Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:45

Ik denk dat daarmee het watertekort wel opgelost is, toch? :))

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:49

Ik sproei de tuin juist wel.. Van welke bloemen moeten de insecten leven als we die allemaal dood laten gaan. Hoeft niet dagelijks maar probeer het toch wel in leven te houden vanuit dat perspectief.

Telpeva

Berichten: 14729
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:57

Oscar schreef:
Ik denk dat daarmee het watertekort wel opgelost is, toch? :))

Ja ik vind dat ik mijn superheld cape wel verdiend heb nu!

Als ik meer zou kunnen doen zou ik het doen, tot dan... Ach alle kleine beetjes helpen :))

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:59

Gnome schreef:
Ik sproei de tuin juist wel.. Van welke bloemen moeten de insecten leven als we die allemaal dood laten gaan. Hoeft niet dagelijks maar probeer het toch wel in leven te houden vanuit dat perspectief.


Dat is ook zeker een valide punt. Dat is de reden dat ik een regenton heb staan, ik kan de hele zomer ongegeneerd de planten sproeien. De laatste weken heeft het amper geregend en mijn ton was voor drie kwart leeg maar na gisteren in hij weer voor 80% vol.
Ons gras was volledig geel maar inmiddels zie je er al weer een mooie groene waas overheen komen.

pien_2010

Berichten: 43353
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:09

Oscar schreef:
Ik denk dat daarmee het watertekort wel opgelost is, toch? :))


Dat denk ik ook :D enne die supercape Telpeva daar ben ik het mee eens. Die is verdiend. MAAR ik snap het verhaal niet helemaal eerlijk gezegd, dat misschien komt omdat wij een ouderwets koffiezet apparaat hebben. :o

De tuin sproeien is waardeloos daar er heel erg veel water verloren gaat. Dat is hier met deze droogte in het zuiden ten strengste verboden en je riskeert zeer hoge boetes. Met de tuinslang cq gieter water geven van de groente tuin dat mag wel. En dan tussen 8 en 8 geloof ik.

Telpeva

Berichten: 14729
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:36

Planten water geven doe ik het liefst in de avond, net voordat de muggen je komen opeten. Ik heb eens gehoord dat de planten dan langer de tijd hebben om het water op te nemen omdat het dan minder snel verdampt door de zon die erop schijnt. Of daar ooit onderzoek naar is gedaan weet ik niet maar ik vond het wel zinnig klinken.

Offtopic, mijn koffiezetautomaat is zo'n automatische die met koffiecups werkt, zo'n apparaat heeft een uitneembaar waterreservoir. Die haal je elke dag uit het apparaat, even schoonspoelen, vullen met vers water en weer terug in het apparaat. De rest van ochtend (of dag, ligt eraan hoe lang je ermee doet) hoef je dan alleen en koffiecup in het apparaat te doen, bekertje eronder te zetten en op een knop te drukken.

Ik doe dat 2x op een dag, dat gaat dan denk ik over 2 liter water per dag ofzo, tuurlijk gaat het geen wereld van verschil maken maar ik maak dat ding wel graag schoon met drinkwater en ik vul hem er ook meteen weer mee, dan kan dat net zo goed met drinkwater wat anders toch verloren zou gaan.

pien_2010

Berichten: 43353
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:16

Duidelijk wat je doet!! Beter als weg laten lopen.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:35

Ik vind het heel erg dubbel dat wij als burgers moeten bezuinigen op drinkwater.
Aan de andere kant hebben we hier vlakbij een data centra die koelt met drinkwater (incl chemische toevoeging die ze weer in de sloten mogen lozen).
Alleen kwamen ze erachter dat ze toch meer water verbruikte dan verwacht (lees 4x meer dan verwacht), namelijk 84 miljoen liter water in een jaar.
En nu komen er nog 4 van dit soort data centra bij die ook zoveel gaan verbruiken.

Die 5 samen verbruiken (of beter gezegd verspillen) straks te samen 420 miljoen liter water wat daarna gewoon geloosd wordt.

Wat wij doen
* Niet te lang douchen
* Niet onnodig de kraan aan laten staan
* Geen halve wassen draaien in de machine

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:24

De tip die hier gegeven wordt, om emmers, of whatsoever, onder de douche te zetten, voordat je douche de juiste temperatuur heeft, hoe doen mensen dat met een douche boven?
Sjouw je dan de emmers, zonder morsen, naar beneden?

