Gamers doen zich voor als iemand anders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Movement

Berichten: 1536
Geregistreerd: 01-07-10

Gamers doen zich voor als iemand anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 08:26

Zoals de titel al zegt luidt de stelling: Gamers(en andere mensen online) doen zich voor als iemand anders. Deze stelling kwam ik tegen in de trein en ik vind het wel een interessant onderwerp.

Zelf probeer ik altijd wel eerlijk te zijn in wie ik ben wanneer ik online spelletjes speel. Ik ben eigenlijk ook nog niet echt iemand tegen gekomen die zich heel anders voor doet dan dat ze zijn. Hoe staan jullie daarin? Zou deze stelling kloppen of valt het allemaal wel mee?

Natuurlijk is het zo dat je online geen gezichtsuitdrukkingen kan zien en dat je soms iets verkeerd interpreteert. Daarnaast is het zo dat er inderdaad wel rotte appels zijn, zoals catfishers en andere mensen met slechte bedoelingen, maar ik vind ze niet overstijgen over de meerderheid.

Hoe staan jullie daarin? Ik ben heel benieuwd!

Exitium

Berichten: 7159
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Gamers doen zich voor als iemand anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:43

Volgens mij valt het wel mee. In random FPS-potjes heb je vaak te kort contact met anderen om er überhaupt een idee van te krijgen, in ieder geval toen ik die nog speelde. In MMO's (ervaringen met WoW, SWTOR en een beetje LOTRO) heb je dat langdurige contact wel maar ben ik er nooit tegenaan gelopen, en ik speel toch al ruim 15 jaar WoW. Heb met diverse guilds ook in het echt ontmoet. Er zullen er echt wel tussen zitten, maar dat is overal wel.

fleurtjeuh
Berichten: 10342
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:14

Exitium schreef:
Volgens mij valt het wel mee. In random FPS-potjes heb je vaak te kort contact met anderen om er überhaupt een idee van te krijgen, in ieder geval toen ik die nog speelde. In MMO's (ervaringen met WoW, SWTOR en een beetje LOTRO) heb je dat langdurige contact wel maar ben ik er nooit tegenaan gelopen, en ik speel toch al ruim 15 jaar WoW. Heb met diverse guilds ook in het echt ontmoet. Er zullen er echt wel tussen zitten, maar dat is overal wel.

Ja dit eigenlijk.
Also, kijk uberhaupt naar het hele social media gebeuren.
Bijna niemand die echt is zoals ze zich voor doen

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:43

Ik vind het zelf persoonlijk ook wel meevallen
Wat je op zijn hoogst hebt is dat de fanatieke kant van mensen eruit komt waardoor ze misschien "stoerder" doen of juist veel schelden waar ze dat normaal niet zouden doen ofzo (mijn vriend is daar zelf een voorbeeld van. Hij is een fanatiek gamer). Maar dat ligt ook puur aan wat voor spel je speelt. Hij heeft dit namelijk vooral veel met spellen als war thunder of dark souls like spellen. Andere spellen heeft hij het eigenlijk niet bij. Ikzelf wordt agressief naar alle vijanden in her spel. Ik scheld ze constant uit :')
Maar dat is alleen naar NPC vijanden of mensen waar ik verder geen contacten mee heb. Ik doe het dan weer nooit direct naar anders spelers waar ik op dat moment contacr mee heb, behalve mijn vriend omdat ik weer dat hij er tegen kan :')

Buiten dat vind ik persoonlijk dat er nooit echt mensen zich anders voordoen dan dat ze zijn. Dat zie ik idd meer op social media etc dan met games

Edit: er is èèn uitzondering. Er is een spel genaamd star stable online. Daar zitten allemaal van die 10 jarige kindjes die de boel bij elkaar scheld, ruzie zoekt en heel anders voordoen dan wat ze in realiteit zouden zijn. Ik moet er zelf vaak een beetje mee lachen, en aan de andere kant vind ik dat de ouders in zouden moeten grijpen en weten dat ze dit doen. Maar dat is ook echt de enige uitzondering

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:57

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe lang en hoe intensief je speelt of online actief bent of het opvalt of niet. Laat zeggen ik heb ook jaren WoW gespeeld en naar mijn idee val je vanzelf door de mand, want net als hier op bokt kom je ook daar geregeld dezelfde mensen tegen waarmee je soms hele avonden communiceert zeg maar. Het is ontzettend moeilijk om op lange termijn dingen effectief te faken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:04

