https://www.telegraaf.nl/nieuws/8669838 ... -niet-meer
DEN HAAG - Er komt een vergaand verbod op het houden van exotische huis- en hobbydieren. Het kabinet presenteert woensdag haar lijst met zoogdieren die op de ’positieflijst’ staan. Alle andere zoogdieren die niet op die lijst staan worden verboden om als huis- of hobbydier te houden. Onder andere wilde katachtigen als de serval mogen niet langer worden gehouden, melden Haagse bronnen
Zijn er meer mensen die dit nieuws volgen? Ik heb exoten op mijn wishlist, vanwege corona en daarna mijn eigen haperende gezondheid zijn die er (nog) niet gekomen maar ik vraag mij wel af of dit in de toekomst dan ook nog wel mag.
Op mijn wishlist staan bijvoorbeeld jerboa's, een passend verblijf en dergelijke heb ik zelfs al. Een hamsterrat lijkt mij ook geweldig... Maar of dat dan ooit nog zou kunnen?
Zelf heb ik echt al jaren gerbils, die stonden in de laatste lijst uit ik meen 2014 al op de nominatie om verboden te worden. Nu maak ik mij wel zorgen of die schikbaar blijven, of dat mijn huidige stel de laatste zullen zijn
ik heb inmiddels 25 gerbils in huis, sommige mensen hebben altijd een kat of hond (of meerdere) en ik heb al jaren altijd gerbils. Ik ga zo hard huilen als die op de verboden lijst komen....

zelf hou ik mij dus al niet aan maten, ik ga uit van sky is the limit, mijn gerbils zitten daarom in een terrarium van 60cm hoog en anderhalve meter breed. Het resultaat is complete tunnelsystemen, ze kiezen hoge plekjes uit met zich om op wacht te staan (denk aan stokstaartjes), ze leggen voorraad'kamers' aan, nestkamers, maar wat je zegt, óók hier weten ze perfect waar het hok ophoudt en waar de wereld buiten het hok begint. Hier betekend graven bij het deurtje: wij vervelen ons, wij willen spelen, we willen eruit
daar kan je op zo'n moment ook op inhaken. Ik zie niet zo hoe dat heel anders is, als bijvoorbeeld een kat die in je benen hangt omdat die wil spelen en je hem te lang hebt genegeerd, of een hond die alvast bij de voordeur klaar gaat staan omdat die zin heeft om te wandelen. Ik zie het als een roep van zo'n beestje, waar je wat mee kunt doen. 
dankjewel voor het posten!
Zie hem er nu weer op staan. Kameel en Waterbuffel mag wel .. wauw.