Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11621
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:51

elnienjo schreef:
Shenavallie schreef:
Heb de uitzending gisteravond gezien en kan het alleen maar eens zijn met de stelling omtrent 'topsport'. Waarom niet terug naar de basis en met geduld en zo min mogelijk hulpmiddelen wederzijds plezier hebben. En laat ook de 'topsport' paarden alsjeblieft paard zijn: dus niet de hele dag ingepakt op stal staan.
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Die laatste groep schaar ik meestal onder de 'topsport' groep.

Dan is het toch geen (top) sport meer? Net zoals bij mensensport de lat steeds hoger komt te liggen kan dat bij sport met dieren eveneens door betere training/voeding/verzorging etc. Zonder topsport geen paarden meer, want waarom zou er dan nog duur gefokt worden als er geen kans meer was op grote prestaties?

Dat vind ik ook zoiets: al dat gefok en de hoge verwachtingen van een dier waar door de mens bedachte, torenhoge bedragen voor gevraagd worden.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:52

Shenavallie schreef:
Heb de uitzending gisteravond gezien en kan het alleen maar eens zijn met de stelling omtrent 'topsport'. Waarom niet terug naar de basis en met geduld en zo min mogelijk hulpmiddelen wederzijds plezier hebben. En laat ook de 'topsport' paarden alsjeblieft paard zijn: dus niet de hele dag ingepakt op stal staan.
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Die laatste groep schaar ik meestal onder de 'topsport' groep.



mee eens

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:56

Er worden veel getalenteerde paarden (?) gefokt waar t meerendeel van NL geen reet mee kan, maar omdat het misschien een wedstrijd prospect zou kunnen zijn, wordt t verkocht

Als er geen wedstrijden meer gereden zouden worden zouden mensen misschien eens blij zijn met een braaf dier ipv een heethoofd waar ze de kennis en kunde niet voor hebben ..

Maar goed ik vind dat mensen niet zomaar een dier aan zouden moeten mogen schaffen, om
maar eens een slecht lopende zin te gebruiken :D

DuoPenotti

Berichten: 29918
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:59

Genoeg brave dieren te vinden.
Maar dan moet de mens zijn kunnen eens niet overschatten.
Plus sommige lijken te denken als ze een goed paard kopen ze zelf ook goed gaan presteren, helaas is dan juist vaak het tegendeel waard.
En dan hebben we het dus niet over topsport.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:00

Paardensport mag wat mij betreft van de Olympische agenda. Het probleem met de OS is dat er zoveel mogelijk landen vertegenwoordigd moeten worden. In de meeste sporten is dat geen probleem. Landen met een minder sportklimaat presenteren minder in die sport. Nederland is bijvoorbeeld geen skispringland. Geen probleem. Dan doe je niet mee voor de medailles.

Ga je echter ruiters met onvoldoende ervaring een 1,60m parcours laten rijden op de OS, omdat een land persé vertegenwoordigt moet worden, gaat dat snel ten koste van het dier. Dat is niet ok.

Paardensport past imo daarom niet in het Olympische programma

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:05

Op de OS zie je toch vooral/alleen de landen die ook met andere internationale paardensport competities meedoen?

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:23

JoDodo doen we ook niet meer!! *\o/* :D :')

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:26

Ik vind Lubach echt een vreselijk ventje die er met z’n domme flauwe grappen hier de sport in een scheve context zet. Alsof springpaarden altijd vallen…
Maar dat de sport moet veranderen daar ben ik het wel mee eens, wat iemand hiervoor al aanhaalde, door dit soort aandacht creëer je haat voor paardensport en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Wat van mij mag veranderen is de stang en trens afschaffen omdat daar veel misbruik van gemaakt wordt, plus ik vind dat alles wat je doet uit te leggen moet zijn aan een leek. En hoe goed ik ook m’n best doe, eigenlijk kan ik niet zo’n fantastische redenen verzinnen voor sporen en S&T.. (of alle andere extra optomingen/bitten) Voor ons paardensporters is dat dood normaal, maar voor een leek niet.
Ik ben sinds kort overgestapt op alleen nog maar rubberen/kunststof buigzame bitten. De rest van staal allemaal weggedaan. Zet het zoden aan de dijk, dat weet ik niet. Voor mijn gevoel wel, ook start ik niet met sporen in 9/10 starts. Als iedere ruiter nu bij zichzelf ten rade gaat en eerlijk tegen zichzelf kan zeggen, goh ik vind dat ik goed bezig ben. Dat zou al een heel verschil maken. Maar ook de juryleden moeten aangepakt worden, en bij iedere top of boerenwedstrijd een Official die leed meteen aanpakt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:32

Het risico voor springpaarden om te vallen is groter met hindernis dan zonder, denk ik? Maar of dat statistisch gezien klopt weet ik niet..

