Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 13:26

Ik kreeg net dit filmpje via FB doorgestuurd:


Ik ben geen fan van Arjen Lubach en of dit nu de manier is om dit ter discussie te stellen.... Sommige dingen zijn wel erg uit de context neergezet.
Maar aan de andere kant, dit is wel een discussie die steeds meer oplaait. Hij is geen dierenactivist, geen paardenmens. En ergens vind ik wel dat hij een punt heeft. Een paard heeft geen keuze. Hoe eerlijk is de paardensport nog naar paarden toe?

Overigens gaat het hier wel om de topsport met paarden, niet over het paarden houden en rijden an sich. En ja, ook bij amateurs gaat er nog genoeg mis. Maar dat is niet het onderwerp van het filmpje.

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:36

Ik kan het filmpje nu niet kijken, maar dit is toch een trend die al veel langer gaande is? De paardensport ligt terecht onder een vergrootglas.

Wij moeten als paardensporters meebewegen met de maatschappij en leken onderwijzen in hoe je met deze dieren om gaat. En dan ook niet bang zijn om kritisch naar onszelf te kijken.

We vonden vroeger veel normaal waarvan we nu weten dat het echt niet kan. En nu is er gelukkig steeds meer ontwikkeling gaande naar meer welzijn voor de paarden. We zijn er nog lang niet. Ik sta nu op een stal waar de paarden in de winter veel binnen staan, waar eigenaren in paniek met snoepjes naar de paddock rennen als er 2 bokken gegeven worden. De topsport ruiters die met extreme middelen werken, een Isabel Werth die daar positief commentaar op heeft.. Zulke mensen worden onze ondergang, als we niet oppassen. Niet Arjan Lubach.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:39

Ik zat al te wachten op een topic hierover. Via een reactie op het filmpje van de KNHS kwam ik dit tegen. Ik moet zeggen dat ik het ook behoorlijk uit de context getrokken vind en dat de argumenten die hij geeft wel erg makkelijke voorbeelden zijn om de paardensport neer te halen. Het was al wel te verwachten dat het fragment van de Duitse springruiter als voorbeeld genomen zou worden.

Neemt niet weg dat er wel serieus moet worden nagedacht over de manier waarop paarden(top)sport wordt uitgevoerd. De paardensport ligt al veel langer onder vuur en zolang er nog steeds weer aanleiding voor wordt gegeven gaat dat ook niet veranderen. Er zijn dan ook te veel dingen die niet meer goed te praten zijn.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:46

Ik vond het ook allemaal erg uit verband getrokken.

Sowieso het stuk van de vijfkamp. Daar is ook binnen de 'gewone' paardensport heel veel kritiek op geweest en zou wat mij betreft ook echt niet onder paardensport mogen vallen. Wat mensen die 1x per maand paardrijden en op een super braaf paard proberen een te hoog parcours te overleven, dat is geen paardensport.

Het stuk over het springen, ja, dat waren geen beste filmpjes. Echter vond ik dat ook nog het enige sterke argument wat over bleef.

Er was namelijk ook een filmpje te zien van de eventing, maar volledig uit verband getrokken. Eerst een filmpje van een paard dat weigert en tegen de hindernis aankomt en vervolgens de mededeling dat een paard moet worden ingeslapen. Dan is in iedereen hoofd 1+1=2, maar dat was niet zo. Dat paard raakte niet gewond bij een hindernis namelijk, waardoor het argument dat het misgaat bij vaste hindernissen, niet op gaat in de situatie die hij benoemd. Dat vond ik wel een heel schadelijk stukje.

En Anky had het allemaal niet zo handig verwoord als je het mij vraagt. En daarbij is dat slechts de mening van 1 persoon.

Ik denk wel dat het veel teweeg kan brengen en er zullen ook heus wel een aantal sterke argumenten zijn, maar de manier waarop nu is gepresenteerd, daar kan ik niet achter staan.

