Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29909
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:30

Avalanche schreef:
Mopjemop schreef:
Hij heeft hier zeker wel een punt!

Laten we beginnen met paarden niet meer op te sluiten in kooien! Want dat is wat we doen mensen; we sluiten ze op in een kooi. Het woord box klinkt wat vriendelijker maar dat is het niet!
En hier gaat het al mis! Paarden zijn gemaakt om elke dag weer tientallen kilometers te lopen; hapje stapje methode.

En laten we beginnen met het geven van keuze vrijheid. Waarom hebben onze maatjes waar we o zoveel van houden zo weinig recht van spreken?

En exact waar wilde je een warmbloed van 1.74 die geen wintervacht aanmaakt, behoorlijk wat voer nodig heeft, en wel met andere paarden kan, maar daar héél kieskeuring in is, exact neer gaan zetten dan?

Want ik zou de mijne met liefde 24/7 buiten hebben he. Maar elke PP wil of geen dekens/ijzers, of heeft geen behoorlijke baan (en ik hoef geen super de luxe binnenbaan he), of heeft alleen maar koudbloeden, waardoor mijn paard gewoon veel en veel te weinig voeding krijgt.

of mijn paard met pollen allergie die echt geen 24/7 buiten kon staan.
Of mijn oudje die de rust in de avond op stal nodig had.

Kijk ik ben ook felle tegenstander van 23/7 op stal en een paddockje van 10 x 10.
Maar 24/7 buiten is ook niet heilig. Dan moeten de voorwaarden heel goed zijn, voor gezonde paarden al.
En helaas gezond zijn ze niet allemaal. En helaas zijn de 24/7 plekken ook niet allemaal mooi.

Laten we gewoon eens een tussenweg zoeken die ook prima kan.

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VIDEO] Arjen Lubach: "De paarden kiezen hier niet voor"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:37

Precies dat. En per paard kijken waar ze het optimaal op doen, qua gezondheid, maar zeker ook qua gelukkig zijn.

MyWishMax

Berichten: 25432
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:38

Shae schreef:
Ik ben het hier zo enorm mee eens. Als we zo met honden om zouden gaan als sommige mensen met paarden doen, zou dat heel snel verboden worden.


Nee hoor. Ook bij honden en hondensport zijn er enorme misstanden. Flinke hulpmiddelen, honden die zich blesseren bij wedstrijden, die zowat mishandeld worden als er iets niet goed gaat en bij de wedstrijden hele dagen in een bench zitten.
Dan heb ik het nog niet over gewoon normale hobby eigenaren waar een hoop misstanden bij voorkomen, maar over een aantal sporten, ook op hoog niveau.

Dus dat is nogal een droombeeld dat het bij honden niet gebeurt en anders ingegrepen zou worden.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:38

immanuela29 schreef:
Ook dit ligt er maar net aan hoe je het zelf bekijkt. Boeit het de paarden? Nee, vast niet. Voor hen is het gewoon hetzelfde rondje rijden of springen of mennen of wat dan ook als thuis. Maar dan ergens anders. Maar dit is eigenlijk helemaal niet erg. Waar mensen nu volgensmij last van hebben is de stress die de mens heeft voor de wedstrijd, het strijden voor een titel, of de stress die een paard kan hebben omdat ze het spannend vinden. Hoe moeten wij hiermee omgaan? Niet zo stressen. Dit gaat dus niet om de paardensport, de paarden zou het namelijk niet zoveel boeien waar je rijd. Maar als we dus de wedstrijd omgeving dus veel relaxter en leuker maken, is dit probleem eigenlijk dus opgelost. :)
(Gaat dit veel werk kosten? Absoluut. Mensen stressen zich rot voor geld en alles. Maar het is niet onmogelijk)


Denk je werkelijk dat dit het enige probleem is binnen de topsport? Zet je oogkleppen eens af.

Hoe vaak gebeurt het dat een ruiter/trainer betrapt wordt op gebruik van schandalige trainingsmethoden om te zorgen dat paarden hoger/sneller springen, verder hun benen optrekken, hun hals nóg meer krullen, et cetera. Dat gebeurt echt niet omdat die ruiters zo genieten van de band met paarden. Topsport gaat om winnen en om de grote centjes.

