Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604


idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 15:32

Na aanleiding van het verschrikkelijke drama wat Gino is overkomen, vraag ik me af of de doodstraf opnieuw ingevoerd zou moeten worden.

Wat mij betreft mag het bij gasten van Donny M, Michael P en Brian N ingevoerd worden. Alledrie hebben ze al eerder iets op hun kerfstok gehad en sommigen zijn zelfs al eerder berecht geweest.

Ik ben benieuwd hoe bokt hier over denkt en met welke onderbouwing.

Het kan voor sommigen misschien een gevoelig onderwerp zijn. Laten we elkaar daarom met respect behandeldelen.

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:34

Voor zulke gasten zeg ik volmondig ja :j

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:36

Jazeker, er zijn monsters in de wereld die nergens goed voor zijn. Waar we als maatschappij beter af zijn zonder hen en elke dag in de gevangenis alleen maar geld kost.
Noem maar een Marc Dutroux, Michael P en dat soort figuren. Gaat niets goeds meer van komen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:42

Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:42

Alleen wanneer het voor de volle honderd procent zeker is dat diegene het heeft gedaan, en ik vind ook dat er wel een duidelijke grens moet zijn, en die ligt niet bij een verkrachting en moord vind ik.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:46

Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.


Dit.
Er zit voor mij hoogstens een uitzondering mogen zijn voor ernstige oorlogsmisdadigers.

pien_2010

Berichten: 43356
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:47

Neen.
1.
Mensen mogen elkaar niet doden vind ik (en dat is een heel diep gevoel waar ik van overtuigd ben dat dit echt niet de bedoeling is) , ook niet uit naam van justitie. Want als justitie verlaag je je dan tot het niveau van diegene die de misdaad heeft gedaan.

2.
Daarnaast vind ik geen doodstraf hebben een uiting van beschaving. Mensen worden opgesloten en uit de maatschappij gehaald en sommige mensen kunnen levenslang in de gevangenis doorbrengen, want dat is allemaal strenger geworden.

3. Een justitiële dwaling/ fout (komt helaas nog steeds voor) is onomkeerbaar als die persoon onschuldig ter dood is gebracht.

We moeten dat in mijn ogen dus gewoon helemaal niet wensen en die menselijke gevoelens proberen in juiste banen te leiden. Want natuurlijk zegt ook mijn gevoel dat die gast die Gino heeft vermoord aan de hoogste boom mag hangen. Maar dat gevoel hebben is wat anders als rationeel dat ook werkelijk uitvoeren binnen ons straf systeem. Daar ben ik dus niet voor.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:47

Hier in Nederland absoluut niet, worden hier te veel mensen veroordeeld voor dingen die ze niet gedaan hebben. En dan is de doodstraf veel te definitief. Plus dat het ontzettend veel kosten met zich mee brengt.

Denk maar eens aan Lucia de B, de zes van Breda, louwes. De politie moet dan eerst eens hun zaken wat beter op orde krijgen wat betreft onderzoek want ik heb te veel zaken gezien waar het ronduit een rotzooi was.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:48

sureido schreef:
Alleen wanneer het voor de volle honderd procent zeker is dat diegene het heeft gedaan, en ik vind ook dat er wel een duidelijke grens moet zijn, en die ligt niet bij een verkrachting en moord vind ik.


Ik ben het overigens 100% eens met Celiien.

Volle 100% is dus weer heel lastig/oneerlijk.
Want dan zou bijvoorbeeld een seriemoordenaar waarbij minder bewijs is dus geen doodstraf kunnen krijgen. (of wat voor ander zeer ernstig vergrijp) vs. iemand waar wel veel meer bewijs tegen is maar het vergrijp "minder zwaar" telt.

En dan heb je nog het "risico" dat het mensenwerk is, en ook daarbij kán het in theorie(en zeker ook de praktijk) dat er gesjoemeld word in het bewijsmateriaal.


Ik ben absoluut voor levenslang (met TBS) ter bescherming van de maatschappij.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:48

Alleen als de pakkans groot is EN de zekerheid dat de juiste persoon veroordeeld wordt. En dan nog heel goed bewaken wat zo ernstig is dat daar de doodstraf op moet.
Goedkoper dan levenslang zou het zover ik de berekeningen herinner trouwens niet zijn.
Komt bij dat we volgens mij ook naar een stuk falend systeem zitten te kijken en dat maakt dit soort ellende mogelijk. Enkel een individu straffen die niet met de vrijheid van eigen verantwoordelijkheid kan omgaan, omdat de kans op consequenties van acties zo laag is, klopt ook niet.

