Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:31

Maar dat is het ook. De paarden die in training staan zijn vaak erg kostbaar. Plus velen gewoonweg de ruimte niet hebben om er bijv aparte paddockjes voor te maken.
Denk dat daar de schoen vaak nog het meeste wringt namelijk ruimte gebrek buiten. Te veel paarden op te weinig grond. Dat zie je op veel stallen. Maar Wel constant boxen bij bouwen.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:37

Ja, meer paarden is meer inkomen..om ze allemaal te kunnen doen staan ze op stal, dat is minder arbeidsintensief. En toch ook volgens mij een kwestie van mentaliteits verandering, ipv in de molen kun je ze ook in de wei/paddock zetten. Een ochtend of middag waarna ze daarvoor of daarna nog getraind kunnen worden.

DuoPenotti

Berichten: 29559
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:53

Toch ken ik diverse stallen met flinke paddocks afgemaakt met 2 meter gaas.
Daar staan ze geen hele dag. Maar beter dan niks.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:16

Ja hoor die zijn er ook en volgens mij is er op dit gebied ook veel verbeterd ten opzichte van 20 jaar geleden.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:21

Dank NOS voor een stukje over hetzelfde onderwerp met meer nuance: https://nos.nl/video/2428383-paardenspo ... -of-liefde
En hoewel ik dan denk dat er nog veeeel meer over te vertellen valt zie ik wel dat ze hier in ieder geval meerdere kanten belichten van hetzelfde onderwerp.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:29

Ja ik vond het ook een wat neutraler filmpje, mist nog wel wat verdieping maar je kan niet alles verwachten. Het is in ieder geval heel goed dat ze benoemen dat vooral de ecxessen het nieuws halen.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:39

En om dan een positieve uitschieter te benoemen: https://www.facebook.com/watch?v=471488624774122
Als je me vraagt, mag topsport met paarden, na het zien van deze rit zeg ik: JA!
En dan is mijn enige vraag: hoe krijgen we meer mensen naar dit niveau. Dan bedoel ik niet qua hoogte maar naar dit niveau van samenwerking. Want het kán wel gewoon blijkbaar. Topsport er zo poep makkelijk uit laten zien SAMEN.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:57

Dat zijn vaste hindernissen toch? of is dat niet meer...

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:52

pol013 schreef:
En om dan een positieve uitschieter te benoemen: https://www.facebook.com/watch?v=471488624774122
Als je me vraagt, mag topsport met paarden, na het zien van deze rit zeg ik: JA!
En dan is mijn enige vraag: hoe krijgen we meer mensen naar dit niveau. Dan bedoel ik niet qua hoogte maar naar dit niveau van samenwerking. Want het kán wel gewoon blijkbaar. Topsport er zo poep makkelijk uit laten zien SAMEN.


Dit is zeker fijn om naar te kijken maar wil je zo gaan moet je wel het juiste paard vinden ( en kunnen betalen)
En laat dat nu best heel moeilijk zijn, het vinden van zulke toppers. Ook als je veel geld hebt.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:57

Ja. Dat zijn vaste hindernissen.
Dat is bij eventing/SGW altijd (in het cross onderdeel). En daarom moet je op lager niveau ook altijd eerst bewijzen dat je het gevraagde niveau aankunt door eerst een springparcours te springen wat net wat hoger staat dan de cross zal staan.
Daarnaast hebben vaste hindernissen zowel vóór als nadelen bij een ongeluk. Net hoe je het treft.
En wordt er veel aandacht besteed aan de opbouw van die hindernissen. Vorm, afronding, het terrein, breekbomen, MIM clips etc. Daar wil ik vanalles over toelichten (maar dat gaat waarschijnlijk off topic)

Ik plaatste de link eigenlijk omdat ik met oprecht plezier hebben zitten kijken naar de samenwerking tussen die 2 en het plezier wat er (naar mijn mening) vanaf spatte. Terwijl dit de absolute top is in die discipline. (de Olymische spelen worden over een minder zware cross gereden, dat is namelijk een 4*, dit is een 5*)