Overigens, over dat waterreservoir van het koffieapparaat, moet dat dan echt elke dag ververst ( dus wat er nog in zit van de dag ervoor) worden?
Ik pak 's morgens voor mijn werk een bakkie nespresso uit zo'n geval, ik vul hem maandagochtend met water en doe er de hele week mee?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:36

Ik merk wel dat ik me steeds meer erger aan mensen die iedere dag hun strakke grasmat aan het sproeien zijn.
En dan heb ik het niet over 10 minuten sproeien maar echt uren dat ding aan :o

pien_2010

Berichten: 43353
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:55

Cayenne schreef:
Ik merk wel dat ik me steeds meer erger aan mensen die iedere dag hun strakke grasmat aan het sproeien zijn.
En dan heb ik het niet over 10 minuten sproeien maar echt uren dat ding aan :o


Belachelijk vind ik ook dat gedrag. Hetzelfde als mensen die ik ken die in deze gortdroge streek hun hele tuin vol hebben gezet met hortensia's :Y) (vragen super veel water en dan denk ik, wat doe je hier met zo'n plant)
Met het gras is ook onnodig. Wij mogen niet eens sproeien van het gras, dus die lui zouden hier een hele vette dikke prpnt krijgen. Vorige week zag het gras eruit als een steppe of sahara, hoe je het noemen wil. Het regent nu 's nachts de 5de x en ongelooflijk maar ons grasveld is weer bijna groen. Dus het is echt water weggooien en volstrekt onnodig. Elk jaar ben ik erover verbaasd hoe snel het gras weer goed is.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:58

Nielojram schreef:
De tip die hier gegeven wordt, om emmers, of whatsoever, onder de douche te zetten, voordat je douche de juiste temperatuur heeft, hoe doen mensen dat met een douche boven?
Sjouw je dan de emmers, zonder morsen, naar beneden?

Mijn moeder gebruikte de emmer douchewater boven om ook de wc boven door te spoelen. Scheelt sjouwen.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:33

Bij ons vult de emmer zich niet volledig en dus kunnen we hem makkelijk naar beneden tillen.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:41

Ik heb boven ook hele grote planten staan :D

Telpeva

Berichten: 14729
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:09

Nielojram schreef:
Overigens, over dat waterreservoir van het koffieapparaat, moet dat dan echt elke dag ververst ( dus wat er nog in zit van de dag ervoor) worden?
Ik pak 's morgens voor mijn werk een bakkie nespresso uit zo'n geval, ik vul hem maandagochtend met water en doe er de hele week mee?

Oh neejoh! ik zou vooral helemaal zelf kiezen wat je doet en waar je je prettig bij voelt!

De mijne heb ik vaak halverwege de dag, of in ieder geval tegen de avond gewoon helemaal leeg gezopen, als ik visite heb kan ik hem meerdere keren op een dag vullen. Hier wordt veel koffie gedronken :D voor mij is het dus sowieso dagelijks, maar dat hoeft voor een ander niet zo te zijn, dat had ik er misschien bij moeten zetten :j

Trouwens over de emmers, mijn douche is ook boven. Ik gebruikte geen emmer maar een xxl tuingieter (14 liter geloof ik), de douchekop hing ik er in, dan pas zette ik het water aan. Dan als het warm is het water uit, gieter de cabine uit, en lekker gaan douchen. Dan bleef de gieter droog en kon hij daarna zonder morsen naar beneden

FrNo
Berichten: 3662
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:01

Wij hebben het voordeel dat we de ketel op zolder hebben, boven de badkamer. Hierdoor hebben we heel snel warm water in de douche / wastafel.

Tevens hebben we een solar buitendouche. In het voorjaar en zomer douchen we vaak buiten. Dan hebben we meteen warm water. (voordeel is dat de voorraad warm water beperkt is, dus je doet automatisch zuinig met het water. Inzepen en haren wassen, kraan uit.
We kunnen zo met beide achter elkaar douchen met met genoeg water.)

In de keuken hebben we een keukenboiler en dus ook meteen warm water.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:27

MarliesV schreef:
Mi_Amore schreef:
Het gras wordt niet gesproeid, ik neem geen bad meer maar douche op het werk O:)

Ik drink kraantjeswater, maar vul mijn flessen op het werk zodat ik in de avond enkel half litertje nog thuis drink.

Wasmachines prop ik zo vol mogelijk.

Auto was ik eveneens op het werk.

Eigenlijk heb ik een geweldige werkgever want het MAG ook gewoon :’)


Maar daar bespaar je geen water mee he, door het op je werk te verbruiken.

Dus je auto wassen en douchen op het werk, dat bespaart geen water, niet doen of minder, dat bespaart. NIet op een andere plek.
Wel bespaart het jou kosten!

Wij verbruiken al onder 'normaal' qua drinkwater. Voordeel is dat we voor buiten een grondwaterpomp hebben en dus daardoor voor plantjes/zwembadje/auto wassen enz geen drinkwater verbruiken.

Zijn wel aan het kijken of we een systeem in huis kunnen aanleggen, waarmee we ook het toilet bijvoorbeeld met grondwater kunnen spoelen ipv met drinkwater.



2 postjes daaronder kon je lezen dat het gaat over gezuiverd regenwater ;)
Had ik idd in mijn eerste post uiteraard moeten typen, beetje cruciale info.

Hier thuis komt dus ook een systeem om regenwater te zuiveren zodat dat overal gebruikt kan worden, ook als drinkwater (en het zwembad kan ermee gevuld worden).