Dodenherdenking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Dodenherdenking

Een dag van herdenken
84 (28%)
2 minuten is genoeg
153 (52%)
Ik doe er niks aan
43 (14%)
Iets anders
11 (3%)

Totaal aantal stemmen: 291


Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:10

Citaat:
Dodenherdenking is altijd maar 2 minuten geweest, het is geen hele dag.
Ja de vlaggen hangen halfstok maar dat is ook het enige.


De hele dag hangt de vlag halfstok.
... ooit had ik een buurman die om 20.03 de vlag in top hing: 'We zijn bevrijd...!'

Achtergrond: de capitulatie van de bezetter in Nederland werd op 4 mei om 20.00 getekend in hotel 'de Wereld' in Wageningen.
En er is besloten om op 4 mei stil te staan bij alle verdriet - met het moment van capitulatie als hoogtepunt.
En het feest uit te stellen tot de volgende dag.

Van de week hoorde ik dat de plaatselijke manege de groepsles van acht uur begint met twee minuten stilte.
Prima.
Er was een tijd dat het hele NS materieel stilstond.
(En het verhaal dat mijn toenmalige dominee om 20.01 zich zo vreselijk ergerde aan de taal die een medepassagier uit meende te moeten slaan, dat hij hem de stilstaande trein uitzette.)

En persoonlijk vind ik het raar, dat beide dagen zo vreselijk spaarzaam gevierd worden.
1x in de 5 jaar is vijf mei een vrije dag - en 4 mei heeft een bekaaide status als herdenkingsdag.
Niet alleen geen vrij, maar behalve de herdenkingen zelf geen lezingen, of wat dan ook om het inhoud te geven.
(En dan is het 'logisch' dat mensen het niet zo belangrijk gaan vinden.)

.... terwijl 'de oorlog' voor heel veel mensen een soort ijkpunt is.
(Als Nederlanders spreken over de oorlog, bedoelen ze altijd de Duitse bezetting. Niet die vijf dagen dat we echt in oorlog waren.)

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:15

Officieel hoort de vlag toch niet de hele dag halfstok? Maar van 18:00 tot zonsondergang.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:17

Janneke2 schreef:
Er was een tijd dat het hele NS materieel stilstond.


Even een stukje eruit gepakt, dit gebeurd namelijk nog steeds. Morgen om 19.58 zal mijn trein gaan afremmen om er voor te zorgen dat wij, landelijk, om 20.00 uur allemaal stil staan.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:38

Formeel hoort de vlag volgens mij na 20.02 bovenin, om vervolgens de vlag met schemering/zonsonder weer te strijken

(Dan bedoel ik niet strijkijzer uiteraard)

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:42

Opgezocht.

Idd bij ophangen eerst in top en dan laten zakken tot half.

Bij binnenhalen eerst naar top en dan volledig laten zakken.

Nooit grond laten raken.


Die buurman die dus eerst volledig in top deed en dan naar beneden haalde, deed het keurig.


(En ook zoals ik het geleerd heb, en nu dus nog even opgezocht)



Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:56

Nanne schreef:
Janneke2 schreef:
Er was een tijd dat het hele NS materieel stilstond.


Even een stukje eruit gepakt, dit gebeurd namelijk nog steeds. Morgen om 19.58 zal mijn trein gaan afremmen om er voor te zorgen dat wij, landelijk, om 20.00 uur allemaal stil staan.


Wat GOED...!

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:03

Om 8 uur staat het OV stil.
Ik zou op 4 mei ook geen feest willen bouwen bij een concert. Daar heeft het teveel lading voor.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:09

Nanne schreef:
Janneke2 schreef:
Er was een tijd dat het hele NS materieel stilstond.


Even een stukje eruit gepakt, dit gebeurd namelijk nog steeds. Morgen om 19.58 zal mijn trein gaan afremmen om er voor te zorgen dat wij, landelijk, om 20.00 uur allemaal stil staan.