Dieren en topsport is gewoonweg een combinatie waar een einde aan moet komen.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:47

Ayasha schreef:
en als dat geen topsport is, staat topsport dan niet per definitie gelijk aan leed?


Je had een hele mooi uitleg daar staan, maar ik wou vooral inpikken op het laatste zinnetje.

Want ik kan eigenlijk die instelling van topsport en leed wel volgen. Kijk eens niet naar de dieren, maar kijk eens naar de menselijke topsport. Wat het al betekend om als mens op een topsport niveau te moeten presteren. Hoe veel topsporters nu ook uitkomen voor de mentale strijd dat topsport met zich mee brengt. Druk, prestatie, verwachtingen, je leven omgooien.

En als mens kan je nog half zeggen, "wij kiezen hiervoor". En dan nog zie je hoe het tilt aan een persoon. En dan sleuren wij nog dieren er mee, tegen hun wil want het is niet dat ze er veel aan te kiezen hebben als ze mee met een topsportruiter moeten

pol013

Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:52

The_Cat schreef:
Ayasha schreef:
en als dat geen topsport is, staat topsport dan niet per definitie gelijk aan leed?


Je had een hele mooi uitleg daar staan, maar ik wou vooral inpikken op het laatste zinnetje.

Want ik kan eigenlijk die instelling van topsport en leed wel volgen. Kijk eens niet naar de dieren, maar kijk eens naar de menselijke topsport. Wat het al betekend om als mens op een topsport niveau te moeten presteren. Hoe veel topsporters nu ook uitkomen voor de mentale strijd dat topsport met zich mee brengt. Druk, prestatie, verwachtingen, je leven omgooien.

En als mens kan je nog half zeggen, "wij kiezen hiervoor". En dan nog zie je hoe het tilt aan een persoon. En dan sleuren wij nog dieren er mee, tegen hun wil want het is niet dat ze er veel aan te kiezen hebben als ze mee met een topsportruiter moeten


Mensen zitten in veel sporten veel dichter tegen hun fysieke grenzen aan dan paarden dat doen in de topsport. (ik twijfel daarbij dan aan endurnace maar die sport ken ik echt niet goed genoeg) Kijk maar eens naar de trainingsintesiteit van humane sporters en naar die van paarden.
Welke humane topsporter kan zijn topsport discipline aan met 0,5 uur- 2 uur sporten per dag (en dan is 2 uur al veel binnen de paardensport).
Dus ik weet niet of die vergelijking in dit geval zo relevant is.

En over welke tijsspannen praat je als je het hebt over hindenrissen die opgetrokken worden aysha? Want ze worden juist niet hoger. Wel technischer. Fijner, lichtere balken.
Eventing precies zo: de hindernissen zijn juist minder massief en hoog geworden. Het wegparcours er uit gehaald.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:58

De paarden zijn fysiek in staat om de topsport te kunnen, anders presteren ze niet op dat niveau. Het mentale stuk is om deze reden naar mijn mening veel belangrijker.
Wanneer we dezelfde proeven en parcoursen zouden moeten rijden zonder neusriem, zonder stang/bijzonder bit, zonder sporen en zonder zweep, wordt de communicatie tussen mens en paard veel beter zichtbaar. Kritiek op welzijn zal er minder zijn, omdat er simpelweg geen zwepen, neusriemen en sporen meer zijn toegestaan in de ring. Signalen van het paard kun je zo beter zien (een paard met pijn in de mond doet zijn mond open, een paard die niet wil loopt trager door de ring omdat je geen zweep/sporen hebt). Een paard kan dan veel beter uiten of het plezier heeft in het werk (een paard wat niet wil lopen zou je niet met zulke fijne hulpen kunnen rijden) en of de ruiter verfijnd en paardvriendelijk kan rijden. Alle stalhouders/manegehouders zouden hun klanten moeten verplichten om het paard een paar uur per dag (liefst in groepsverband) buiten te zetten. Als alle stallen daaraan mee doen en hun verantwoording nemen om voor te lichten, zal de paardensport in een positiever daglicht komen te staan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:04

Het probleem is ook dat de topsport voor velen als voorbeeld geldt. Als je nu de topsport stopt of aanpakt, duurt het nog jaren voor dat doorvloeit naar de recreatie sport, waar evenveel misstanden zijn.

