Vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:12

pol013 schreef:
Nou dat is nog wel een ding. Maar een beetje flauw misschien om nu aan te halen:

Als we de hele wereld hardcore vegan maken verhongeren we ook vermoedelijk. Want een beetje poep doet plantjes toch echt wel gruwelijk lekker groeien. En met een groeiende wereldbevolking zal dat nodig zijn.

Want op zich is zelfs dat vermeende mestoverschot in Nederland maar een heel lokaal probleem. Veel gebieden op de wereld zouden er juist mee geholpen zijn. Als je echt een fijn kringloopje wil hebben past daar juist een dier en zijn stront geweldig goed in. Die kunnen heel laagwaardige grond/materiaal omzetten in iets waar we mens iets mee kan. De vraag is dan of je het dier een keer mag/wil slachten in/ aan het einde zijn levensloop.

Circle of life is juist planten eten en dan ze bemesten door over wat je gegeten hebt heen te poepen/plassen. Die kringloop doorbreken lijkt mij eerder tegen vega/vegan in gaan, ook omdat dat juist menselijk ingrijpen is. En als je dieren "moet" houden ivm mest, dan zal je ook vervangers moeten fokken en dieren een waardig einde bieden, maar wat je daarna met het kadaver doet zal voor het dier niks uitmaken. En voor de kringloop ook niet, mits de niet gegeten delen gecomposteerd worden en de poep van de rest ook. Als vega/vegan gaat proberen juist de natuur te controleren te vertellen hoe het al 4 miljard jaar dingen fout doet, gaan we inderdaad veel honger krijgen.

Valkuil qua bevolkingsgroei : oorzaak en gevolg zijn andersom (net als met elke diersoort trouwens) meer voedsel = meer van die diersoort, niet eerst meer van een diersoort en dan meer voedsel. Bevolkingsexplosie was gevolg groene revolutie en bestrijding honger in Afrika, niet andersom. Dalend geboortecijfer nu heeft veel meer te maken met onderwijs voor meisjes en vrouwen, anticonceptie en trek naar de steden dan minder voedsel, etc. trouwens. Vrouwen meer baas in eigen buik en kennis op dat punt en ze willen ook andere dingen dan enkel zwanger zijn en ze willen betere kansen voor hun kinderen, iets wat wel lukt voor 1, 2 of max. 3 kinderen, maar niet voor zeg 5+ ivm betalen hoger onderwijs (als in hoger dan basisschool).

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:14

pol013 schreef:
Nou dat is nog wel een ding. Maar een beetje flauw misschien om nu aan te halen:

Als we de hele wereld hardcore vegan maken verhongeren we ook vermoedelijk. Want een beetje poep doet plantjes toch echt wel gruwelijk lekker groeien. En met een groeiende wereldbevolking zal dat nodig zijn.

Want op zich is zelfs dat vermeende mestoverschot in Nederland maar een heel lokaal probleem. Veel gebieden op de wereld zouden er juist mee geholpen zijn. Als je echt een fijn kringloopje wil hebben past daar juist een dier en zijn stront geweldig goed in. Die kunnen heel laagwaardige grond/materiaal omzetten in iets waar we mens iets mee kan. De vraag is dan of je het dier een keer mag/wil slachten in/ aan het einde zijn levensloop.


Maar blijkbaar hebben de echt hardcore vegans geen idee hoe kringloop werkt. Veel landbouw kennis is er niet bij de doelgroep aanwezig.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:31

Loretta schreef:
pol013 schreef:
(en in veel van de andere producten ook niet. Omdat wij al heel veel heel bewuste keuzes maken. Zoals alleen vlees van de boerderij van een collega waarbij we precies weten hoe ze gehouden worden en we weten dat hij zelfs de slachterij zelf met zorg heeft uitgezocht)


Van het echt strenge vegan geloof mag je geen enkel dierlijk product gebruiken. Dat gaat verder dan enkel wat spijswetten. Paardrijden bijvoorbeeld is voor de echt orthodoxe vegan een zware zonde.

Nou nee,want het paard sterft er toch niet van als jij erop rijdt?

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:34

Maar dat is diergebruik. En de echt fanatische vegan is tegen elke vorm van dier gebruik.

