Vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15187
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:58

Onali schreef:
Ik vind veel dingen vies :+


Haha ja, dat is wel een handicap :D

Overigens vind ik vlees schokkend goedkoop. Voor die paar euro wordt er een dier geboren, gehouden, vervoerd, geslacht, verwerkt, gedistributeerd naar verkopers en dan wil de verkoper er natuurlijk wel iets aan over houden (terecht natuurlijk). Hoe dat kan voor zo weinig vind ik echt mind-boggling.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:00

Poekkie schreef:
Je kan toch overal niet-dierlijke ingredienten vinden en kopen? Je argumenten zijn werkelijk van de pot gerukt.

Daarnaast heb je nog niet geantwoord op de vraag hoe jij leed ziet, ook icm met huisdieren. Of voor het gemak de hobbyboer of bokker uit het zelfvoorzienend leven topic.



Jij kan toch ook overal dierlijke producten kopen? Wat is nou je punt?

Ik heb je vraag gemist. En weet ook niet wie je met 'hobbyboer' of 'bokker uit het zelfvoorzienend leven topic' bedoelt. Maar ik zal mijn best doen om te antwoorden op wat je - denk ik - vraagt.

Leed zie ik als dieren exploiteren.
Leed zie ik als wezens (mens en niet-mens) die niet dood willen toch doden, ook bij een hobbyboer o.i.d. Dat vind ik voor alle diersoorten gelden.
Leed vind ik dieren fokken puur om gevangen te houden en te doden.
Leed vind ik pijn toebrengen, danwel fysiek danwel mentaal.
Leed vind ik keuzevrijheid ontnemen.
Leed vind ik dieren zo ver doorfokken dat ze altijd fysiek lijden.
Leed vind ik dieren zo ver doorfokken dat ze mensen nodig hebben voor basale dingen als voortplanting of scheren.
Leed vind ik kinderen van moeders scheiden, ongeacht diersoort.
Leed vind ik een wezen in hoge mate beperken in natuurlijk gedrag.


Wekelijks bevind ik mij op allerhande kippen, varkens, koeien en schapenhouderijen. Het grootste deel van de dierlijke producten in de wereld komt nog altijd van traditionele veehouderijen. En wat ik daar wekelijks aanschouw, ja, dat vind ik leed.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:03

DuoPenotti schreef:
Aah dus JIJ maakt het richting mij persoonlijk. Daar wringt dus de schoen. En schuif je mij dat in de schoenen. :+ :')
Duidelijk.

En ik verdedig die niet met hand en tand.
Ben wel voor eerlijke berichtgeving. Zoals die er nu niet is.
En ja oneerlijkheid verdedig ik wel.
Ook betreft andere onderwerpen.
Maar die vallen jou waarschijnlijk niet op.

Fluweel. Ben de laatste die dat gebruikt.
Maar wederom wel eerlijkheid.
Dát kant wakker dier enz niet.

Dus ja dat soort gemanipuleerde berichten je informatie bronnen zijn begrijp ik het verschil in inzicht wel ja.

Dus houd het hier voor mij op.
Tegen zulke onzin us niet op te discussiëren.




Ik begrijp niet wat jij niet eerlijke berichtgeving en gemanipuleerde berichten vindt. Want dat is natuurlijk wel makkelijk, dat wat wel geldige argumenten zouden zijn maar jou niet aanstaat afdoen als 'fake news'. En daarom ook: wat zijn dan wel geldige argumenten? Want óf het is gemanipuleerd en oneerlijk, óf het is te agressief.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:06

Okay ik heb een heel andere visie over leed, die zich beperkt tot de 5 basisvoorwaarden.
Ik wens je nog veel succes maar ga het hier verder wel bij laten. Moet de ribbetjes nog gaan marineren voor morgenmiddag :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:08

Afbeelding

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:09

Poekkie schreef:
Okay ik heb een heel andere visie over leed, die zich beperkt tot de 5 basisvoorwaarden.
Ik wens je nog veel succes maar ga het hier verder wel bij laten. Moet de ribbetjes nog gaan marineren voor morgenmiddag :D



Kijk, dat mag natuurlijk. Dan hebben we gewoon een andere visie over wat leed is. Dan hoop ik dat je dat niveau van leed over de vijf vrijheden (neem ik aan dat je bedoelt?) ook op jezelf betrekt, en niet alleen op anderen.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet :+

