Vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13240
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:56

Mijn schoonzoon heeft een koemelkallergie, dus daar probeer ik rekening mee te houden als hij mee eet... maar dat is echt heel lastig, ik was verbaasd eigenlijk in hoeveel producten er melk verwerkt worden. Daarom best respect voor vegan lifestyle, want je moet wel heel erg opletten met wat je koopt of eet.

voor mij als melkveehouder is het aan de andere kant best prettig om te weten dat melk zo'n essentieel product is ;)

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:59

In wat voor een producten zit dan bv koemelk waar je het niet van verwacht?

juval

Berichten: 13240
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:06

Needje schreef:
In wat voor een producten zit dan bv koemelk waar je het niet van verwacht?


heel veel instant producten, sauzen, bakmixen etc. ik weet het zo niet precies, maar als je er op gaat letten is het best veel.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:07

Nooit geweten.
Nou maakt het voor mij op zich niet uit. Geen allergie ofzo.
Maar idd wel vervelend als je dat dus niet in je voeding wil hebben.
Voor een vega maakt dat niet uit toch? Alleen veganist of allergie dan toch?

Onali

Berichten: 18493
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:08

Jessix schreef:
Vind het ook prima om niet mee te eten of wanneer het een broodje met jam is. En op de standaard verjaardag zit er meestal wel wat bij (een nootje of zo) en anders maar niet.



Dacht heel even jam :?
Maar zit natuurlijk gelei in.





Needje schreef:
In wat voor een producten zit dan bv koemelk waar je het niet van verwacht?


De melk zit vaak als gedroogde vorm er in.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:16

Ja jam is meestal plantaardig. Staat ook gewoon op wat er in zit, dus dat is geen probleem.

Verder is de AH bij ons zo ingericht dat vegan of vega heel goed herkenbaar is. Maar nogmaals, groente alleen met aardappel of rijst (net wat de pot schaft) is voor mij ook prima. Als je de sausjes weg laat is het voor mij vegan genoeg.

Zelf vind ik de meeste vlees vervangers niet zo lekker dus daar doe je me in principe geen plezier mee.

En weet je, het gaat mij om de gezelligheid. Een keertje minder uitgebreid eten is echt geen issue. Restaurants kies ik wel graag zelf. Houd dan ook rekening met de vleeseter. Maar vind als je best wat moet betalen voor een avondje uiteten dan moet het gewoon voor iedereen de moeite waard zijn. En dat lukt ook altijd.

Anoniem

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:17

Mocht ik ergens gaan eten waar geen rekening gehouden kan worden met vegan, neem ik mn eigen eten mee.
Mocht mijn bezoek komen eten krijgen ze vegan eten. Als ze vlees erbij willen mogen ze dat zelf meenemen. Ik heb ooit wel een keer een biefstukje voor iemand meegenomen, maar dat voelde toch niet helemaal goed en wil ik liever niet meer doen.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:48

Needje schreef:
Zo'n rare vraag is het niet want er zijn ook zat mensen die niet principieel vega zijn.
Net als dat er zat mensen zeuren over glutenvrij eten terwijl ze geen Coeliakie hebben.

Ik denk ook dat vegan echt wel lastiger is dan vega in een (niet vega/vegan) restaurant.

wb de vraag van Onali: Omdat iemand wel vlees eet zegt dat niet dat ze niet zonder vlees kunnen imo. Dus lijkt mij geen probleem om bij vega mensen gewoon met de pot mee te eten en als ze bij jou komen het stukje vlees er uit te laten.
Ik kook trouwens ook zat vega zonder zelf vega te zijn. Dus als je bij mij eet als carnivoor kan het maar zo dat je alsnog geen vlees krijgt.
Vegan weet ik niet 100% of me dat lukt. Maar dat heeft meer te maken dat ik niet alles ga bijhouden of er ergens misschien een spoortje dierlijk product in zit of voor is gebruikt.
en kom op... KAAS! <3
:D :D

Ja! Hier kan ik me helemaal bij aansluiten.