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:48

Humpiedumpie schreef:
Zo heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn hoor. Ik neem meestal sws (veel) eten mee, omdat ik voor mijn gevoel altijd meer/vaker eten nodig heb dan een niet veganist. Meestal neem ik dan ook voor het hele gezelschap mee. Een zelfgebakken bananenbroodcakeje vind ik bijvoorbeeld net zo vullend als 2 boterhammen. Ik neem zelfs meestal m'n eigen thee mee.
Als die ander ergens wil gaan zitten: be my guest. Als er daar dan niks vegans te krijgen is, neem ik alleen een drankje en eet ik m'n voedsel wel op een later of/en eerder moment.
Het is zo ingewikkeld als je het zelf maakt ;) . Heeft trouwens ook nog nooit ondergegaan aan de gezelligheid


Zo ervaar ik het ook. Zoals ik al schreef eet ik niet 100% plantaardig, maar de meeste dagen wel. Ik vond het een leuke uitdaging om weer anders te leren kiezen en koken, maar eigenlijk niet eens zo moeilijk. Als ik eens iets met ei of zuivel eet dan is het omdat ik daar op het moment bewust voor kies, eigenlijk nooit omdat ik geen keuze heb.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:52

Humpiedumpie schreef:
Zo heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn hoor. Ik neem meestal sws (veel) eten mee, omdat ik voor mijn gevoel altijd meer/vaker eten nodig heb dan een niet veganist. Meestal neem ik dan ook voor het hele gezelschap mee. Een zelfgebakken bananenbroodcakeje vind ik bijvoorbeeld net zo vullend als 2 boterhammen. Ik neem zelfs meestal m'n eigen thee mee.
Als die ander ergens wil gaan zitten: be my guest. Als er daar dan niks vegans te krijgen is, neem ik alleen een drankje en eet ik m'n voedsel wel op een later of/en eerder moment.
Het is zo ingewikkeld als je het zelf maakt ;) . Heeft trouwens ook nog nooit ondergegaan aan de gezelligheid


Het is echt niet overal toegestaan om eigen eten en ook drinken mee te nemen. Ik zou het prima vinden als iemand dan zijn eigen eten meeneemt en je gezellig samen kan zitten. Maar het mag gewoon niet overal.

En je kan gewoon niet altijd alles plannen. Wij zijn echt weleens spontaan ergens terecht gekomen en dan moet je toch eten en drinken. Of iets duurt langer dan gepland en dan kan je als niet vegan gewoon makkelijker neerploffen.

Qua mest, zie ik ook niet gebeuren dat we zonder mest van dieren kunnen. Als je alleen al kijkt naar weidebeheer, hoe je je planten en moestuin het beste kan onderhouden, kom je gewoon niet onder mest en compost uit.
En ik vind kunstmest niet echt een geweldige vooruitgang.

Voor dierlijk mest, moeten ze links of rechts ergens gehouden worden. Of ze lopen los in de natuur en wij moeten weer gaan zoeken naar ons eten en accepteren dat op de ene plek dit te vinden is en op de andere plek dat.

Sowieso vind ik kunstmatig gekweekt geen vooruitgang.

Maar ook met groente en fruit willen mensen dat het er mooi uitziet en ligt te glimmen in de winkel.

Laatst sprak ik iemand dat bij hun in het park fruitbomen groeien en soms een buur een appel pakt en gewoon ter plekke opeet. De vraag was; is dat niet gevaarlijk of ongezond? Zo ver staan we af van de natuur vaak.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:21

Loretta schreef:
Maar dat is diergebruik. En de echt fanatische vegan is tegen elke vorm van dier gebruik.

Gebruik is geen misbruik.Dat laatste kan niet natuurlijk.Maar een interactie tussen mens en dier kan voor beiden goed zijn.Een symbiose.Een paard verdient ook zijn onderhoud met zijn werk als rijpaard.Of als gezelschapspaard .De mijne zou niet blij zijn als ik die zou loslaten in het wild.Die zou direct teruglopen naar stal.En ikzelf heb het grootste deel van mijn leven aangepast ten behoeve van mijn paard.Financieel,relationeel,qua woonlocatie.Zelfs testamentair. Als ik in Nederland geen paard meer zou mogen hebben dan ging ik direct met paard en al emigreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:50

superpony schreef:
[m
Het is echt niet overal toegestaan om eigen eten en ook drinken mee te nemen. Ik zou het prima vinden als iemand dan zijn eigen eten meeneemt en je gezellig samen kan zitten. Maar het mag gewoon niet overal.

