mensen die liever wegkijken als het lastig wordt, die liever hun eigen straatje schoonvegen en zich verschuilen achter anderen.

(Maar... een koe heeft 4 poten, maar niet alles wat 4 poten heeft is een koe. Iemand die principes belangrijk vindt en bereid is om dat aan de orde te stellen zal lastig gevonden worden... maar niet iedereen die lastig is, heeft ook een punt.)

(En in dat 'hij houdt veel van aandacht' herken ik hem eigenlijk niet. Ik zou denken dat als het hem om aandacht te doen was, hij veel gemakkelijkere wegen had kunnen kiezen. Baudet had er alleen maar een vleugel en een fascist voor nodig... waarom zou je moeilijk doen met jarenlang ondankbaar onderzoek en steeds weer onderbouwd argumenteren en stukken opvragen en daar inhoudelijk op ingaan als het ook makkelijk kan?)

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:00

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Ik geloof best dat Rutte daar zit omdat hij hart heeft voor Nederland.


Ik niet. En ik zou ik ook echt niet weten waar je dat op zou kunnen baseren. Rutte verklaarde immers nadrukkelijk geen visie te hebben, en welbegrepen eigenbelang een belangrijkere basis te vinden dan een visie op de Nederlandse samenleving en bestuur.

We hebben genoeg informatie om te weten hoe weinig respect Wilders en Baudet hebben voor onze democratie en rechtstaat. Maar we hebben ook echt genoeg en meer dan genoeg informatie om te bepalen dat Rutte niet het beste voor heeft met Nederland en geen hart heeft voor Nederland.

Zijn minachting voor onze democratie en onze rechtstaat zijn maar een fractie minder groot dan die van Baudet of Wilders. Hij loog bij de parlementaire enquete, onder ede (en kijk het gewoon terug, in het verhoor beweert hij verschillende dingen, die vervolgens met documentatie weerlegd worden, en dan komt hij met 'daar heb ik geen actieve herinnering meer aan.' Dat is gewoon liegen.) Zijn naam is verbonden aan een officiele beleidslijn die opzettelijk informatie achterhoudt, zodat men er geen verantwoording over hoeft af te leggen. De Kamer wordt stelselmatig te laat, te weinig en onjuist geinformeerd. Zijn eigen appjes die niet uitkwamen heeft hij doodleuk van zijn telefoon geflikkerd en gespreksverslagen over belangrijke materie werden stelselmatig niet gemaakt (of ergens gemaakt waar ze niet openbaar kunnen worden.)

Er zijn duizenden kinderen uit huis geplaatst op basis van ondeugdelijke informatie, vele mensen zijn de armoede in gedreven, de mensen in Groningen wordt nog steeds onrecht gedaan, van corona maken we nog steeds dagelijks een zootje. Uit werkelijk helemaal NIETS kan ik halen dat hij 'hart heeft voor Nederland.'


Je doet alsof jij op basis van door jezelf benoemde feiten kunt bepalen of Rutte al dan niet hart heeft voor Nederland. Maar iemand kan best met hart voor de zaak de dingen de soep inhelpen. Hart voor de zaak is iemands persoonlijke instelling/ mindset hoe je het noemen wilt. Dat achteraf afleiden uit het resultaat is onzinnig.

Shadow0

Berichten: 43534
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:14

martichr schreef:
Je doet alsof jij op basis van door jezelf benoemde feiten kunt bepalen of Rutte al dan niet hart heeft voor Nederland.


Nee, ik doe alsof ik dat kan op basis van publieke feiten, en daarnaast op basis van de eigen uitspraken van Rutte.

En dat lijkt me een redelijke basis.

Citaat:
Maar iemand kan best met hart voor de zaak de dingen de soep inhelpen. Hart voor de zaak is iemands persoonlijke instelling/ mindset hoe je het noemen wilt. Dat achteraf afleiden uit het resultaat is onzinnig.


Integendeel, het is heel belangrijk. In de rechtspraak doen we het ook, en dat is ook logisch want het is best betrouwbaar. Het is bijvoorbeeld hoe vergissingen en fraude van elkaar worden onderscheiden (in het strafrecht dus, als je een uitkering hebt mag alles 'fraude' genoemd worden, ook al is het overduidelijk dat er geen opzet in het spel is.) Iets wat niet klopt is niet automatisch fraude. Maar als de accountant declaraties vervalst, weet je tamelijk zeker dat het opzet is.
Bij het onderscheid tussen moord, doodslag of een ongeluk spelen de patronen ook een rol. Als je vooraf je messen slijpt, een vals alibi probeert op te zetten en de bewakingscamera saboteert is er opzet in het spel.