MarrieLeen

Berichten: 11384
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:48

Het is toch ook grotendeels satire jongens, bewust zo uit context gehaald.

Maar met kennelijk een gevoelige kern van waarheid omdat er direct zo groot en fel op wordt gereageerd, ook door de KNHS zelf. Dat we maar zoveel mogelijk tegengeluid moeten geven om aan te geven dat het echt niet zo erg is. Nee, misschien moet de KNHS zelf een keer in de spiegel kijken en hand in eigen boezem steken. :n

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Splits1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:49

Goede manier om iedereen in de paardensport over één kam te scheren.

Uiteraard gaat er heel veel mis in de paardensport, net zoals dat er veel andere diereneigenaren zijn die hun dieren niet goed behandelen. En dat is fout! En daar moet aan gewerkt worden!

Maar laten we niet doen alsof het merendeel van de paarden een mishandeld, zwaar bestaan leiden.

Lekker negatief drama nieuws, clickbait zodat je maar zoveel mogelijk volgers en kijkers krijgt.


Voel me er misselijk van, dat ik elke dag zoveel tijd en liefde in mijn paard stop, zoveel opoffer zodat zij de beste zorg en liefde krijgt, en dan voor het publieke oog als mishandelaars wordt uitgemaakt omdat ik ook sport bedrijf met mijn paard. Bah.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: [VIDEO] Arjen Lubach: "De paarden kiezen hier niet voor"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:52

Iets afbranden is makkelijk en de vergelijkingen wordt je misselijk van.

Ik hoop dat die beste man geen huisdier heeft.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:52

Ik heb ook nooit iets gehad met de paardensport. Paardrijden moet wat mij betreft voor zowel het plezier van de ruiter als voor die van het paard zijn. En ik weet ook dat er echt wel paarden zijn die springen leuk vinden, of die hartstikke graag dressuurmatig bezig zijn. Maar zodra er geld en prijzen bij komen kijken, en een paard 23 uur per dag in een stal moet staan zodat het in de wei geen been kan breken, en streng wordt aangepakt als het dier eens geen zin heeft, dan is die lol er snel vanaf.
Ik geloof absoluut dat de wereld voor paarden een stuk beter zou zijn als er geen prijswedstrijden meer zouden zijn, geen druk om te presteren, en paarden alleen voor de lol zouden worden gereden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-04-22 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:53

Hij brengt het misschien wat onhandig maar ongelijk heeft hij zeker niet imo. Het zou mij ook niet verbazen(en misschien wel gerust stellen voor veel paarden hun leven) dat de paardentopsport uiteindelijk stopt. De manier waarop veel ruiters de paarden een tik geven om ''hun aandacht'' erbij te houden of sporen dragen om reactie te verfijnen is logisch gezien net zo erg als een hond een tik geven om zijn aandacht erbij te houden.
We werken natuurlijk met flinke dieren maar ik vind dat geen reden om de paarden inderdaad maar over het parcours te jagen, uitzonderingen daar gelaten. Zovaak zie ik paarden die letterlijk wegrennen in de weide voor hun baas, waar dan weer lacherig over gedaan wordt, dus nee, ik kan het niet oneens zijn.
Het ''mooie'' teamwerk zie ik ook zeker niet als ik eens de paardensport bekijk(Wat ik amper doe, omdat ik het niet aan kan zien.)
Anky haar argumenten vind ik ook verbazend om eerlijk te zijn. Dat zal al wel oud zijn, maar omdat wij de dieren vertroetelen en eten geven moeten hun maar werken (zoals de mens)? Zo werkt dat natuurlijk ook niet. Nee, dieren mogen van mij zeker uit de (top)sport worden gehaald.