Dit is bij de meeste OV bedrijven nog standaard gelukkig. Wij krijgen om 2 voor 8 bericht dat als het kan we om 8 uur op een halte moeten staan met de motor uit. Ik denk dat 90% van de chauffeurs daar wel gehoor aan geeft :j

Verder weet ik ook niet beter dat je overdag gewoon met je ding bezig bent en dan na het avondeten lieten mijn ouders mij altijd een stuk lezen over oorlogsverhalen. Dan om 8 uur bij een gedenkplaats staan met scouting en de rest van de avond ook weer door met je eigen ding. 5 mei redelijk het zelfde. Niet echt er veel mee doen, wel vlaggen en misschien een festival op 5 mei. Meer niet.

Sellyxx

Berichten: 1217
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:31

Femke_Tweety schreef:
Opgezocht.

Idd bij ophangen eerst in top en dan laten zakken tot half.

Bij binnenhalen eerst naar top en dan volledig laten zakken.

Nooit grond laten raken.


Die buurman die dus eerst volledig in top deed en dan naar beneden haalde, deed het keurig.


(En ook zoals ik het geleerd heb, en nu dus nog even opgezocht)



[ [url=m/ar9XUD.png]Afbeelding[/url] ]


Betekent dit dat er ook geen plekken zijn waar dodenherdenking “live” gehouden zal worden? Want dat was de reden dat de afgelopen 2 jaar de vlaggen de hele dag half stok mochten hangen toch? Omdat het dan meer vanuit huis herdacht kan worden? Sommige nieuwssites lijken overigens wel gewoon 18u te zeggen, dus het wordt niet heel eenduidig naar buiten gebracht, lijkt het wel.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:40

Met de dodenherdenking is het voor mij echt de twee minuten van stilte. Ik denk vrij regelmatig over oa. de tweede wereldoorlog, en niet alleen tijdens die twee minuten, dus voor mij is het niet een hele dag dat in het teken staat van. Voor mensen welke niet zoveel weten over de tweede wereldoorlog kan het een goede dag zijn om eraan herinnerd te worden en meer erover te leren, maar het heeft geen nut om mensen er een hele dag mee te confronteren als ze dit niet willen. Qua feesten... tsja, ik vind het zelf niet echt heel erg gepast, zeker aangezien het de volgende dag bevrijdingsdag is, maar ik vind echt even die twee minuten van respect veel belangrijker.

Telpeva

Berichten: 14787
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:50

Ik heb anders aangevinkt, omdat het bij mij niet echt onder 1 dag valt. Er zijn al een paar dagen van tevoren allerlei berichten, beelden en 'hints' dat het bijna die dag is en dan denk ik er ook in die paar dagen al vaker aan. Aan mijn grootouders, hun verhalen.
Verder ga ik niet specifiek ergens naartoe, mijn tv heb ik ook meestal niet ingeschakeld op bijbehorende programma's die dag. Dan de 2 minuten stil, die is voor mij niet alleen niet vocaal stil maar ook digitaal stil (dus ook geen whatsapp, bokt, you name it) maar gewoon: focus, en stil.

Sinds de oorlog in Oekraine denk ik sowieso vaker aan wat 'ons' is overkomen, de gruwelijkheden, en dat dat voor veel mensen nu dagelijkse realiteit is.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 00:00

Mijn mening: je bent een regelrechte asociaal als je denkt dat het okee is om op 4 mei naar een popconcert of festival te gaan.
Leuk dat Mojo het organiseert omdat buitenlandse artiesten "ignorant to the fact" zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je er dan bij moet zijn. Gewoon... niet.

Herdenken moet.
Je leeft zoals je leeft omdat er toen zoveel voor jouw vrijheid zijn gevallen.

Soepblik
Berichten: 1156
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 00:51

Ik vind het erg dubbel. Aan de ene kant zijn er van mij zelf voorouders gesneuveld in de strafkampen. Aan de andere kant worden in het midden oosten en in Oekraine mensen kapot geschoten, en stuurt Duitsland Afghaanse vluchtelingen hun huis uit om plaats te maken voor Oekraïnse vluchtelingen. Om maar niet te spreken over de uitspraken van de VVD over "echte vluchtelingen".