Wat? mensen doen zich online anders voor dan ze in werkelijkheid zijn? Ongelovelijk, dáár heb ik nog nooit van gehoord... _O-

Jorex

Berichten: 9986
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:06

Ik speel LoL en daar moet je echt niet met je echte identiteit te koop gaan lopen hoor. Zitten echt hele rare types tussen. Zo speel ik af en toe ook met iemand die me dan vraagt om feet pics. Iets met een voetfetish, ik antwoord dat ie gillend zou wegrennen als hij mijn voeten zag. En dan spelen we weer gezellig verder. _O-
Ik geef nooit mijn echte naam, geef alleen aan dat ik Dutch ben en een meisje en dat is het.

Voor mijn club op de Engelse SSO server is dit anders, daar zit ik al 10 jaar bij en wij hebben elkaar ook op Facebook en al eens gemeet voor de corona toestanden.

Nicje87

Berichten: 9851
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gamers doen zich voor als iemand anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:29

Ik speel veel call of duty en de mensen die ik in de spellen en in real life ken zijn hetzelfde.
Ook de online gamers waar ik langere tijd mee speel zijn hetzelfde. Wel heb ik het idee dat veel spelers die het spel echt heel veel spelen vaak depressief zijn.

Rebel_JitsJarig

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:13

Mijn man en ik hebben elkaar ontmoet in een MMORG. En hoewel hij initieel dacht dat ik een man was, heb ik me altijd als mezelf gedragen. Toen we via Ventrilo praatten, was dat idee snel gedaan haha.
Wij hebben ons altijd als onszelf voorgedaan, maar ik ken ook iemand die een heel fictief leven had bedacht. Zogenaamd was hij heel cool en gespierd, werkte een of andere fancy bureaujob, had een mooi huis, etc. Terwijl hij werkloos en als een patattenzak bij z'n oma inwoonde (and still does). Dus ja, ze bestaan, de mensen die zich anders voordoen dan ze zijn.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:16

Exitium schreef:
Volgens mij valt het wel mee. In random FPS-potjes heb je vaak te kort contact met anderen om er überhaupt een idee van te krijgen, in ieder geval toen ik die nog speelde. In MMO's (ervaringen met WoW, SWTOR en een beetje LOTRO) heb je dat langdurige contact wel maar ben ik er nooit tegenaan gelopen, en ik speel toch al ruim 15 jaar WoW. Heb met diverse guilds ook in het echt ontmoet. Er zullen er echt wel tussen zitten, maar dat is overal wel.


Dit inderdaad, ik doe me op WoW echt niet anders voor dan hoe ik ben. Ik heb ook vele vrienden via gaming gemaakt en zelfs mijn vriend ontmoet via WoW!

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:20

Kuggur schreef:
Wat? mensen doen zich online anders voor dan ze in werkelijkheid zijn? Ongelovelijk, dáár heb ik nog nooit van gehoord... _O-

Echt he, dan moet ik toch echt maar al die Amerikanen geloven die als vredesmissies in Afghanistan of een ander land zitten. Of die prins uit dubai

Nee ts dit komt al jaren voor

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:42

Wat hierboven gezegd wordt over WoW ervaar ik ook zo. Een van mijn beste vrienden ken ik via WoW en woont in Finland. Het enige is dat we elkaar bij de naam van ons character noemen want dat is gewoonte geworden :') en zo hebben we wel meer vrienden in de Guild die we goed kennen en ook RL gezien hebben.

Dus tsja, er zullen best mensen zijn die dat doen en ik denk dat het echt aan het spel ligt ook. Maar als je in de juiste communities terecht komt en je gezonde verstand gebruikt dan valt het imo allemaal wel mee.

Movement

Berichten: 1536
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 12:14

Inderdaad, zo ervaar ik het ook. Ik speel zelf FFXIV, heb in veel raid groepen gezeten, maar ik kreeg wel het gevoel dat iedereen zichzelf was en niet anders voordeed dan dat ze waren.

Dit verschilt inderdaad wel per spel. Zoals eerder al werd gezegd is dat in League of Legends heel anders. Iedereen zit dan te schelden en stoer te doen. Ik ben daar een heel stuk terughoudender.

