Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604


Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:02

Dat mag natuurlijk! Mijn mening wat betreft wat? :D Mening over doodstraf staat een aantal pagina's terug: Ik vind het heel lastig en sta er dubbel in. Mijn gevoel zegt voor, bij de echte grote criminelen. Maar of dit daadwerkelijk een goed besluit zou zijn vraag ik me af, ergens denk ik het niet. Want wat is het doel daarvan? Gaat meer richting wraak dan een veiligere samenleving en dat vind ik ook weer niet oke.

Klopt, er zijn flinke tekorten.
Ja je komt in aanraking met geweld en escalaties, maar dat is in de reguliere GGZ niet anders. Sterker nog, in een forensische setting zit je als hulpverlener/ medewerker een stuk veiliger dan in de reguliere GGZ.
Ik werk nu een halfjaar als uitzendkracht in de reguliere GGZ (gemiddeld 1 a 2 dagen per week) en heb al veeeel meer (bijna) incidenten meegemaakt dan in een jaar tijd op het PPC. In de afgelopen 6 weken ben ik al 2 keer bijna aangevallen, in de PI nooit. Dat is dan wel weer een gesloten afdeling met zeer complexe psychiatrie, maar niet forensisch.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:14

superpony schreef:
Dit! De doodstraf wensen is vaak uit wanhoop, woede en emotie.

Ik vind het veel erger dat mensen dat niet begrijpen en zelfs uit die emotie men dat niet mag wensen. Ik vraag me af of die mensen zelf kinderen hebben? Je bent geen moordenaar of zieke geest als je doorslaat omdat je aller mooiste en liefste bezit iets wordt aangedaan en je compleet machteloos bent.

Mensen vergeten ook hoelang een rechtszaak tegen daders vaak duurt en hoeveel energie dat de nabestaanden al die tijd kost.

Je mag het wensen zoveel je wil. Je moet alleen niet willen dat die emotie de rechtspraak domineert of zelfs bepaalt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:48

Ayasha schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ja dat vind ik dan wel, maar dan zou die moordenaar ook al de doodstraf krijgen en zou die situatie niet ontstaan. Plus ze zou wel langer nadenken voor ze dat zou doen.

Dat is dus bewezen niet zo. Als dat zo was zou de criminaliteit in landen met de doodstraf beduidend lager moeten liggen en dat is niet zo.

Pakkans, economische en sociale factoren spelen wel een rol in het verlagen van de criminaliteit maar de doodstraf bewezen niet. Tal van onderzoeken over te vinden waarvan ik niet weet of ik die hier zomaar mag neer zetten. :) Ten tijde van de misdaad is "gevolgd" van ondergeschikt belang. Zoals de vrouw die voor de ogen van een rechter een moord pleegde ook mooi bewijst. Zij wist dat er gevolgen zouden zijn. Toch pleegde ze de moord. Dan is er nog de groep die een misdaad pleegt er van uit gaande dat ze niet gepakt zullen worden. Maar zwaardere straffen zoals doodstraf heeft geen effect op het plegen van misdaad in een land.

Is er wel vergelijkingsmateriaal hierin?
Ik ken geen Westers land (Amerika is imo qua rechtsgang nog erger dan een derdewereldland) met de doodstraf.
Dus dat wordt lastig onderzoeken.

Dat in Afghanistan de doodstraf niet veel verschil maakt snap ik. Maar in dat soort landen hoef je geen crimineel te zijn om de doodstraf te krijgen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:06

Sunnda schreef:
Is er wel vergelijkingsmateriaal hierin?
Ik ken geen Westers land (Amerika is imo qua rechtsgang nog erger dan een derdewereldland) met de doodstraf.
Dus dat wordt lastig onderzoeken.