Als een minister-president zijn invloed inzet om langdurig informatie buiten de Kamer te houden om stil te houden dat er duizenden mensen opzettelijk in de armoede gestort zijn, dan is dat opzet, geen ongeluk.

(En voor de duidelijkheid: ik denk dat er echt overweldigend bewijs is, in de parlementaire enquetes, het beleid, het steeds weer achterhouden en wegmoffelen van informatie, de woorden die Rutte zelf spreekt en de acties die hij uitvoert, dat Rutte geen hart heeft voor Nederland. Dat het belang van Nederland voor hem niet voorop staat, en dat hij de democratie en rechtsorde niet respecteert. Als iemand het wil proberen te weerleggen, graag. Geef maar een onderbouwing uit welke acties wel blijken dat hij het belang van Nederland oprecht voorop heeft gesteld of geprobeerd heeft het belang van Nederland voorop te stellen.
Maar ik claim bijvoorbeeld niet dat Rutte Nederland opzettelijk kapot zou maken, want dat is weer iets heel anders. Daar zit wel verschil tussen.)

Karl66

Berichten: 29763
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:21

Suzanne F. schreef:
Geen idee of Wilders, Baudet etc het beter zouden doen dan Rutte. Maar veel mensen denken nu wel: Nou ja laat ze het maar proberen. Het is nu toch al beroerd, laat ze maar een kans krijgen om te laten zien of ze het kunnen. En zo denk ik er ook over. Moet er niet aan denken om weer een termijn Rutte te krijgen.


Als je op dit moment kijkt en je neemt de SGP en 50+ mee, dan kom je nog steeds niet verder dan 33 zetels in de tweede kamer. Het percentage Nederlanders die denken dat zij het dus maar moeten proberen schommelt al jaren tussen de 20 en 30%. Oftewel de meerderheid van 70 tot 80% van de Nederlanders zit er helemaal niet op te wachten dat deze partijen het gaan proberen.

Ik geloof niet in de politiek van VVD en D66, ik denk ook niet dat veel van hun oplossingen voor de problemen van Nederland werken. Maar tegelijkertijd heb ik ook niet de arrogantie om te denken dat alleen mijn oplossingen de beste zijn en als je voor andere oplossingen kiest, je dus niet het beste met Nederland voor hebt. Ik geloof best wel dat Rutte oprecht het goede voor Nederland probeert te doen. Zijn probleem is eerder dat hij er ondertussen te lang zit en daardoor te ver van de samenleving af is komen te staan.

IMANDRA

Berichten: 9818
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:25

martichr schreef:
Shadow0 schreef:

Ik niet. En ik zou ik ook echt niet weten waar je dat op zou kunnen baseren. Rutte verklaarde immers nadrukkelijk geen visie te hebben, en welbegrepen eigenbelang een belangrijkere basis te vinden dan een visie op de Nederlandse samenleving en bestuur.

We hebben genoeg informatie om te weten hoe weinig respect Wilders en Baudet hebben voor onze democratie en rechtstaat. Maar we hebben ook echt genoeg en meer dan genoeg informatie om te bepalen dat Rutte niet het beste voor heeft met Nederland en geen hart heeft voor Nederland.

Zijn minachting voor onze democratie en onze rechtstaat zijn maar een fractie minder groot dan die van Baudet of Wilders. Hij loog bij de parlementaire enquete, onder ede (en kijk het gewoon terug, in het verhoor beweert hij verschillende dingen, die vervolgens met documentatie weerlegd worden, en dan komt hij met 'daar heb ik geen actieve herinnering meer aan.' Dat is gewoon liegen.) Zijn naam is verbonden aan een officiele beleidslijn die opzettelijk informatie achterhoudt, zodat men er geen verantwoording over hoeft af te leggen. De Kamer wordt stelselmatig te laat, te weinig en onjuist geinformeerd. Zijn eigen appjes die niet uitkwamen heeft hij doodleuk van zijn telefoon geflikkerd en gespreksverslagen over belangrijke materie werden stelselmatig niet gemaakt (of ergens gemaakt waar ze niet openbaar kunnen worden.)

Er zijn duizenden kinderen uit huis geplaatst op basis van ondeugdelijke informatie, vele mensen zijn de armoede in gedreven, de mensen in Groningen wordt nog steeds onrecht gedaan, van corona maken we nog steeds dagelijks een zootje. Uit werkelijk helemaal NIETS kan ik halen dat hij 'hart heeft voor Nederland.'