Ik weet niet in hoeverre ik het hypocriet van mezelf vindt om 2 minuten te wijden aan het herdenken van gesneuvelden van toen terwijl we dat niet doen voor het leed van nu. De wereld is namelijk nog net zo scheef.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 02:18

Ik ben er wel mee opgevoed, mijn ouders zijn oorlogskinderen en ik heb het altijd belangrijk gevonden. Tijdens de pubertijd heb ik weleens lopen balen als het op vrijdag of zaterdag viel en de kroegen waar we kwamen dicht zaten. Maar dan ben je jong en dwars

En ik weet nog dat een keer mijn les gewoon door ging en we allemaal stil gingen staan in de bak.

Onze zoon van 25 is er ook mee opgevoed, maar sinds hij in de horeca werkt is het soms lastig. Ik zeg altijd wel; jullie kunnen rond 20:00 uur even aangeven dat iedereen even stil is. Maar dat lukt niet altijd.
Vroeger moest hij wel binnen blijven. Ik kon me wel storen aan kinderen die nog buiten speelde en schreeuwde dan.
Vorig jaar liepen er kinderen langs om even voor 20:00 uur toen ik iets weg gooide. Ze vroegen iets en ik zei gewoon dat iedereen straks stil is om 20:00, dus ik naar binnen ging. Toen rende ze naar huis. Wat ze verder doen, moeten ze zelf weten.

Wij vlaggen wel en ik zie het normaal ook nog wel veel.

Zie ook wel dat de jeugd juist wel herdenkt en ook aanwezig is bij herdenkingen. Je ziet ook vaak een foto van een jonge bezorger die dan stil is gaan staan.

De wereld leert er niet veel van helaas, maar niet herdenken is ook niet de oplossing.

Onali

Berichten: 18493
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:44

Jee waar wonen jullie dat er zo tegen de regels in wordt gegaan of dat het bijzonder is dat mensen stilstaan :?

Ooit een keer uiteten geweest op 4 mei. Werd ruim vantevoren aangekondigd of iedereen stil wilde zijn en dat er niks geserveerd zou worden.

Ik weet niet beter dan dat het OV stilstaat.

Ondanks dat mijn familie uit Rotterdam komt is er niemand omgekomen. Zowel mijn opa als mijn oma hebben de oorlog niet als vreselijk ervaren (beide ook erg jong in die jaren) Mijn ouders hebben er altijd voor gezorgd dat mijn broer en ik respectvol 4 mei herdenken.


Ik woon inmiddels al aardig wat jaren op de Utrechtse Heuvelrug en nu al 2 keer op de Grebbeberg geweest tijdens de herdenking.
Erg indrukwekkend en emotioneel.
Iedereen is stil die komt kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:01

Dees schreef:
Mijn mening: je bent een regelrechte asociaal als je denkt dat het okee is om op 4 mei naar een popconcert of festival te gaan.
Leuk dat Mojo het organiseert omdat buitenlandse artiesten "ignorant to the fact" zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je er dan bij moet zijn. Gewoon... niet.

Herdenken moet.
Je leeft zoals je leeft omdat er toen zoveel voor jouw vrijheid zijn gevallen.

En mijn mening: wat een onzin.. als tijdens dat concert men allemaal 2 minuten stil is, dan herdenk je net zo als iemand thuis alleen op de bank tussen het huishouden door. Misschien zelfs wel een stuk indrukwekkender en bewuster dan die persoon alleen op de bank. Je kan dat doen in vrijheid, door toen.

Hier is 4 mei een gewone dag. Om 20:00 houden we 2 minuten stilte, heel bewust. En dat kan thuis op de bank wezen, bij de militaire begraafplaats, in een restaurant, op het voetbalveld of naast de weg met fiets in de hand. Ik vind dat erg belangrijk, maar zie niet in waarom ik dan heel de dag/avond niks zou mogen. Het gaat er niet om waar je dan bent, maar dat je bewust stil staat erbij..

Dit jaar gaan we als het donker is naar de kaarsjes op de dijk. Middernacht kijken we naar het bevrijdingsvuur in Wageningen (want er mag geen publiek bij, anders waren we daar). Op 5 mei gaan we de stad in en dan is het defilé voor mij het belangrijkste van de dag. En de rest van deze week bezoeken we wat plaatselijke herdenkingsplekken.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:03

Een paar jaar geleden zat ik voor werk in Amerika en toen heb ik het uitgelegd en verzocht of wij ( de mensen waarmee ik op dat moment in een training zat) om 20:00 Nederlandse tijd een 2 minuten stilte konden houden. Dit was uiteraard geen probleem.

