Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek

Ineke2

Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 09:22

Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om per verdieping minimaal 1 rookmelder in huis te hebben hangen.
Ik wilde dit extra onder de aandacht brengen. Het is sowieso veiliger om ze te hebben hangen natuurlijk, maar voldoe je niet aan de verplichting, dan kan de verzekering heel lastig gaan doen met uitkeren!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

MarliesV

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:23

Heb je ook een bron?

Wij hebben een nieuw huis en dit wel beneden, maar niet boven.
En wat voor melder, ook koolmonoxide? Alleen rook?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 09:29

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:29

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:49

In het Bouwbesluit is vastgelegd dat je een rookmelder dient te installeren op elke woonverdieping in je huis én in besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt.

Dit betekend dus niet op zolder zo te lezen. Dan zitten wij goed. Hebben beneden bij in de hal en boven in de hal een koolmonoxide en rookmelder hangen.

Goed dat je meld TS. Vind dat dit soort dingen eigenlijk wel landelijke televisie zendtijd verdienen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:58

Ik zie nog geen officiële publicatie van de Rijksoverheid? Alleen maar fabrikanten die het nieuws brengen.

Extremely rare and Beyond Compare

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:03

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:54

Ineke2 schreef:
Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om per verdieping minimaal 1 rookmelder in huis te hebben hangen.
Ik wilde dit extra onder de aandacht brengen. Het is sowieso veiliger om ze te hebben hangen natuurlijk, maar voldoe je niet aan de verplichting, dan kan de verzekering heel lastig gaan doen met uitkeren!

Dat kan alleen als ze de verplichting hebben opgenomen in hun voorwaarden.
Op dit moment heeft geen enkele verzekering dat gedaan en de kans dat dit gebeurd is voorlopig heel klein.

Net zoals bij schoorsteenbranden mensen denken niet verzekerd te zijn als ze die niet jaarlijks laten vegen..
Of dat je niet verzekerd bent voor schade/zorg als je bezopen/zonder gordel door rood kachelt en een ongeluk krijgt of als je zonder helm/cap van je motor/paard valt.

Citaat:
Brandverzekering
Naast de brandweer zijn verzekeraars groot voorstander van rookmelders. Ze helpen namelijk om brand- en roetschade te beperken. Maar wat als je na 1 juli 2022 nog geen rookmelders hebt en ontstaat er brand? Ben je dan wel verzekerd?

Voorlopig wel. Er is namelijk geen enkele verzekeraar die in de polisvoorwaarden zegt dat je verplicht bent om rookmelders te plaatsen. Maar let op: het kan zijn dat jouw verzekeringsmaatschappij de nieuwe wetgeving in de toekomst wél opneemt in de voorwaarden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:55

Ik heb ze inmiddels ook al hangen. :) Mijn man was wat over enthousiast en heeft boven op elke kamer een geplaatst en nu zit ik dus met een rood lampje dat elke 30 seconde knippert vlak boven mijn hoofd als ik in bed lig. :') Maar blij dat ie hangt! Op zolder waar onze wasmachine, droger en PC staat hebben we een rook/koolmonoxide melder.

Onderschrift

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 10:58

@brainless: Het komt er heus wel en ik verwacht vanaf 2023 al zeker wel.
Sowieso is een rookmelder veiliger dan zonder. Beetje extra aandacht hiervoor is niet erg.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:05

Is vanaf 1 juli inderdaad. Kreeg vandaag nog weer een melding van de VRD/Brandweer hierover.

Heb ook maar een paar melders besteld, een CO2melder ook erbij. Is de boel weer compleet :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:14

Giolli schreef:
Ik heb ze inmiddels ook al hangen. :) Mijn man was wat over enthousiast en heeft boven op elke kamer een geplaatst en nu zit ik dus met een rood lampje dat elke 30 seconde knippert vlak boven mijn hoofd als ik in bed lig. :') Maar blij dat ie hangt! Op zolder waar onze wasmachine, droger en PC staat hebben we een rook/koolmonoxide melder.

Wij hebben er een zonder lampje, Misschien is dat een idee voor de slaapkamer

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:16

Ik heb ze hier ook maar zorgen jullie wel dat er genoeg batterijen in huis zijn, ze maken een vreselijke pokkenherrie als die leeg gaat :))
Meestal , eigen ondervinding, gebeurt dat midden in de nacht :')

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:28

Yep, de batterijen zijn altijd leeg 's nachts. De woningstichting heeft bij mij rookmelders opgehangen. ik ad ze zelf ook al, dus nu heb ik een kudde rookmelders.

Come over to the dark side, we have cookies!