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:11

Oprechte vraag over kleding en tuig materialen:

Er worden geen dierlijke stoffen gebruikt worden als leer, wol en zijde, en in plaats daarvan worden plantaardige stoffen als katoen en linnen, maar ook synthetische stoffen gebruikt zoals kunstof voor tuig en nylon voor panties. Ik vind het persoonlijk nogal hypocriet, want synthetische stoffen zijn uiteindelijk plastic en hierdoor erg lastig afbreekbaar. Dit is natuurlijk ook schadelijk voor de aarde, en alles wat erop leeft. Wat is hier de beweegreden achter?
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 06-04-22 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:12

Het gesloten ecosysteem planeet aarde kan niks met de kunststoffen die vegans prefereren boven biologisch afbreekbare zaken als leer, wol, zijde, etc. Zaken die dus deel uit maken van dat ecosysteem en iets voeden als ze vergaan. Kunststof levert enkel ellende op door gegeten te worden, er in vast te raken of andersinds via microplastics. Staat daarmee toch haaks op een intentie tot minder dierenleed, beter voor de wereld, etc.? Waarom dus dan de keuze voor een optie die juist de bron blijkt voor meer ellende hoe meer we er van af weten?

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:16

Qimm schreef:
Overigens vind ik vlees schokkend goedkoop. Voor die paar euro wordt er een dier geboren, gehouden, vervoerd, geslacht, verwerkt, gedistributeerd naar verkopers en dan wil de verkoper er natuurlijk wel iets aan over houden (terecht natuurlijk). Hoe dat kan voor zo weinig vind ik echt mind-boggling.


Ik begrijp trouwens ook oprecht niet hoe dat kan. Ik heb wel eens een plantaardig alternatief laten staan omdat ik gewoon echt blut was en toch maar gewoon zuivel gekocht. Maar hoe kan het ook dat een bakje soya yoghurt of haver yoghurt op zijn minst 2x zo duur is als koemelk yoghurt. Immers heb je voor de koemelk yogurt toch van alles meer nodig arbeid, land, grondstoffen, brandstof etc. Als het nu van noten gemaakt is ofzo ok, maar haver en soya dat voer je toch ook gewoon aan vee :o? .

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:21

Er zijn een hele hoop vegan alternatieven die ook biologisch afbreekbaar zijn, juist omdat vegans zich vaak ook bezig houden met milieu. Er wordt doorgaans afgeraden om 'plastic' vegan leer te gebruiken. Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat de ecologische impact 0 is, want dat is helaas nooit zo.

Dat wordt dan bijvoorbeeld gemaakt van kurk, ananas, en zelfs bepaalde schimmels.


Het bewerken van leer specifiek is een zeer vervuilend proces met een enorme impact op het milieu.

Een aantal synthetische stoffen worden denk ik door iedereen gebruikt, dat is niet typisch veganistisch. Althans, ik zie zelden vleeseters lopen in leren panty's :+

Goner
Berichten: 297
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:29

BaileyMix schreef:
Leed zie ik als wezens (mens en niet-mens) die niet dood willen toch doden, ook bij een hobbyboer o.i.d. Dat vind ik voor alle diersoorten gelden.

Leed vind ik een wezen in hoge mate beperken in natuurlijk gedrag.


Even een paar serieuze vragen. Wat wil je aan dat eerste punt doen? Want opzich is het natuurlijk ook leed als een leeuw geen gazelle's o.i.d. op eet; dan hongert hij immers uit. Van mensen zie ik best in dat het egoïstisch kan zijn om dieren te doden, maar in de natuur is dat toch gewoon heel normaal? Ik zie daar niet zo het probleem van in.

Tweede punt; wat vind je dan van een weg waar s'nachts gewoon hertjes en vosjes lopen die vervolgens aangereden worden? Is dat ook leed? Of padden die worden platgereden tijdens de paddentrek. In principe is dat ook natuurlijk gedrag waar ze in worden beperkt door de mens, maar vind jij dan dat we alle wegen maar moeten weghalen en weer overal lopend of met de fiets naar toe moeten (want paard en wagen mag dan ook niet aangezien dat ook leed is)?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:29

oomens schreef:
Waarom zou die uitspraak niet kloppen? Kunnen mensen niet gewoon een hekel hebben aan mensen die betweterig hun evangelie lopen te prediken? Als de boodschapper zich dusdanig vervelend gedraagt, dan maakt het voor velen niet eens meer uit of er in de boodschap zelf misschien toch ergens een valide punt zat.

