Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604


fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:31

oomens schreef:
Voor iedereen die toch in principe niet meer vrijkomt, is dat probleem er niet. Als die doordraaien of mentaal instorten, dan loopt als het goed is helemaal niemand buiten de muren een extra risico.


Behalve misschien het personeel van de gevangenis?

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:06

oomens schreef:
Hipmeisje schreef:
Wat een kletspraat, dat de bak net een hotel is. Ja, als je het vergelijkt met een gevangenis is Suriname of Guantanamo bay misschien. Maar dat wil toch niks zeggen verder over de Nederlandse gevangenis?
Of wens je onze dagelijkse standaard ook te vergelijken met het leven in Suriname? Vind dit altijd zo ontzettend kortzichtig.

Kortzichtig? Of zou het kunnen dat mensen ook onze gevangenen wat spartaansere omstandigheden toewensen?

Uiteraard is dat misschien contraproductief als het gaat om mensen die daarna weer in de maatschappij moeten gaan functioneren. Die moeten er niet te beschadigd uitkomen, want dat is inderdaad vragen om problemen in de toekomst.

Voor iedereen die toch in principe niet meer vrijkomt, is dat probleem er niet. Als die doordraaien of mentaal instorten, dan loopt als het goed is helemaal niemand buiten de muren een extra risico.


Jij haalt wat dingen door elkaar.
In dit topic wordt gezegd dat de Nederlandse gevangenis net een hotel is. En dat is kortzichtig en slaat nergens op. Want dat is gewoonweg niet zo.
Wat mensen wensen is een heel ander onderwerp, en heeft niks te maken met de huidige toestand in de gevangenis.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:16

Hipmeisje schreef:
Jij haalt wat dingen door elkaar.
In dit topic wordt gezegd dat de Nederlandse gevangenis net een hotel is. En dat is kortzichtig en slaat nergens op. Want dat is gewoonweg niet zo.
Wat mensen wensen is een heel ander onderwerp, en heeft niks te maken met de huidige toestand in de gevangenis.

Anders dan: er zijn heel wat plekken op de wereld waar de omstandigheden in de gevangenis een stuk slechter zijn dan in de Nederlandse gevangenissen.

Er zijn daarnaast ook in Nederland hotels waar minder comfort en voorzieningen zijn dan in onze gevangenissen. Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde 'polenhotels', waar men met meerdere onbekenden op de kamers zit, geen privacy heeft, niet mag roken/koken op de kamers, geen internet of (eigen) tv heeft, niet kan vluchten bij brand, etc.

Roodvos

Berichten: 6670
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:22

oomens schreef:
Kortzichtig? Of zou het kunnen dat mensen ook onze gevangenen wat spartaansere omstandigheden toewensen?

Uiteraard is dat misschien contraproductief als het gaat om mensen die daarna weer in de maatschappij moeten gaan functioneren. Die moeten er niet te beschadigd uitkomen, want dat is inderdaad vragen om problemen in de toekomst.

Voor iedereen die toch in principe niet meer vrijkomt, is dat probleem er niet. Als die doordraaien of mentaal instorten, dan loopt als het goed is helemaal niemand buiten de muren een extra risico.

Tja, ik weet niet hoor. Zijn mensen met een levenslange gevangenisstraf dan minder dan bijvoorbeeld dieren in een dierentuin? Die dieren proberen we inmiddels ook een meer natuurlijke leefomgeving te bieden voor hun geestelijke en fysieke gezondheid ipv opgesloten in een veel te klein kooitje.
Heeft een mens/gevangene, ondanks een zware misdaad, dan voor de rest van het leven geen recht op een, letterlijk binnen grenzen, enigszins natuurlijke leefomgeving?

En zou het ook niet zo zijn dat een gevangene die levenslang heeft en vanwege de "luxe" omstandigheden in de gevangenis behoorlijk o.k. functioneert uiteindelijk qua bewaking/toezicht ook goedkoper is dan een gevangene die helemaal ontspoort en zichzelf en/of mede-gevangenen van alles gaat aandoen?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:23

Ik denk niet dat je het uit de context moet trekken.
'Vergeleken met'.. schreef de bokker.
En natuurlijk is het geen hotel. Ik begrijp ook dat alles er op gericht is om ze weer aan de samenleving te laten deelnemen en dat krijg je niet door ze op water en brood met tig man op 10mtr2.. te laten liggen.