Je doet alsof jij op basis van door jezelf benoemde feiten kunt bepalen of Rutte al dan niet hart heeft voor Nederland. Maar iemand kan best met hart voor de zaak de dingen de soep inhelpen. Hart voor de zaak is iemands persoonlijke instelling/ mindset hoe je het noemen wilt. Dat achteraf afleiden uit het resultaat is onzinnig.


Precies dit.

Mijn opvatting was ook bedoeld als mening. Gevoel. Indruk. Inderdaad niet onderbouwd. Want dit soort dingen kun je niet weten. Ik baseer het hooguit op mijn idee/gedachte dat hij daar niet zo lang zou zitten, met alle -terechte en onterechte- oliebol die hij over zich heen krijgt en -denk ik- de doorgroeimogelijkheden die hij heeft gehad + vermoedelijk/naar mijn idee afgeslagen om meer geld/macht/aanzien te krijgen (zowel politiek -richting EU- als business -bedrijfsleven in met zijn opgebouwde CV-). Ik zie ook een man die er plezier in heeft om te debatteren over politieke zaken. Maar nogmaals: dat is hoe ik hem zie, niet gebaseerd op feiten.

Hij handelt in jouw -en vele andere- ogen verkeerd, maar voor de slechte intentie van zijn handelen heb jij net zo veel bewijs als ik. Niks dus ;). Een gevoel.

Dat je met onderzoek effectiviteit van beleid kan bepalen weet ik, maar dat heeft weinig van doen met zijn intenties.

Overigens; het opzettelijk informatie achterhouden kan (hoewel fout) met een goede intentie gedaan zijn (bijv denkend dat het beter is dat mensen het niet weten, zodat zijn oplossing beter werkt). Dus hoewel je zeker wat kan zeggen over effectiviteit, kan je toch echt niks zeggen over intentie, hoe graag je dat ook wil. Hetzelfde geldt voor het niet respecteren van de rechtsorde en democratie. Je kan denken dat een handeling die strijdig is met de rechtsorde of democratie uiteindelijk wel een goed effect heeft op hoe goed Nederland het doet op het vlak wat je wil verbeteren. Of dat uiteindelijk ook daadwerkelijk zo is, valt te betwisten.

IMANDRA

Berichten: 9818
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:26

Karl66 schreef:
Ik geloof niet in de politiek van VVD en D66, ik denk ook niet dat veel van hun oplossingen voor de problemen van Nederland werken. Maar tegelijkertijd heb ik ook niet de arrogantie om te denken dat alleen mijn oplossingen de beste zijn en als je voor andere oplossingen kiest, je dus niet het beste met Nederland voor hebt. Ik geloof best wel dat Rutte oprecht het goede voor Nederland probeert te doen. Zijn probleem is eerder dat hij er ondertussen te lang zit en daardoor te ver van de samenleving af is komen te staan.


Helemaal mee eens :j

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:29

Shadow0 schreef:
martichr schreef:
Je doet alsof jij op basis van door jezelf benoemde feiten kunt bepalen of Rutte al dan niet hart heeft voor Nederland.


Nee, ik doe alsof ik dat kan op basis van publieke feiten, en daarnaast op basis van de eigen uitspraken van Rutte.

En dat lijkt me een redelijke basis.

Citaat:
Maar iemand kan best met hart voor de zaak de dingen de soep inhelpen. Hart voor de zaak is iemands persoonlijke instelling/ mindset hoe je het noemen wilt. Dat achteraf afleiden uit het resultaat is onzinnig.


Integendeel, het is heel belangrijk. In de rechtspraak doen we het ook, en dat is ook logisch want het is best betrouwbaar. Het is bijvoorbeeld hoe vergissingen en fraude van elkaar worden onderscheiden (in het strafrecht dus, als je een uitkering hebt mag alles 'fraude' genoemd worden, ook al is het overduidelijk dat er geen opzet in het spel is.) Iets wat niet klopt is niet automatisch fraude. Maar als de accountant declaraties vervalst, weet je tamelijk zeker dat het opzet is.
Bij het onderscheid tussen moord, doodslag of een ongeluk spelen de patronen ook een rol. Als je vooraf je messen slijpt, een vals alibi probeert op te zetten en de bewakingscamera saboteert is er opzet in het spel.

Als een minister-president zijn invloed inzet om langdurig informatie buiten de Kamer te houden om stil te houden dat er duizenden mensen opzettelijk in de armoede gestort zijn, dan is dat opzet, geen ongeluk.