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:53

8nnemiek schreef:
Ik heb ook nooit iets gehad met de paardensport. Paardrijden moet wat mij betreft voor zowel het plezier van de ruiter als voor die van het paard zijn. En ik weet ook dat er echt wel paarden zijn die springen leuk vinden, of die hartstikke graag dressuurmatig bezig zijn. Maar zodra er geld en prijzen bij komen kijken, en een paard 23 uur per dag in een stal moet staan zodat het in de wei geen been kan breken, en streng wordt aangepakt als het dier eens geen zin heeft, dan is die lol er snel vanaf.
Ik geloof absoluut dat de wereld voor paarden een stuk beter zou zijn als er geen prijswedstrijden meer zouden zijn en paarden alleen voor de lol zouden worden gereden.


Helemaal mee eens! *\o/*

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:54

MarrieLeen schreef:
Het is toch ook grotendeels satire jongens, bewust zo uit context gehaald.

Maar met kennelijk een gevoelige kern van waarheid omdat er direct zo groot en fel op wordt gereageerd, ook door de KNHS zelf. Dat we maar zoveel mogelijk tegengeluid moeten geven om aan te geven dat het echt niet zo erg is. Nee, misschien moet de KNHS zelf een keer in de spiegel kijken en hand in eigen boezem steken. :n



Nou precies dit.
Lubach laat eigenlijk perfect zien hoe paardensport wordt gezien door een leek. Natuurlijk wel wat overdreven, maar de manier waarop hij naar de sport kijkt is echt niet heel vreemd. Wij vinden het een overdreven stuk omdat wij de sport kennen, maar als helemaal niks met paarden(sport) hebt, dan krab je je toch ook achter je oren bij het zien van paarden die door een hindernis vallen?

Het wordt tijd dat we (...KNHS) dat zelf meer gaan inzien door bepaalde uitspraken, argumenten en regels eens onder de loep te nemen en te laten zien dat we bepaalde vastgeroeste overtuigingen ook kunnen aanpassen voor een beter welzijn.

Die reactie van de KNHS (op Facebook) slaat ook compleet de plank mis.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:57

Hij heeft gewoon wel goede punten.

Nu zeggen mensen dat hij precies die nare gevallen gebruikt, maar dat zijn echt geen uitzonderingen. Het is alleen nog steeds makkelijker om de ogen te sluiten, mond te houden en het te accepteren.

Het verweer van KNHS is ook heel slap, maar was te verwachten. Als ze daar nou eens flink de bezem erdoor zouden halen, zouden we ook eens aan welzijn kunnen gaan werken.

Geld, naam, ergens bij horen, presteren gaat boven het dier. Waar samenwerken met dieren de hoogste prijs zou moeten zijn.

Laurora

Berichten: 2642
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:58

Ik ben het in grote lijnen wel met hem eens, maar denk ook dat het heel veel genuanceerder ligt dan hoe hij het uitlegt.
En natuurlijk is het verschil tussen "goed" met je paarden omgaan en "slecht" met je paarden omgaan niet te zien voor 90% van de bevolking, waardoor iedereen nu over èèn kam word geschoren.

De reactie van de KNHS heb ik niet gelezen, maar die slaat de plank wel vaker flink mis als het om misstanden gaat.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:58

8nnemiek schreef:
Ik heb ook nooit iets gehad met de paardensport. Paardrijden moet wat mij betreft voor zowel het plezier van de ruiter als voor die van het paard zijn. En ik weet ook dat er echt wel paarden zijn die springen leuk vinden, of die hartstikke graag dressuurmatig bezig zijn. Maar zodra er geld en prijzen bij komen kijken, en een paard 23 uur per dag in een stal moet staan zodat het in de wei geen been kan breken, en streng wordt aangepakt als het dier eens geen zin heeft, dan is die lol er snel vanaf.
Ik geloof absoluut dat de wereld voor paarden een stuk beter zou zijn als er geen prijswedstrijden meer zouden zijn, geen druk om te presteren, en paarden alleen voor de lol zouden worden gereden.