Maar er moet wel iets gebeuren om het soort vreselijke incidenten, zoals met Gino en deze recidivist, anders te laten verlopen. Een jongen die al vanaf zijn 12e bekend staat met dit soort problemen..5 jaar eerder veroordeeld.. hoort niet in een kinderspeeltuin thuis. Hoe kan iemand na meerdere keren te zijn opgepakt toch deze kans krijgen?
Ik heb niet de wijsheid in pacht. Ik werk met een grote groep artsen en het enige dat we met elkaar konden bedenken is castreren omdat de hele neiging tot dan verdwijnt.. Je seksuele voorkeur kies je niet uit. De vraag is natuurlijk wel wat je ermee doet. Als zo iemand dus al 2x eerder opgepakt is voor dit soort vergrijpen.. dan gaat er toch iets mis? Want blijkbaar is hij niet in staat zich te beheersen. Dan moet je onze kinderen toch beschermen?
Wrs gaat castratie ook weer tegen de mensenrechten in.. maar heeft deze persoon zijn rechten niet volledig verspeeld toen hij koos voor verkrachtig en moord?

Polen vs NL schijnt ook een immens verschil te zijn qua gevangenissen. Het zijn echt niet allemaal Afrikaanse landen waarmee het vergelijk is getrokken.

Hipmeisje
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:51

oomens schreef:
Hipmeisje schreef:
Jij haalt wat dingen door elkaar.
In dit topic wordt gezegd dat de Nederlandse gevangenis net een hotel is. En dat is kortzichtig en slaat nergens op. Want dat is gewoonweg niet zo.
Wat mensen wensen is een heel ander onderwerp, en heeft niks te maken met de huidige toestand in de gevangenis.

Anders dan: er zijn heel wat plekken op de wereld waar de omstandigheden in de gevangenis een stuk slechter zijn dan in de Nederlandse gevangenissen.

Er zijn daarnaast ook in Nederland hotels waar minder comfort en voorzieningen zijn dan in onze gevangenissen. Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde 'polenhotels', waar men met meerdere onbekenden op de kamers zit, geen privacy heeft, niet mag roken/koken op de kamers, geen internet of (eigen) tv heeft, niet kan vluchten bij brand, etc.


Vast en zeker.
Er zijn ook landen waar mensen verhongeren of in concentratiekampen verdwijnen.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:55

superpony schreef:
En dat is denk ik voor veel mensen het verschil of de doodstraf zou moeten worden uitgevoerd. Iemand die echt ziek is in zijn hoofd, afwijkend gedrag vertoond en misbruikt en vermoord op een ziekelijke manier is een heel ander geval dan een nette huismoeder die doordraait omdat haar kind wat is aangedaan.
Ik ben echt geen moordenaar en red de hommeltjes buiten, maar als iemand aan mijn gezin of dieren komt, kan ik me echt voorstellen dat ik doordraai. Ik denk ook dat het rechtsysteem daar altijd rekening mee zal houden.

En wat iedereen ook zegt; Of Donny M nu opgesloten wordt of de doodstraf had gekregen, er lopen meer gekken rond dan er vast zitten.

Als zelfs ouders melden dat hun kind echt gevaarlijk is en er niks mee gebeurt, gaat er echt wat mis. Er MOET eerst iets gebeuren. En dat is heel moeilijk te bevatten voor slachtoffers en nabestaanden, want dan had het voorkomen kunnen worden.


Waarom denk je dat een rechter wel rekening houdt met iemand die doordraait, maar niet met iemand die 'ziek in zijn hoofd' is? Die ziekte is misschien niet te genezen, maar wel iets waaruit de daad is voortgekomen.

Verder noemde iemand (niet jij superpony) hier heel minachtend de zielige jeugd waarin hij 'een blauw fietsje kreeg in plaats van een rode'. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Stel je eens voor dat die betreffende dader van zijn 3e tot 15e zelf is misbruikt. Heeft dat dan invloed op de strafmaat?

Overigens denk ik niet dat er rechters zijn die de doodstraf willen of zullen opleggen in Nederland.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:22

kiki1976 schreef:
Hipmeisje schreef:
Wat hebben mensen toch een gek idee van een gevangenis. Alsof het een hotel is.

Ik ken iemand die heeft in het buitenland (Suriname) en in NL gezeten. Zijn letterlijke woorden, de bak in NL is een hotel. Ontbreekt je niks (op je vrijheid na dan)



"Context is alles".
Ik ben bereid de spreker grif te geloven. ('Het is in Nederland veel beter dan in Suriname'.)