Loretta
Berichten: 8789
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:58

Waar ik de grootste moeite mee heb dat zijn mensen die hun vegan lifestyle aan anderen proberen op te dringen als een soort Jehova getuige. Helaas is dat voor een aanzienlijk deel van de vegans een onderdeel van het vegan zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:16

Jessix schreef:
Ja jam is meestal plantaardig. Staat ook gewoon op wat er in zit, dus dat is geen probleem.

Verder is de AH bij ons zo ingericht dat vegan of vega heel goed herkenbaar is. Maar nogmaals, groente alleen met aardappel of rijst (net wat de pot schaft) is voor mij ook prima. Als je de sausjes weg laat is het voor mij vegan genoeg.

Zelf vind ik de meeste vlees vervangers niet zo lekker dus daar doe je me in principe geen plezier mee.

En weet je, het gaat mij om de gezelligheid. Een keertje minder uitgebreid eten is echt geen issue. Restaurants kies ik wel graag zelf. Houd dan ook rekening met de vleeseter. Maar vind als je best wat moet betalen voor een avondje uiteten dan moet het gewoon voor iedereen de moeite waard zijn. En dat lukt ook altijd.


En als er mest is gebruikt voor je groente en fruit?

En hoe doe je dat bijv als je een dagje weg wilt? Niet overal is het goed geregeld en ik kan me voorstellen dat een dagje weg ook een stukje gezelligheid samen is en je niet geheel kan voorkomen dat ergens geen vegan aangeboden wordt.

Of bijv met de auto op vakantie. Dan moet je echt alles zelf meenemen of de route erg goed uitstippelen?

Ik denk zelf dat als meer mensen weer vers zouden eten en alles zelf maken, je al veel kan voorkomen. Het is imo niet normaal hoeveel kant en klaar en bewerkt voedsel er te koop is.

Loretta
Berichten: 8789
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:31

superpony schreef:
En hoe doe je dat bijv als je een dagje weg wilt? Niet overal is het goed geregeld en ik kan me voorstellen dat een dagje weg ook een stukje gezelligheid samen is en je niet geheel kan voorkomen dat ergens geen vegan aangeboden wordt.


Gewoon lekker ouderwets vegan broodjes en koffie mee in de trein.

Maar als niet vegan krijg ik het idee dat er genoeg ondernemers zijn die de doelgroep op hun wenken bediend.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:35

Loretta schreef:
superpony schreef:
En hoe doe je dat bijv als je een dagje weg wilt? Niet overal is het goed geregeld en ik kan me voorstellen dat een dagje weg ook een stukje gezelligheid samen is en je niet geheel kan voorkomen dat ergens geen vegan aangeboden wordt.


Gewoon lekker ouderwets vegan broodjes en koffie mee in de trein.

Maar als niet vegan krijg ik het idee dat er genoeg ondernemers zijn die de doelgroep op hun wenken bediend.


Ja, dat is maar deels een oplossing.

Als wij als gezin een dagje weg zijn, gaan we ergens zitten en nemen iets. Vaak mag je niet zelf meegenomen eten en drinken nuttigen, dus dan is het gezellig samen zitten toch echt wel een dingetje.

Ik wil echt wel rekening met mensen houden, maar ergens een hele dag rondlopen zonder even te zitten en iets te nemen, trek ik zelf sws niet.
Met mooi/droog weer kan je vast zeggen; we nemen voor iedereen wat mee of iedereen neemt zelf iets mee. Maar er zijn genoeg momenten dat het niet kan.

En in het buitenland? Dan ben ik sws voorzichtig met waar we gaan zitten, maar dat zijn toch wel situaties dat je misschien niet 100% vegan kan zijn.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:40

superpony schreef:
Jessix schreef:
Ja jam is meestal plantaardig. Staat ook gewoon op wat er in zit, dus dat is geen probleem.

Verder is de AH bij ons zo ingericht dat vegan of vega heel goed herkenbaar is. Maar nogmaals, groente alleen met aardappel of rijst (net wat de pot schaft) is voor mij ook prima. Als je de sausjes weg laat is het voor mij vegan genoeg.

Zelf vind ik de meeste vlees vervangers niet zo lekker dus daar doe je me in principe geen plezier mee.