En je kan gewoon niet altijd alles plannen. Wij zijn echt weleens spontaan ergens terecht gekomen en dan moet je toch eten en drinken. Of iets duurt langer dan gepland en dan kan je als niet vegan gewoon makkelijker neerploffen.


Eet jij je dingetje dan maar op een plek waar eigen voedsel niet is toegestaan, dan eet ik de mijne wel onderweg naar de volgende winkel/tijdens de wandeling/op een bankje in het bos. En een cafe maakt het echt niet uit dat ik een heet kopje water bestel en daar mn eigen theezakje in hang ipv die van hen. Ik heb trouwens ook niet genoeg aan 1kopje thee over een hele (mid)dag. Net als dat ik niet genoeg heb aan 1 keer eten. Dus mij zul je sws regelmatig zien eten of drinken. En dan misschien niet vij een cafe oid nee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-22 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:54

Ohja en bemesten is niet nodig. Als je een plant niet helemaal uitput (1/3e voor mij, 1/3 voor de diertjes en 1/3 aan de natuur teruggeven) “bemest” de plant zichzelf. Er is meer dan mest he, er is ook compost.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:02

anjali schreef:
Onali schreef:
Een vraag aan de mensen die vegetarisch of vegan eten (en graag zonder moord of dierenmishandeling willen reageren)

Nee. Ik eet zelf geen vlees omdat ik dat moord vind.



Beetje jammer dat dat je enige argument is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:25

Onali schreef:
Beetje jammer dat dat je enige argument is.


Hoezo? Ieder heeft toch zn eigen argumenten? Vind dit overigens een heel legitiem argument. Ookal is het niet perse mijn reden om geen dieren te consumeren.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:48

anjali schreef:
Loretta schreef:
Maar dat is diergebruik. En de echt fanatische vegan is tegen elke vorm van dier gebruik.

Gebruik is geen misbruik.Dat laatste kan niet natuurlijk.Maar een interactie tussen mens en dier kan voor beiden goed zijn.Een symbiose.Een paard verdient ook zijn onderhoud met zijn werk als rijpaard.Of als gezelschapspaard .

Ja, en een melkkoe verdient haar onderhoud met melk geven, en een legkip met eieren leggen. Vast allemaal ontzettend gelukkig, en overleven het beide hoogstwaarschijnlijk niet lang als je ze zonder verzorging in de natuur dumpt.
Met dat soort drogredeneringen kun je ieder diergebruik wel veganistisch rechtlullen omdat het jou toevallig heel goed uitkomt.

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:59

Onali schreef:
anjali schreef:

Nee. Ik eet zelf geen vlees omdat ik dat moord vind.



Beetje jammer dat dat je enige argument is.


En je mag wel zeggen dat je het niet lekker vind of moet je altijd meer argumenten hebben om iets niet te willen? Als dat de reden is waarom iemand het niet wil eten is dat reden genoeg toch?

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:58

En dat de hele wereld zou verhongeren als iedereen vegan is, ik zie dat niet zo.

De getallen hoor je iedere keer weer anders, maar om 1 kilo vlees te 'produceren' heb je flink wat kilo's graan, soya, etc nodig.

Als je dat nu zelf opeet, heb je minder mest, maar meer voedsel voor mensen.

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:26

pol013 schreef:
Nou dat is nog wel een ding. Maar een beetje flauw misschien om nu aan te halen:

Als we de hele wereld hardcore vegan maken verhongeren we ook vermoedelijk. Want een beetje poep doet plantjes toch echt wel gruwelijk lekker groeien. En met een groeiende wereldbevolking zal dat nodig zijn.