Als je mensen die op zich van goede wil zijn maar genoeg blijft lastigvallen omdat ze dan wel nauwelijks vlees meer eten, maar nog steeds kaas op hun brood doen, dan kun je ook bereiken dat ze juist besluiten om voor je neus eens een XXL-schnitzel te gaan zitten eten.


Ik sluit me aan bij deze post. Ik eet parttime vega en probeer zo eerlijk mogelijk vlees te eten (liever minder vaak vlees eten van blije koetjes, dan elke dag kiloknallers), maar ik vind de gemiddelde veganist net een Jehova Getuige. Ik ga me toch niet door mensen die katten een veganistisch dieet voorzetten laten vertellen dat ik de grote boze veroorzaker van dierenleed ben.

De gemiddelde veganist lijkt kwijt te zijn geraakt dat kleine stapjes de goede kant meer waard zijn dan helemaal geen stapjes de goede kant op.

Als we toch bezig zijn met memes, dan gooi ik deze erin:
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14787
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:37

Interessant topic! Hier een flexitarier, omdat mij door artsen wordt afgeraden om vlees geheel te schrappen.

Toen ik nog reed, gebruikte ik een kunststof zadel, hoofdstel etc. Maar toen ik die spullen eenmaal in huis had, bedacht ik ook opeens hetzelfde als wat Heidi_wilco en Tamary zeggen: dit is eigenlijk plastic of iets anders waarvan ik eigenlijk net zo goed niet weet of dit schadelijk is, hoe schadelijk het is, en voor wie. Want hoeveel leed komt daar bij kijken, het maken, verwerken, recyclen, maar ook het dumpen en vergaan van plastic in de natuur.
Tot die conclusie was ik overigens gekomen door een bokt discussie, dus imo zijn dit soort discussies zeker ergens goed voor! Ik denk met name voor de mensen die hier al interesse in hebben en hun kennis willen uitbreiden, en minder voor mensen die bij voorbaat eigenlijk al niks er mee hebben.

Mijn conclusie was: dan koop ik voortaan toch wel liever leren schoenen, dan verzorg ik die zo goed mogelijk zodat ze zo lang mogelijk goed blijven, om op die manier dankbaar te kunnen zijn voor het dier wat daarvoor is gestorven (dat klinkt mega zweverig mar ik weet het even niet anders te verwoorden :+) kortom ik vind zulke keuzes toch kiezen tussen 2 kwaden. Plastic zorgt nu al voor dode dieren in de natuur, omdat dieren er in verstrikt raken, maar ook omdat het wordt opgegeten waardoor een dier van binnenuit kapot gaat (hoe gaat die meeuw dat dopje van een colafles uitpoepen? Dat past toch nooit door dat gat?)

100% vegetarier of 100% veganist zal ik sowieso nooit worden, vanwege mijn dieet niet, maar vanwege mijn hobbies ook niet. Ik vind het wel fijn om, voor zo ver dat lukt, keuzes te maken die in het voordeel zijn van mens, dier en onze aardbol. En met in het voordeel van de mens, bedoel ik vooral: het kijken naar keurmerken omdat ik het belangrijk vindt dat mensen die de spullen maken ook een fijn leven kunnen hebben, niet worden blootgesteld aan giftige spullen, oneerlijke of gevaarlijke situaties op hun werk.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:46

Goner schreef:
Even een paar serieuze vragen. Wat wil je aan dat eerste punt doen? Want opzich is het natuurlijk ook leed als een leeuw geen gazelle's o.i.d. op eet; dan hongert hij immers uit. Van mensen zie ik best in dat het egoïstisch kan zijn om dieren te doden, maar in de natuur is dat toch gewoon heel normaal? Ik zie daar niet zo het probleem van in.

Tweede punt; wat vind je dan van een weg waar s'nachts gewoon hertjes en vosjes lopen die vervolgens aangereden worden? Is dat ook leed? Of padden die worden platgereden tijdens de paddentrek. In principe is dat ook natuurlijk gedrag waar ze in worden beperkt door de mens, maar vind jij dan dat we alle wegen maar moeten weghalen en weer overal lopend of met de fiets naar toe moeten (want paard en wagen mag dan ook niet aangezien dat ook leed is)?