Dat in Afghanistan de doodstraf niet veel verschil maakt snap ik. Maar in dat soort landen hoef je geen crimineel te zijn om de doodstraf te krijgen.

wanneer je elk land dat de doodstraf nog heeft als "derderangs" beschouwd dan is er idd geen vergelijkingsmateriaal maar dan kan je je ook afvragen of je de doodstraf in het fantastische europa wil hebben als je blijkbaar zo'n visie hebt van landen met de doodstraf. De rechtsgang van een land wordt deels ook bepaalt door het sociale draagvlak van een land he. Hoe ver een land wil gaan om misdaden te bestraffen hangt grotendeels af van de algemene normen en waarden van het volk.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:09

Soms zou je echt wel iemand de doodstraf gunnen. Neem als voorbeeld Anders Behring Breivik,. Die is zo gestoord dat die gewoon nooit meer vrij mag komen.
Anderzijds denk ik dat voor sommige de dood een makkelijke "way out" is en zie ik ze liever hun gehele leven wegrotten in een slechte gevangenis. Iets strafkamp achtig waarbij ze moeten werken voor hun eten en geen toegang hebben tot luxe ofzo.
Of gewoon ergens op een eilandje droppen ver in de oceaan in het kader "zoek het hier zelf maar uit".

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:53

miss_lizje schreef:
Of gewoon ergens op een eilandje droppen ver in de oceaan in het kader "zoek het hier zelf maar uit".


Dat noemde ze ook wel Australie :D

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:47

superpony schreef:
Dit! De doodstraf wensen is vaak uit wanhoop, woede en emotie.

Ik vind het veel erger dat mensen dat niet begrijpen en zelfs uit die emotie men dat niet mag wensen. Ik vraag me af of die mensen zelf kinderen hebben? Je bent geen moordenaar of zieke geest als je doorslaat omdat je aller mooiste en liefste bezit iets wordt aangedaan en je compleet machteloos bent.

Mensen vergeten ook hoelang een rechtszaak tegen daders vaak duurt en hoeveel energie dat de nabestaanden al die tijd kost.


Ik pik dit stuk er even uit.
De rechtszaak duurt zo lang, omdat het vaak ook nogal ergens over gaat. Je kunt dat soort serieuze aangelegenheden toch niet overhaasten? Komt nog bij dat de rechtspraak serieus overbelast is.

Je kunt zoveel wensen uit emotie, wanhoop etc. Maar zijn dat dan serieuze wensen? Of wordt hier maar wat geroepen dat toch niet echt zo wordt bedoeld?
Beetje vreemd dat je kinderen moet hebben om dit te kunnen begrijpen blijkbaar. Ik heb kinderen en snap echt niet dat iemand de doodstraf zou willen invoeren.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:34

Hipmeisje schreef:
Wat hebben mensen toch een gek idee van een gevangenis. Alsof het een hotel is.

Ik ken iemand die heeft in het buitenland (Suriname) en in NL gezeten. Zijn letterlijke woorden, de bak in NL is een hotel. Ontbreekt je niks (op je vrijheid na dan)

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:36

Dankzij de lockdowns weten we wel hoe het is om opgesloten te zitten... Zelfs bij onze niet-echte lockdown werd moord (no pun intended) en brand geschreeuwd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:37

Sheran schreef:
Dankzij de lockdowns weten we wel hoe het is om opgesloten te zitten... Zelfs bij onze niet-echte lockdown werd moord (no pun intended) en brand geschreeuwd.

Dat weet ik ook nog, ja :=.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:41

Sheran schreef:
Dankzij de lockdowns weten we wel hoe het is om opgesloten te zitten... Zelfs bij onze niet-echte lockdown werd moord (no pun intended) en brand geschreeuwd.

Gelukkig weinig last van gehad haha. Hier ging nagenoeg alles gewoon door.
Mocht en kon gewoon naar mijn paard wanneer we wilde haha

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:57

kiki1976 schreef:
Hipmeisje schreef:
Wat hebben mensen toch een gek idee van een gevangenis. Alsof het een hotel is.

