Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

karuna
Drukke kabouter

Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 11:50

Ik las vanmorgen een artikel in de anwb kampioen waar ik eigenlijk best van geschrokken ben. Al is geschrokken misschien niet het beste woord, verbaasd, geschokt? Het artikel ging over de fietsexamens die er weer aankomen voor de lagere school kinderen.

Met daarin ook interviews van mensen met kinderen in de leeftijd tussen 5 en 12. Een moeder van een kind van 9 en een van 13. Die van 9 mag alleen nog maar in de wijk fietsen. Zelf naar school (drukkere weg oversteken) mocht hij nog niet. :oo En daar ben ik dus best van geschrokken.

Hoe kunnen kinderen dan ooit goed en veilig leren aan het verkeer deel te nemen met de fiets voordat de hormonen en de groepsdruk van samen naar school fietsen en mogelijk stoer doen eraan komen?

In het artikel stonden ook wat leeftijden van 1970 2001 en nu. In 1970 fietsen kinderen vanaf 6 al zelfstandig. In 2001 was dat 9 jaar. Nu pas tussen de 10 en 12 jaar. Wat ik zelf een best zorgelijke ontwikkeling vindt. Eigenlijk pas zowat vanaf de middelbare school mogen kinderen alleen gaan fietsen zonder ouderlijk toezicht.

Ik weet dat ik als 8/9 jarige naar de supermarkt ging alleen op mijn fietsje. De dijk over, provinciale weg oversteken en daar boodschappen doen. En dat was volstrekt normaal. het verkeer was misschien rustiger al was de provinciale weg erg druk want het was de enige mogelijkheid om van Nijmegen naar Venlo te komen met de auto.

Maar een 9 jarige die niet de wijk uit weg over naar school mag.

Heeft dat te maken met de overbescherming tegenwoordig, kinderen mogen vaak ook geen blauwe knie oplopen in de speeltuin als ze gevallen zijn, of zich vies maken. Of waren ouders vroeger wat gemakkelijker in niet alle mogelijke risicos willen vermijden.

Edit even een aanvulling, ook het zelf naar school lopen wordt steeds later
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-04-22 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Re: Kinderen fietsen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:54

Wat dacht je van het feit dat er nu veel meer auto's op de weg rijden dan zo'n 50 jaar geleden? >;) :roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:55

In 1970 reed er idd heel wat minder verkeer op de weg.

Maar goed, mijn 5-jarige hoeft geen grote weg over en fiets ook wel eens alleen naar school.

Een 9-jarige zou ik ook niet alleen een grote weg laten oversteken. Echt verkeersinzicht komt pas later.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-04-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:56

In 1970 waren er nog geen 2,5 miljoen auto's op de weg, in 2016 8 miljoen... Lijkt mij echt niet meer dan normaal dat je je jonge kind geen provinciale weg over laat steken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 11:56

Dat geef ik zelf ook aan. Ogen rollen is niet echt nodig. :n Maar de strekking van dat artikel en ik heb even wat nagezocht is dus eigenlijk het drukke verkeer niet de reden dat ouders steeds later hun kinderen zelf laten fietsen. Hetzelfde dat kinderen ook in een wijk veel later zelf naar school mogen lopen.

De meeste lagere scholen zitten in een wijk in de woonomgeving van de meeste kinderen. Als kinderen zelf zouden fietsen zou het ook de enorme parkeerchaos bij de scholen voorkomen.

Of is er sprake van kip en ei. Doordat er zoveel parkeerchaos is bij scholen is het te onoverzichtelijk voor kinderen om te komen fietsen door alle haastige ouders in hun auto.
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-04-22 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:56

Het verkeer is heel veel drukker geworden vergeleken met vroeger.
Als je ziet hoeveel auto's er nu per gezin zijn vergeleken met vroeger en hoeveel mensen autorijden (ook qua kilometers) is dat flink gestegen.
Iedereen deed meer op de fiets en woonwijken waren veel rustiger qua verkeer.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:58

Hier op platteland wordt fietsen bij bv schoolreisje ook meer gedaan dan randstad waar we eerst gewoond hebben. Veel rustiger. En ieder kind doet fietsexamen in groep 7, dus dan zouden ze het wel een beetje moeten kunnen. Verder zullen er ook wel een deel "curling" ouders zijn

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:59

Hier in de nieuwbouwwijk ligt overigens enorm veel water. Mag ie ook niet zelf heen zolang hij nog geen zwemdiploma heeft :n
Ze zijn nu op school bezig met les over kikkervissen en wil in elke vijver kikkerdril zoeken. Ik vertrouw dat gewoon niet.