(En voor de duidelijkheid: ik denk dat er echt overweldigend bewijs is, in de parlementaire enquetes, het beleid, het steeds weer achterhouden en wegmoffelen van informatie, de woorden die Rutte zelf spreekt en de acties die hij uitvoert, dat Rutte geen hart heeft voor Nederland. Dat het belang van Nederland voor hem niet voorop staat, en dat hij de democratie en rechtsorde niet respecteert. Als iemand het wil proberen te weerleggen, graag. Geef maar een onderbouwing uit welke acties wel blijken dat hij het belang van Nederland oprecht voorop heeft gesteld of geprobeerd heeft het belang van Nederland voorop te stellen.
Maar ik claim bijvoorbeeld niet dat Rutte Nederland opzettelijk kapot zou maken, want dat is weer iets heel anders. Daar zit wel verschil tussen.)


Appels met peren, het verschil tussen een vergissing en fraude is niet of iemand iets met de beste bedoelingen doet, maar of iemand iets überhaupt bewust doet. Je hele verhaal geeft eigenlijk aan dat je niet weet wat hart voor de zaak hebben betekend. Je kunt iemand met hart voor de zaak zowel doodslaan als vermoorden alleen doe je dat in het ene geval met voorbedachte rade maar in het andere geval niet.

Shadow0

Berichten: 43534
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:43

IMANDRA schreef:
Mijn opvatting was ook bedoeld als mening. Gevoel. Indruk. Inderdaad niet onderbouwd. Want dit soort dingen kun je niet weten.


Het is alsof ik een Willem Engel-fan hoor. "Mijn mening over corona is bedoeld als mening. Gevoel. Indruk. Inderdaad niet onderbouwd. Want dit soort dingen kun je niet weten."

Jawel, dat kunnen we wel weten, daar hebben we de wetenschap voor uitgevonden. Een hele toolkit vol met allerlei methoden en technieken om wel-onderbouwde conclusies te trekken.

Citaat:
Ik baseer het hooguit op mijn idee/gedachte dat hij daar niet zo lang zou zitten, met alle -terechte en onterechte- oliebol die hij over zich heen krijgt en -denk ik- de doorgroeimogelijkheden die hij heeft gehad + vermoedelijk/naar mijn idee afgeslagen om meer geld/macht/aanzien te krijgen


Dit is een ontzettende drogreden.

Citaat:
Maar nogmaals: dat is hoe ik hem zie, niet gebaseerd op feiten.


Ik denk dat het land aanzienlijk beter af is als we proberen om het wel bij de feiten te houden. Het gaat niet zo goed namelijk. De feiten doen ertoe. Ze doen ertoe bij corona maar ze doen er ook toe in ons landsbestuur.

Citaat:
Dat je met onderzoek effectiviteit van beleid kan bepalen weet ik, maar dat heeft weinig van doen met zijn intenties.


Dat heeft heel veel te doen met intenties.

Citaat:
Overigens; het opzettelijk informatie achterhouden kan (hoewel fout) met een goede intentie gedaan zijn (bijv denkend dat het beter is dat mensen het niet weten, zodat zijn oplossing beter werkt).


Dan is het al in strijd met de uitgangspunten van een democratie en rechtsstaat. Als iemand dat zou denken en echt zou geloven, is dat rechtstreeks in tegenspraak met de ambtseed. Openbaarheid, controleerbaarheid, rechtmatigheid zijn essentieel voor belangrijke ambten. Het gaat rechtstreeks in tegen de belangrijke waarden van Nederland.

Het tweede punt is natuurlijk, hmmm, ja, er zijn ook best veel oplichters die echt de beste verhalen hebben over waarom het geld niet op jouw bankrekening staat maar op hun eigen bankrekening. En als je dat allemaal aanneemt klinkt het vaak nog redelijk overtuigend ook. Daarmee klopt het nog niet.

Citaat:
Dus hoewel je zeker wat kan zeggen over effectiviteit, kan je toch echt niks zeggen over intentie, hoe graag je dat ook wil.


Dus je bent het niet eens met dat deel van onze rechtspraak waarin wel degelijk uitspraak gedaan wordt over intentie, en hoe je die kunt bewijzen of aannemelijk maken? Je vindt dat een onderscheid tussen bv doodslag en moord, of tussen fraude en vergissingen nooit gemaakt kan worden?


IMANDRA schreef:
Hetzelfde geldt voor het niet respecteren van de rechtsorde en democratie. Je kan denken dat een handeling die strijdig is met de rechtsorde of democratie uiteindelijk wel een goed effect heeft op hoe goed Nederland het doet op het vlak wat je wil verbeteren. Of dat uiteindelijk ook daadwerkelijk zo is, valt te betwisten.