Ik ken iemand die heeft in het buitenland (Suriname) en in NL gezeten. Zijn letterlijke woorden, de bak in NL is een hotel. Ontbreekt je niks (op je vrijheid na dan)

Ja, in vergelijking met Afrika leven arme mensen in Nederland ook luxe. Betekent niet dat arme mensen in Nederland niet lijden. Het kan altijd erger.
Zelfs vergeleken met België en Duitsland zijn de gevangenissen in Nederland nog “luxe”. Heb best wat horrorverhalen gehoord over gevangenissen/ politiecellen in onze buurlanden.
Ik snap echt niet hoe een slechte behandeling/ woonomgeving wenselijk kan zijn.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:27

Sheran schreef:
Dankzij de lockdowns weten we wel hoe het is om opgesloten te zitten... Zelfs bij onze niet-echte lockdown werd moord (no pun intended) en brand geschreeuwd.


Dat ja. Terwijl je in huis méér hebt dan in de gevangenis, internet of netflix. Eventueel een huisdier én je mocht nog eventueel wandelen buiten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:36

Ayasha schreef:
Sunnda schreef:
Is er wel vergelijkingsmateriaal hierin?
Ik ken geen Westers land (Amerika is imo qua rechtsgang nog erger dan een derdewereldland) met de doodstraf.
Dus dat wordt lastig onderzoeken.

Dat in Afghanistan de doodstraf niet veel verschil maakt snap ik. Maar in dat soort landen hoef je geen crimineel te zijn om de doodstraf te krijgen.

wanneer je elk land dat de doodstraf nog heeft als "derderangs" beschouwd dan is er idd geen vergelijkingsmateriaal maar dan kan je je ook afvragen of je de doodstraf in het fantastische europa wil hebben als je blijkbaar zo'n visie hebt van landen met de doodstraf. De rechtsgang van een land wordt deels ook bepaalt door het sociale draagvlak van een land he. Hoe ver een land wil gaan om misdaden te bestraffen hangt grotendeels af van de algemene normen en waarden van het volk.


Ik snap geen moer van je post. :D
Wat ik aangaf is dat jij stelt dat de doodstraf niets oplost en dat stoelt op cijfers/onderzoeken van landen die de doodstraf kennen.

Dan is denk de terechte vraag of dat een valide hypothese is, gezien er geen land is dat een vergelijknaar rechtssysteem als nederland heeft EN de doodstraf.

Mijn persoonlijke mening is dan niet heel belangrijk. Het gaat erom of je een onderzoek uit land A éen op één kan gebruiken voor land B. Zeker als de dagelijke normen/waarden overtuigingen religie en het meest belangrijk: de vorm van de rechterlijke macht en de invulling daarvan niet zo over elkaar kan leggen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:50

Sunnda schreef:
Ik snap geen moer van je post. :D
Wat ik aangaf is dat jij stelt dat de doodstraf niets oplost en dat stoelt op cijfers/onderzoeken van landen die de doodstraf kennen.

Dan is denk de terechte vraag of dat een valide hypothese is, gezien er geen land is dat een vergelijknaar rechtssysteem als nederland heeft EN de doodstraf.

Mijn persoonlijke mening is dan niet heel belangrijk. Het gaat erom of je een onderzoek uit land A éen op één kan gebruiken voor land B. Zeker als de dagelijke normen/waarden overtuigingen religie en het meest belangrijk: de vorm van de rechterlijke macht en de invulling daarvan niet zo over elkaar kan leggen.

Als je ze niet over elkaar kan leggen is daar een reden voor, kunnen we het daar over eens zijn?

en zo ja. Zou het dan geen mogelijke gevolgtrekking zijn dat onze normen, waarden, overtuigingen enz simpelweg geen draagvlak vormen om de doodstraf te dragen/bestaansrecht te geven?