Gitana

Hmm interessant.

Maar ik denk dat je niet moet vergeten dat het tegenwoordig wel iets drukker op straat is dan 40 jaar terug. Ik mocht als 9 jarige ook niet alleen naar school fietsen (dat was in 2001). De afstand naar school was een kilometer of 6.
Ik was ook een kind dat supersnel afgeleid was. Daarnaast hebben mijn ouders altijd meerdere auto's voor de deur gehad en mijn moeder was doordeweeks niet aan het werk. Even brengen kon dus prima.

Verder was ik wel altijd buiten aan het spelen, in bomen aan het klimmen en bij de paarden. Ik deed genoeg 'gevaarlijke' dingen, dus daar kan het niet aan liggen :+

Mijn vader fietste vroeger wel 40 kilometer naar zijn oma, in zijn uppie, toen hij een jaar of 6 was. Maar dat was in 1968 :)

Kaus

karuna schreef:
Dat geef ik zelf ook aan. Ogen rollen is niet echt nodig. :n Maar de strekking van dat artikel en ik heb even wat nagezocht is dus eigenlijk het drukke verkeer niet de reden dat ouders steeds later hun kinderen zelf laten fietsen. Hetzelfde dat kinderen ook in een wijk veel later zelf naar school mogen lopen.

De meeste lagere scholen zitten in een wijk in de woonomgeving van de meeste kinderen. Als kinderen zelf zouden fietsen zou het ook de enorme parkeerchaos bij de scholen voorkomen.

Of is er sprake van kip en ei. Doordat er zoveel parkeerchaos is bij scholen is het te onoverzichtelijk voor kinderen om te komen fietsen door alle haastige ouders in hun auto.

Je opent zoveel topics over hoe vroeger alles beter was en hoe verpest (lees: anders, veranderd) de jeugd van nu is. Zonder ook maar enig rekening te houden met een veranderende maatschappij. Dat vind ik wel een oogrol waard.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:00

Ik heb geen kinderen dus ik heb het gevoel dat ik me niet helemaal kloppend kan inleven in de keuzes van ouders. Echter:
Ik zou denk ik, als ik kijk naar de wegen/ straten in mijn omgeving, het heel erg moeilijk vinden om (mijn) een kind zelfstandig fietsend de weg op te sturen. Er rijden wel even wat meer autos tegenwoordig dan destijds en ik heb de indruk (maar het kan niet zo goed niet kloppen hè!) dat vroeger veel beter op elkaars kinderen gelet werd dan tegenwoordig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 12:00

Kaus ik heb alleen het artikel gelezen, en daarna wat verder gezocht. Niks met vroeger is beter. :n Maar ik schrik eigenlijk van het gebrek aan zelfstandig dingen mogen doen van kinderen. Dat ouders er kennelijk behoorlijk lang bovenop zitten met hun neus.

Fietsexamens zijn hier ook. Kindertjes met fekgekleurde hesjes met nummers erop die een flinke route moeten fietsen. Met overal waarnemers op de route ook.

Wat ik kan vinden is er weinig verschil in stad of platteland in de leeftijd. En is het drukke verkeer niet de hoofdreden van het niet mogen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-04-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:00

Vroeger waren ook meer moeders thuis, nu zijn er veel ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen omdat ze daarna door moeten naar het werk.

Onze dochter van 7 mag zelf naar de winkel fietsen of naar school lopen, maar die zou ik niet langs een drukke weg laten fietsen of zelfstandig een hele drukke weg over laten steken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:02

mijn kinderen van 7 en 8 fietsen ook nog niet zelfstandig. Ik breng ze naar school met de auto vanwege de afstand, en aangezien we heel buitenaf wonen is het langs de weg niet veilig in mijn ogen om ze alleen te laten gaan. Ze blijven lekker thuis op het erf, daar fietsen ze overigens wel. Dat ze wat dat betreft qua verkeershandigheid wat achter blijven ben ik mij zeker van bewust, ik zie daar alleen voorlopig geen oplossing voor. Als ze wat groter zijn gaan we misschien wel naar school fietsen (ca. 7 km).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:02

karuna schreef:
Hetzelfde dat kinderen ook in een wijk veel later zelf naar school mogen lopen.

De school waar mijn kinderen vroeger naar toe gingen moest je ze op(laten)halen t/m 6 jaar (groep 3), ze mochten niet alleen naar huis.

Vroeger stonden er amper moeders op het schoolplein om kinderen op te halen (alleen als ze ver weg woonden), nu wordt je als slechte moeder gezien als je er niet (op tijd en in vol tenue) staat te wachten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:04

Maar wegen oversteken zonder oversteekplek neem ik dan aan? Kinderen kunnen toch prima gebruik maken van een zebrapad, rotonde of stoplicht.

