Dodenherdenking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Dodenherdenking

Een dag van herdenken
84 (28%)
2 minuten is genoeg
153 (52%)
Ik doe er niks aan
43 (14%)
Iets anders
11 (3%)

Totaal aantal stemmen: 291


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 18:21

Door wat berichten laatste paar dagen in het nieuws en op bokt ben ik eigenlijk best beduusd dat dodenherdenking langzaam verwaterd naar 2 minuten ipv een herdenkingsdag. ;( En dat dat eigenlijk logisch en normaal gevonden wordt door veel mensen.

Ook dit bericht gaat daar over.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... herdenking

Dat er gewerkt moet worden kun je niet onderuit maar feesten is voor mij een gebrek aan respect voor diegenen die gesneuveld zijn in de oorlog om welke reden dan ook. Maar het lijkt er bijna op dat ik een van de weinigen ben die er zo nog over denkt. -O-

Hoe denkt bokt daar over?

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:26

Dodenherdenking is altijd maar 2 minuten geweest, het is geen hele dag.
Ja de vlaggen hangen halfstok maar dat is ook het enige.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:28

Ik heb er nooit aan gedaan eigenlijk, vind de vrijheid vieren ook altijd een beetje wrang zolang er nog zoveel oorlog is.

We kunnen ook niet alles herdenken, hoezeer dat soms ook verdiend is.

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:29

Ik studeer zelf geschiedenis en volg veel vakken betreffende holocaust en WO2. Dus ik sta er zelf wel vaker bij stil, niet alleen dodenherdenking.
Feesten zal ik ook niet doen op de dag zelf. Sta wel extra stil op de dag zelf.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 18:29

De stilte is twee minuten om 20.00. Maar door het hele land zijn door de dag heen herdenkingen, bijeenkomsten, voordrachten en meer. En tot niet eens zo gek lang geleden was het een dag om stil te staan bij de narigheid die een oorlog veroorzaakt heeft. Maar ik heb het idee dat dat laatste vergeten wordt. En het alleen nog lijkt te draaien om die twee minuten. -O-

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:30

Wat betreft evenementen en concerten is de reden best transparant in het artikel waar je naar linkt:
Citaat:
Dat er zoveel concerten samenvallen met de herdenking, heeft volgens Junior van der Stel van MOJO te maken met de coronacrisis, waardoor veel tours verplaatst werden. "We hebben twee jaar gehad waarin concerten continu werden doorgeschoven, dus het kan gebeuren dat een band vraagt om 4 mei in Nederland een show in te halen", legt hij uit. "Het is natuurlijk niet de eerste datum die we doorgeven, maar het is heel moeilijk om data te vinden voor het inhalen van al die concerten."


Je kunt van internationale artiesten niet verwachten dat ze in de huidige situatie rekening houden met wat er in Nederland speelt. Het is nu zoveel puzzelen qua tourdata, dat ze waarschijnlijk al lang 'blij' zijn dat ze hun datum door kunnen laten gaan.

Daarnaast is dit wel iets wat 'verwaterd' door de tijd heen. Ik verwacht niet dat men met 100 jaar nog steeds zoveel aandacht hier aan schenkt als de generaties die nog mensen kennen uit de tijd van WWII. Ik snap dat dodenherdenking intussen breder is dan enkel WWII en ik hoop dat de traditie op die manier extra 'in leven' blijft. Het gebaar van een land op stil om 20u vind ik wel mooi. Normaal gesproken probeer ik dat ook nog in stand te houden, hoewel ik dit jaar net op 4 mei op het vliegveld sta rond die tijd. :o

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:31

Azmay schreef:
Ik heb er nooit aan gedaan eigenlijk, vind de vrijheid vieren ook altijd een beetje wrang zolang er nog zoveel oorlog is.

We kunnen ook niet alles herdenken, hoezeer dat soms ook verdiend is.


Met dodenherdenking vier je de vrijheid niet, dan herdenk je oorlogsslachtoffers en dat lijkt me zeer actueel helaas om te doen.
Je hoeft ook niet alles te herdenken in 2 minuten, maar even denken aan mensen die voor je vrijheid zijn gestorven en dat nu nog steeds doen, en even dankbaar zijn dat we in vrijheid kunnen herdenken lijkt me zeer gepast.