Maar een gemiddelde Nederlander die eerst een weekje hotel 'doet'
en daarna een weekje petoet, vindt waarschijnlijk iets héél anders.


(Ik herinner mij twee journalisten van de Telegraaf. Die - hulde! - zo sportief waren om dit gezegde te onderzoeken. Twee dagen bajes viel de beide heren echt niet mee...)

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 01:39

Tegen de doodstraf. Dit idd ivm het risico toch de verkeerde persoon te hebben.

Ik ben voor strengere gevangenissen, dus werken voor wat je wilt. Wil jij een goed bed, ga maar werken. Niet werkend Nederland moet de kosten op zich nemen.

Datzelfde vind ik met tbs. Ik vind het heel mooi dat het er is. Tegelijk erg krom dat iemand die zich beheerst heeft rustig 3 jaar op hulp moet wachten. Had je niet keihard gevochten tegen de behoeftes dan krijg je hulp.

Zag een docu uit Amerika. Vrouw werd opgepakt, hoog zwanger. Zij kreeg de kans het kind in de gevangenis bij haar te houden. Kreeg daar alle hulp die te bedenken is. Daarna zat haar straf erop. Zij gaf aan hoe moet het straks? Straks heb ik niemand waar ik op terug kan vallen?

Misdaad mag in mijn ogen niet lonen. Dus niet alleen hulp voor misdadigers, maar voor iedereen. In mijn ogen gaan de mensen voor die niemand wat aangedaan hebben. Muv mensen die voor de eerste keer in een zwarte psychose belanden en echt niet meer weten wie ze zijn een hoe de wereld werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:16

Hipmeisje schreef:
Wat een kletspraat, dat de bak net een hotel is. Ja, als je het vergelijkt met een gevangenis is Suriname of Guantanamo bay misschien. Maar dat wil toch niks zeggen verder over de Nederlandse gevangenis?
Of wens je onze dagelijkse standaard ook te vergelijken met het leven in Suriname? Vind dit altijd zo ontzettend kortzichtig.


Nouja, ik ken ook wel Nederlandse mensen die het er niet slecht hadden.
Zo had ik bij een uitzendbaantje iemand die op de dag dat ik hem ontmoette ging vertellen aan een politiek vluchteling uit Rusland dat het hier in Nederland in ieder geval "chill zitten" is :') (erg bijzonder baantje was dit :D ) .

En ik ken iemand, schat van een gozer, die via een verkeerd vriendinnetje een korte tijd in het criminele circuit is beland. Daar is hij uiteraard voor gestraft, maar die had het er ook best naar zijn zin. Toen hij in voorarrest vrij was en een nieuw leuk meisje tegenkwam (meest nette en bedeesde meisje ooit natuurlijk ook weer) was het echter wel even slikken dat hij terug moest :+ Het blijft idd vrijheidsberoving. Wat dat betreft zou ik nooit willen ruilen, al is het een 5 sterren hotel all inclusive.

Maargoed. Ik vind het niet verkeerd dus dat je daar menselijk behandeld wordt. Ben het wel eens met scrabbel. Ik vind dat, mits mogelijk, werken wel een verplicht onderdeel zou moeten zijn van ofwel je straf ofwel je behandeling. Op dit moment is het erg makkelijk om te zeggen "Yo geen zin vandaag. Challas". En dat lijkt me nou ook niet echt..... rehabilitatie.

En, idd, extreem schrijnend dat daders sneller (want verplicht) hulp krijgen dan slachtoffers. Daar kan ik echt mijn hoofd nog steeds niet bij. Is wel een andere discussie, want de wachtlijsten in de GGZ moeten gewoon minder lang. Maar als je dan toch op zoek bent naar enige vergelding, dan snap ik dat het erg zuur is dat een dader lekker een speciale uitkering binnenharkt terwijl die behandeling krijgt en kost en inwoning. En dat menig slachtoffer aan lager wal raakt door extreme trauma's en een gebrek aan hulp en opvang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:29

Eileen_ schreef:
Dat mag natuurlijk! Mijn mening wat betreft wat? :D Mening over doodstraf staat een aantal pagina's terug: Ik vind het heel lastig en sta er dubbel in. Mijn gevoel zegt voor, bij de echte grote criminelen. Maar of dit daadwerkelijk een goed besluit zou zijn vraag ik me af, ergens denk ik het niet. Want wat is het doel daarvan? Gaat meer richting wraak dan een veiligere samenleving en dat vind ik ook weer niet oke.