Hier in de wijk fietsen alle kindjes op hun kleine fietsjes rond. Door geparkeerde auto's, op de stoep etc. Daar leren ze ook van.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:05

Met 10 of 12 pas zelfstandig mogen fietsen is imo wel erg laat. Op mijn achtste mocht ik al in mn uppie naar een dorp zes kilometer verderop fietsen, waarbij ik twee keer een drukke weg moest oversteken. Mijn ouders waren van mening dat je niet altijd aan het handje vast gehouden kon worden.
Maar ik begrijp goed dat inzicht in het verkeer pas op latere leeftijd komt, maar ook een jonger kind kan toch de basics begrijpen? Dus eerst links, dan rechts en dan nog een keer links kijken. En verkeer van rechts heeft voorrang. Mijn vader vertelde ook altijd dat je beter een minuut kon wachten, dan helemaal niet aankomen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:06

Kaus schreef:
Wat dacht je van het feit dat er nu veel meer auto's op de weg rijden dan zo'n 50 jaar geleden? >;) :roll:

Dit en mensen hebben veel meer haast voor mijn gevoel in de huidige maatschappij, of mensen rijden rond terwijl ze eigenlijk al lang en breed over datum zijn omdat opa 'zo lekker zelfstandig is met het ootootje'.

Ik woon hier bij een rotonde waar in één jaar tijd drie volwassen fietsers zijn aangereden en waar vrij recent ook nog een tiener van z'n fiets is gereden.

Dan maar te beschermend hoor. :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:07

Hjartje schreef:
Met 10 of 12 pas zelfstandig mogen fietsen is imo wel erg laat. Op mijn achtste mocht ik al in mn uppie naar een dorp zes kilometer verderop fietsen, waarbij ik twee keer een drukke weg moest oversteken. Mijn ouders waren van mening dat je niet altijd aan het handje vast gehouden kon worden.
Maar ik begrijp goed dat inzicht in het verkeer pas op latere leeftijd komt, maar ook een jonger kind kan toch de basics begrijpen? Dus eerst links, dan rechts en dan nog een keer links kijken. En verkeer van rechts heeft voorrang. Mijn vader vertelde ook altijd dat je beter een minuut kon wachten, dan helemaal niet aankomen.

Die hoorde ik thuis in het Engels
Better one minute to late in this world than one minute to early in the next

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:09

Zou het misschien kunnen dat de ouders vroeger meer tijd hadden om kind te leren fietsen? Nu heeft iedereen het druk,druk,druk. Beide ouders een baan, kinderen moeten van alles (sportclubje, muziek, ect.) Wanneer moeten ouders het hun kinderen leren? Zoals zoveel dingen die vroeger door de ouders werden aangeleerd, lijkt daar nu geen tijd meer voor en gaan sommige(!!) ouders er vanuit dat het op school wel wordt aangeleerd. Daar vind ik wel wat van...

Ik woon in een stad en de bakfiets is favoriet hier want je kan je auto nergens kwijt of het kost je een godsvermogen. Maar in de bakfiets passen maar een paar kinderen en de gemiddelde ouder hier heeft er meer. Dus moet 1 kind naast de bakfiets fietsen. Welliswaar op het fietspad, maar bij mijn weten hoor je op een fietspad je alsnog aan de verkeersregels te houden. Kind slingert vaak enorm over de weg en als ik bel omdat ik er langs wil, wordt moeders boos. Ook kind aan de buitenkant laten fietsen ipv de binnenkant zie ik heel vaak en hand uitsteken en achterom kijken doen moeders niet, dus waarom zou kind het doen als moeders al niet eens het voorbeeld geeft? Kind kan het vaak niet eens want dan verliest het de evenwicht. Maar moeders zou het wel moeten kunnen, toch?

Dus ik blijf er bij: het ligt grotendeels aan de ouders, die geen tijd meer vrij maken om het de kinderen te leren. Geen een kind kan meteen zelfstandig fietsen, daar gaat nu eenmaal wat tijd inzitten. En dan die pampercultuur dat bij elk regendrupje de auto gepakt moet worden helpt natuurlijk ook niet erg aan de zelfstandigheid van het kind.