Als kind zijnde heb ik altijd geleerd in die 2 minuten ook echt stil te zijn en te denken aan alle mensen die in oorlogen zijn gestorven. Mijn opa heeft mij netjes voor 20:00 verteld wat er aan de hand was en waarom wij 2 minuten stil gingen zijn.

Later heb ik inderdaad als ik onderweg was om 20:00 gezorgd dat ik een veilig plekje had om stil te staan met de auto.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:11

Ben absoluut opgevoed met de twee minuten stilte en wij hebben dat onze kinderen ook geleerd. Ik kijk vaak ook een oorlogsfilm in deze periode met mijn tienerdochter. Dat is een beetje traditie geworden.

Het bewustzijn is er, maar het is niet zo dat ik mijn leven helemaal aan pas. Bij een concert of een etentje op de 4de is mijn ervaring dat iedereen stil is, die twee minuten. Ga heel toevallig vanavond uit met manlief (restaurant) en daar werd ook gevraagd of we er voor 20.00 uur kunnen zijn, wegens de herdenking. En natuurlijk doen wij dat en zijn wij dan ook stil, die twee minuten. Tja, moet voor die tijd mijn paarden ook nog doen voor de nacht, dus....

Ik vind daar niets respectloos aan, dat je even bewust twee minuutjes stopt met waar je mee bezig bent en daarna je ding weer doet. Je hoeft echt niet de hele avond (of dag) sip te gaan doen, toch?

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:14

kampioen2be schreef:
Ik studeer zelf geschiedenis en volg veel vakken betreffende holocaust en WO2. Dus ik sta er zelf wel vaker bij stil, niet alleen dodenherdenking.
Feesten zal ik ook niet doen op de dag zelf. Sta wel extra stil op de dag zelf.


Ik werk als gids in een nationaal Fort, een doorgangskamp, waar geweld, foltering en moord schering en inslag was. Ik ben er dus ook vrij intensief mee bezig, en sta er zelf ook veel vaker bij stil. Het is iets waar ik mijn medemens bewust van probeer te maken/houden, maar lang niet iedereen heeft interesse in het onderwerp. "Te lang geleden"...

Mijn overgrootvader is gesneuveld in een vernietigingskamp te Polen. Ik luister en lees dagelijks boeken over de oorlog. Ik heb zonet alle oorlogskranten in handen gekregen, oorlog is voor mij echt een deel van mijn leven. De helft van de tijd leef ik in 40-45. Het verandert iets wezenlijks in je, jezelf zo onderdompelen in de oorlog.

MAAR... niet iedereen doet dat. Dat merk ik hier thuis al heel erg. Mijn vriend is totaal niet mee in het onderwerp. En hoe jammer ik dat ook vind - het is "normaal". Het is lang geleden, het verdwijnt uit het collectieve geheugen, er zijn nog maar héél weinig overlevenden in leven vandaag de dag, en de gemiddelde mens is er niet meer zo mee bezig. Heel jammer vind ik dat - maar ik ben het helaas gewend geraakt.

Ik herdenk niet alleen op Bevrijdingsdag. Het was vorige week bijvoorbeeld 77 jaar geleden dat Dachau bevrijd werd. Voor mij is het een deel van mijn leven, maar helaas geldt dat niet voor iedereen.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:20

@Daisy: is in België de capitulatie ook getekend op 4 mei...?
(Dat soort dingen weet ik totaal niet van mijn zuiderburen...) :o

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:26

Ik vind die twee minuten stilte wel waardevol blijven en ik vind het heel erg indrukwekkend. Maar ik hoef er geen hele dag bij stil te staan.

In die twee minuten denk ik aan mijn vader, die als kind in Scheveningen veel ellende heeft gezien en meegemaakt en aan mijn moeder die nogsteeds nauwelijks kan praten over de oorlog. Maar ik denk ook aan slachtoffers van andere oorlogen, want oorlog is helaas nogsteeds een feit in de wereld, zeker nu.