Klopt, er zijn flinke tekorten.
Ja je komt in aanraking met geweld en escalaties, maar dat is in de reguliere GGZ niet anders. Sterker nog, in een forensische setting zit je als hulpverlener/ medewerker een stuk veiliger dan in de reguliere GGZ.
Ik werk nu een halfjaar als uitzendkracht in de reguliere GGZ (gemiddeld 1 a 2 dagen per week) en heb al veeeel meer (bijna) incidenten meegemaakt dan in een jaar tijd op het PPC. In de afgelopen 6 weken ben ik al 2 keer bijna aangevallen, in de PI nooit. Dat is dan wel weer een gesloten afdeling met zeer complexe psychiatrie, maar niet forensisch.


Dat is dan ook meteen het moeilijke wat mij betreft.
Iemand die een verdorven moraal kompas heeft en bv. psychopaat of sociopaat is en niet behandelbaar is en zijn hele leven de fout ingaat - zoals een Donny M -. Die mag van mij zonder meer een spuitje. Hebben we niets aan. Kost tijd. Kost geld. Wordt toch niet beter. Waarschijnlijk ook een gedrocht om in je behandelsetting te hebben.

Net als iemand die de rest van zijn leven in klinieken zitten omdat hij/zij toch nooit meer vrij gaat kunnen rondlopen omdat het een gevaar is (maar wel al de straf heeft uitgezeten....) Wat moet je daarmee? Helemaal als je dan bedenkt dat mensen die wel echt hulp willen, niet opgenomen kunnen worden omdat deze mensen een bed bezet houden.

Vind het wel een heel ander verhaal als iemand dezelfde daden pleegt vanuit een ander ziektebeeld (bv. psychose of een PTSS-flashback).
Waar die grens zit weet ik niet zo goed, en dat maakt het een erg moeilijk onderwerp en ook dat ik toch niet aan mijzelf kan verantwoorden dat de doodstraf een goede maatregel zou zijn.

Tegelijkertijd denk ik dat de wereld een stuk makkelijker is zonder Taghi's, Holleeders, Panhuizen en noem maar op en zou ik me weinig zorgen maken als die "onder verdachte omstandigheden" de gevangenis niet meer zouden verlaten. Niet vanwege wraakgevoelens of vergelding, daar heb ik niets mee.... En als ze dan toch blijven zitten, stop er dan ook maar wat moeite in om ze wat beter te laten functioneren.
Maarja, als je belastingscentjes uit kunt sparen voor de echt zwakkere in de samenleving en je bent meteen van het gedonder van die gasten af binnen een setting.... Tja.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:40


pateeke
Berichten: 2218
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:10

Goh, ik weet niet of je kunt stellen dat daders sneller hulp krijgen… er zitten er ook heel wat in de gevangenis waarvoor geen plaats is in een behandelsetting en dus niet de gepaste zorg krijgen. Dat ze een bed innemen van slachtoffers is imo ook niet het geval. Die daders worden behandeld binnen forensische psychiatrie.

Maar goed blijft natuurlijk wel een punt dat de wachtlijsten in GGZ schrijnend zijn en het goed zou zijn als er meer geïnvesteerd zou worden in de zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:26

pateeke schreef:
Goh, ik weet niet of je kunt stellen dat daders sneller hulp krijgen… er zitten er ook heel wat in de gevangenis waarvoor geen plaats is in een behandelsetting en dus niet de gepaste zorg krijgen. Dat ze een bed innemen van slachtoffers is imo ook niet het geval. Die daders worden behandeld binnen forensische psychiatrie.

Maar goed blijft natuurlijk wel een punt dat de wachtlijsten in GGZ schrijnend zijn en het goed zou zijn als er meer geïnvesteerd zou worden in de zorg.


Nouja, ik bedoelde het metaforisch. Want de vergoedingsstromen werken idd anders en het is inderdaad niet letterlijk "in plaats van". Toch komt het uiteindelijk uit dezelfde grote portomonee van Mark Rutte, en dat zijn weer onze hard verdiende belastingscenten.

Ook voor Donny M. was geen plaats, dus wat dat betreft heb je gelijk. En dat is ook niet zo goed afgelopen.

Toch zitten er zeer zeker daders in een forensische behandelsetting, waarbij de slachtoffers "buiten" tussen wal en schip vallen en helemaal niets hebben. Dat is extreem schrijnend. Dan zijn er echt wel een paar daders waarvan ik denk "jas er dan maar een spuitje in" en stop dat geld maar in de behandeling van je slachtoffers. Ik geloof alleen dat je nooit concrete maatstaven gaat kunnen vaststellen die iemands dood kunnen rechtvaardigen omdat er zoveel nuances bij komen kijken. Dus dat is een praktisch bezwaar. Maar mijn onderbuik?