Betwist het maar. Leg het mij maar uit. Hoe kun je de democratie respecteren als je tegelijkertijd de Kamer stelselmatig niet informeert? Wat in de democratie respecteer je dan? Wat is volgens jou de essentie van democratie?

En idem voor de rechtspraak. Als je duizenden mensen de toegang tot een eerlijke rechtsgang ontzegt, hoe respecteer je dan de rechtstaat? Als je de wet over je eigen verplichtingen (bv de archiefwet) negeert en schendt, hoe respecteer je dan de rechtstaat? Wat in de rechtstaat respecteer je dan precies? Wat is de essentie van een rechtsstaat volgens jou?

IMANDRA

Berichten: 9818
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:24

Shadow0 schreef:
Het is alsof ik een Willem Engel-fan hoor. "Mijn mening over corona is bedoeld als mening. Gevoel. Indruk. Inderdaad niet onderbouwd. Want dit soort dingen kun je niet weten."

Oh dus een gevoel bij de intentie van iemand hebben is ineens gelijkgetrokken aan het zijn van een Willem-Engel fan? Wauw.

Ik denk dat jij goed weet dat ik normaliter juist van de feiten en onderbouwing ben en verre van een Willem-Engel aanhanger. Beetje een low-blow dit, als je het mij vraagt, om iemand zo belachelijk te maken.
Ik besef me gewoon dat we van de intentie van een politicus niet zo veel kunnen zeggen, als deze die intentie zelf niet uitspreekt. Ook niet met wetenschap. Of ja, niet met de opties die we tot onze beschikking hebben.


Shadow0 schreef:
Dit is een ontzettende drogreden.

Het is niet voor niks een gevoel/idee bij iemand. Dus nee, als jij dat niet zo ziet en het een drogreden vind, dan is dat jouw goed recht. Net als dat ik respecteer dat jij denkt dat Rutte slechte intenties heeft, of geen hart heeft voor Nederland. Mag je vinden.


Shadow0 schreef:
Ik denk dat het land aanzienlijk beter af is als we proberen om het wel bij de feiten te houden. Het gaat niet zo goed namelijk. De feiten doen ertoe. Ze doen ertoe bij corona maar ze doen er ook toe in ons landsbestuur.

Corona(maatregelen) en (effectiviteit) van landsbestuur zijn objectief aan te tonen. Intentie niet. De feiten die jij aandraagt om aan te tonen dat Rutte geen hart voor Nederland zou hebben zijn geen feiten, maar een interpretatie n.a.v. subjectieve of objectieve waarnemingen. En dat is prima.


Shadow0 schreef:
Dat heeft heel veel te doen met intenties.

Oneens. Intentie -in de zin van hart hebben voor Nederland- is met welke interne beweegredenen iemand iets doet. Die hebben niet zo veel te maken met de effectiviteit wat volgt op de keuzes n.a.v. die intentie. Je kan hooguit zeggen dat de intentie niet waargemaakt wordt door verkeerde keuzes.


Shadow0 schreef:
Dan is het al in strijd met de uitgangspunten van een democratie en rechtsstaat. Als iemand dat zou denken en echt zou geloven, is dat rechtstreeks in tegenspraak met de ambtseed. Openbaarheid, controleerbaarheid, rechtmatigheid zijn essentieel voor belangrijke ambten. Het gaat rechtstreeks in tegen de belangrijke waarden van Nederland.

Volledig mee eens dat het in strijd is met die dingen.


Shadow0 schreef:
Het tweede punt is natuurlijk, hmmm, ja, er zijn ook best veel oplichters die echt de beste verhalen hebben over waarom het geld niet op jouw bankrekening staat maar op hun eigen bankrekening. En als je dat allemaal aanneemt klinkt het vaak nog redelijk overtuigend ook. Daarmee klopt het nog niet.

Heeft niet zo veel van doen met de discussie die we hebben. Jij hebt het namelijk over verklaringen n.a.v. handelingen die op objectieve wijze te bewijzen zijn of niet, en dus of het klopt of niet. Gevoel aka intentie heeft daar weinig mee van doen: al kan ik in dit specifieke voorbeeld wel meegaan in dat ze geen goede intentie hebben n.a.v. hun handelen. Maar voor politici is dat niet zo zwart-wit, vind ik. Kan je het mee oneens zijn natuurlijk.

Shadow0 schreef:
Dus je bent het niet eens met dat deel van onze rechtspraak waarin wel degelijk uitspraak gedaan wordt over intentie, en hoe je die kunt bewijzen of aannemelijk maken? Je vindt dat een onderscheid tussen bv doodslag en moord, of tussen fraude en vergissingen nooit gemaakt kan worden?

