Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek
Ineke2 schreef:Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om per verdieping minimaal 1 rookmelder in huis te hebben hangen.
Ik wilde dit extra onder de aandacht brengen. Het is sowieso veiliger om ze te hebben hangen natuurlijk, maar voldoe je niet aan de verplichting, dan kan de verzekering heel lastig gaan doen met uitkeren!
Citaat:Brandverzekering
Naast de brandweer zijn verzekeraars groot voorstander van rookmelders. Ze helpen namelijk om brand- en roetschade te beperken. Maar wat als je na 1 juli 2022 nog geen rookmelders hebt en ontstaat er brand? Ben je dan wel verzekerd?
Voorlopig wel. Er is namelijk geen enkele verzekeraar die in de polisvoorwaarden zegt dat je verplicht bent om rookmelders te plaatsen. Maar let op: het kan zijn dat jouw verzekeringsmaatschappij de nieuwe wetgeving in de toekomst wél opneemt in de voorwaarden.
Giolli schreef:Ik heb ze inmiddels ook al hangen. Mijn man was wat over enthousiast en heeft boven op elke kamer een geplaatst en nu zit ik dus met een rood lampje dat elke 30 seconde knippert vlak boven mijn hoofd als ik in bed lig. Maar blij dat ie hangt! Op zolder waar onze wasmachine, droger en PC staat hebben we een rook/koolmonoxide melder.
chanicha schreef:Ik heb ze hier ook maar zorgen jullie wel dat er genoeg batterijen in huis zijn, ze maken een vreselijke pokkenherrie als die leeg gaat
Meestal , eigen ondervinding, gebeurt dat midden in de nacht
Earth schreef:Hebben jullie de koolmonoxide melder wel laag hangen? Want als je hem op je plafond hangt heb je er vaak niet zoveel aan. Want het is zwaar en het duurt lang voordat het opstijgt. Je kunt dat beter op 50 cm hoogte ophangen bijv, of laag bij de trap bijvoorbeeld. Dan krijg je eerder een melding, als je hem hoog ophangt ben je misschien al weg voordat de melder af gaat.
Citaat:Er bestaan veel misverstanden over waar je nu een koolmonoxidemelder moet monteren. Wij horen veel mensen zeggen dat koolmonoxide stijgt, of juist daalt. Het enige juiste antwoord hierop is: koolmonoxide vermengt met lucht en zal uit zichzelf niet stijgen of dalen.
MyWishMax schreef:Nu vond ik het ook apart, beneden in het halletje 1 en boven in de gang 1, maar voordat de rook van beneden bij die melder is is het al een flinke tijd bezig? Vooral omdat die deur vaak dicht zit vanwege tocht.
Brainless schreef:Hoe hang je die magneet dan op?
Ineke2 schreef:MyWishMax schreef:Nu vond ik het ook apart, beneden in het halletje 1 en boven in de gang 1, maar voordat de rook van beneden bij die melder is is het al een flinke tijd bezig? Vooral omdat die deur vaak dicht zit vanwege tocht.
Dan zou ik op meerdere plaatsen een rookmelder ophangen. Op je vluchtwegen en in je slaapkamer.
Je hebt rookmelders die je op kunt hangen door middel van een magneet. Dan heb je geen boor of iets nodig en is het makkelijk met het vervangen van een batterij.
Overigens is het aan te raden om de gehele rookmelder te vervangen na 10 jaar.
Gebruikers op dit forum: Eelmo, friezenfan2, Maaaarije, Mizora, nevache, SentiBot, Temeraire en 12 bezoekers