En de oplossing zit hem ook niet in forensische zorg afschalen, want dan krijg je juist Donny M's en Panhuizen in de notendop.

Ik ken ook (een verhaal over) een cliënt die al 10 jaar in de forensische zorg zit. Straf is uitgezeten. Als hij begeleid op zichzelf gaat heeft hij te weinig toezicht en wordt hij een gevaar of gaat delicten plegen. En dus houdt hij chronisch een bed bezet. Ik weet geen oplossing -O- Maar eerlijk vind ik het ook niet.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:17

Zal de opmerking: “het is net een hotel” ook voorkomen uit het feit dat je in andere landen hele nare gevangenissen ziet? Met tig in een cel op de grond. Geen bed. Enz

pateeke
Berichten: 2218
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:11

Ja er zitten slachtoffers tussen wal en schip. Maar daar ga je niets aan veranderen door bepaalde daders de doodstraf te geven; die slachtoffers gaan ongeacht wat er met de dader gebeurd tussen wal en schip vallen. Als je dat wil aanpakken moet het hele zorgsysteem aangepakt en verbeterd worden.
En dan is het nog maar de vraag wat het slachtoffer ervan zou vinden als de dader de doodstraf krijgt: ja, er zijn slachtoffers die graag zouden willen dat hun dader de doodstraf krijgt, maar evenzeer slachtoffers die daar heel anders naar kijken

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:50

Ayasha schreef:
Sunnda schreef:
Dat is zeker mogelijk en ik denk persoonlijk zelfs dat die kans groter is dan mogelijk.

Neemt alleen niet weg dat je dan nog steeds niet kunt stellen dat je om die reden onderzoeken zomaar een op een over kunt nemen terwijl het niet om dezelfde situatie gaat of conclusies kan trekken die niet het doel van het onderzoek waren en derhalve nog verder onderzoek behoeven.

Je kan ze wel gebruiken icm andere onderzoeken die wel in Europa uitgevoerd zijn en op basis daarvan een conclusie vormen die iig meer basis heeft dan ‘ik vind dat Pietje niet in de samenleving hoort omdat hij mij zwaar verdriet aangedaan heeft dus invoeren die doodstraf! Consequences be damned!’

Wat er nl nog minder te vinden is, is bewijs dat de doodstraf wél een positief effect heeft op de samenleving. Ongeacht hoe ver je het gaat zoeken.
Wil je mensen gaan dwingen om levens te nemen dan vind ik dat je maar beter bewijs kan hebben dat dat ook een positief effect heeft op de samenleving. ‘Neutraal’ is niet goed genoeg. Niet wanneer je anderen verplicht om een dergelijke verantwoordelijkheid op zich te nemen.

Dat is ook enorm lastig, want wat is 'neutraal'?
Je kunt namelijk niet in de toekomst kijken wat een problemen je hebt voorkomen..je kunt niet zeggen: door deze doodstraf leeft Anne nog of Gino..dat maakt het zo'n dilemma.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:04

Mars schreef:
Dat zo’n Jos B geen levenslang heeft gekregen vind ik dan ook niet te bevatten. Maar goed het zijn dan ook niet de rechters of juristen die zulke figuren naast zich krijgen te wonen in hun statige villa of herenhuis…


Heb je weleens een rechter of andere jurist in 'het wild' ontmoet?

Wie weet heb je dat al gedaan zonder dat je het weet trouwens, het kan zomaar je buurvrouw van 5 huizen verderop zijn.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:22

De moordenaar van Gino had linksom of rechtsom sowieso voor zijn eerdere jeugddaden nooit de doodstraf gehad, ook niet als we die straf beschikbaar hadden, dus hoe de doodtraf dat had kunnen voorkomen is me nog steeds een raadsel eigenlijk.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:23

Sizzle schreef:
De moordenaar van Gino had linksom of rechtsom sowieso voor zijn eerdere jeugddaden nooit de doodstraf gehad, ook niet als we die straf beschikbaar hadden, dus hoe de doodtraf dat had kunnen voorkomen is me nog steeds een raadsel eigenlijk.