Wat een non-vergelijking. Met doodslag/moord kun je op objectieve wijze aantonen of er een plan was of niet n.a.v. bewijs wat je vindt. Wat er in iemands hoofd precies heeft afgespeeld weet je niet, maar als iemand bijv. al van te voren gegoogled heeft hoe deze iemand het beste kan vermoorden dan ja, kan je best iets zeggen over intentie. Idem verschil tussen fraude en vergissing.


Shadow0 schreef:
Betwist het maar. Leg het mij maar uit. Hoe kun je de democratie respecteren als je tegelijkertijd de Kamer stelselmatig niet informeert? Wat in de democratie respecteer je dan? Wat is volgens jou de essentie van democratie?

En idem voor de rechtspraak. Als je duizenden mensen de toegang tot een eerlijke rechtsgang ontzegt, hoe respecteer je dan de rechtstaat? Als je de wet over je eigen verplichtingen (bv de archiefwet) negeert en schendt, hoe respecteer je dan de rechtstaat? Wat in de rechtstaat respecteer je dan precies? Wat is de essentie van een rechtsstaat volgens jou?


Voor de duidelijkheid: ik zeg nergens dat ik het eens ben met hem of dat ik zijn handelen n.a.v. een mogelijke intentie goed acht. Ik heb het ook nergens over dat Rutte de democratie of rechtspraak wel of niet zou respecteren, dus de vragen die je stelt doen er niet toe lijkt me. Het enige wat ik zeg is dat iemand best van mening kan zijn dat het handelen in strijd met wetten of democratie, uiteindelijk een positief effect oplevert voor Nederland (bijv. omdat de economie door die handeling beter draait). Of dat handelen effectief is en dus een goed idee is, ja, dat kan je stellen. De intentie daarachter? Nee. Daar hebben jij en ik beide geen bewijs van en blijft het dus bij gevoelens. Waarvan ik overigens nergens zeg en niet verwacht dat men op mijn gevoelens maar moet vertrouwen.

Maar het is een beetje een onzinnige discussie in mijn optiek, dus wat mij betreft stoppen we met deze welles-nietes discussie en gaan we weer over op de objectieve/bewijsbare inhoud. Is Ruttes handelen goed en zou dat in Nederland toegestaan moeten zijn? Nee. Over die stelling zijn we het eens en dat is te onderbouwen met de feiten die jij zoal aandraagt.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:44

Eens met IMANDRA, wat een onnozele redenatie.
For what it's worth. Ik denk dat Willem engel ook goede intenties heeft. Dat hij gelooft in wat hij doet en denkt het goede te doen.

Een inschatting maken over intenties vergelijken met feiten weerleggen "omdat het mijn mening is" is dom.
Er zijn geen feiten die onderbouwen dat Rutte geen goede intentie heeft. Alleen dat hij domme acties doet. En die 2 kunnen prima hand in hand gaan helaas.
Slechte daden ≠ slechte intenties. Genoeg voorbeelden in mijn omgeving :+

Karl66

Berichten: 29763
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:17

Niet alleen goede intenties, maar ook een heel ander wereldbeeld waar die intenties op gebaseerd zijn. En wat mij betreft is het op z'n minst nogal arrogant als je denkt dat jouw wereldbeeld het enige juiste is en dat alle mensen die een ander wereldbeeld dan jou hebben daarom dus wel slechte intenties moeten hebben.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:45

Dat gebeurd hier toch continu in het topic? Het is alleen net waar de smaak en voorkeur naar uit gaat.

Wat mij betreft, Rutte had allang af moeten treden..totaal niet betrouwbaar meer. Ik snap ook werkelijk niet dat er nog mensen zijn die er op stemmen.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:47

Janneke2 schreef:
Gaan we weer met de kapotte plaat.

Zo ongeveer 75% van de vluchtelingen wordt 'in de regio' opgevangen.
Kijk eens naar Libanon.

Dus spaar mij
"Vluchtelingen opvangen in eigen land, zo waar mogelijk de omstandigheden in eigen land of buurlanden optimaliseren."

(Wat denk je dat de UNHCR doet?)


Heb je bronnen?

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:49

IMANDRA schreef:
@Elisa: Nee bedankt, Caroline mag ook ver weg blijven van de minpres post. Ze heeft laten zien niet de kunde te hebben feit van fictie te onderscheiden gedurende Corona, dus dan ben je wat mij betreft als 'goede (opper)manager)' al af.