Het is een risico natuurlijk

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:47

elnienjo schreef:
Op de OS zie je toch vooral/alleen de landen die ook met andere internationale paardensport competities meedoen?

Dat een land/individu mee doet aan internationele competities wil niet zeggen dat ze tot de wereldtop behoren, laat staan een Olympisch parcours op 1.60m niveau kunnen rijden. Je kunt internationaal ook 1.10m rijden. Dat is L niveau. Internationaal zegt dus niks...

Je kunt je als volgt qualificeren:

Citaat:
1. Team and Individual Competitions at Continental Jumping Championships and Games
1.1 Athlete/Horse combinations that have completed the first or second round of the team Jumping
Competitionat the2019FEI EuropeanJumpingChampionships orPan-AmericanGamesorotherFEI
2019 Continental Jumping Championships for Seniors with a Score of not more than eight (8)
penalties.
1.2 Athlete/Horsecombinations thathave completedtheIndividual Jumping Final Competitionat the2019
FEI European Jumping Championship or Pan-American Games or other 2019 FEI Continental
Jumping Championships forSeniors.
2. FEI World Cup™ Jumping Competitions
2.1 Athlete/Horse combinations that have completed the first round of two FEIWorld Cup™Competitions
at selected outdoor CSI1*-W, CSI2*-W, CSI3*-W and/or selected CSIO3*-W outdoor Events with a
Score of not more than of zero (0)penalties.
2.2 Athlete/Horse combinations that have completed the first round of an FEI World Cup™ Competition
at a selected outdoor CSI4*-W Event or at a selected CSIO4*-W outdoor Event with a Score of not
more than a total Score of four (4) penalties.
2.3 Athlete/Horse combinations that have completed the first round of an FEI World Cup™ Competition
at a selected outdoor CSI5*-W Event or at an outdoor CSIO5*-W with a Score of not more than eight
(8) penalties.
3. Grand Prix Competitions at CSIs and CSIOs
3.1 Athlete/Horse combinations that have completed the first round of two Grand Prix Competitions at
selected CSI3* outdoor Events and/or at selected CSIO3* outdoor Events with a Score of zero (0)
penalties.
3.2 Athlete/Horsecombinationsthat havecompletedthefirst roundof a GrandPrix Competitionat aCSI4*
outdoor Event or at a selected CSIO4* outdoor Event with a Score of not more than four (4) penalties.
3.3 Athlete/Horsecombinationsthat havecompletedthefirst roundof a GrandPrix Competitionat aCSI5*
outdoor Event or at a CSIO5* Event with a Score of not more than eight (8)penalties.
4. Nations Cup Competitions at CSIOs
(i) Athlete/Horse combinations that have completed the first or second round of a Nations Cup
Competition at a selected CSIO3* or CSIO4* outdoor Event with a Score of not more than four (4)
penalties in the first round or zero penalties in the second round.
(ii) Athlete/Horse combinations that have completed the first or second round of a Nations Cup
Competition at a CSIO5* outdoor Event with a Score of not more than eight (8)penalties.
(iii) NFs unable to send complete teams to any of the above mentioned CSIOs will be allowed to enter
individuals who will be allowed to compete hors-concourse in the Nations CupCompetition.
5. FEI Approved Competitions for fulfilling the Minimum EligibilityRequirements
5.1 If an NF finds it impossible for its Athlete/Horse combinations to reach the Minimum Eligibility
Requirements as above, the FEI will upon request of the NF, send a Foreign Assessing Delegate at
the expense of the NF to assess the level of performance, at a FEI approved Competition conducted
in accordance with the protocol established in the FEI Jumping Rules applicable at the time of the
request, (Annex VIII, paragraph8). This Competitionwill consist ofone round with the dimensions as
laid down on a course plan provided by the FEI. Athletes/Horse
QUALIFICATION SYSTEM – GAMES OF THE XXXII OLYMPIAD – TOKYO 2020
Original Version: ENGLISH IOC Approval: 08 May 2020
Page 3/13
combinations scoring eight (8) penalties or less in this round will be considered to be eligible. The FEI
Foreign Delegate will advise the NF and the FEI on the granting of eligibility (Minimum Eligibility
Requirements). If an Athlete/Horse combination has more than eight (8) penalties but shows a very
good performanceotherwiseover thecourse, theForeignAssessingDelegatemay let thecombination
repeat a similar course. But in no case may an Athlete/Horse combination become eligible if they
scored more than eight (8) penalties in the second round. The NFs of the eligible Athlete/Horse
combinations will be informed by the FEIimmediately.
6. Technical Specifications
6.1 Selected Nations Cup, Grand Prix and FEI World Cup™ Competitions must meet the following
specifications: consist of at least 12 obstacles which may vary in height between 1.40 m and 1.60 m.
The spread obstacles must have spreads of between 1.50 m to 2.00 m (2.20m for the triple bar). At
least two straight obstacles must be provided with a minimum height of 1.60 m.
6.2 At Nations Cup and Grand Prix Competitions at selected CSIOs, at FEI World Cup™ Competitions
and at CSI3*/4*/5* Grand Prix Competitions, the Foreign Judge is responsible for ensuring that the
course is built to the required dimensions and will confirm to the FEI that the Minimum Eligibility
Requirements have been achieved.