En dan de recreatie ruiter zonder sport, die bijna helemaal niet te controleren is........

Daarnaast is er een explosie van HMS goeroe's, maar dat vind ik nou ook niet per definitie allemaal zo geweldig en fijn voor paarden.

Dus wie gaat bepalen wat goed is? Wie gaat de norm stellen?

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:11

Ik heb jaren gereden, zelf paarden gehad en kon echt genieten als het me lukte om nieuwe oefeningen onder de knie te krijgen, vrijheidsdressuur te leren of een ronde te maken over het strand. Dat voelde echt als teamwork!
Nu ik er al een jaar of 10 uit ben kijk ik toch steeds meer anders tegen de sport aan en ook naar mijn eigen kunnen toen;
Hoe vaak heb ik niet een mep verkocht of aan het bit een ruk gegeven? Hoe vaak volgde op een bok een tik? Hoe vaak weigerde mijn paard niet omdat ik niet goed op een sprong aan reed, en krijg hij daarop een extra aansporing bij de volgende keer aanrijden..
was ik dan zon slechte ruiter? Nee, ik zie dit op wedstrijden, tijdens lessen of rondom langs een bak gefietst waarin gereden wordt ook gebeuren. Paardenmensen hebben niet eens door hoe vaak ze een correctie geven, laat staan de mensen met paarden.....
Wanneer er geld verdient kan worden is dit idd zeker niet minder, en spelen er nog veel meer belangen mee, waardoor het belang van het paard niet altijd op 1 meer kan komen. Je gaan echt belangrijke wedstrijden niet overslaan omdat je paard zich omdraaide in de wei. Je wilt ook geen risico lopen op een verwonding bij je dure dekhengst of fokmerrie dus gebruikt maar een dekbok en een rietje. Doordat je paard lang nat blijft en kou kan vatten in de winter kies je voor scheren en dekens, waardoor hij weer niet uren in de regen kan blijven want dan regent de deken door, en van de gemeente mag je geen schuilhok plaatsen in de wei etc.. allemaal menselijke keuzes waarbij echt wel wordt nagedacht over de beste 2e of 3e optie, maar de beste 1e keuze niet genomen wordt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:28

pol013 schreef:
The_Cat schreef:
Je had een hele mooi uitleg daar staan, maar ik wou vooral inpikken op het laatste zinnetje.

Want ik kan eigenlijk die instelling van topsport en leed wel volgen. Kijk eens niet naar de dieren, maar kijk eens naar de menselijke topsport. Wat het al betekend om als mens op een topsport niveau te moeten presteren. Hoe veel topsporters nu ook uitkomen voor de mentale strijd dat topsport met zich mee brengt. Druk, prestatie, verwachtingen, je leven omgooien.

En als mens kan je nog half zeggen, "wij kiezen hiervoor". En dan nog zie je hoe het tilt aan een persoon. En dan sleuren wij nog dieren er mee, tegen hun wil want het is niet dat ze er veel aan te kiezen hebben als ze mee met een topsportruiter moeten


Mensen zitten in veel sporten veel dichter tegen hun fysieke grenzen aan dan paarden dat doen in de topsport. (ik twijfel daarbij dan aan endurnace maar die sport ken ik echt niet goed genoeg) Kijk maar eens naar de trainingsintesiteit van humane sporters en naar die van paarden.
Welke humane topsporter kan zijn topsport discipline aan met 0,5 uur- 2 uur sporten per dag (en dan is 2 uur al veel binnen de paardensport).
Dus ik weet niet of die vergelijking in dit geval zo relevant is.