Ik heb zo ook spellen gespeeld zoals Rainbow Six Siege. Maar daar vertel ik niet dat ik een vrouw ben en ik zit ook niet op voice. Daar doen de mannen heel raar naar vrouwen toe. Dit is dan ook meer voor eigen veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:21

Het lijkt me ook niets nieuws. De meeste mensen zijn toch niet van plan anderen ooit te ontmoeten dus waarom niet?

Als ik als een Brit speel in Battlefield 5 (ww2 fps) dan geef ik nog wel eens spelcommentaar in een dik Brits accent met referenties naar tea time en Churchill. Teamgenoten kunnen dat wel vaak waarderen. Mijn Duitse impressies hebben een meer wisseld resultaat. De volgende dag zit je toch weer in een andere server met andere mensen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:12

Voor mij was dit jarenlang eigenlijk andersom. Online kon ik zijn wie ik was. In het echte leven vond ik dat toen nog zeer moeilijk, had ik het gevoel dat ik niet geaccepteerd zou worden etc.

Ik weet wel dat veel mensen misschien toch een andere kant laten zien online. Maar dat is ook niet altijd negatief. Je zult altijd mensen hebben die zich voordoen als iemand die ze niet zijn. Gebeurd trouwens ook nog best vaak. In verschillende Discord servers waar ik in zit zijn ook al zo vaak catfishes betrapt en ook ‘vroegâh’ op forums zo’n 10 jaar terug of meer had je die. Maar de meerderheid is wel eerlijker hoor. :+

Edit: trouwens, in het echte leven is het toch ook nog best wel veelvoorkomend hoor! Heb genoeg mensen gekend die zich heeeel anders voor konden doen dan dat ze uiteindelijk waren.

germie

Berichten: 26022
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Gamers doen zich voor als iemand anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:14

Op forums heb ik soms ook meerdere accounts gehad. Als mensen wisten wie er achter een bepaalde naam zat omdat ze dachten dat ze de persoon in real life kenden (en dan was het alleen van een keer op de duikstek elkaar zien, maar van kennen is absoluut geen sprake), dan moet je daarna hetzelfde schrijven met een ander account en voila, men reageert compleet anders.

Ook heb ik wel met meerdere mensen 1 account gehad op een forum.
Gelogen over iets heb ik nooit. En me ook nooit echt anders voorgedaan, maar vanuit berichten weet je nooit hoe iemand is. Dat komt daar gewoon niet uit naar voren. Ik zeg ook altijd dat ik mensen pas ken als ik ze echt ken, dus ook niet als ik ze eens 1 keer gezien heb, je moet echt meerdere keren met iemand gesproken hebben.

Maar mensen zijn online altijd anders. Ik kom hier vast ook anders over dan ik ben.

En er zijn ook op bokt mensen die een account aanmaken om alleen even in een pb lekker te schelden. Heel erg triest zulke figuren.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:55

Ik heb wel het idee dat anderen totaal een verkeerd idee krijgen van mij en mijn vrienden xD, Onze clan is HOTA (horsemen of the apocalypse)

Afbeelding

dit gebeurd in ongeveer 8 vd 10 potjes die ik speel :+ .

Ik of mijn vrienden hebben nooit cheats gebruikt, maar er is dus gewoon een enorm grote groep die mij gewoon haat in die game :Y) terwijl ik zelf vind dat ik eigenlijk altijd heel aardig ben(tenzij uitgelokt natuurlijk).


Ik denk dat het vooral dat voor mensen die in hun echte leven niet gelukkig/blij zijn. Gamen vaak een soort escape is, waardoor je dan de kans krijgt voor een soort frisse start. Het is makkelijk te verstoppen achter een scherm en je anders voor te doen. Games geven snelle gevoelens van dat je dingen bereikt.


Nicje87 schreef:
Ik speel veel call of duty en de mensen die ik in de spellen en in real life ken zijn hetzelfde.
Ook de online gamers waar ik langere tijd mee speel zijn hetzelfde. Wel heb ik het idee dat veel spelers die het spel echt heel veel spelen vaak depressief zijn.

Als je al niet depressief bent, wordt je het wel van Vanguard :+

Tot op zekere hoogte kan gamen helpen om te motiveren om het echte leven op te pakken, maar mensen kunnen zich er zeker heel erg in verliezen.

fleurtjeuh
Berichten: 10342
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:48

Een mooi filmpje over niet jezelf zijn op internet :)