Klopt, dat is ook leed. Ik vind het wel een wezenlijk verschil: een leeuw heeft geen andere alternatieven. Er zit geen kwaad achter het willen overleven van die leeuw. De gazelle heeft een net zo eerlijke kans op leven als de leeuw. En beiden zijn vrij. Dat is inderdaad natuur.

Wat wij mensen met veehouderij doen heeft natuurlijk niks met natuur meer te maken. Er zijn alternatieven (in de westerse wereld), de dieren hebben geen eerlijke kans. Een prooi en predator in 'the circle of life' is toch wel echt behoorlijk anders dan dieren fokken, houden en slachten zonder dat die dieren ooit een kans op leven hebben gehad.

Je tweede punt, dat gaat over de intentie denk ik. Uiteraard is het voor die dieren leed om aangereden te worden, en daarom wordt ook geprobeerd om dat te voorkomen. Niemand gaat hopelijk opzettelijk die dieren aanrijden. Het laatste stuk van je punt begrijp ik niet zo. Ja als mens maken we inbreuk op de natuurlijke leefomgeving van dieren en ja dat is een kwalijke zaak en moeten we proberen te voorkomen.

Telpeva

Berichten: 14787
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:50

Baileymix ik zie net je bericht over de biologisch afbreekbare alternatieven voor leer, heb je daar misschien een voorbeeld van of naam van het materiaal, merknaam of iets zodat ik kan googlen? Ben wel nieuwsgierig!

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 00:01

Ik ben absoluut geen vegan en hoewel ik bewuste keuzes probeer te maken zal ik dat ook nooit worden.

Maar de meest respectloze reacties in dit topic zie ik niet vanuit de vegans komen, die komen vanuit de felle tegenstanders.

Met je spareribs marineren... Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen standpunten als je het nodig acht om nog zo'n kinderachtige virtuele tong uit te steken?

(edits: typo's)
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 07-04-22 00:35, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 00:04

Telpeva schreef:
Baileymix ik zie net je bericht over de biologisch afbreekbare alternatieven voor leer, heb je daar misschien een voorbeeld van of naam van het materiaal, merknaam of iets zodat ik kan googlen? Ben wel nieuwsgierig!

Nederlands bedrijf :

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 00:12

tamary schreef:
Nederlands bedrijf :
[ Video ]



Gaaf, en leuk dat het een Nederlands bedrijf is. Thanks voor het delen :D !

Telpeva

Berichten: 14787
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 00:23

Gaaf filmpje inderdaad!!

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 00:25

VuurVleugels schreef:
Ik ben absoluut geen vegan en hoewel ik bewuste keuzes probeer te maken zal ik dat ook nooit worden.

Maar de meest respectloze reacties in die topic zie ik niet vanuit de vegans komen, die komen vanuit de felle tegenstanders.

Met je spareribs marineren... Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen standpunten als je het nodig acht om nog zo'n kinderachtige virtuele tong uit te steken?


Helemaal eens. En memes over vegans die elke paar minuten zogenaamd zouden melden dat ze vegan zijn.

Is het écht nodig om zo agressief te reageren op iets wat je niet kent of wat niet jouw visie is? Ik ben niet eens vegetariër maar ik vind dat BaileyMix heel vriendelijk en respectvol blijft. Ongelofelijk dat mensen uit onmacht dan maar gaan schreeuwen dat een grote groep mensen (zo’n 79 miljoen, ja ik heb dit net gegoogled) hersenloos is of eventjes moeten benoemen dat ze lekker hun vlees gaan marineren.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 00:50

BaileyMix schreef:
Er zijn een hele hoop vegan alternatieven die ook biologisch afbreekbaar zijn, juist omdat vegans zich vaak ook bezig houden met milieu. Er wordt doorgaans afgeraden om 'plastic' vegan leer te gebruiken. Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat de ecologische impact 0 is, want dat is helaas nooit zo.

Dat wordt dan bijvoorbeeld gemaakt van kurk, ananas, en zelfs bepaalde schimmels.


Het bewerken van leer specifiek is een zeer vervuilend proces met een enorme impact op het milieu.