En over welke tijsspannen praat je als je het hebt over hindenrissen die opgetrokken worden aysha? Want ze worden juist niet hoger. Wel technischer. Fijner, lichtere balken.
Eventing precies zo: de hindernissen zijn juist minder massief en hoog geworden. Het wegparcours er uit gehaald.

Waren de hindernissen oorspronkelijk niet 1.50 op GP niveau en inmiddels 1.60 tot zelfs 1.65?
Wat ik zo snel vind is dat op de 1e officiële OS een parcours uit Max 15 hindernissen van Max 1.50 bestond.
Waarom is er gekozen om te verhogen ipv (nog) meer nadruk te leggen op harmonie en samenwerking. Voeg stijlpunten toe ook op GP niveau. Maak het zwaarder voor de ruiter die kiest voor de topsport en niet het paard.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:30

Tja. Ik als ruiter kan hem alleen maar gelijk geven op zijn visie over de paardensport. Paarden ja. Sport ja. Maar paarden als sport attribuut nee daar ben ik tegen. Dit gaat ook in de basissport ten koste van het welzijn van het paard en dat moet je nooit willen. Prestratiefdrang gaat boven communicatie en samenwerking met het paard (je ziet het zelfs al in se bixie wn bij de ponys). Moeten we gewoon niet willen met zn allen..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:43

Ayasha schreef:
Waren de hindernissen oorspronkelijk niet 1.50 op GP niveau en inmiddels 1.60 tot zelfs 1.65?
Wat ik zo snel vind is dat op de 1e officiële OS een parcours uit Max 15 hindernissen van Max 1.50 bestond.
Waarom is er gekozen om te verhogen ipv (nog) meer nadruk te leggen op harmonie en samenwerking. Voeg stijlpunten toe ook op GP niveau. Maak het zwaarder voor de ruiter die kiest voor de topsport en niet het paard.


De tijdslimiet vind ik soms ook vragen om tot uiterste te drijven.

Je kan ook veel meer regels stellen voor de optoming. Als bepaalde bitten en hulpteugels niet meer mogen, moeten mensen al meer gaan trainen op die samenwerking.

En ik heb persoonlijk ook moeite met het puissance springen bijvoorbeeld. Vond ik vroeger ook echt wel tof om te doen en te zien, maar nu krijg ik er gewoon de kriebels van.

Helaas zal het vaak thuis nog slechter eraan toe gaan als je op wedstrijd meer regels gaat krijgen.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:46

Heel leuk in kaart gebracht door Lubach! Uiteraard op zijn manier, maar wat mij betreft heeft hij wel een punt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:53

superpony schreef:
Ayasha schreef:
Waren de hindernissen oorspronkelijk niet 1.50 op GP niveau en inmiddels 1.60 tot zelfs 1.65?
Wat ik zo snel vind is dat op de 1e officiële OS een parcours uit Max 15 hindernissen van Max 1.50 bestond.
Waarom is er gekozen om te verhogen ipv (nog) meer nadruk te leggen op harmonie en samenwerking. Voeg stijlpunten toe ook op GP niveau. Maak het zwaarder voor de ruiter die kiest voor de topsport en niet het paard.


Je kan ook veel meer regels stellen voor de optoming. Als bepaalde bitten en hulpteugels niet meer mogen, moeten mensen al meer gaan trainen op die samenwerking.

En ik heb persoonlijk ook moeite met het puissance springen bijvoorbeeld. Vond ik vroeger ook echt wel tof om te doen en te zien, maar nu krijg ik er gewoon de kriebels van.

Helaas zal het vaak thuis nog slechter eraan toe gaan als je op wedstrijd meer regels gaat krijgen.

Inderdaad. Er zijn mogelijkheden zat om de kwaliteit van het paard te gebruiken zónder het paard tot het uiterste en verder te drijven, laat de ruiters maar tot dat uiterste gaan en het hun paarden eenvoudiger maken.
De tijdslimiet vind ik soms ook vragen om tot uiterste te drijven.