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:28

chanicha schreef:
Ik heb ze hier ook maar zorgen jullie wel dat er genoeg batterijen in huis zijn, ze maken een vreselijke pokkenherrie als die leeg gaat :))
Meestal , eigen ondervinding, gebeurt dat midden in de nacht :')

Dat is ook een angst van mij. Dit regelmatig mee gemaakt en ben bekend met te hoog gevoeligheid voor geluid helaas…..
Ook best jammer dat ze niet gemaakt zijn om tegen de muur aan te plakken, betekend boven mijn macht werken altijd. Ook leuk midden in de nacht.xD

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:32

Hebben jullie de koolmonoxide melder wel laag hangen? Want als je hem op je plafond hangt heb je er vaak niet zoveel aan. Want het is zwaar en het duurt lang voordat het opstijgt. Je kunt dat beter op 50 cm hoogte ophangen bijv, of laag bij de trap bijvoorbeeld. Dan krijg je eerder een melding, als je hem hoog ophangt ben je misschien al weg voordat de melder af gaat.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:33

Koolmonoxide moet op 1,5 boven de grond is mij geleerd.
Ik heb ze ook apart van de rookmelder. Ze bestaan namelijk ook gecombineerd.
Maar een rookmelder werkt beter tegen het plafond en koolmonoxide laag. xD
Ook een tip om geen rookmelder boven de keuken te plaatsen, neem dan een hitte melder. Ook uit eigen ervaring in een vakantie huis. Wie dat verzonnen had…. XD

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:38

Earth schreef:
Hebben jullie de koolmonoxide melder wel laag hangen? Want als je hem op je plafond hangt heb je er vaak niet zoveel aan. Want het is zwaar en het duurt lang voordat het opstijgt. Je kunt dat beter op 50 cm hoogte ophangen bijv, of laag bij de trap bijvoorbeeld. Dan krijg je eerder een melding, als je hem hoog ophangt ben je misschien al weg voordat de melder af gaat.

Dat ligt aan waar je hem hangt, bij een mogelijke koolmonoxidebron moet je hem hoog hangen (warme lucht stijgt eerst omhoog), hang je hem in een ruimte zonder mogelijke bron dan hang je hem ademhoogte.
Citaat:
Er bestaan veel misverstanden over waar je nu een koolmonoxidemelder moet monteren. Wij horen veel mensen zeggen dat koolmonoxide stijgt, of juist daalt. Het enige juiste antwoord hierop is: koolmonoxide vermengt met lucht en zal uit zichzelf niet stijgen of dalen.

https://www.brandpreventiewinkel.nl/ken ... idemelder/

;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 11:42

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:45

Ik moet even contact opnemen om ze te laten vervangen. Zijn al jaren oud, maar de laatste keer dat ze leeg waren zijn ze eraf gehaald door ex. Ik wilde ze weer ophangen, maar blijven continu afgaan, met verschillende batterijen...

Nu vond ik het ook apart, beneden in het halletje 1 en boven in de gang 1, maar voordat de rook van beneden bij die melder is is het al een flinke tijd bezig? Vooral omdat die deur vaak dicht zit vanwege tocht.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 11:48

MyWishMax schreef:
Nu vond ik het ook apart, beneden in het halletje 1 en boven in de gang 1, maar voordat de rook van beneden bij die melder is is het al een flinke tijd bezig? Vooral omdat die deur vaak dicht zit vanwege tocht.

Dan zou ik op meerdere plaatsen een rookmelder ophangen. Op je vluchtwegen en in je slaapkamer.

Je hebt rookmelders die je op kunt hangen door middel van een magneet. Dan heb je geen boor of iets nodig en is het makkelijk met het vervangen van een batterij.
Overigens is het aan te raden om de gehele rookmelder te vervangen na 10 jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:52

Hoe hang je die magneet dan op?

;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 11:56

Brainless schreef:

Met een sterke sticker.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:58

Brainless schreef:

Met een Tesa plakstrip :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:00

Ineke2 schreef:
MyWishMax schreef:

Dan zou ik op meerdere plaatsen een rookmelder ophangen. Op je vluchtwegen en in je slaapkamer.

Je hebt rookmelders die je op kunt hangen door middel van een magneet. Dan heb je geen boor of iets nodig en is het makkelijk met het vervangen van een batterij.
Overigens is het aan te raden om de gehele rookmelder te vervangen na 10 jaar.

Huurwoning, dus moet het aan hen overlaten. Maar dat na 10 jaar vervangen zijn ze niet zo van blijkbaar, dus eigenlijk geluk dat ze kapot zijn. Ik wil er sowieso meer idd.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?