Jij bekijkt landen met de doodstraf als "minder". Waarom?
De onderzoeken zijn inderdaad gebaseerd op die landen aangezien je niet iets kan onderzoeken dat er niet is. Gezien NL en Be geen doodstraf hebben, valt er hier niet te onderzoeken of de doodstraf een verschil maakt. De enige mogelijkheid die je hebt is dan uitwijken naar landen die de doodstraf wel kennen. Maar als je al die landen natuurlijk weg zet als "niet vergelijkbaar" dan houdt het inderdaad op. Dan kunnen we alleen nog discussiëren op basis van meningen die geen enkele basis hebben behalve emotie en persoonlijke (voor)oordelen.

Dat een misdadiger de consequenties van zijn misdaad niet overweegt tijdens het plegen en dat pakkans meer invloed heeft op criminaliteit dan hogere straffen is overigens wel gewoon onderzoek van te vinden uit "vergelijkbare landen." gezien dat gewoon psychologische onderzoeken zijn.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:54

Mijn gevoel ( :') ) is dat dood alleen maar meer dood in de hand werkt. Als we het blijkbaar gaan accepteren om over het leven van anderen te beslissen in de meeste vergaande mate, dan geeft dat ook het signaal af dat dat blijkbaar 'okay' is.

In Amerika hebben ze ook wapens voor, naar hun zeggen, hun eigen bescherming. Maar als je een wapen hebt, heb je meer kans om in een conflict te komen met wapens.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:58

@Ayasha, ik ken geen land met de doodstraf waarvan ik zeg: wat een lichtend voorbeeld van hoe je als samenleving functioneert, een degelijke rechtstaat erop na houdt en een duidelijke trias politica..dus ja..sommigen landen zie ik als 'minder ontwikkeld als het daarop aan komt.

Ik zet die landen niet weg als niet vergelijkbaar, ze zijn niet vergelijkbaar. Dat is geen mening maar een feit. Of jij moet toch op de proppen komen met een land dat zoals hierboven benoemd een degelijk functionerende democratie hebben en een zeer vergelijkbare rechterlijke macht/staatsindeling.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:58

Sunnda schreef:
@Ayasha, ik ken geen land met de doodstraf waarvan ik zeg: wat een lichtend voorbeeld van hoe je als samenleving functioneert, een degelijke rechtstaat erop na houdt en een duidelijke trias politica..dus ja..sommigen landen zie ik als 'minder ontwikkeld als het daarop aan komt.

Ik zet die landen niet weg als niet vergelijkbaar, ze zijn niet vergelijkbaar. Dat is geen mening maar een feit. Of jij moet toch op de proppen komen met een land dat zoals hierboven benoemd een degelijk functionerende democratie hebben en een zeer vergelijkbare rechterlijke macht/staatsindeling.

De rest van mijn post negeer je dan maar gewoon? :)
Zou er een correlatie kunnen zijn tussen die niet deugdelijk functionerende democratie zonder deugdelijke rechtstraat en het feit dat ze de doodstraf nog hebben?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:10

Dat is zeker mogelijk en ik denk persoonlijk zelfs dat die kans groter is dan mogelijk.

Neemt alleen niet weg dat je dan nog steeds niet kunt stellen dat je om die reden onderzoeken zomaar een op een over kunt nemen terwijl het niet om dezelfde situatie gaat of conclusies kan trekken die niet het doel van het onderzoek waren en derhalve nog verder onderzoek behoeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:13

Als de doodstraf zo goed zou werken om moorden tegen te gaan, zou deze niet afgeschaft zijn, me dunkt :?.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 00:36

Sunnda schreef:
Dat is zeker mogelijk en ik denk persoonlijk zelfs dat die kans groter is dan mogelijk.

Neemt alleen niet weg dat je dan nog steeds niet kunt stellen dat je om die reden onderzoeken zomaar een op een over kunt nemen terwijl het niet om dezelfde situatie gaat of conclusies kan trekken die niet het doel van het onderzoek waren en derhalve nog verder onderzoek behoeven.