Ik doe het wel. Van huis uit meegekregen op 4 mei om uiterlijk 19.55u thuis te zijn. Mijn ouders waren er streng op.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-05-22 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37252
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 18:32

Als je ziet hoezeer de herdenking van ww1 nog leeft in de landen om ons heen vind ik het best verdrietig dat we in ons land ogenschijnlijk zo gemakkelijk iets opzij schuiven. -O-

Ik ben opgegroeid met een in een werkkamp overleden opa, en een oom die in een ander werkkamp blijvend beschadigd is teruggekomen, een ondergedoken oom, en mijn moeder en tante die als meisje ver weg uit huis zijn geplaatst ivm de vele invallen op jacht naar de ondergedoken oom. Voor mij dus een beladen dag |(
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-05-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:33

Ik vind het ook jammer dat wij niet meer stil staan bij andere gebeurtenissen inderdaad, zoals bijv de watersnoodramp....

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:35

Er zal heus wel om 8 uur 2 minuten stilte worden gehouden. Je kunt niet verwachten dat alles op die dag gecanceld wordt vanwege de dodenherdenking

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:36

kampioen2be schreef:
Ik vind het ook jammer dat wij niet meer stil staan bij andere gebeurtenissen inderdaad, zoals bijv de watersnoodramp....

Of de vele corona slachtoffers

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:36

Ik heb het mijn kinderen wel bijgebracht maar merk dat het bij hen nu ook wat verwatert. Maar hoewel zij wat joodse voorouders hadden die vergast zijn, is het voor hen toch een beetje abstract. Ik heb zelf de verhalen uit de eerste hand gehoord en ook overlevenden van de kampen gekend, dus voor mij leeft het meer.

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:38

mysa schreef:
Ik heb het mijn kinderen wel bijgebracht maar merk dat het bij hen nu ook wat verwatert. Maar hoewel zij wat joodse voorouders hadden die vergast zijn, is het voor hen toch een beetje abstract. Ik heb zelf de verhalen uit de eerste hand gehoord en ook overlevenden van de kampen gekend, dus voor mij leeft het meer.


Ik ben ook vooral bang doordat deze verhalen minder verteld kunnen worden (deze generatie wordt ook oud) dat het nog verder zal verwateren. Kunnen wij niks aan doen, gebeurt met het meeste in de geschiedenis. 80 jarige oorlog wordt ook alleen nog besproken in geschiedenislessen...

Ibbel

Berichten: 49173
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:40

kampioen2be schreef:
Ik vind het ook jammer dat wij niet meer stil staan bij andere gebeurtenissen inderdaad, zoals bijv de watersnoodramp....


Dat gebeurt wel degelijk daar waar die ramp zich ook voltrokken heeft. Maar je kunt moeilijk verwachten dat ze op de Veluwe, 50-80 meter NAP, daar bij stil gaan staan, bijna 70 jaar na dato.

Hetzelfde geldt voor WW1. Waar 11 november in België (en ook de UK) een nationale herdenkingsdag is, heeft die datum voor NL geen enkele betekenis.

Maar niemand heeft ooit 4 mei als 'volledige' herdenkingsdag beschouwd. De Waalsdorpervlakte was in mijn jeugd altijd het symbool (en mijn vader heeft ondergedoken gezeten, dus dat is er echt wel ingepeperd), maar nooit de hele dag.

Mij viel het jaren geleden al eens op, toen ik noodgedwongen op 4 mei rond 8 uur in de auto zat hoevéél mensen er (ondanks waarschuwingen het niet te doen!) tóch stopten op de vluchtstrook. Dat viel mij op en mee.

4 en 5 mei leven wel degelijk, naar mijn idee...

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:41

Ja zo gaat dat, het verwatert. Aan de andere kant: als je ziet dat antisemitisme weer sterker opleeft en de oorlog in Oekraïne wordt gevoerd onder het motto: de Nazi's verdrijven, leeft het nog wel aardig.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:51

Nederland is slecht in 't vasthouden aan tradities helaas. Als je ziet hoe Fransen 14 juli en Amerikanen 4 juli vieren terwijl dat herdenkingen uit 1700 zoveel zijn, daar kunnen wij nog wat van leren.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:58

Voor mij zijn die 2 minuten genoeg. Ik voel wel de zwaarte van de dag, ook in mijn familie is het generatietrauma echt nog wel steeds aanwezig met een halfjoodse oma die in de oorlog 13 was en mijn joodse man.