Dat geldt inmiddels voor alle ministers, zij het op andere onderwerpen. Het is maar net hoe je het bekijkt. ;-) Zoveel verschillende visies ook over Corona, denk alleen al maar aan Gommers die andere dingen zei dan Kuypers.

Janneke2

Berichten: 22851
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:32

Elisa2 schreef:
Janneke2 schreef:
Gaan we weer met de kapotte plaat.

Zo ongeveer 75% van de vluchtelingen wordt 'in de regio' opgevangen.
Kijk eens naar Libanon.

Dus spaar mij
"Vluchtelingen opvangen in eigen land, zo waar mogelijk de omstandigheden in eigen land of buurlanden optimaliseren."

(Wat denk je dat de UNHCR doet?)


Heb je bronnen?


1) Hmmm, ik meldde slechts wat ik weet als krantenlezer...
... maar er zijn natuurlijk wel bronnen. Ik ga even wat rondneuzen.

2) Stichting Vluchteling meldt:
"Libanon vangt al jarenlang, zeer gastvrij,  grote aantallen Syrische en Palestijnse vluchtelingen op. In Libanon verblijven ruim 1,5 miljoen vluchtelingen, waaronder 884.000 Syrische vluchtelingen. Meer dan 210.000 vluchtelingen wonen in de stad Beiroet.  Geen enkel ander land vangt per hoofd van de bevolking zoveel  Syrische vluchtelingen op. Dit trekt natuurlijk ook een zware wissel op de bevolking."

De UNHCR (het 'hoge commissariaat voor vluchtelingen van de Verenigde Naties) heeft zelf ook een website, met een pagina statistieken.
Wel wordt er onderscheid gemaakt tussen 'displaced, gevlucht en asielzoekend'.
https://www.unhcr.org/refugee-statistics

En behalve onze buur Duitsland worden Uganda, Pakistan en Colombia genoemd als landen die forse aantallen mensen opvangen.
(Niet eens Libanon...)


3)... en ik heb dus een hekel (ik schreef over gaan we weer met de kapotte plaat) aan
politici die er kennelijk op rekenen dat mensen dit soort dingen niet weten
en dan dingen "gaan beloven" die allang zo zijn.

En ik moedig iedereen aan 'vlieg er niet in'.

Shadow0

Berichten: 43534
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:48

IMANDRA schreef:
Ik denk dat jij goed weet dat ik normaliter juist van de feiten en onderbouwing ben en verre van een Willem-Engel aanhanger. Beetje een low-blow dit, als je het mij vraagt, om iemand zo belachelijk te maken.


Dat weet ik, en daarom vind ik het des te vreemder dat je hier die manier van subjectief en feitenvrij redeneren gewoon zelf volgt. Je gebruikt echt vrijwel letterlijk dezelfde zinnen en woorden. Niet alleen corona verdient zorgvuldigheid, ons landsbestuur verdient dat ook en heeft dat hard nodig. De vele problemen en misstanden gaan niet veranderen als mensen die wel kritisch kunnen denken het toch niet toe willen passen op hoe ons land bestuurd wordt.

Ook al heb je niet op Rutte of 1 van de regeringspartijen gestemd... zolang teveel mensen blijven doen alsof het normale politiek vanuit de beste bedoelingen is, verandert er toch niet zoveel. Er is echt meer nodig dan dat.

Citaat:
Het is niet voor niks een gevoel/idee bij iemand. Dus nee, als jij dat niet zo ziet en het een drogreden vind, dan is dat jouw goed recht.


Eh nee, ook hier is het geen subjectieve mening maar gewoon een objectieve vaststelling. Misschien had ik het beter cirkelredenering kunnen noemen, maar de redenatie 'als het zo zou zijn dan zouden er wel negatieve gevolgen zijn, en die zijn er niet dus is het niet zo' is een gesloten redenering die niet klopt.

Als je dat als uitgangspunt zou nemen kan criminaliteit bijvoorbeeld niet bestaan. Wat criminaliteit is strafbaar, er zitten dus negatieve gevolgen aan, dus doet niemand het, dus hoef je het niet te onderzoeken want men zou dat niet doen.
Zo werkt het dus niet.

En daarbij speelt mee, net als bij dat Google/Facebook-verhaal: die negatieve gevolgen zijn er aantoonbaar niet automatisch. Rutte zit er nog, ondanks vele fouten, structureel en stelselmatig verkeerd, laat of slecht informeren van de Kamer. Dat is al genoeg bewijs dat jouw aanname over 'er zouden negatieve gevolgen zijn' onjuist is en geen stand kan houden.
Nogmaals: dat heeft niets met een mening te maken, dat is gewoon wat je op basis van feiten en zorgvuldig redeneren kunt bereiken. Er zit heel weinig mening in.

