Met daarin ook interviews van mensen met kinderen in de leeftijd tussen 5 en 12. Een moeder van een kind van 9 en een van 13. Die van 9 mag alleen nog maar in de wijk fietsen. Zelf naar school (drukkere weg oversteken) mocht hij nog niet.

Hoe kunnen kinderen dan ooit goed en veilig leren aan het verkeer deel te nemen met de fiets voordat de hormonen en de groepsdruk van samen naar school fietsen en mogelijk stoer doen eraan komen?
In het artikel stonden ook wat leeftijden van 1970 2001 en nu. In 1970 fietsen kinderen vanaf 6 al zelfstandig. In 2001 was dat 9 jaar. Nu pas tussen de 10 en 12 jaar. Wat ik zelf een best zorgelijke ontwikkeling vindt. Eigenlijk pas zowat vanaf de middelbare school mogen kinderen alleen gaan fietsen zonder ouderlijk toezicht.
Ik weet dat ik als 8/9 jarige naar de supermarkt ging alleen op mijn fietsje. De dijk over, provinciale weg oversteken en daar boodschappen doen. En dat was volstrekt normaal. het verkeer was misschien rustiger al was de provinciale weg erg druk want het was de enige mogelijkheid om van Nijmegen naar Venlo te komen met de auto.
Maar een 9 jarige die niet de wijk uit weg over naar school mag.
Heeft dat te maken met de overbescherming tegenwoordig, kinderen mogen vaak ook geen blauwe knie oplopen in de speeltuin als ze gevallen zijn, of zich vies maken. Of waren ouders vroeger wat gemakkelijker in niet alle mogelijke risicos willen vermijden.
Edit even een aanvulling, ook het zelf naar school lopen wordt steeds later