Dressuur lekker op trensje. Een heel deel landen zouden gebaseerd op de laatste spelen, de komende moeten over slaan als ze niet meer op stang konden rijden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:56

Precies, de nieuwe weg; Laten zien hoe goed je kan samenwerken. Er kan een nieuwe puntentelling komen of extra punten voor harmonie etc etc.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:05

Ik heb de quote wel flink verkloot zie ik. Sorry SP. :o

Shenavallie
Berichten: 11616
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:16

Heb de uitzending gisteravond gezien en kan het alleen maar eens zijn met de stelling omtrent 'topsport'. Waarom niet terug naar de basis en met geduld en zo min mogelijk hulpmiddelen wederzijds plezier hebben. En laat ook de 'topsport' paarden alsjeblieft paard zijn: dus niet de hele dag ingepakt op stal staan.
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Die laatste groep schaar ik meestal onder de 'topsport' groep.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:17

Ayasha schreef:
Brainless schreef:


Klopt, hij heeft het over echt alleen over de TOPsport; dus verplicht oefeningen op hoog niveau doen en springen over hoge hindernissen.
Luister maar vanaf 7:30.. daar zegt hij ook dat als je een dier hebt je ervoor moet zorgen en dat paarden van rennen houden enzo en honden ook hoort uit te laten.
Maar hij is tegen het misbruik van dieren en waar ligt de grens bij de (TOP)sport?

Bij het feit dat in de topsport de grens steeds verlegt wordt. Denk je dat Salinero nu nog iets zou winnen? Bonfire? De paarden worden beter van kwaliteit, waarom moet het perse tot in het extreme gaan? Waarom kan dressuur niet terug om harmonie en eenvoud gaan. De "happy athlete" waar de FEI al zo lang mee "pronkt" maar die we zelden zien in de ring. Leg dáár de nadruk op als je dan extremer wil gaan in de dressuur ipv die dieren dusdanig hoog de knieën te laten op trekken dat ze zichzelf stuk lopen.

De hindernissen in de springsport zijn behoorlijk opgetrokken in hoogte "omdat de paarden beter worden". Maar waarom moet dat? Waarom kunnen we in de plaats niet gewoon tevreden zijn met paarden die niet tot hun uiterste en nog een beetje verder gedreven worden? Paarden die een parcours afleggen op een ontspannen, rustige manier. Omdat dat geen topsport is?

en als dat geen topsport is, staat topsport dan niet per definitie gelijk aan leed?

Ik heb juist de indruk dat springwedstrijden minder spectaculair zijn geworden in de laatsre jaren. Kan me nog herinneren dat bij de OS de ruiters in de finale óók op elkaars paarden een parcours rond moesten springen. En de puissance, bestaat dat eigenlijk nog? Vond dat vroeger het hoogtepunt van Indoor Brabant waar de topruiters met hun topspringpaarden deelnamen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:20

Shenavallie schreef:
Heb de uitzending gisteravond gezien en kan het alleen maar eens zijn met de stelling omtrent 'topsport'. Waarom niet terug naar de basis en met geduld en zo min mogelijk hulpmiddelen wederzijds plezier hebben. En laat ook de 'topsport' paarden alsjeblieft paard zijn: dus niet de hele dag ingepakt op stal staan.
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Die laatste groep schaar ik meestal onder de 'topsport' groep.

Dan is het toch geen (top) sport meer? Net zoals bij mensensport de lat steeds hoger komt te liggen kan dat bij sport met dieren eveneens door betere training/voeding/verzorging etc. Zonder topsport geen paarden meer, want waarom zou er dan nog duur gefokt worden als er geen kans meer was op grote prestaties?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:27

elnienjo schreef:
Shenavallie schreef:
Heb de uitzending gisteravond gezien en kan het alleen maar eens zijn met de stelling omtrent 'topsport'. Waarom niet terug naar de basis en met geduld en zo min mogelijk hulpmiddelen wederzijds plezier hebben. En laat ook de 'topsport' paarden alsjeblieft paard zijn: dus niet de hele dag ingepakt op stal staan.
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Die laatste groep schaar ik meestal onder de 'topsport' groep.