Voor mij is de roep om strenger straffen/doodstraf eerder een stuk symptoombestrijding dan werkelijke oplossing van onderliggend probleem. Net als je dakpannen rechtleggen omdat je fundering blijft verzakken. Onderliggende problemen oplossen dus ipv platmeppen wat makkelijk te raken is.

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:48

Ja en nee.

Hoe weet je zeker dat je de juiste heb.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:50

Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.


+1

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:52

Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.

Ik ben wel benieuwd waarop je baseert dat de doodstraf duurder zou zijn dan levenslang.

Een gevangene in NL kost gemiddeld € 250 per dag, dus € 91.250 op jaarbasis. Met een gemiddelde levensduur van 80+ en een moordenaar die op zijn 30ste de bak in gaat zit je dus op dik 4.5 mil.!
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 06-06-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:53

pien_2010 schreef:
Neen.
1.
Mensen mogen elkaar niet doden vind ik (en dat is een heel diep gevoel waar ik van overtuigd ben dat dit echt niet de bedoeling is) , ook niet uit naam van justitie. Want als justitie verlaag je je dan tot het niveau van diegene die de misdaad heeft gedaan.

2.
Daarnaast vind ik geen doodstraf hebben een uiting van beschaving. Mensen worden opgesloten en uit de maatschappij gehaald en sommige mensen kunnen levenslang in de gevangenis doorbrengen, want dat is allemaal strenger geworden.

3. Een justitiële dwaling/ fout (komt helaas nog steeds voor) is onomkeerbaar als die persoon onschuldig ter dood is gebracht.

We moeten dat in mijn ogen dus gewoon helemaal niet wensen en die menselijke gevoelens proberen in juiste banen te leiden. Want natuurlijk zegt ook mijn gevoel dat die gast die Gino heeft vermoord aan de hoogste boom mag hangen. Maar dat gevoel hebben is wat anders als rationeel dat ook werkelijk uitvoeren binnen ons straf systeem. Daar ben ik dus niet voor.


Hier ga ik mee in!

Al mogen de gevangenissen wat minder "lux" en langer/strenger.
Want vind voor veel dingen de straffen veels te mild en zie je eigenlijk te vaak dat net zoals bij de gebeurtenissen zoals vorige week van Gino dat de personen door gaan en nogsteeds vrij rondlopen terwijl er al voorvallen zijn geweest.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:02

DubbelFun schreef:
Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.

Ik ben wel benieuwd waarop je baseert dat de doodstraf duurder zou zijn dan levenslang.

Een gevangene in NL kost gemiddeld € 250 per dag, dus € 91.250 op jaarbasis. Met een gemiddelde levensduur van 80+ en een moordenaar die op zijn 30ste de bak in gaat zit je dus op dik 4.5 mil.!


De kosten van de procedures zijn ook niet mals, want dat is niet een beslissing die in 1x gemaakt is, dan heb je nog alle bezwaarprocedures en her-onderzoek voor het minste en geringste(in de hoop dat de doodstraf toch weer omgezet word tot levenslang)

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:03

pien_2010 schreef:
Neen.
1.
Mensen mogen elkaar niet doden vind ik (en dat is een heel diep gevoel waar ik van overtuigd ben dat dit echt niet de bedoeling is) , ook niet uit naam van justitie. Want als justitie verlaag je je dan tot het niveau van diegene die de misdaad heeft gedaan.


Dit!

Daarbij vind ik levenslang een ergere straf. Als iemand dood is merkt hij er niks meer van (tenzij de hel toch blijkt te bestaan). Laat zo iemand maar lekker zo lang mogelijk van de consequenties van z'n eigen daad 'genieten'.

DubbelFun

Berichten: 88696
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:05

@siskeh: Vaak wordt gerefereerd aan een Amerikaans artikel en de aannames daarin gaan uit van het Amerikaans rechtstelsel.
De Nederlandse wet is daar niet mee te vergelijken.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 06-06-22 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:05

Nee, absoluut niet. Zelfs niet sinds ik zelf slachtoffer ben geworden van een tbs'er die verlof had en daar zat voor 2 zeer ernstige delicten. Hij ging na een PIJ maatregel en ruim 10 jaar tbs weer de fout in.