Wat concerten e.d. betreft, als aan die artiesten wordt uitgelegd wat er op 4 mei om 20.00 uur hier in Nederland gebeurd, dan zal daar vast begrip voor zijn en zal er wellicht even stilte worden gehouden. Voor de bezoekers van dat concert, is dat misschien wel indrukwekkender dan een uitzending op tv. En daarna gaat het leven door en dat is maar goed ook.

Tipje trouwens: de twee minuten verhalen op https://www.4en5mei.nl/2minutenverhalen Heel laagdrempelig, maar wel indrukwekkend.

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:27

Janneke2 schreef:
@Daisy: is in België de capitulatie ook getekend op 4 mei...?
(Dat soort dingen weet ik totaal niet van mijn zuiderburen...) :o


Ik copy-paste even hoor, nog niet heel lang wakker :') In de namiddag van 7 mei 1945 bereikt het nieuws over de Duitse capitulatie België . Het document van de overgave werd getekend in Reims om 2.41u ’s morgens. Een tweede document zal getekend worden in Berlijn in de nacht van 8 op 9 mei

8 mei was tot 1974 een officiële feestdag in België om de capitulatie van nazi-Duitsland te vieren. De herdenking van de Tweede Wereldoorlog maakt deel uit van de Wapenstilstandsdag op 11 november. Er zijn in de jaren na 2000 stemmen op gegaan om van V-dag opnieuw een feestdag te maken. Op 4 mei 2007 is door de Brusselse overheid besloten om deze feestdag eventueel ook als een feestdag te beschouwen, maar alleen in Brussel. De scholen hebben geen vrije dag, maar sommige overheidsinstellingen (provincie- of gemeentebesturen) en ministeries hebben wel een vrije dag. Overheden hijsen op V-dag de vlag.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:33

Onze dochters en kleinkinderen zijn ook stil om 20.00uur en onze kleinzoon van 19 heeft maling aan wie er bij hem is, hij is stil en dat vind ik heel goed van hem.
Wij kijken ook altijd naar de Waalsdorpervlakte, ik vind dat indrukwekkend maar films kijken doe ik niet alleen Schindler’s List, ik vind dat zo naar net als films over de slavernij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:36

karuna schreef:
Als je ziet hoezeer de herdenking van ww1 nog leeft in de landen om ons heen vind ik het best verdrietig dat we in ons land ogenschijnlijk zo gemakkelijk iets opzij schuiven. -O-

Ik ben opgegroeid met een in een werkkamp overleden opa, en een oom die in een ander werkkamp blijvend beschadigd is teruggekomen, een ondergedoken oom, en mijn moeder en tante die als meisje ver weg uit huis zijn geplaatst ivm de vele invallen op jacht naar de ondergedoken oom. Voor mij dus een beladen dag |(
Pro tip: niet de hele wereld op je schouders willen dragen of alles op jezelf betrekken maakt het leven een stuk aangenamer.

Vind ik het gepast? Nee. Kan ik er iets aan doen? Ook nee. Ga ik me er dus druk over maken? Zeker niet.

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:41

Mkango schreef:
Als je ziet hoezeer de herdenking van ww1 nog leeft in de landen om ons heen vind ik het best verdrietig dat we in ons land ogenschijnlijk zo gemakkelijk iets opzij schuiven. -O-

Ik ben opgegroeid met een in een werkkamp overleden opa, en een oom die in een ander werkkamp blijvend beschadigd is teruggekomen, een ondergedoken oom, en mijn moeder en tante die als meisje ver weg uit huis zijn geplaatst ivm de vele invallen op jacht naar de ondergedoken oom. Voor mij dus een beladen dag |(


Ik snap het ook niet altijd, hoe mensen er niét aan kunnen denken. Maar ik heb geleerd me er niet druk in te maken - ik herdenk, ik kan in de spiegel kijken. Het is een onderwerp dat voor mij heel erg leeft, en ik onderwijs anderen er heel graag over - maar dan kan alleen als iemand daar voor open staat. Als dat niet zo is, is dat helaas ook zo.