Citaat:
Net als dat ik respecteer dat jij denkt dat Rutte slechte intenties heeft, of geen hart heeft voor Nederland. Mag je vinden.


Het is alleen geen respect. Als je het zou willen respecteren zou je je verdiepen in waarom ik dat vind, en uit kunnen vinden waarom we daarin tot een andere conclusie komen. Je respecteert mijn mening niet, je negeert die vooral. Dan hoef je er niets van te vinden, hoef je vooral ook niet bij jezelf op zoek te gaan. Respect kost moeite, ik zou dit juist meer gemakzucht noemen. (Op Wikipedia worden dat soort uitwegen vaak aangeduid met 'weasel words')


Citaat:
Corona(maatregelen) en (effectiviteit) van landsbestuur zijn objectief aan te tonen. Intentie niet. De feiten die jij aandraagt om aan te tonen dat Rutte geen hart voor Nederland zou hebben zijn geen feiten, maar een interpretatie n.a.v. subjectieve of objectieve waarnemingen. En dat is prima.


Als dat werkelijk je standpunt is, dat je nooit iets kunt zeggen over iemands intenties, dan zijn intenties dus ook volledig irrelevant. Maar dan ook echt irrelevant. Dan heeft het dus ook geen zin om te zeggen 'ik ben ervan overtuigd dat hij wel goede intenties heeft' - want dan gebruik je iets wat totaal onbelangrijk is. Als dat het compromis kan worden, dat we intenties als volledig onkenbaar en dus irrelevant beschouwen, dan kan dat. Maar dan kan het dus ook niet meer gebruikt worden als vergoelijking: 'ik geloof wel dat hij hart heeft voor Nederland' - want dat weet je niet, en toch doe je er een aanname over. Als je vindt dat we dat niet kunnen doen, als je vindt dat we ook op basis van iemands herhaaldelijk handelen en patronen en uitspraken en woorden niets kunnen zeggen over iemands intenties... doe het dan ook niet.

Citaat:
Wat een non-vergelijking. Met doodslag/moord kun je op objectieve wijze aantonen of er een plan was of niet n.a.v. bewijs wat je vindt. Wat er in iemands hoofd precies heeft afgespeeld weet je niet, maar als iemand bijv. al van te voren gegoogled heeft hoe deze iemand het beste kan vermoorden dan ja, kan je best iets zeggen over intentie. Idem verschil tussen fraude en vergissing.


Maar als iemand op voorhand rapporten wegmoffelt die aantonen dat een beleidslijn schadelijk is voor Nederland of dat een bepaalde beslissing tot veel problemen leidt, en diegene dat beleid dan doorzet, en daarna alle relevante documenten zo lang mogelijk probeert te verbergen, weggooit, en ondanks zijn informatieplicht niet aan de Kamer toont, kun je niks zeggen over intentie?

Wat is volgens jou het verschil dan?

Citaat:
Voor de duidelijkheid: ik zeg nergens dat ik het eens ben met hem of dat ik zijn handelen n.a.v. een mogelijke intentie goed acht. Ik heb het ook nergens over dat Rutte de democratie of rechtspraak wel of niet zou respecteren, dus de vragen die je stelt doen er niet toe lijkt me.


Dat zou er wel toe moeten doen, want het is een probleem als onze democratische organen en hoge verantwoordelijken binnen dat systeem de democratie en rechtstaat niet meer respecteren. En dat is zeker geen 'onzinnige' discussie maar hartstikke belangrijk.

Citaat:
Maar het is een beetje een onzinnige discussie in mijn optiek, dus wat mij betreft stoppen we met deze welles-nietes discussie en gaan we weer over op de objectieve/bewijsbare inhoud. Is Ruttes handelen goed en zou dat in Nederland toegestaan moeten zijn? Nee. Over die stelling zijn we het eens en dat is te onderbouwen met de feiten die jij zoal aandraagt.


(Waarom zou je trouwens in vredesnaam de vraag stellen of het toegestaan moet zijn? Dat is pas een niet-interessante onzinnige discussie.) De vragen waar ik op kom zijn: wat gaan we daar dan nu mee doen, hoe zorgen we dat er wel consequenties zijn voor ingrijpend en veelvuldig falen door onze mp (en de rest van het kabinet), hoe keren we weer terug naar de democratische principes, en hoe herstellen we de schade die is gedaan zo snel mogelijk. Dat lijken me belangrijke onderwerpen.