En weet je, het gaat mij om de gezelligheid. Een keertje minder uitgebreid eten is echt geen issue. Restaurants kies ik wel graag zelf. Houd dan ook rekening met de vleeseter. Maar vind als je best wat moet betalen voor een avondje uiteten dan moet het gewoon voor iedereen de moeite waard zijn. En dat lukt ook altijd.


En als er mest is gebruikt voor je groente en fruit?

En hoe doe je dat bijv als je een dagje weg wilt? Niet overal is het goed geregeld en ik kan me voorstellen dat een dagje weg ook een stukje gezelligheid samen is en je niet geheel kan voorkomen dat ergens geen vegan aangeboden wordt.

Of bijv met de auto op vakantie. Dan moet je echt alles zelf meenemen of de route erg goed uitstippelen?

Ik denk zelf dat als meer mensen weer vers zouden eten en alles zelf maken, je al veel kan voorkomen. Het is imo niet normaal hoeveel kant en klaar en bewerkt voedsel er te koop is.

Ik ben geen vegan, dus kan je vraag niet beantwoorden. Ik eet geen vlees en het liefst zoveel mogelijk plantaardig. Dat lukt eigenlijk altijd wel. Plantaardig eten is steeds makkelijker.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:14

Needje schreef:
Janneke2 schreef:
Een :') soort van dieptepunt vond ik een ober die mij vroeg "Hoe erg ik vegetarisch was" (en een tafelgenoot die dat 'een hele normale vraag vond'.) :') :j


Zo'n rare vraag is het niet want er zijn ook zat mensen die niet principieel vega zijn.
Net als dat er zat mensen zeuren over glutenvrij eten terwijl ze geen Coeliakie hebben.

Ik denk ook dat vegan echt wel lastiger is dan vega in een (niet vega/vegan) restaurant.


De vraag 'in hoeverre' of 'op wat voor manier' ik vegetarisch eet vind ik prima.
"Hoe erg" vind ik wat grof verwoord voor een ober in rokkostuum.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:30

Onali schreef:
Een vraag aan de mensen die vegetarisch of vegan eten (en graag zonder moord of dierenmishandeling willen reageren)

Ik las een tijd geleden iets en vond dat een hele leuke en interessante vraag.

Als ik iemand op bezoek krijg of iemand die blijft eten die geen vlees of dierproducten eet houd ik daar rekening mee. Maw die persoon krijgt speciaal aangeschafte producten die ik nooit zou kopen voorgeschoteld.
Maar hoe zit het andersom? Als ik bij iemand op bezoek ga of blijf eten, houd die persoon dan ook rekening met mij? Krijg ik dan wel een biefstukje? Of word ik geacht mee te eten met de pot.


Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar vond de context eigenlijk wel heel erg interessant om voor te leggen.
In dat stukje ging het dus om de gast die normaal wel vlees eet maar dan bij iemand ging eten die vegetarisch of vegan is.

Nee. Ik eet zelf geen vlees omdat ik dat moord vind.De enigen die als ze bij mij op bezoek zouden zijn vlees zouden krijgen,en dan wel uit een niet-herkenbaar pakje of blikje,zijn katten omdat die nou eenmaal alleen van vlees kunnen leven. Maar alle omnivoren zoals mensen krijgen veel en lekker eten maar geen vlees.Honden krijgen gemixt voer uit pakken wat ze nodig hebben.Maar ik heb een koshere keuken en er komt hier voor een mens echt geen vlees in.Ik heb veel vleesetende vrienden maar die nodigen mij ook nooit bij hen voor het eten uit.Dat matcht gewoon niet en dat weten ze.Alleen een kop koffie gaat wel.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:40

Wat jammer dat je vrienden blijkbaar alleen eten kunnen klaarmaken met vlees.

Volgens mij is het voor mensen ook gewoon vanuit de natuur dat ze ook vlees eten. Voornamelijk in de winter. (Vlees verwarmd het lichaam)
Alleen de methoden om dat vlees te verkrijgen zijn wat anders geworden.

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:42

Oei, ik ben best handig in de keuken. En we eten het merendeel van de week zelfs zonder vlees. Maar echt streng vegan koken zie ik niet meteen zitten. Dan moet ik zo veel lekkere dingen laten staan. Ik hou best van een nieuwe dingen proberen. En er zal vast een recept te vinden zijn. Maar hmmmmm. Zou me tocht echt even achter de oren krabben of ik daar nou blij van wordt.

Daarbij ligt het dan ook echt té ver van mijn denkbeeld af. Want de eieren komen gewoon van eigen kippen en daar kan ik echt echt echt niks zieligs in zien.


(en in veel van de andere producten ook niet. Omdat wij al heel veel heel bewuste keuzes maken. Zoals alleen vlees van de boerderij van een collega waarbij we precies weten hoe ze gehouden worden en we weten dat hij zelfs de slachterij zelf met zorg heeft uitgezocht)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 12-04-22 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6948
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:43

Het is steeds makkelijker om vega of veganistische te eten. Voor het buitenland heb je een handig boekje die in veel talen uitlegt wat veganistisch inhoudt

Ik heb hem zelf in mijn handen gehad en het is echt heel duidelijk. Ook met plaatjes bijvoorbeeld
https://www.vega-life.nl/boeken/reizen/vegan-passport

Amber_anne

Berichten: 6948
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:46

pol013 schreef:
Oei, ik ben best handig in de keuken. En we eten het merendeel van de week zelfs zonder vlees. Maar echt streng vegan koken zie ik niet meteen zitten. Dan moet ik zo veel lekkere dingen laten staan. Ik hou best van een nieuwe dingen proberen. En er zal vast een recept te vinden zijn. Maar hmmmmm. Zou me tocht echt even achter de oren krabben of ik daar nou blij van wordt.

Daarbij ligt het dan ook echt té ver van mijn denkbeeld af. Want de eieren komen gewoon van eigen kippen en daar kan ik echt echt echt niks zieligs in zien.


(en in veel van de andere producten ook niet. Omdat wij al heel veel heel bewuste keuzes maken. Zoals alleen vlees van de boerderij van een collega waarbij we precies weten hoe ze gehouden worden en we weten dat hij zelfs de slachterij zelf met zorg heeft uitgezocht)


Er bestaan echt ontzettend veel lekkere vegan gerechten. Ik maak bijvoorbeeld vanavond bloemkool curry, daar hoef je niet eens iets voor aan te passen in het gerecht.

Loretta
Berichten: 8789
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:48

pol013 schreef:
(en in veel van de andere producten ook niet. Omdat wij al heel veel heel bewuste keuzes maken. Zoals alleen vlees van de boerderij van een collega waarbij we precies weten hoe ze gehouden worden en we weten dat hij zelfs de slachterij zelf met zorg heeft uitgezocht)


Van het echt strenge vegan geloof mag je geen enkel dierlijk product gebruiken. Dat gaat verder dan enkel wat spijswetten. Paardrijden bijvoorbeeld is voor de echt orthodoxe vegan een zware zonde.

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:49

Amber_anne schreef:
pol013 schreef:
Oei, ik ben best handig in de keuken. En we eten het merendeel van de week zelfs zonder vlees. Maar echt streng vegan koken zie ik niet meteen zitten. Dan moet ik zo veel lekkere dingen laten staan. Ik hou best van een nieuwe dingen proberen. En er zal vast een recept te vinden zijn. Maar hmmmmm. Zou me tocht echt even achter de oren krabben of ik daar nou blij van wordt.

Daarbij ligt het dan ook echt té ver van mijn denkbeeld af. Want de eieren komen gewoon van eigen kippen en daar kan ik echt echt echt niks zieligs in zien.


(en in veel van de andere producten ook niet. Omdat wij al heel veel heel bewuste keuzes maken. Zoals alleen vlees van de boerderij van een collega waarbij we precies weten hoe ze gehouden worden en we weten dat hij zelfs de slachterij zelf met zorg heeft uitgezocht)


Er bestaan echt ontzettend veel lekkere vegan gerechten. Ik maak bijvoorbeeld vanavond bloemkool curry, daar hoef je niet eens iets voor aan te passen in het gerecht.


Ah ja, met kokosmelk dan natuurlijk. Dat staat hier ook wel eens op het menu.
Maar dan nog blijft het met alle andere dingen zo ontzettend opletten dat ik dus niet weet of ik daar trek in heb.
heb ook ooit eens staan koken voor een groepje waarbij de een geen ui en spaghetti wilde. De ander geen zuivel en vette vis en weer een ander at geen vlees. Dan wordt eten op een gegeven moment zo 'moelijk' dat het me gewoon de pret bederft eigenlijk.
Let op: ik vind het helemaal prima hoor. Maar of ik dan je kok moet zijn is dan wel de vraag. Ik hou ook niet van 'ik moet afvallen' eters. Daar beleef ik ook geen lol aan.
Dan kunnen we beter andere dingen gaan doen samen.

@loretta: Die voelt zich hier dan sowieso niet zo thuis. Met allerlei huisdieren in gevangenschap.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 12-04-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:52

Dan blijft de vraag; hoe ver ga je als vegan echt?

Het land wordt bewerkt met mest voor groente en fruit. Mag dat wel?

Ik weet mensen die veel soja gebruiken als alternatief. Kijk je dan echt heel goed waar dat vandaan komt?

Mag het ook allemaal iets meer kosten?

Amber_anne

Berichten: 6948
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:53

Ik snap je wel hoor. Als je het niet gewend bent is het ontzettend veel aanpassen en opletten. Ik heb een vriendin met gluten allergie en vind het ontzettend moeilijk om een dag te cateren hier thuis omdat ik weet gewoon niet gewend ben.

Ik opperde het meer omdat ik merk dat mensen soms geen veganisten willen uitnodigen 'want er zijn geen lekkere gerechten' of 'het is zo moeilijk' terwijl curry bijvoorbeeld heel makkelijk en vegan is

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:02

Nou dat is nog wel een ding. Maar een beetje flauw misschien om nu aan te halen:

Als we de hele wereld hardcore vegan maken verhongeren we ook vermoedelijk. Want een beetje poep doet plantjes toch echt wel gruwelijk lekker groeien. En met een groeiende wereldbevolking zal dat nodig zijn.

Want op zich is zelfs dat vermeende mestoverschot in Nederland maar een heel lokaal probleem. Veel gebieden op de wereld zouden er juist mee geholpen zijn. Als je echt een fijn kringloopje wil hebben past daar juist een dier en zijn stront geweldig goed in. Die kunnen heel laagwaardige grond/materiaal omzetten in iets waar we mens iets mee kan. De vraag is dan of je het dier een keer mag/wil slachten in/ aan het einde zijn levensloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:11

superpony schreef:
.

Ja, dat is maar deels een oplossing.

Als wij als gezin een dagje weg zijn, gaan we ergens zitten en nemen iets. Vaak mag je niet zelf meegenomen eten en drinken nuttigen, dus dan is het gezellig samen zitten toch echt wel een dingetje.

Ik wil echt wel rekening met mensen houden, maar ergens een hele dag rondlopen zonder even te zitten en iets te nemen, trek ik zelf sws niet.
Met mooi/droog weer kan je vast zeggen; we nemen voor iedereen wat mee of iedereen neemt zelf iets mee. Maar er zijn genoeg momenten dat het niet kan.

En in het buitenland? Dan ben ik sws voorzichtig met waar we gaan zitten, maar dat zijn toch wel situaties dat je misschien niet 100% vegan kan zijn.


Zo heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn hoor. Ik neem meestal sws (veel) eten mee, omdat ik voor mijn gevoel altijd meer/vaker eten nodig heb dan een niet veganist. Meestal neem ik dan ook voor het hele gezelschap mee. Een zelfgebakken bananenbroodcakeje vind ik bijvoorbeeld net zo vullend als 2 boterhammen. Ik neem zelfs meestal m'n eigen thee mee.
Als die ander ergens wil gaan zitten: be my guest. Als er daar dan niks vegans te krijgen is, neem ik alleen een drankje en eet ik m'n voedsel wel op een later of/en eerder moment.
Het is zo ingewikkeld als je het zelf maakt ;) . Heeft trouwens ook nog nooit ondergegaan aan de gezelligheid