Een aantal synthetische stoffen worden denk ik door iedereen gebruikt, dat is niet typisch veganistisch. Althans, ik zie zelden vleeseters lopen in leren panty's :+


Aah, dat is wel goed om te horen. En natuurlijk zijn er ook weer verschillende mensen met elk hun eigen ideëen en budgetten etc, dus op een hoop kan ik je natuurlijk ook niet gooien.

Ik hou het wel zoveel mogelijk bij natuurlijke stoffen als katoen en wol etc, nog het meeste omdat het gewoon veel fijnere stof is om te dragen, maar inderdaad, helemaal kom je er nooit onderuit.

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 00:54

DaysOfAutumn schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik ben absoluut geen vegan en hoewel ik bewuste keuzes probeer te maken zal ik dat ook nooit worden.

Maar de meest respectloze reacties in die topic zie ik niet vanuit de vegans komen, die komen vanuit de felle tegenstanders.

Met je spareribs marineren... Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen standpunten als je het nodig acht om nog zo'n kinderachtige virtuele tong uit te steken?


Helemaal eens. En memes over vegans die elke paar minuten zogenaamd zouden melden dat ze vegan zijn.

Is het écht nodig om zo agressief te reageren op iets wat je niet kent of wat niet jouw visie is? Ik ben niet eens vegetariër maar ik vind dat BaileyMix heel vriendelijk en respectvol blijft. Ongelofelijk dat mensen uit onmacht dan maar gaan schreeuwen dat een grote groep mensen (zo’n 79 miljoen, ja ik heb dit net gegoogled) hersenloos is of eventjes moeten benoemen dat ze lekker hun vlees gaan marineren.


True... Respect komt van twee kanten. Je hoeft het niet te begrijpen, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar heb gewoon respect voor ieders standpunt (tot op zekere hoogte natuurlijk). Extremisten heb je in allerlei groeperingen, en bij deze extremisten schaar ik ook mensen welke zulke uitspraken doen.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 02:09

Onali schreef:
Ik kan nog respect opbrengen voor vegetariërs, flexetarieërs en piscetariërs, maar vegans (vind ik) slaan te ver door.

Wat is er precies mis met honing bijvoorbeeld.
Voor de bijen is het een restproduct, die missen het niet.
Waarom zou je dat niet mogen eten.


En over het niet mogen houden van dieren.

Enig idee hoeveel soorten er dan gaan uitsterven.
Ik zeg niet dat gehouden dieren het altijd perse beter hebben, maar er zouden zoveel diersoorten gewoonweg niet meer bestaan als niemand meer dieren mag houden.

Is dat dan diervriendelijker?

De honing wordt de bijen ontnomen en in plaats daarvan moeten ze het met suikerwater zien te redden. Dat is het probleem van honing consumeren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 02:45

Ik heb weleens geprobeerd om bijv palmolie vrij te kopen, maar dat is echt heel lastig. 100% Vegan zijn ook en is imo niet per se nodig.

Wat ik wel veel lees op bijv fb is hoe lijnrecht mensen snel tegenover elkaar staan. De ene groep die agressief is naar de ander en de andere groep die de eerste groep weer belachelijk maakt. Dan kom je er sws niet uit samen.

Ik denk dat we sowieso willen dat er goed met dieren wordt omgegaan en imo mag de onnodige afvalberg wel wat kleiner. Dus ik probeer bewuste keuzes te maken, maar we willen wel eten wat we lekker vinden.
Dan een duurder stukje vlees of kip, maar misschien iets kleiner. En we proberen zo min mogelijk weg te gooien. Ik ga 1, soms 2x boodschappen doen pw en denk wel ver vooruit, maar laat niks bederven of over datum gaan.
En fruit en groente onverpakt waar mogelijk.
Heb toevallig biothane hondenlijnen, maar niet omdat ik anti leer ben en zou ook niet willen dat er een grote berg afval leer ontstaat, wat prima bruikbaar is.

Dieren houden is natuurlijk wel een dingetje. Als we stoppen met vlees en kip eten en geen dieren meer mogen houden, gaan er echt veel diersoorten uitsterven. Dan zien we paarden en koeien in een dierentuin en ik weet niet of ik dat altijd zo een fijn leven vindt. Niet dat dierentuinen slecht zijn, maar dan hebben ze toch wel veel ruimte nodig om paarden bijv voldoende beweging te bieden.

