Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:33

Ineke2 schreef:
Serieus Tazzey… Ik ben heel blij voor jou dat jij niet de keuze hoeft te maken tussen eten of iets anders ( in dit geval een rookmelder ) kopen.
Je misplaatste sneer in dit topic is verre van nodig. Een Action rookmelder is altijd nog veiliger dan helemaal geen melder.

Mensen die een keuze moeten maken hebben vaak geen koopwoning. Voor zover ik weet moet de wb dit dus bekostigen

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:43

purny schreef:
Ineke2 schreef:
Serieus Tazzey… Ik ben heel blij voor jou dat jij niet de keuze hoeft te maken tussen eten of iets anders ( in dit geval een rookmelder ) kopen.
Je misplaatste sneer in dit topic is verre van nodig. Een Action rookmelder is altijd nog veiliger dan helemaal geen melder.

Mensen die een keuze moeten maken hebben vaak geen koopwoning. Voor zover ik weet moet de wb dit dus bekostigen


Tenzij je zoals ik 2 rookmelders hebt op niet de meest logische plaatsen. Voor de veiligheid zou andere plek en of meerdere beter zijn, maar dat moet ik zelf aanschaffen en plaatsen. Wb doet net aan genoeg voor de eisen, niet wat beste is qua veiligheid of logica

purny

Berichten: 27501
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:53

Volgens mij is het een eis dat er op elke verdieping een hangt.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:23

Ja, ik zeg toch dat ze niks meer als het noodzakelijke doen, maar daarbij niet kijken naar logica of veiligheid. ;) Ze moeten er hier dus 2 plaatsen en verder kijken ze nergens naar.

Hier heb ik er idd 2, omdat de 3d verdieping niet echt een woonruimte is, maar opslag zolder. Geen vaste trap ook. Maar brandmelder 1 hangt in de gang op de 1e verdieping. De andere hangt in het 1 bij 1m halletje beneden. Vlak bij elkaar dus, maar beneden ook op een plek waar de deur tussen de melder en hele benedenverdieping zit. (Van voorgevel tot achter is meer als 10 meter, eerder 15 en helemaal achter staat de keuken met wasmachine, droger en tig andere elektrische apparaten :+ ) Niet de meest logische en veilige verdeling dus, maar als ik het aan wil passen moet ik zelf aanschaffen of zelf betalen dat ze verplaatst worden (want dat mag ik niet zelf)

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:40

oomens schreef:
Nayan schreef:
Maar voor hij echt leeg is heb je toch allang een melding op je telefoon dan?

De meeste rookmelders praten niet met telefoons, die roepen gewoon keihard 'PIEP!' als 's nachts hun batterij leeg is. Of 'WIEWIEWIEWIEWIE!' als je pannenkoeken bakt of de badkamerdeur opent als je te lang warm gedoucht hebt.


Daarom adviseerde ik ook een slimme rookmelder aan de persoon die moeite met geluid heeft ;-)

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:57

Ik heb jaren geleden er 3 gekocht en nooit opgehangen. Ik heb ze maar weer eens uit de kast gehaald, doosje is vergeeld, maar zelf zijn ze nog goed zo te zien.
Dat piepen als de batterij leeg is vind ik ook een dingetje en dan werken ze ook nog eens op die vervelende platte batterijen. Waarom niet gewoon een penlite ofzo? Want de batterij loopt vanzelf leeg, ook als je niets gebruikt. En een plek waar je zonder trapje bijkunt is ook wel handig (heb ik beneden sowieso niet, zolder is te hoog, of ik moet dat ding aan een touwtje in het zicht hangen (oogt niets).

Een Slimme rookmelder werkt ook alleen als je een telefoon bij je bed wilt hebben. Ik ben 's nachts niet bereikbaar, ding staat of geheel uit, of is niet in de buurt (iets met straling e.d.).

Ik heb overigens aan 2 rookmelders genoeg, want de zolder is alleen een berging en officieel niet beloopbaar (ik kan er deels op kruipen). Maar een rookmelder in de keuken is echt een drama, heeft mijn vader ook, die gaan te vaak af.

Overigens zijn Action melders prima. Voldoen gewoon. Maar ja, nog steeds met die irritante batterijen.