Ik ben het hier zo enorm mee eens. Als we zo met honden om zouden gaan als sommige mensen met paarden doen, zou dat heel snel verboden worden.

Ilse_123 schreef:
Wij vinden het een overdreven stuk omdat wij de sport kennen, maar als helemaal niks met paarden(sport) hebt, dan krab je je toch ook achter je oren bij het zien van paarden die door een hindernis vallen?


Dat lijkt me ook een probleem, als het normaal gevonden wordt dat paarden door een hindernis vallen op de Olympische Spelen.

DuoPenotti

Berichten: 29562
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:00

8nnemiek schreef:
Ik heb ook nooit iets gehad met de paardensport. Paardrijden moet wat mij betreft voor zowel het plezier van de ruiter als voor die van het paard zijn. En ik weet ook dat er echt wel paarden zijn die springen leuk vinden, of die hartstikke graag dressuurmatig bezig zijn. Maar zodra er geld en prijzen bij komen kijken, en een paard 23 uur per dag in een stal moet staan zodat het in de wei geen been kan breken, en streng wordt aangepakt als het dier eens geen zin heeft, dan is die lol er snel vanaf.
Ik geloof absoluut dat de wereld voor paarden een stuk beter zou zijn als er geen prijswedstrijden meer zouden zijn, geen druk om te presteren, en paarden alleen voor de lol zouden worden gereden.

Ik kan hier wel in mee.
En ik vind het ook fijn dat je benoemd dat er paarden zijn die het erg graag doen.
Mijn schimmeltje was er zo een.
Die vond op wedstrijd gaan echt echt leuk.
En springen helemaal.
En ik weet dat er ook topruiters zijn die ook met hun paarden aan de top rijden.
Beide met plezier.
Maar ja, filter ze maar eens.
En zelfs al zien we in de ring dat er oneerlijk gereden word, je ziet het niet terug vanuit de jury.
Willen we de sport behouden zal dat als eerste moeten veranderen.
En word een ruiter gepakt op verschrikkelijke manieren van trainen direct een levenslang verbod op wedstrijden.
Maar misschien is wedstrijden rijden zonder prijs, alleen maar de eer wel de oplossing.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:00

Hij heeft hier zeker wel een punt!

Laten we beginnen met paarden niet meer op te sluiten in kooien! Want dat is wat we doen mensen; we sluiten ze op in een kooi. Het woord box klinkt wat vriendelijker maar dat is het niet!
En hier gaat het al mis! Paarden zijn gemaakt om elke dag weer tientallen kilometers te lopen; hapje stapje methode.

En laten we beginnen met het geven van keuze vrijheid. Waarom hebben onze maatjes waar we o zoveel van houden zo weinig recht van spreken?

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:07

Lubach zijn punt is topsport moet je niet doen met dieren. En daar ben ik het mee eens, het is puur voor vermaak van de mens en het dier heeft geen enkele keuze. Overigens brengt Lubach dergelijke onderwepen altijd wel met een kwinkslag om de discussie aan te zwengelen en dat lijkt me een goede zaak.
Juist ook interessant dat een leek dit naar voren brengt.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:08

DreamGuide schreef:
Goede manier om iedereen in de paardensport over één kam te scheren.

Uiteraard gaat er heel veel mis in de paardensport, net zoals dat er veel andere diereneigenaren zijn die hun dieren niet goed behandelen. En dat is fout! En daar moet aan gewerkt worden!

Maar laten we niet doen alsof het merendeel van de paarden een mishandeld, zwaar bestaan leiden.

Lekker negatief drama nieuws, clickbait zodat je maar zoveel mogelijk volgers en kijkers krijgt.


Voel me er misselijk van, dat ik elke dag zoveel tijd en liefde in mijn paard stop, zoveel opoffer zodat zij de beste zorg en liefde krijgt, en dan voor het publieke oog als mishandelaars wordt uitgemaakt omdat ik ook sport bedrijf met mijn paard. Bah.