*En nu zoek ik dekking voor de mamabrigade*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:12

Mijn ouders hebben mij echt niet leren fietsen hoor.
Ook de ouders van mijn man gingen echt niet achter hun kinderen aan rennen (hadden boerenbedrijf en wel wat beters te doen).
Je kreeg een fiets met zijwielen en als je er handigheid in kreeg gingen de wielen eraf.
Ik heb tot heel laat met zijwielen gefietst, ik was de jongste dus niemand na mij die zijwielen nodig had,

Mijn kinderen konden (op 1 na) heel vroeg zonder zijwielen fietsen en nee, ik heb ook niet mee gerend hoor.

edit: ik vind juist dat ouders tegenwoordig veel meer dingen doen met hun kinderen.
Vroeger gingen ouders echt niet knutselen met hun kinderen hoor..
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-04-22 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:19

fohadie schreef:
Zou het misschien kunnen dat de ouders vroeger meer tijd hadden om kind te leren fietsen? Nu heeft iedereen het druk,druk,druk. Beide ouders een baan, kinderen moeten van alles (sportclubje, muziek, ect.) Wanneer moeten ouders het hun kinderen leren? Zoals zoveel dingen die vroeger door de ouders werden aangeleerd, lijkt daar nu geen tijd meer voor en gaan sommige(!!) ouders er vanuit dat het op school wel wordt aangeleerd. Daar vind ik wel wat van...

Ik woon in een stad en de bakfiets is favoriet hier want je kan je auto nergens kwijt of het kost je een godsvermogen. Maar in de bakfiets passen maar een paar kinderen en de gemiddelde ouder hier heeft er meer. Dus moet 1 kind naast de bakfiets fietsen. Welliswaar op het fietspad, maar bij mijn weten hoor je op een fietspad je alsnog aan de verkeersregels te houden. Kind slingert vaak enorm over de weg en als ik bel omdat ik er langs wil, wordt moeders boos. Ook kind aan de buitenkant laten fietsen ipv de binnenkant zie ik heel vaak en hand uitsteken en achterom kijken doen moeders niet, dus waarom zou kind het doen als moeders al niet eens het voorbeeld geeft? Kind kan het vaak niet eens want dan verliest het de evenwicht. Maar moeders zou het wel moeten kunnen, toch?

Dus ik blijf er bij: het ligt grotendeels aan de ouders, die geen tijd meer vrij maken om het de kinderen te leren. Geen een kind kan meteen zelfstandig fietsen, daar gaat nu eenmaal wat tijd inzitten. En dan die pampercultuur dat bij elk regendrupje de auto gepakt moet worden helpt natuurlijk ook niet erg aan de zelfstandigheid van het kind.

*En nu zoek ik dekking voor de mamabrigade*

Hoezo ‘niet meer’? Vroeger hadden ze minimaal 5 kids, echt niet dat ze die allemaal persoonlijk leerde fietsen.
Ik denk eerder dat mensen nu zuiniger zijn op hun kinderen omdat ze er maar 1 of 2 hebben :+

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:20

Ik had laatst bijna een kind onder m'n auto. Reed een relatief groot kruispunt (doorgaande weg) op waar fietsers voorrang moeten verlenen. Kwamen 3 kids aanrijden, eentje reed door en de andere 2 stopte. Voor dit kind kon ik remmen om nog zachter te rijden (reed langzamer dan de toegestane 50km pu omdat auto voor me af sloeg) en ruim een gevaarlijke situatie kon voorkomen. Maar omdat kind 1 op het stuk tussen de rijbanen stond en de andere 2 stil stonden reed ik daarna door. En vlak voor ik ze passeerde schoot er ineens uit het niets een 4e nog kleiner kind de weg op. Vol in de ankers en had ik een seconde later gereageerd dan had dat te laat geweest.

In dit geval vond ik het heel onverantwoord dat de kinderen zelf op pad waren..

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:28

Ik was ook pas een jaar of 10 -12 toen ik verder uit de wijk ging op de fiets, school kon ik lopend naar toe. (En dat is dus 28 -26 jaar geleden)

In mijn jongere jaren waren bij alle drukke kruisingen nog stoplichten, dat zijn nu allemaal rotondes geworden en dat vind ik niet echt een verbetering.

Mijn zoon is bijna 8 en mag om medische redenen niet alleen fietsen. Maar hij fiets sowieso ook te weinig om hem alleen op pad te sturen.

Ceetje_bokt

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:42

Vroeger was het ook een stuk veiliger, omdat er toen geen gestresste moeders hard door de wijk reden om hun kind veilig naar school te brengen. Ik woonde in een jonge wijk en reed altijd super voorzichtig omdat je nooit weet waar een kind vandaan kan komen. Ben geen kindervriend en ook geen moeder overigens. Maar wie scheurden altijd de wijk… juist moeders met de koters veilig achterin.
Fietsen en verkeersinzicht moet je leren en dat kost veel vlieguren, dus die tijd moet je investeren in je kind.