Ik heb Auschwitz bezocht waar mijn betovergrootouders zijn afgeslacht, ik heb het kamp bezocht waar mijn overgrootvader uit ontsnapt is. Ik lees regelmatig de brieven uit Westerbork die zijn geschreven en dat vind ik echt takkezwaar, maar ik loop op 4 mei niet de hele dag met m'n ziel onder m'n arm.

Ik vind ook niet Karuna, dat je van de hele wereld mag verwachten dat óók dezelfde zwaarte voelen. En vrijheid betekent ook dat je 4 mei zelf mag invullen en dat een ander daar niks van hoeft te vinden.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 03-05-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:02

2 minuten, en dat vind ik voldoende. Die twee minuten neem ik dan wel weer serieus, en ik sta ook echt stil bij wat ze betekenen. Letterlijk en figuurlijk.

Ik zal zelf niet snel een feest geven op 4 mei, maar ik ga ook niet de hele dag zitten sippen op de bank. Werk/studieoverleg/stage gaat gewoon door, evenals alle normale dingen op een reguliere dag.

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:03

Ik vlag, ben 2 minuten stil en schenk aandacht aan het thema in deze dagen.
Ben jarig op 4 mei, is nooit een issue geweest.

Wanneer er een groot concert is, en er wordt 2 minuten stilte in acht genomen vanwege de 4 mei herdenking, dan kan dat een enorme krachtige ervaring zijn om met zoveel mensen samen dat moment te doorleven. Hetzelfde voor een restaurant waar de vorken worden neergelegd, het station waar mensen stilstaan etc.

Ik heb niet het idee dat de 4 mei herdenking verwaterd en merk om me heen dat de 2 minuten stilte juist heel bewust worden beleefd. Zie ook veel activiteiten omtrent dit thema en veel publiciteit.

DuoPenotti

Berichten: 29562
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:12

Ik herken het ook niet als de hele dag er bij stil staan.
Ik ken het ook alleen als de 2 minuten.

Wel ken ik de vlag halfstok hangen om 18:00.
Met instructies dat deze de grond niet mag raken tijdens het ophangen.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:13

Op de Waalsdorpervlakte wordt het anders steeds drukker met de herdenking, ook veel jonge mensen. Met dat gebeuren op de Dam heb ik zelf niet zo veel, ik vind dat zo afstandelijk. Ik moet gewoon werken op 4 mei dus geen tijd om de hele dag veel te doen en ik zou ook eigenlijk niet weten wat ik de hele dag zou moeten doen. Wij herdenken op onze eigen manier, meestal op de Waalsdorpervlakte, en niet per sé op 4 mei. Iets opleggen werkt niet zo goed, iemand moet het zelf willen en voelen.

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:34

Ik heb ooit eens tijdens mijn dienst als gastvrouw in de Kuip 2 minuten stilte meegemaakt. Niks is meer indrukwekkender dan wanneer meer dan 40.000 mensen met zijn allen stil zijn.

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:08

Ieder herdenkt op zijn manier.
Wij zijn ook om 20.00 uur 2 minuten stil en ik vind de dag wat meer beladen ook door wat je steeds op tv ziet maar laat ieder het doen zoals hij/zij dat wil.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:28

Ik vind die 2 minuten heel belangrijk en ik ken het niet anders dan dat die dag verder gewoon gewerkt of geleerd wordt.

Vroeger de 2 minuten ook weleens gehouden tijdens paardrijles.

iirrssjjee

Berichten: 5938
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:51

Die 2 minuten stilte is het minste wat je kunt doen. Dat is ook "het enige" wat ik vanuit huis heb meegekregen. Idem voor mijn man. We zijn dan ook die 2 minuten echt stil, hebben de tv op een herdenkingsdienst staan en herdenken dan dus ook. Ervoor en erna, ga ik gewoon verder met de normale dagelijkse bezigheden.