Popstra: Eventing paarden zijn nou net niet zo duur. Tenminste niet vergelijkbaar met dressuur en springpaarden. Die worden ook nog heel vaak zelf opgeleid, niet zozeer 'gekocht'.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:05

Ik wilde zeggen, ik heb vorig jaar of misschien langer juist een hele uitleg gezien over veiligheidsmaatregelen met die hindernissen. Dat het idd bij druk in 1 klap naar beneden valt en nog meer. Vond ik onwijs leerzaam en daardoor die hindernissen fijner als dat ik in 1e instantie dacht.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:08

pol013 schreef:
Ja. Dat zijn vaste hindernissen.
Dat is bij eventing/SGW altijd (in het cross onderdeel). En daarom moet je op lager niveau ook altijd eerst bewijzen dat je het gevraagde niveau aankunt door eerst een springparcours te springen wat net wat hoger staat dan de cross zal staan.
Daarnaast hebben vaste hindernissen zowel vóór als nadelen bij een ongeluk. Net hoe je het treft.
En wordt er veel aandacht besteed aan de opbouw van die hindernissen. Vorm, afronding, het terrein, breekbomen, MIM clips etc. Daar wil ik vanalles over toelichten (maar dat gaat waarschijnlijk off topic)

Ik plaatste de link eigenlijk omdat ik met oprecht plezier hebben zitten kijken naar de samenwerking tussen die 2 en het plezier wat er (naar mijn mening) vanaf spatte. Terwijl dit de absolute top is in die discipline. (de Olymische spelen worden over een minder zware cross gereden, dat is namelijk een 4*, dit is een 5*)

Popstra: Eventing paarden zijn nou net niet zo duur. Tenminste niet vergelijkbaar met dressuur en springpaarden. Die worden ook nog heel vaak zelf opgeleid, niet zozeer 'gekocht'.
ah dat is fijn. Wist ik niet.
Ben gewend dat goed duur is :D

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:21

Mijn eerste associatie is dat het gewoon een topteam is, jaren opleiding en samenwerking zit er in om zo samen te kunnen werken. Zoiets kun je niet kopen, fijn om te zien inderdaad.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:34

Hoe graag je ook zou willen en hoeveel tijd je er ook in stopt, lukt je dit niet met elk paard.
Paard moet willingly zijn. Zowel geestelijk als lichamelijk.
Dat maakt het een topper is.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:01

Mee eens, de voorwaarden moeten goed zijn..paard gezond en moet het ook aan kunnen en leuk vinden. Soms weet je pas of ze geschikt zijn voor (top) sport op hoger niveau.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:13

Oke nog 1 dan: Omdat ook de springsport het er van langs kreeg.
https://www.facebook.com/GCTofficialpag ... 7762211068

Ik krijg hier kippenvel van. Op een positieve manier.
Dit is dan die extreme toppaardensport? En er wordt hier ook een keer echt ingegrepen met een behoorlijk bit. Op die snelheid met die hoogte zou ik zeggen: prima want je moet elkaar helpen. En hier moet zij bepalen waar het paard uitkomt.
maar voor mij is het geheel is er toch echt 1 van absoluut samenwerking.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:20

pol013 schreef:
Dit is dan die extreme toppaardensport? En er wordt hier ook een keer echt ingegrepen met een behoorlijk bit. Op die snelheid met die hoogte zou ik zeggen: prima want je moet elkaar helpen. En hier moet zij bepalen waar het paard uitkomt.
maar voor mij is het geheel is er toch echt 1 van absoluut samenwerking.


Je moet elkaar helpen? Dat kan ook uitgelegd worden als: er wordt van het paard verlangt dat hij met die hoogte en snelheid door het parcours gaat en dan krijgt hij pijn in zijn mond op de koop toe.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:22

fransje23 schreef:
pol013 schreef:
Dit is dan die extreme toppaardensport? En er wordt hier ook een keer echt ingegrepen met een behoorlijk bit. Op die snelheid met die hoogte zou ik zeggen: prima want je moet elkaar helpen. En hier moet zij bepalen waar het paard uitkomt.
maar voor mij is het geheel is er toch echt 1 van absoluut samenwerking.