Je kan ze wel gebruiken icm andere onderzoeken die wel in Europa uitgevoerd zijn en op basis daarvan een conclusie vormen die iig meer basis heeft dan ‘ik vind dat Pietje niet in de samenleving hoort omdat hij mij zwaar verdriet aangedaan heeft dus invoeren die doodstraf! Consequences be damned!’

Wat er nl nog minder te vinden is, is bewijs dat de doodstraf wél een positief effect heeft op de samenleving. Ongeacht hoe ver je het gaat zoeken.
Wil je mensen gaan dwingen om levens te nemen dan vind ik dat je maar beter bewijs kan hebben dat dat ook een positief effect heeft op de samenleving. ‘Neutraal’ is niet goed genoeg. Niet wanneer je anderen verplicht om een dergelijke verantwoordelijkheid op zich te nemen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:16

kiki1976 schreef:
Hipmeisje schreef:
Wat hebben mensen toch een gek idee van een gevangenis. Alsof het een hotel is.

Ik ken iemand die heeft in het buitenland (Suriname) en in NL gezeten. Zijn letterlijke woorden, de bak in NL is een hotel. Ontbreekt je niks (op je vrijheid na dan)

Dit.. ik heb dat dus ook gehoord inderdaad. Gelukkig geen eigen ervaring :D

kiki1976 schreef:
Sheran schreef:
Dankzij de lockdowns weten we wel hoe het is om opgesloten te zitten... Zelfs bij onze niet-echte lockdown werd moord (no pun intended) en brand geschreeuwd.

Gelukkig weinig last van gehad haha. Hier ging nagenoeg alles gewoon door.
Mocht en kon gewoon naar mijn paard wanneer we wilde haha

Ik had er ook echt geen last van.
Dus ik kan me niet voorstellen dat dit een vergelijk is met opgesloten zitten in een gevangenis.
Mensen voelen zich nog al vlug vreselijk in hun vrijheid beperkt.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:19

Wat een kletspraat, dat de bak net een hotel is. Ja, als je het vergelijkt met een gevangenis is Suriname of Guantanamo bay misschien. Maar dat wil toch niks zeggen verder over de Nederlandse gevangenis?
Of wens je onze dagelijkse standaard ook te vergelijken met het leven in Suriname? Vind dit altijd zo ontzettend kortzichtig.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:36

Hipmeisje schreef:
Wat een kletspraat, dat de bak net een hotel is. Ja, als je het vergelijkt met een gevangenis is Suriname of Guantanamo bay misschien. Maar dat wil toch niks zeggen verder over de Nederlandse gevangenis?
Of wens je onze dagelijkse standaard ook te vergelijken met het leven in Suriname? Vind dit altijd zo ontzettend kortzichtig.

Kortzichtig? Of zou het kunnen dat mensen ook onze gevangenen wat spartaansere omstandigheden toewensen?

Uiteraard is dat misschien contraproductief als het gaat om mensen die daarna weer in de maatschappij moeten gaan functioneren. Die moeten er niet te beschadigd uitkomen, want dat is inderdaad vragen om problemen in de toekomst.

Voor iedereen die toch in principe niet meer vrijkomt, is dat probleem er niet. Als die doordraaien of mentaal instorten, dan loopt als het goed is helemaal niemand buiten de muren een extra risico.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:56

oomens schreef:
Voor iedereen die toch in principe niet meer vrijkomt, is dat probleem er niet. Als die doordraaien of mentaal instorten, dan loopt als het goed is helemaal niemand buiten de muren een extra risico.


Ik denk niet dat Amnesty NL op een goed lijstje zet als gevangenen die nog enigsins stabiel binnen komen na een maandje in een dwangbuis zitten en hun hoofd bloederig slaan tegen de tralies :D