Maar daar heeft jouw paard niet om gevraagd? Dat jij zoveel opoffert maakt het niet dat jouw paard je wat dan ook verschuldigd is.
Als we de lat leggen bij mishandeling en verwaarlozing voor we ons achter onze oren gaan krabben gaat ervoor zorgen dat er steeds meer commentaar komt.
Sport kan zeker zijn plaats hebben maar als enkel nog de paarden gaan meedoen die er ook daadwerkelijk plezier en rust in vinden denk dat er heel wat minder startpassen zouden uitgegeven worden en daar stel ik me wel mijn vragen bij.

DuoPenotti

Berichten: 29562
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VIDEO] Arjen Lubach: "De paarden kiezen hier niet voor"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:10


Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:14

De link in de op doet het niet: Deze wel https://www.npostart.nl/de-avondshow-me ... ON_1334154 vanaf 9 minuten begint het. Duurt een minuut of 8.

Verder haalt ie vooral ongelukken en aan. Dan maak je geen case voor minder paardensport maar wel voor een veiligere paardensport. En dat is wel degelijk super belangrijk. Want er worden soms wel eens te veel risico's genomen voor die prijs en daar moeten we als sport echt wel wat mee. Of topsport altijd paardvriendelijk is weet ik niet. Maar of het altijd gezond is voor top sportende mensen? Denk ik ook niet.

Overigens vergeten veel mensen het stukje evolutie. We hebben paarden door de 1000den jaren heen wel gefokt als ons ideale rij- en werkdier. Stop je daar ineens mee, dan breek je bij sommige paarden ook wel een stukje wat echt zwaar ingefokt is. Worden ze daar echt persee 'gelukkig' van?

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:17

DreamGuide schreef:
Goede manier om iedereen in de paardensport over één kam te scheren.

Uiteraard gaat er heel veel mis in de paardensport, net zoals dat er veel andere diereneigenaren zijn die hun dieren niet goed behandelen. En dat is fout! En daar moet aan gewerkt worden!

Maar laten we niet doen alsof het merendeel van de paarden een mishandeld, zwaar bestaan leiden.

Lekker negatief drama nieuws, clickbait zodat je maar zoveel mogelijk volgers en kijkers krijgt.


Ik kan meer mensen bedenken die niet oke met hun dier omgaan en wedstrijden rijden dan mensen die het leuk voor de lol doen. Kreupele paarden die gebruikt worden, paarden die niet gevangen willen worden, paarden die zich afsluiten zodra ze in handen komen..

Puur en alleen omdat ze moeten presteren en geld moeten opbrengen.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:17

DreamGuide schreef:
Goede manier om iedereen in de paardensport over één kam te scheren.

Uiteraard gaat er heel veel mis in de paardensport, net zoals dat er veel andere diereneigenaren zijn die hun dieren niet goed behandelen. En dat is fout! En daar moet aan gewerkt worden!

Maar laten we niet doen alsof het merendeel van de paarden een mishandeld, zwaar bestaan leiden.

Lekker negatief drama nieuws, clickbait zodat je maar zoveel mogelijk volgers en kijkers krijgt.


Voel me er misselijk van, dat ik elke dag zoveel tijd en liefde in mijn paard stop, zoveel opoffer zodat zij de beste zorg en liefde krijgt, en dan voor het publieke oog als mishandelaars wordt uitgemaakt omdat ik ook sport bedrijf met mijn paard. Bah.


