Wat betreft evenementen en concerten is de reden best transparant in het artikel waar je naar linkt:
Citaat:
Dat er zoveel concerten samenvallen met de herdenking, heeft volgens Junior van der Stel van MOJO te maken met de coronacrisis, waardoor veel tours verplaatst werden. "We hebben twee jaar gehad waarin concerten continu werden doorgeschoven, dus het kan gebeuren dat een band vraagt om 4 mei in Nederland een show in te halen", legt hij uit. "Het is natuurlijk niet de eerste datum die we doorgeven, maar het is heel moeilijk om data te vinden voor het inhalen van al die concerten."
Je kunt van internationale artiesten niet verwachten dat ze in de huidige situatie rekening houden met wat er in Nederland speelt. Het is nu zoveel puzzelen qua tourdata, dat ze waarschijnlijk al lang 'blij' zijn dat ze hun datum door kunnen laten gaan.
Daarnaast is dit wel iets wat 'verwaterd' door de tijd heen. Ik verwacht niet dat men met 100 jaar nog steeds zoveel aandacht hier aan schenkt als de generaties die nog mensen kennen uit de tijd van WWII. Ik snap dat dodenherdenking intussen breder is dan enkel WWII en ik hoop dat de traditie op die manier extra 'in leven' blijft. Het gebaar van een land op stil om 20u vind ik wel mooi. Normaal gesproken probeer ik dat ook nog in stand te houden, hoewel ik dit jaar net op 4 mei op het vliegveld sta rond die tijd.