Er zijn combinaties op de olympische spelen die nog nooit foutloos, of zelfs überhaupt een 4* of 5* wedstrijd op 1,60m niveau hebben gereden. Er worden zelfs wildcards uitgedeeld...

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:00

superpony schreef:
Precies, de nieuwe weg; Laten zien hoe goed je kan samenwerken. Er kan een nieuwe puntentelling komen of extra punten voor harmonie etc etc.


Mee eens! En niet alleen in de top, maar ook in de breedtesport.
Ik zit al een jaar of 10 niet meer 'in de paarden', maar destijds stonden zoveel paarden 22 uur per dag binnen, werden pony's over hindernissen gemept en noem maar op.

Ik kan paardensport in ieder geval niet meer voor mezelf verantwoorden.

Edit: ik heb nu ook het item bekeken en ik vond het heel raak. Als 'we' dit normaal vinden, zegt dat meer over ons dan over Lubach.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:23

Flower033 schreef:
Ik vind het ook wel makkelijk om paardensport aan te pakken. Is een relatief kleine groep mensen die dat doet.
Ik weet dat het een jij-bak is: paardensport verbieden is ook het verbieden van bio-industrie. Het kan niet zo zijn dat we wel dagelijks dieren mishandelen en dood maken voor een stuk vlees op ons bord en paardrijden niet mag. Ik vind het hypocriet.


Lubach stelt ook misstanden in de bio industrie aan de kaak
Verder heeft hij absoluut een punt. Ik denk dat we in de toekomst met schaamrood op de kaken hierop terugkijken. Lubach heeft een groot kijkerspubliek, dus dit helpt de discussie wel

Elisa2

Berichten: 37536
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:26

Tja ik vind dit dubbel, de misstanden worden er uitgepakt maar wat goed gaat zie je niet. We moeten niet vergeten dat dit soort riooljournalistiek leken beïnvloeden omdat ze alleen de negatieve dingen laten zien die ook nog eens uit de context gehaald zijn.

Uiteraard zou er voor gezorgd moeten worden dat dit soort beelden niet gemaakt kunnen worden. Daar ligt voor mij een groot verbeterpunt voor de sportbonden om de paardensport zo vriendelijk mogelijk te maken. En ja, dat kan ook prima met hulpmiddelen. Het gaat om de manier waarop.

Laten we niet doen alsof alle huis, tuin en keuken paarden het zo goed hebben want ook daar is verborgen leed door bijv. gebrekkige rijkunst etc. Alleen blijft dat vaak buiten beeld.

Daar in denk ik dat als de sport veranderd en paardvriendelijker gemaakt kan worden dat dit op alle lagen en vlakken positief door kan werken.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:29

Ik denk dat er naar paarden houden in t algemeen gekeken gaat worden, net zoals naar honden en goudvissen…

Gezien de ontwikkelingen is het echt te naïef om aan te nemen dat paarden’sport’ buiten schot gaat blijven..

Juist door incidenten op niveau (OS ,springwedstrijden, steeplechase etc) gaat men denk ook naar de “achtertuinpaarden” kijken, vermoed ik?

Elisa2

Berichten: 37536
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:01

Dat denk ik ook..en ik denk dat degene die zo afgeven op sportruiters weleens heel kritisch naar zichzelf mogen kijken en hoe wat zij doen overkomt op een leek. Want dat gaat ongetwijfeld de volgende stap zijn.

Gelukkig gaat er ook een heleboel goed zowel bij de sport als in de achtertuin.

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:03

Goede aflevering dit!

Ik vind het ook altijd lachwekkend als paarden eigenaren zeggen ' mijn paard vindt het helemaal geweldig om te springen (of dergelijk).'' :')

Tenzij dat paard echt kan praten dan

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:05

_Mir schreef:
Goede aflevering dit!

Ik vind het ook altijd lachwekkend als paarden eigenaren zeggen ' mijn paard vindt het helemaal geweldig om te springen (of dergelijk).'' :')

Tenzij dat paard echt kan praten dan


Dan heb jij nog nooit een echt enthousiast paard gehad :=


Ik merk echt heel goed wat mijn jongens ontzettend leuk vinden of wat helemaal niet.

Elisa2

Berichten: 37536
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:06

Mir:
Jij hebt dus nog nooit paarden gezien die uit zichzelf springen?

JudithGigi

Berichten: 4233
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:30

Elisa2 schreef:
Mir:
Jij hebt dus nog nooit paarden gezien die uit zichzelf springen?


Dat doen ze omdat ze zo gigantisch gehersenspoeld zijn door ons uiteraard :Y)

DuoPenotti

Berichten: 29918
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:36

Ik denk dan. Wat jammer dat iemand als referentiekader alleen maar afgestompte paarden kent.
Wat gaat er mis op manege niveau?
En ja ik meen serieus dat daar veel te halen valt aan verbetering.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:39

DuoPenotti schreef:
Ik denk dan. Wat jammer dat iemand als referentiekader alleen maar afgestompte paarden kent.
Wat gaat er mis op manege niveau?
En ja ik meen serieus dat daar veel te halen valt aan verbetering.

Tja.. kijk daar eens rond. Even door een nieuwe bril. Kijk hoe de paarden uren per dag in zo’n bak moeten lopen. Vreselijk. Daar gaat veel mis.

DuoPenotti

Berichten: 29918
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:41

Gamma. Dat zeg ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:02

Elisa2 schreef:
Tja ik vind dit dubbel, de misstanden worden er uitgepakt maar wat goed gaat zie je niet. We moeten niet vergeten dat dit soort riooljournalistiek leken beïnvloeden omdat ze alleen de negatieve dingen laten zien die ook nog eens uit de context gehaald zijn.

Uiteraard zou er voor gezorgd moeten worden dat dit soort beelden niet gemaakt kunnen worden. Daar ligt voor mij een groot verbeterpunt voor de sportbonden om de paardensport zo vriendelijk mogelijk te maken. En ja, dat kan ook prima met hulpmiddelen. Het gaat om de manier waarop.

Laten we niet doen alsof alle huis, tuin en keuken paarden het zo goed hebben want ook daar is verborgen leed door bijv. gebrekkige rijkunst etc. Alleen blijft dat vaak buiten beeld.

Daar in denk ik dat als de sport veranderd en paardvriendelijker gemaakt kan worden dat dit op alle lagen en vlakken positief door kan werken.


Zolang er dieren worden gehouden, is er wel ergens leed. En idd gaat het niet enkel mis in de prof sport, maar ja, die staan in de schijnwerpers en dat zijn de ruiters die men kent en ziet, dus die liggen onder een vergrootglas en als die profs al een waardeloze indruk geven van hoe men omgaat met het wezen paard, dan is dat nieuws. Ze geven een slecht voorbeeld en worden daar nu en masse op aangesproken en terecht.

En ja, ook bij menig htk paard gaat het niet ok, die vallen enkel minder op. Het is aan degenen die zich in de kijker rijden, het goede voorbeeld te geven immers. Mishandel je je dier, dan krijg je een beste tik over je neus, net goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:03

DuoPenotti schreef:
Ik denk dan. Wat jammer dat iemand als referentiekader alleen maar afgestompte paarden kent.
Wat gaat er mis op manege niveau?
En ja ik meen serieus dat daar veel te halen valt aan verbetering.


Manege lessen mogen ze om mij afschaffen, de ellende die je daar ziet is te triest voor woorden.

De FNRS vind ik daar ook nalatig in, die geeft maneges soms veel te rooskleurige beoordelingen.

DuoPenotti

Berichten: 29918
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:07

Afschaffen hoeft niet. Maar wel fatsoenlijke huisvesting om mee te beginnen ipv sterren voor de kantine.
Die doelgroep, de toekomst, leren dat hele dagen op stal en mini paddock uit 1980 stamt.