Dat snap ik ook niet inderdaad.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:35

Iemand die theoretisch in aanmerking zou komen voor de doodstraf komt sowieso nooit meer terug in de samenleving.
Op het moment dat een rechter denkt dat iemand niet dusdanig verdorven is dat terugkeer in de maatschappij onmogenlijk is dan krijgt die per definitie nooit een plekje in een dodencel.
De doodstraf voorkomt hooguit uitbraken van invloedrijke onderwereld bazen en geeft theoretisch misschien wat meer ruimte voor nieuwe gevangenen. Maar in de praktijk gaat dat geheid tegenvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:07

Sizzle schreef:
De moordenaar van Gino had linksom of rechtsom sowieso voor zijn eerdere jeugddaden nooit de doodstraf gehad, ook niet als we die straf beschikbaar hadden, dus hoe de doodtraf dat had kunnen voorkomen is me nog steeds een raadsel eigenlijk.


Ik denk ook niet dat dat de discussie is. Of dat je die argumenten in dat verband moet zien.

Donny had beter gewoon opgesloten kunnen zitten met passende behandeling. Dat staat buiten kijf. Voor de vergrepen die hij gepleegd heeft had hij imo ook (nog) geen doodstraf verdiend, en er had juist meer geld in zijn behandeling gestopt moeten worden om dit te voorkomen.

Maarja de vraag is nu, wat doe je nu met hem? Nu hij het ergste vergrijp heeft gepleegd dat er gedaan is imho, en het me zo op het oog een moeilijk / onmogelijk behandelbare casus lijkt. Ik denk niet dat je ooit van een daad zoals deze kunt herstellen tot een normale burger.

Óók omdat we zoveel geld stoppen in daders vasthouden (en soms zelfs behandelen) die nooit meer "vrij kunnen" is er weer te weinig geld om mensen bij een eerste vergreep goede begeleiding te bieden. Én om slachtoffers goede behandeling te bieden. Niet dat je met dat kleine beetje geld dat je uit zou sparen door die mensen ter dood te brengen nou de hele forensische zorg en slachtofferhulp kunt reorganiseren. Maarja alle kleine beetjes helpen, denk ik dan. En het is ook wel een signaal naar de slachtoffers die tussen wal en schip vallen.

Uiteindelijk dat ik dat het meest fundamentele verschil is tussen de mij en degenen die de doodstraf zo afkeuren ook wel is dat ik de dood niet per se zie als het ergste wat je iemand aan kunt doen. Sterker nog, volgens mijn wereldbeeld valt er wat voor te zeggen dat je iemand ook wel een hoop ellende bespaart door hem een spuitje te geven, ten opzichte van de rest van zijn leven in een gevangenis of kliniek te moeten zitten. Net zoals we dieren soms ook een spuitje geven als we denken dat ze geen uitzicht hebben op een waardig bestaan. Ik voel mezelf als mens ook niet verheven boven andere dieren, dus dat is voor mij ook geen argument.
Als we kunnen besluiten voor iemand dat hij de rest van zijn leven geen vrijheid meer heeft, vind ik een spuitje daar niet zover vanaf zitten en misschien wel net zo (in)humaan. Daders die zelf dood willen moeten wat mij betreft al helemaal de kans krijgen om op een waardige manier aan een einde te komen. Daar geld in blijven stoppen in de vorm van verblijf vind ik echt waanzin.

Neemt niet weg - en ik heb dit al vaker gezegd - dat ik wel teveel praktische bezwaren zie om de doodstraf écht terug in te voeren voor mensen die onbehandelbaar zijn. En met name dat je nooit concreet kunt vaststellen of iemand echt onbehandelbaar is. En dat zou voor mij dan weer een belangrijker criterium zijn dan het delict zelf.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:45

Als we hier toch eens mee zouden beginnen met oplossen, hoeveel psychisch kapotte adolescenten zou dat al schelen -O- |(

„Geschat wordt dat één op de vier meisjes, en één op de zes jongens al voor haar/zijn zestiende levensjaar te maken heeft gehad met seksueel misbruik.“

„Bij ongeveer één op de zes meisjes gaat het om seksueel misbruik door familieleden. De daders zijn voornamelijk mannen: vaders, oudere broers en ooms. Maar dit kunnen ook vrouwen zijn. Vrouwen zijn vaker dader dan gedacht.“

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:19

Er is ooit een Belgische meneer geweest die vroeg om zijn straf in Nederland te mogen voortzetten.

Want hij was onbehandelbaar als pedofiel - en wenste euthanasie.
Ik weet niet meer hoe het afgelopen is.
(Als hij idd naar Nederland mocht, valt de rest onder het medisch beroepsgeheim.)