Helemaal mee eens. Wordt er echt moe van dat bijvoorbeeld het filmpje van de olympische spelen bij de moderne vijfkamp gebruikt wordt om te laten zien dat de sport niet goed is. Euh sorry hoor jongens. Wat voor een slecht voorbeeld is dit dan ook?
Dit is hetzelfde als basicly zeggen van; niemand mag meer honden hebben. Want 1 persoon heeft een hond geslagen. Dus alle mensen kunnen niet meer voor honden zorgen.
De overgrote meerderheid houd van paarden, geeft ze alle vrijheid en doet er alles aan om ervoor te zorgen dat ze het beste leven hebben. Ga dan niet die ene stal die het slecht doet de reden zijn dat iedereen ervan moet lijden. Ga dan apart naar alleen die stal, die persoon of weet ik veel wat.
Moet er wat veranderen? Zekers. En ik vind dat de KNHS daar echt veel te weinig aandacht in steekt. Ze wachten telkens gewoon af tot de volgende media weer zo'n artikel maakt. Terwijl ze ook gewoon gelijk wat kunnen doen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VIDEO] Arjen Lubach: "De paarden kiezen hier niet voor"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:20

Beetje onhandig wel, twee dezelfde topics die langs elkaar lopen.

Ik heb ook nooit iets gehad met de paardensport. Paardrijden moet wat mij betreft voor zowel het plezier van de ruiter als voor die van het paard zijn. En ik weet ook dat er echt wel paarden zijn die springen leuk vinden, of die hartstikke graag dressuurmatig bezig zijn. Maar zodra er geld en prijzen bij komen kijken, en een paard 23 uur per dag in een stal moet staan zodat het in de wei geen been kan breken, en streng wordt aangepakt als het dier eens geen zin heeft, dan is die lol er snel vanaf.
Ik geloof absoluut dat de wereld voor paarden een stuk beter zou zijn als er geen prijswedstrijden meer zouden zijn, geen druk om te presteren, en paarden alleen voor de lol zouden worden gereden.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:21

Captain schreef:
DreamGuide schreef:
Goede manier om iedereen in de paardensport over één kam te scheren.

Uiteraard gaat er heel veel mis in de paardensport, net zoals dat er veel andere diereneigenaren zijn die hun dieren niet goed behandelen. En dat is fout! En daar moet aan gewerkt worden!

Maar laten we niet doen alsof het merendeel van de paarden een mishandeld, zwaar bestaan leiden.

Lekker negatief drama nieuws, clickbait zodat je maar zoveel mogelijk volgers en kijkers krijgt.


Ik kan meer mensen bedenken die niet oke met hun dier omgaan en wedstrijden rijden dan mensen die het leuk voor de lol doen. Kreupele paarden die gebruikt worden, paarden die niet gevangen willen worden, paarden die zich afsluiten zodra ze in handen komen..

Puur en alleen omdat ze moeten presteren en geld moeten opbrengen.


Dus je kent een aantal mensen. Maar niet de hele paardenwereld. Als je het nog niet is opgevallen; het gaat de betere kant op! Zekers. de nieuwere sporters zijn echt veel meer bezig met het welzijn van de paarden, paarden staan echt niet 23 uur per dag op stal. Vaak maar alleen in de avond of zelfs op een paddock paradise! En er verschijnen ook steeds meer paddock paradises en andere opties om alles beter te maken. :)
Maar als je alleen naar het negatieve gaat kijken, wordt je er ook idd negatief van. Praat met de mensen die het slecht doet, zorg ervoor dat organisaties ernaar kijken. Maar alsjeblieft, zeg niet dat iedereen hetzelfde is. Dan kan je net zo goed zeggen dat zwart en wit dezelfde kleur zijn basicly :')

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VIDEO] Arjen Lubach: "De paarden kiezen hier niet voor"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:23

Dat klopt, ik ken niet de hele paardenwereld. Maar ik zie wel veel mensen rijden, niet alleen live maar ook wat voorbij komt op Instagram of Facebook, daar word ik 9 van de 10 keer niet blij mee wat ik daar zie. En o wee als je eens een opmerking maakt over een te strakke neusriem..

Het wordt beter, zeker. We zijn ons steeds meer bewust van dierenwelzijn. Maar zolang er nog gestreden moet worden om geld, gaat in de meeste gevallen het dierenwelzijn op de tweede of derde plek.