Want op zich is zelfs dat vermeende mestoverschot in Nederland maar een heel lokaal probleem. Veel gebieden op de wereld zouden er juist mee geholpen zijn. Als je echt een fijn kringloopje wil hebben past daar juist een dier en zijn stront geweldig goed in. Die kunnen heel laagwaardige grond/materiaal omzetten in iets waar we mens iets mee kan. De vraag is dan of je het dier een keer mag/wil slachten in/ aan het einde zijn levensloop.

Die mest inderdaad en wat mij betreft liever mest van dieren dan kunstmest.


Ik word niet zenuwachtig van vegetarische of veganistische eters. Vegetarisch is wel makkelijker. Mijn partner raakt wel enigszins in de stress, maar ik kook en ik zie het probleem niet. :)
Overigens is een roerbakgerecht makkelijk veganistisch te maken. Paddestoelen als eryngii, shiitake en oesterzwam zijn prima vlees- of visvervangers qua 'bite'. Oestersaus en vissaus zijn verder ook prima te vervangen om een lekker gerecht te maken.
De Indiase keuken is uitermate geschikt voor vegetarische en veganistische gerechten.

Hoewel ik bereid ben rekening te houden met iemands dieet vind ik zowel vegetarisch als veganistisch net zo slecht voor de natuur als de bioindustrie (rare naam vind ik dat altijd bio klinkt als biologisch (het keurmerk) maar is het tegenovergestelde).
Dus zal ik fijntjes opmerken dat alles geen dierlijke producten bevat maar dat het zonder dieren niet tot stand zou zijn gekomen, zo ben ik dan ook wel weer.

Ik heb serieus nagedacht of ik veganisme wilde nastreven en kwam tot de conclusie dat ik me dan beter van het leven kan beroven want hoe je het went of keert maak je als mens ge- dan wel misbruik van dieren en natuur om te leven. Daarnaast zie ik planten ook als levende 'wezens' en zie ik niet in waarom ik een verschil moet maken tussen de planten en dieren die we op ons menu hebben staan.
Ik draag liever kleding van wol (gaat heel lang mee) dan kleding van/met kunststoffen. Ik zou heel graag 100% biologische katoenen kleding willen maar dat is bijna niet te vinden want tegenwoordig stoppen ze overal elastan, polyester, polyamide, enzovoort in en tot mijn spijt loop ik op kunststof schoenen die vreselijk slijten (= is kunststof in het milieu) maar op leren zolen is niet te doen in de omgeving waar ik woon.
Zo staat ik ongeveer al sinds mijn pre-puberteit (bijna 35 jaar) stil bij wat ik doe en daar de impact van is. En ja, ik neem het mijn ouders kwalijk dat ik besta maar ga geen zelfmoord plegen.
Ik heb bewust geen kinderen en je zou me kunnen beschouwen als aanhanger van de VHEMT (Voluntary Human Extinction Movement).

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:31

Zonder organisch materiaal om "tegen aan te schoppen", werkt kunstmest niet. Als vervanger is het dus geheel ongeschikt.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:35

Citaat:
Hoewel ik bereid ben rekening te houden met iemands dieet vind ik zowel vegetarisch als veganistisch net zo slecht voor de natuur als de bioindustrie (rare naam vind ik dat altijd bio klinkt als biologisch (het keurmerk) maar is het tegenovergestelde).
Dus zal ik fijntjes opmerken dat alles geen dierlijke producten bevat maar dat het zonder dieren niet tot stand zou zijn gekomen, zo ben ik dan ook wel

Deze vat ik even niet.

(Ja, we zijn insecten aan het uitroeien en daarmee dreigen allerlei planten, inclusief voedselgewassen uit te sterven.
Maar dat is het punt niet.
Een vegan eet geen honing omdat bijen dan tweederangs suiker krijgen, niet omdat een bij geen bijengedrag mag vertonen... %))

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:37

anjali schreef:
Loretta schreef:

Van het echt strenge vegan geloof mag je geen enkel dierlijk product gebruiken. Dat gaat verder dan enkel wat spijswetten. Paardrijden bijvoorbeeld is voor de echt orthodoxe vegan een zware zonde.

Nou nee,want het paard sterft er toch niet van als jij erop rijdt?