Je moet elkaar helpen? Dat kan ook uitgelegd worden als: er wordt van het paard verlangt dat hij met die hoogte en snelheid door het parcours gaat en dan krijgt hij pijn in zijn mond op de koop toe.


Daar ben ik dus benieuwd naar. Hoe een ander daar dan naar kijkt. Vooral in combinatie met: heb je het gezien?
Want als je hier iets heel anders ziet dan ik. Dan verklaart dat een hoop van de discussie.

prompter

Berichten: 11118
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:25

Ik zie het paard regelmatig een gooi met het hoofd geven om aan de druk van het bit te ontkomen.

Het is absoluut een knappe rit, maar als voorbeeld naar de buitenwereld toe lijkt het me minder geschikt.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:29

Het paard springt super maar het geeft geen heel vriendelijk beeld.
Voor iemand die met argusogen naar de sport kijkt zijn dit geen beeld en waarmee je een opinie kunt veranderen.

pol013

Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:37

OP zich was dat mijn vraag niet. Maar oke,

En niet paarden mensen zullen dat hoofdgooien nou net nooit beoordelen. Niet paardenmensen vragen mij juist waarom dat hoofd zo sip naar beneden gaat als ik mijn paard los werk :+

Wacht: deze geeft een veel completer beeld. https://www.facebook.com/gabryellad1/vi ... 9772308242
k zie altijd graag het stukje er voor en er na om iets te durven schatten van de gemoedstoestand.

Dat is ook mijn antwoord op het fragment waarbij de bondscoach de paarden niet bedankt. Dat zal de paarden aan hun kont oxideren of ze op beeld bedankt worden (de wc dame daarentegen precies wel). De paarden hebben meer aan deze vorm van waardering.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-05-22 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:44

Je vraag was toch 'hoe kijkt een ander hiernaar?'
Wat bedoel je met je vraag dan?

(ik kan er niet zoveel over zeggen, ik vind springen heel ruig, ik vind de paarden over het algemeen braver dan dressuurpaarden, maar als ik er dan als buitenstaander naar probeer te kijken, dan ziet het er ook wel heftig uit, het is hoog, er komen veel krachten op t been, er wordt behoorlijjk aan gesjord.. Ik kan me voorstellen dat mensen er steeds meer van gaan vinden.. )

DuoPenotti

Berichten: 29559
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:52

Ik vind het een machtig rondje om te zien.
Wat een snelheid wat een power.
En ik heb vroeger les gehad van haar vader en ik heb altijd erg eerlijke les gehad.
Dus kan me niet voorstellen dat deze dame dat niet met de paplepel heeft meegekregen.
En ik zag daar altijd paarden buiten staan.
Ik geef toe dat ik niet weet hoe vaak of hoe lang. Maar wel buiten.
Dus dat geeft voor mij al meteen een algemeen beeld mee.

Maar ik begrijp dat de mensen die alles graag negatief zien hier een negatief rondje in kunnen zien.
Want ja de snelheid word omhoog gegooid om even later, om de sprong te laten passen, weer terug genomen word, bij een paard dat zelf nog graag naar voren wil, dus dat ziet er minder subtiel uit.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:55

Ik vind dit een bijzonder statement:
"Maar ik begrijp dat de mensen die alles graag negatief zien hier een negatief rondje in kunnen zien."

Die mensen kunnen het ook gewoon anders zien, en niet perse 'graag negatief'. Ik vind dat een beetje getuigen van tunnelvisie 'ik vind dat er niks mis mee is, dus er is niks mis mee' ..

DuoPenotti

Berichten: 29559
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:57

Dat mag je zo opvatten.
Want ja er zijn mensen die gewoon altijd alles negatief oppakken, niets nuanceren en die bedoel ik er mee.

Dus wie zich daar in aangesproken voelt mag dat doen :)