1. Het rechtssysteem is mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. De doodstraf is onomkeerbaar en in mijn ogen is dat een onaanvaardbaar risico.
2. Als je de doodstraf invoert betekent dat dat je ook levens ontneemt. In welk opzicht maakt dat jou beter dan een moordenaar?
3. Als een dader gedood wordt komt hij wel erg makkelijk van zijn straf af. Een slachtoffer of nabestaande heeft er levenslang last van, ik zou het zelf heel zuur vinden als de dader in mijn zaak er zo makkelijk vanaf komt. Laat hem maar lekker wegrotten in de gevangenis en straks als hij weer in de TBS zit heeft hij het ook niet makkelijk.

Ik denk wel dat er eerder gekeken moet worden naar longstay tbs. Niet iedereen is te helpen, laat de mensen die dat duidelijk laten zien dan ook niet meer op verlof gaan en werken aan reïntegratie.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:07

Nee.

Maar van mij mogen absoluut de straffen zwaarder worden en de gevangenissen soberder. Kwijn maar lekker jaren weg om na te denken over wat je hebt gedaan. Niet in een soort van Center Parcs-achtige setting met werk en entertainment, sportschool etc.

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:11

Nee, ik zie de dood namelijk niet als een straf, wie weet wat er hierna is en die persoon komt er dan mooi mee weg.
Levenslang en geen bescherming in de gevangenis, want daar is het vaak ook nog te mooi geregeld voor dit soort mensen.

pinto_1

Berichten: 2562
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:11

Ik ga ook voor nee.

Toevallig gisteren de Veroordeling gezien over de Deventer moordzaak. Als je ziet hoeveel fouten er in een proces gemaakt kunnen worden, en hoe snel het publiek de mening van een opiniepeiler als waarheid aanziet moet ik er niet aan denken dat je op basis hiervan ter dood veroordeeld zou kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:11

Voor sommige gevallen mag om mij prima een uitzondering gemaakt worden. Mensen die geestelijk te verknipt zijn voor de maatschappij, die gewoon nooit meer terug kunnen, een gevaar zijn voor anderen. Doe die mensen en de maatschappij een plezier en ruim ze op.

Het gaat te vaak mis met dit soort types, hoe vaak worden er fouten gemaakt, op verlof sturen terwijl dit niet kan, met doden tot gevolg. Dit soort mensen wordt niet weer ok.
Het hele systeem mag wat dat betreft ook op de schop, men geeft die mensen meer krediet dan ze verdienen,met verlof laten gaan terwijl dit schijnbaar dus helemaal nog niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:13

Ik ben altijd tegen de doodstraf geweest vanwege het feit dat het onomkeerbaar is en er, net als bij de verloven, ook bij de veroordelingen soms (belachelijke) fouten worden gemaakt. Je zou de podcast napleiten eens moeten luisteren. Daar wordt veel vanuit de kant van de advocaat blootgegeven. En dat is erg interessant.

Heb het echter in het andere topic ook aangehaald. Een groot gedeelte van mijn vriendengroep werkt in de forensische zorg, dus ik krijg alle details tot in den treure mee.
Een aantal mensen zijn gewoon echt niet te behandelen, zijn ook gewoon echt slecht zonder schuldgevoel, zijn zonder twijfel dader (en daar soms trots op), zijn hulpverleners tot last, zijn medecliënten tot last en zijn de reden dat personeel het niet lang volhoudt en snel uitvalt en er altijd personeelstekorten zijn.

Daar moet wél wat mee. En ik weet niet of ik een spuitje dan zo'n verkeerde oplossing vind.
Tragische alleen is dat veel criminele wel écht slachtoffer zijn van de omstandigheden. Misschien we 90% ofzo. En zodra iemand kans heeft om beter te worden vind ik niet dat je iemand ter dood moet brengen.

Maargoed, dan ga je op basis van de behandelbaarheid straffen in plaats van op het delict. En dat is dan ook weer een beetje banketstaaf. Maar aan een Donny M of een Michael P hebben we in deze wereld bijzonder weinig.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:17

Nee. Om de redenen die Pien al genoemd heeft.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:18

Nee,
Hoewel ik zo’n soort mensen het liefst niet meer onder ons zou zien, vind ik de doodstraf niet van deze tijd, en op de een of andere manier voelt dat ook te makkelijk. Laat ze maar lekker levenslang opgesloten zitten. Liefst wat minder luxe dan hoe ze er nu bij zitten.