Misschien moet je nog even iets lezen over de standpunten van de extremistische veganist.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:58

... volgens mij gaat het topic niet over 'hoe idioot de extremisten wel niet zijn'.

Een boel mensen zijn vegan zonder extremisme.
(Al zou die ober in rokkostuum,
die mij vroeg
'hoe erg ik vegetarisch was'
wellicht alle vegans extremisten noemen...)

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:03

'streng vegan geloof' 'extremist'

De definitie van veganisme is het volgende:
Veganisme is een levenswijze waarbij – voor zover praktisch haalbaar – wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere doeleinden

Iemand die dit naleeft is dus niet een strenge veganist maar gewoon een veganist.

Iemand die alleen het dieet volgt is ook geen veganist maar heeft een plantaardig dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:29

tamary schreef:
Zonder organisch materiaal om "tegen aan te schoppen", werkt kunstmest niet. Als vervanger is het dus geheel ongeschikt.


Daarom zeg ik er is meer dan mest: compost

Jessix

Berichten: 16446
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:54

Wat betreft mest. Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het is wel vaker voorbij gekomen in mijn zoektocht naar een vegan levensstijl. Dus even in mijn eigen woorden, zoals ik het heb begrepen.

Dierlijk mest bestaat uit uitwerpselen van voornamelijk plantaardig etende dieren, al dan niet gemengd met nog meer planten zoals stro, etc. Volgens mij is het vegan idee dat het dier hierin kan worden weggelaten. O.a. lucerne en klaver zijn bijvoorbeeld planten die gebruikt worden om goede compost van te maken. Uiteraard komt de worm daar aan te pas, maar die is vrijwillig. Daarbij is het zaak om de bodem niet te veel uit te putten. Ik ben er nooit mee de diepte in gegaan dus het hoe en wat precies weet ik ook niet.

In Nederland is er volgens mij slechts een enkele boer die deze manier van bemesten gebruikt. En er zijn natuurlijk wel mensen met een moestuin die geen dierlijke mest gebruiken.

Op google is er uiteraard wel e.e.a. te vinden.
https://www.veggiereporter.com/2021/05/ ... lijk-mest/

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 00:03

Als je het rijkste deel van de plant opeet (zaden/wortels), dan is de rest composteren niet genoeg om de grond terug naar zelfde niveau te helpen. Belangrijkste is er nl af gehaald en wordt niet teruggegeven. Je zal dus meer moeten teruggeven dan enkel de plantenresten en als je de vruchtbaarheid op wil krikken zal je er meer op moeten gooien dan je er af gehaald hebt.
En groenbemesters lopen tegen dezelfde beperkingen op, ergens trek je energie uit de cyclus, dat moet je terugstoppen of je put het land uit.

Compost kan net zo goed uit mest gemaakt worden, maakt ook betere voeding van de mest.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 00:32

oomens schreef:
Ja, en een melkkoe verdient haar onderhoud met melk geven, en een legkip met eieren leggen. Vast allemaal ontzettend gelukkig, en overleven het beide hoogstwaarschijnlijk niet lang als je ze zonder verzorging in de natuur dumpt.
Met dat soort drogredeneringen kun je ieder diergebruik wel veganistisch rechtlullen omdat het jou toevallig heel goed uitkomt.


Ik hoef mijn diergebruik niet veganistisch rechtlullen. Omdat ik niet in het veganisme geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 00:34

tamary schreef:
Als je het rijkste deel van de plant opeet (zaden/wortels), dan is de rest composteren niet genoeg om de grond terug naar zelfde niveau te helpen. Belangrijkste is er nl af gehaald en wordt niet teruggegeven. Je zal dus meer moeten teruggeven dan enkel de plantenresten en als je de vruchtbaarheid op wil krikken zal je er meer op moeten gooien dan je er af gehaald hebt.
En groenbemesters lopen tegen dezelfde beperkingen op, ergens trek je energie uit de cyclus, dat moet je terugstoppen of je put het land uit.

Compost kan net zo goed uit mest gemaakt worden, maakt ook betere voeding van de mest.


Precies, daarom mag je ook maar 1/3 voor jezelf gebruiken, 1/3 voor de dieren en 1/3 teruggeven aan de natuur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-22 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt