Vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:34

herr_balou schreef:
Overigens vind ik dat een bizar klein aandeel van de prijs van melk (ookal raar goedkoop) in de supermarkt naar de boer gaat. Het lijkt of de verdeling scheef is, naast dat er veel te veel wordt geproduceerd.
Maar wat me ook verbaast is dat alles marktwerking moet zijn en moet men dat normaal vinden, tot het over de landbouw gaat dan lijken er andere regels te moeten gelden.


Is ook echt zo… boeren krijgen weinig per liter, en ook bij eieren is dat zo.
De consument wil ook niet meer betalen.

Zelf haal ik mijn eieren rechtstreeks bij de boerderij. Voor 10/20ct per stuk. Goedkoper dan bij de supermarkt en dagvers.
Melk drinken wij amper maar haal ik dan ook bij de boer. Veel lekkerder ook.

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:07

Kinke schreef:
ik ben er wel een beetje klaar mee zo langzamerhand, al die vooroordelen. Er zijn veel boeren die juist meewerken aan weidevogelbescherming.
laten we wel wezen...een koe heeft het vele malen beter in Nederland dan het gemiddelde paard. Een boer is wel gemakkelijk aan te vallen, een vriend/vriendin/kennis/familie/jezelf die een paard heeft val je niet aan.


Valt wel mee mijn vooroordelen denk ik. Ik weet dat er biologisch en niet biologisch boeren daarmee, en steeds meer, mee bezig zijn. Vangst door Katten is een schijntje vergeleken met wat landbouw heeft aangericht bij weidevogels. De boer deed dat niet expres. Nu we het allemaal weten en een boer houdt er geen rekening mee vind ik dat schandalig.

Gif gebruik ben ik gewoon helemaal op tegen, ook niet met wat regeltjes wel toestaan

Paarden; iedereen die mij kent weet hoe ik over het houden van paarden in stallen, afspelen met al 6 maanden enz denk

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:48

Ik heb ook geen vooroordelen maar maak mijn keuzes op wat ik weet en zie. Dat triggered dan blijkbaar weer om de bio boer neer te zetten als dierenbeul want die ontzegt zijn vee van medische zorg.

Jammer dat mensen zich aangevallen voelen. Er zijn heel veel gradaties van goed en iets kan altijd beter. Je maakt daarin zelf je keuzes. Ik vind het juist mooi om te lezen waarom iemand ergens voor kiest. En ook vooral leerzaam.

Maar het topic heet natuurlijk wel vegan en de reacties komen van mensen die daar op welke manier dan ook mee bezig zijn.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:19

Ik heb geen vooroordelen ik heb het enkel over wat ik direct om me heen zie.

De biologische melkveehouder strooit gif rond zijn huis, de gangbare melkveehouder spuit gif op ongewenste planten en een dag later zie ik daar koeien lopen. En ik zie nog veel meer waarvan ik denk: "?".
Overigens valt het ons op, maar verder zijn er weinig die het zien.
Zijn alle melkveehouders dan fout? Ik hoop het niet maar van degenen die bij ons vlak in de buurt zitten - stuk of 10 - vind ik het merendeel van discutabel kaliber, helaas.

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:27

herr_balou schreef:
Ik heb geen vooroordelen ik heb het enkel over wat ik direct om me heen zie.

De biologische melkveehouder strooit gif rond zijn huis, de gangbare melkveehouder spuit gif op ongewenste planten en een dag later zie ik daar koeien lopen. En ik zie nog veel meer waarvan ik denk: "?".
Overigens valt het ons op, maar verder zijn er weinig die het zien.
Zijn alle melkveehouders dan fout? Ik hoop het niet maar van degenen die bij ons vlak in de buurt zitten - stuk of 10 - vind ik het merendeel van discutabel kaliber, helaas.


Ik ga er van uit dat dat wel uitzonderingen zijn bij biologische boeren. Controles mogen van mij ook nog meer aangescherpt worden. Bodemonderzoek wordt volgens mij ook uitgevoerd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:49

Kinke schreef:
ik ben er wel een beetje klaar mee zo langzamerhand, al die vooroordelen. Er zijn veel boeren die juist meewerken aan weidevogelbescherming.

Ach, de holle vaten klinken het hardst... ;)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:31

Jis_ schreef:
Dat snapte ik nog wel maar gif mogen ze sowieso niet gebruiken dus die optie valt al weg. Daarbij ben je een lompe boer, biologisch of niet, als je gif gebruikt tegen muizen en ratten, je neemt dan een risico ook Uilen en Roofvogels te doden.


Wat is dit nu voor een lompe, kort door de bocht opmerking? Wat is dan volgens jou de varkensboer die onvoldoende aan ongediertebestrijding heeft gedaan waardoor knaagdieren aan de elektriciteitskabels beginnen te vreten > stalbrand > honderden/duizenden dode varkens...

Jis_ schreef:
Katten vs landbouw, wat geeft de meeste schade aan weidevogels. Een kat die af en toe een kuiken pakt of een landbouwmachine dat in 1 seizoen alle nest sloopt, + nog eens, wat valt er nog te halen aan voedsel op een “kale” weide

Als je een boer bent die nadenkt over de natuur dat laat je je paar poezen (blijven over het algemeen wat dichter bij het erf) castreren.


Een onderzoek van de RUG in een Gronings weidegebied concludeerde dat in 2018 35% van de jonge weidevogels door katten werden gepakt. Dat noem ik geen schijntje ;)

Katten castreren ben ik helemaal voor, maar ik neem aan dat je bedoelt dat dit niet alleen voor boeren zou moeten gelden maar voor alle katteneigenaren die hun kat naar buiten laten?

https://frieschdagblad.nl/algemeen/%E2% ... 04390.html

juval

Berichten: 13238
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:41

een buurvrouw (boerin) vangt juist katten op die niet in een 'normaal' huis geplaatst kunnen worden. Een stichting vangt de katten en neutraliseert ze, en dan gaan ze naar de buurvrouw op de boerderij en daar kunnen ze een fijn leven leiden. Misschien dat daar de punten voor gelden... levenslang in een asiel is ook geen leven voor die katten. Nu hebben ze lekker vrijheid.
Onze katten (3 stuks) vangen regelmatig ratten en muizen, heel nuttig dus.
weidevogels zie ik ze nooit mee, maar dat komt waarschijnlijk omdat die er inderdaad veel minder zijn tegenwoordig. Er komt ook steeds minder weiland, veel wordt volgebouwd met zonnepanelen, windmolens, huizen, datacentra, distributiecentra en ..... natuur. Dat kost ook veel weidegrond.
Ik zie hier ook regelmatig heel grote groepen ooievaars en ganzen ie de weidevogels ook weinig kansen geven.

maar ja, er zullen er helaas ook een aantal door het maaien en bemesten verdwijnen. Als we ze zien maaien we er omheen, maar dat lukt niet altijd.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:54

Needje schreef:
Als mensen veganistisch willen eten prima.
(Ik ken echt niemand die ook verder veganistisch leeft)
Maar wat ik zelf persoonlijk zo irritant vind is dat het overal duidelijk gemaakt moet worden dat ze vegan zijn. Why?!!
(Bv insta profiel moet het altijd bij staan, zulke dingen)

Dat is omdat dat heel belangrijk voor je is en dat je liefst contacten zou leggen met mensen die dat ook zijn of minstens je er niet op aanvallen. Want je wordt voortdurend in de verdediging geduwd en het voortdurende discussieren erover wordt vermoeiend op den duur.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:21

anjali schreef:
Want je wordt voortdurend in de verdediging geduwd en het voortdurende discussieren erover wordt vermoeiend op den duur.


Wat een herkenbaar gevoel :o

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:56

Tiepfoudt schreef:
Jis_ schreef:
Dat snapte ik nog wel maar gif mogen ze sowieso niet gebruiken dus die optie valt al weg. Daarbij ben je een lompe boer, biologisch of niet, als je gif gebruikt tegen muizen en ratten, je neemt dan een risico ook Uilen en Roofvogels te doden.


Wat is dit nu voor een lompe, kort door de bocht opmerking? Wat is dan volgens jou de varkensboer die onvoldoende aan ongediertebestrijding heeft gedaan waardoor knaagdieren aan de elektriciteitskabels beginnen te vreten > stalbrand > honderden/duizenden dode varkens...

Jis_ schreef:
Katten vs landbouw, wat geeft de meeste schade aan weidevogels. Een kat die af en toe een kuiken pakt of een landbouwmachine dat in 1 seizoen alle nest sloopt, + nog eens, wat valt er nog te halen aan voedsel op een “kale” weide

Als je een boer bent die nadenkt over de natuur dat laat je je paar poezen (blijven over het algemeen wat dichter bij het erf) castreren.


Een onderzoek van de RUG in een Gronings weidegebied concludeerde dat in 2018 35% van de jonge weidevogels door katten werden gepakt. Dat noem ik geen schijntje ;)

Katten castreren ben ik helemaal voor, maar ik neem aan dat je bedoelt dat dit niet alleen voor boeren zou moeten gelden maar voor alle katteneigenaren die hun kat naar buiten laten?

https://frieschdagblad.nl/algemeen/%E2% ... 04390.html


Eens, is ook een lompe opmerking van mij maar dat vind ik als mensen met gif lopen te strooien terwijl ze weten wat dat aanricht. Ja katten geven ook problemen en ja ook ik hoor mijn katten te laten castreren, en gedaan. :j Maar denk jij dat het nu met de weidevogels zonder intensieve landbouw net zo slecht zou zijn gegaan?

Lijkt mij eigenlijk gewoon logisch katten castreren of ze nou in een woonwijk wonen of niet. De mijne komen ook hun vrij ruime tuin met genoeg afleiding niet uit.

Mega stallen is vragen om een heel groot aantal slachtoffers bij brand, moet je die stallen überhaupt willen?
Ik wil ze niet, vlees hoort een luxe product te zijn, en geen massaproductie omdat (bijna) iedereen elke dag een stuk vlees op zijn bord wil hebben.

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:27

anjali schreef:
Dat is omdat dat heel belangrijk voor je is en dat je liefst contacten zou leggen met mensen die dat ook zijn of minstens je er niet op aanvallen. Want je wordt voortdurend in de verdediging geduwd en het voortdurende discussieren erover wordt vermoeiend op den duur.

Inderdaad, het is leuk om in contact te komen met mensen met dezelfde ideeën en idealen. :)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:31

Jis_ schreef:
Eens, is ook een lompe opmerking van mij maar dat vind ik als mensen met gif lopen te strooien terwijl ze weten wat dat aanricht. Ja katten geven ook problemen en ja ook ik hoor mijn katten te laten castreren, en gedaan. :j Maar denk jij dat het nu met de weidevogels zonder intensieve landbouw net zo slecht zou zijn gegaan?


Toevallig zijn wij van 'die lompe boeren die met gif lopen te strooien, terwijl ze weten wat het aanricht'. Met een bericht zoals die van jou, bereik je (bij mij persoonlijk tenminste) totaal het tegenovergestelde van dat wat je (waarschijnlijk) wil bereiken. Ik heb namelijk niet zoveel zin meer om met jou te discussiëren. In dit topic staat trouwens ergens dat boeren zich niet zo aangevallen moeten voelen. Volgens mij gaat dat alleen als er wederzijds respect is. Vind jij dat er wederzijds respect is tussen ons?

Ja, met de weidevogels zou het waarschijnlijk beter gaan als er geen intensieve landbouw was geweest. Het zou waarschijnlijk ook beter gaan als er geen steden waren, geen ultradicht (snel)wegennetwerk, geen industrie en bovenal geen 17 miljoen mensen in dit piepkleine landje. Of denk je dat weidevogels daar wel bij varen?

Zonder intensieve landbouw en zonder gewasbeschermingsmiddelen/gif kun je trouwens ook wel dag zeggen tegen de voedselzekerheid die we nu als vanzelfsprekend beschouwen. Vorig jaar ging ongeveer 75% van de biologische aardappeloogst in Nederland verloren, weet je nog? Dat zou wat zijn geweest, als we alleen nog maar biologische akkerbouw (en dus geen lompe boeren :D ) hadden gehad. Sluit jij dan achteraan in de rij voor dat beetje voedsel dat er nog is, omdat jij iedere boer die met gif strooit lomp vindt?

Jis_ schreef:
Mega stallen is vragen om een heel groot aantal slachtoffers bij brand, moet je die stallen überhaupt willen?
Ik wil ze niet, vlees hoort een luxe product te zijn, en geen massaproductie omdat (bijna) iedereen elke dag een stuk vlees op zijn bord wil hebben.


Eigenlijk geef je hier zelf antwoord op je vraag of je megastallen moet willen. Jij wil het niet, maar een groot deel van de wereldbevolking wil het wel.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:51

Sorry Tiepfoudt, ik begrijp je frustratie en begrijp je punt, maar van wederzijds respect is ook vanuit de kant van de boeren vaak echt geen sprake. Dus dat gaat twee kanten op.

juval

Berichten: 13238
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:55

BaileyMix schreef:
Sorry Tiepfoudt, ik begrijp je frustratie en begrijp je punt, maar van wederzijds respect is ook vanuit de kant van de boeren vaak echt geen sprake. Dus dat gaat twee kanten op.


boeren zoeken doorgaans niet zelf de 'discussie' maar verdedigen zich tegen onwaarheden die vaak worden geuit.
Ik ben boerin. Van mij mag iedereen eten wat hij/zij wil, totaal geen probleem met vegetarisch of veganistisch.
Maar zodra er leugens over onze bedrijfsvoering worden verkondigd, zodra wij worden uitgemaakt voor kampbeul, dierenmishandelaar, moordenaar en verkrachter... tja dat hoef ik verder niet over mijn kant te laten gaan.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:56

Dat ervaar ik toch wezenlijk anders, Juval.

juval

Berichten: 13238
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:58

BaileyMix schreef:
Dat ervaar ik toch wezenlijk anders, Juval.


wordt jij ook wel eens uitgemaakt voor dierenbeul of verkrachter?

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:29

anjali schreef:
Needje schreef:
Als mensen veganistisch willen eten prima.
(Ik ken echt niemand die ook verder veganistisch leeft)
Maar wat ik zelf persoonlijk zo irritant vind is dat het overal duidelijk gemaakt moet worden dat ze vegan zijn. Why?!!
(Bv insta profiel moet het altijd bij staan, zulke dingen)

Dat is omdat dat heel belangrijk voor je is en dat je liefst contacten zou leggen met mensen die dat ook zijn of minstens je er niet op aanvallen. Want je wordt voortdurend in de verdediging geduwd en het voortdurende discussieren erover wordt vermoeiend op den duur.


Nou de meesten die dit in hun profiel hebben staan eten alleen vegan. Verder is er weinig vegan aan hun lifestyle over het algemeen.
Ik hoef er niet om te discussiëren met ze. Iedereen mag eten wat ze wil. Maar begrijp gewoon de drang van het zo naar buiten brengen van een voorkeur voor eten niet zo.
Ik denk dat vrijwel iedereen wel weet dat vlees eten niet zo goed is voor de wereld. Maar ze komen op mij soms als een soort jehova’s over. :o

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:39

Terzijde: Dat katten los mogen lopen is eigenlijk gewoon raar..

Zijn er andere huisdieren/roofdieren die dat mogen eigenlijk?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:40

BaileyMix schreef:
Sorry Tiepfoudt, ik begrijp je frustratie en begrijp je punt, maar van wederzijds respect is ook vanuit de kant van de boeren vaak echt geen sprake. Dus dat gaat twee kanten op.


Ik vind dat je ons hier over één kam scheert. Ik ben toch niet 'de boeren'? Laten we het omdraaien. Ik doe toch ook niet respectloos naar jullie omdat er vegans op Twitter zijn die continu de #kotsopdeboer gebruiken of ons, zoals juval al benoemt, verkrachters en dierenbeulen noemen? Als we zo gaan beginnen, zijn we volgens mij helemaal nergens ;)

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:59

Maar er wordt in dit topic commentaar gegeven op een boer of boeren in iemands buurt. Dit gaat niet over jullie. (toch?!) En er wordt gesproken wat vanuit de kant van deze consument de voorkeur heeft. En dat in een topic met de naam "Vegan".

Eens gaan we het toch nooit worden. :)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:15

Jessix schreef:
Maar er wordt in dit topic commentaar gegeven op een boer of boeren in iemands buurt. Dit gaat niet over jullie. (toch?!) En er wordt gesproken wat vanuit de kant van deze consument de voorkeur heeft. En dat in een topic met de naam "Vegan".

Eens gaan we het toch nooit worden. :)


Jis_ schreef:
Daarbij ben je een lompe boer, biologisch of niet, als je gif gebruikt tegen muizen en ratten, je neemt dan een risico ook Uilen en Roofvogels te doden.


:+

Cer schreef:
Terzijde: Dat katten los mogen lopen is eigenlijk gewoon raar..

Zijn er andere huisdieren/roofdieren die dat mogen eigenlijk?


Toen ik je zin las dacht ik eerst, ja duh tuurlijk mogen katten los lopen. Maar als je er even over nadenkt is het inderdaad best raar :')

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:30

Ik dacht dat katten officieel alleen overdag los buiten mogen lopen. Verder wordt het gedoogd.
En dat dit vanuit vroeger is vanwege het vangen van ongedierte. In tegenstelling tot honden welke gebruikt werden als Oa lastdier en daarmee dus geld verdiend kon worden. Daarom betalen die ook belasting en katten niet.

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:02

Tiepfoudt schreef:
Jis_ schreef:
Daarbij ben je een lompe boer, biologisch of niet, als je gif gebruikt tegen muizen en ratten, je neemt dan een risico ook Uilen en Roofvogels te doden.


:+


Ja dat is inderdaad lomp uitgedrukt. En dan bedoel ik de opmerking "lompe". De rest van haar stelling vind ik prima, of je de mening nu wel of niet deelt, zij ziet dat zo. En het is i.m.o. ook on topic.

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:04

Needje schreef:
Ik dacht dat katten officieel alleen overdag los buiten mogen lopen. Verder wordt het gedoogd.
En dat dit vanuit vroeger is vanwege het vangen van ongedierte. In tegenstelling tot honden welke gebruikt werden als Oa lastdier en daarmee dus geld verdiend kon worden. Daarom betalen die ook belasting en katten niet.

Is dat zo? Ik dacht dat er nog helemaal geen wetgeving over katten is. Niet elke gemeente vraagt trouwens ook hondenbelasting.

Maar de boerderij kat loopt sowieso op eigen grond of dat van de buren, dus dan zal je het probleem niet zo hebben. Bij mij is het ook gewoon one happy family waarbij ze meest van tijd gewoon op eigen terrein zijn.