Laat je ze los in natuurgebieden, moeten mensen er ook tegen kunnen dat ze vermageren, ziek worden, dood gaan etc. En dan bedoel ik niet iets als de OVP, maar een groot ruim passend gebied.

Ik vind dat mensen wel hypocriet zijn. Wij hebben bijv 2 hobbyvarkens die echt lief en aanhankelijk zijn. Maar zelfs mensen die met honden langslopen, kunnen rare of zgn grappige opmerkingen maken dat ze op de bbq horen etc.
Voor veel mensen is een hond een deel van het gezin, maar zo een varken een product, een stuk vlees op het bord.
Soms vinden mensen het zielig als je op een paard gaat zitten en ja je kan er ook naast lopen. Maar het rijden zelf, mits netjes, is soms ook wel "nodig" om een paard aan voldoende beweging te laten komen. En door de extra aandacht van eigenaar, blijft het doorgaans gezond en langer leven.

Daar tegenover denken veel mensen weer dat boeren geen gevoel hebben naar hun koeien. Er zitten echt wel rotzakken tussen, maar de meeste boeren zijn wel begaan met hun dieren.

Zoals ik tegen een boer hier in de buurt zei; Ik wil wel vlees eten, maar liefst als een dier een fijn leven heeft gehad en een nette dood. Opeten en ook de rest van het lijf gebruiken, vind ik dan zelfs beter dan vernietigen. En vast en zeker zouden ze ouder worden als we er geen gebruik van maken en zijn ze niet meer op te eten, maar daar kan ik nog steeds relativeren dat mensen ook niet allemaal oud worden en eenmaal dood men geen weet heeft, idem voor dieren.

Het zou eerlijker zijn als we ook de honden en katten zouden opeten na een fijn, verwend leventje. Maar dat kunnen we hier gewoon niet.

Make up bijv koop ik wel dierproefvrij zover ik kan beoordelen. Maar verder denk ik niet dat we allemaal 100% vegan kunnen worden en ook niet dat het voor dieren per se een vooruitgang gaat worden. Zeker niet als de vervangers ook belastend zijn voor hun leefruimte, het milieu etc of zoals gezegd hun bestaansrecht dan zal verdwijnen.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:52

DaysOfAutumn schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik ben absoluut geen vegan en hoewel ik bewuste keuzes probeer te maken zal ik dat ook nooit worden.

Maar de meest respectloze reacties in die topic zie ik niet vanuit de vegans komen, die komen vanuit de felle tegenstanders.

Met je spareribs marineren... Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen standpunten als je het nodig acht om nog zo'n kinderachtige virtuele tong uit te steken?


Helemaal eens. En memes over vegans die elke paar minuten zogenaamd zouden melden dat ze vegan zijn.

Is het écht nodig om zo agressief te reageren op iets wat je niet kent of wat niet jouw visie is? Ik ben niet eens vegetariër maar ik vind dat BaileyMix heel vriendelijk en respectvol blijft. Ongelofelijk dat mensen uit onmacht dan maar gaan schreeuwen dat een grote groep mensen (zo’n 79 miljoen, ja ik heb dit net gegoogled) hersenloos is of eventjes moeten benoemen dat ze lekker hun vlees gaan marineren.


De vegans zelf hebben evenveel memes gepost.

En die ribben waren geen leugen trouwens, die liggen nu effectief te trekken in de koekast en zullen lekker smaken straks :P

Het respect en de vriendelijkheid van BaileyMix is mij volledig ontgaan overigens. Ik lees alleen maar veroordelingen van de zienswijze van vleeseters (of uberhaupt zelfs vegetariers).

Ik vind dat er een wezelijk verschil is tussen veganisme en een streven om respectloos met dieren om te gaan (i.e. comfortabel leven en pijnloze dood). Dat laatste vind ik zeker het streven waard. Het veganisme zelf vind ik een extreme levenswijze die ik - zeker na de posts van baileymix - nog steeds meer op een zeer streng geloof incl. Veroordeling van alle ‘ongelovigen’ vind lijken dan een nobel streven te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het gros van hun standpunten niet goed zijn voor mens noch dier. De post hierboven verwoordt dat goed. Daarom idd vanuit mijn kant 0,0 respect voor veganisme en de hoop dat deze groep niet groter wordt of ergens macht vergaart.