Dan is het toch geen (top) sport meer? Net zoals bij mensensport de lat steeds hoger komt te liggen kan dat bij sport met dieren eveneens door betere training/voeding/verzorging etc. Zonder topsport geen paarden meer, want waarom zou er dan nog duur gefokt worden als er geen kans meer was op grote prestaties?

Simpel: voor en door de liefhebbers. Zoals het hoort.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:57

Ik zou het competitiegedeelte bij een sport met dieren, en eigenlijk ook met mensen, willen afschaffen. Er kan er maar 1 de winnaar zijn en dus blijven er heel wat ontevreden mensen over.
Bij een endurance in Brandenburg, waar de hoofdprijs een tinnen bord was, reden degene die normaal heel verantwoord onderweg waren, opeens als een gek. Het winnen was duidelijk belangrijker dan het meedoen. Er gaat dan een knopje om, alsof winnen van levensbelang is.

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:01

Hoe stom ik het in eerste instantie als groot paardenliefhebber ook vond, hoe meer ik hem ook gewoon gelijk moet geven. Als je het sec rationeel bekijkt heeft hij gelijk en gebruiken we paarden in de topsport zonder dat zij een keuze hebben voor onze eigen drang en behoefte naar winnen, macht en geld. Kun je zeggen dat het niet zo is, maar kijk jezelf eens even écht in de spiegel en dan weet je genoeg.

Natuurlijk ligt het genuanceerder, maar dat is het geval bij alle onderwerpen die hij aan haalt, er zit altijd wel een andere kant aan, dat is alleen natuurlijk niet leuk genoeg voor zijn programma. :)

Ik vind de topsport inmiddels al jaren vooral schrijnend om naar te kijken. Ja de goede, fijne ruiters (Jessica von bredow-werndl bijv.) zijn er echt nog wel, maar ze worden schaars.. Het gros is met pluk en trekwerk niet om aan te zien, zowel in de springsport als in de dressuur. En dan wil ik het niet eens hebben over de lagere niveaus, breekt mijn hart om te zien hoe sommige paarden behandeld worden. Ik kan niet anders dan het met Lubach eens zijn dat die uitbuiting ten koste van het paard (uitzonderingen daargelaten) eens zou moeten stoppen.

Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:11

elnienjo schreef:
Shenavallie schreef:
Heb de uitzending gisteravond gezien en kan het alleen maar eens zijn met de stelling omtrent 'topsport'. Waarom niet terug naar de basis en met geduld en zo min mogelijk hulpmiddelen wederzijds plezier hebben. En laat ook de 'topsport' paarden alsjeblieft paard zijn: dus niet de hele dag ingepakt op stal staan.
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Die laatste groep schaar ik meestal onder de 'topsport' groep.

Dan is het toch geen (top) sport meer? Net zoals bij mensensport de lat steeds hoger komt te liggen kan dat bij sport met dieren eveneens door betere training/voeding/verzorging etc. Zonder topsport geen paarden meer, want waarom zou er dan nog duur gefokt worden als er geen kans meer was op grote prestaties?


Sommige mensen zijn al fanatiek genoeg in een sport zonder dat er geld in om gaat, en daar is niks mis mee zolang een dier, in dit geval, of kind daar geen last van heeft.
Wat er al gezegd is, prijzengeld afschaffen zal al een hoop schelen. :j

Persoonlijk zou ik nog wel een stap verder willen gaan

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:11

Ik vind het ook wel makkelijk om paardensport aan te pakken. Is een relatief kleine groep mensen die dat doet.
Ik weet dat het een jij-bak is: paardensport verbieden is ook het verbieden van bio-industrie. Het kan niet zo zijn dat we wel dagelijks dieren mishandelen en dood maken voor een stuk vlees op ons bord en paardrijden niet mag. Ik vind het hypocriet.

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:22

elnienjo schreef:
Zonder topsport geen paarden meer, want waarom zou er dan nog duur gefokt worden als er geen kans meer was op grote prestaties?

Tuurlijk wel.. je krijgt dan veel meer goedkopere HTK paarden, die er vroeger veel meer waren.
Heel veel rassen die gefokt worden (waar ook nog beste prijzen voor worden gevraagd) wordt geen topsport mee bedreven.