Vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 12:47

Hey
Na aanlijding van mijn aceptatie topic . Wil ik men vegan kant laten horen
Ik eet dus geen ei vlees en zuivel . Ik eet wel vegan pannekoeken . Met kaas . Maar dan wel vegan kaas . Ook drink ik wel eens chocolade melk van alpro . De chocolade soja variant .
Maar ik snap de verwarring tussen de ki en mij . Dit wil ik graag ophelderen

Een veganist is voor de dieren . Dit betekend dus dat we geen vlees vis ei en zuilvel eten en drinken . Ook honing eten we niet . Leer gebruiken we niet . Dit houd in dat ik men met een kunststof tuig . Het lijkt op leer maar het is het niet . Ook betreft ki zowel bij koeien als paarden . Is bij ons niet goed . Een dier drachtig maken onder dwang is niet natuurlijk . Er lijkt verwarring te zijn . Wand in het wild worden de merries ook niet gedekt met een mensen hand en een rietje . Dat word door de hengst gedekt . Als de merrie geen zin heeft mept ze de hengt wel weg ..de hengt word niet vast gehouden dus kan hij weg komen .

Ik hoop dat het duidelijk is .
Ik hoop dat jullie mij kunnen acsepteren zoals ik het zie .

Suzanne F.

Berichten: 49238
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:51

Maar vegan zijn heeft niets te maken met de voortplanting van dieren. Puur met het consumeren van (producten) van dieren.
Waar wil je precies dat dit topic over gaat? Een discussie over veganisme?

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:56

Je standpunt is duidelijk, maar zie wel een flinke tegenstrijdigheid. Bij K.I. haal je het argument ''in het wild'' erbij.
In het wild loopt een pony ook niet voor een kar of rijtuig, of het met lederen tuig of kunstof tuig is. Waarom het een wel en het ander niet?

Selina

Berichten: 14301
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:58

Je zou kunnen zeggen dat mennen ook niet vegan is, want dan gebruik je het dier voor je eigen plezier.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:59

In het wild hebben de dames het echt niet altijd voor het zeggen. Sommige worden achterna gejaagd door het nieuwe mannetje tot ze aborteren en dus zsm nakomeling van hem voldragen ipv van de vorige. Immers onsterfelijkheid krijg je via verwekken nakomelingen.
Zeeleeuwen mannetjes die geen succes hebben met het veroveren van een harem verkrachten jonge vrouwtjes zeeleeuwen die nog te jong zijn om pups te krijgen uit frustratie als ze de kans krijgen.
Leeuwen doden de jongen van de vorige haremman om te zorgen dat de leeuwinnen zsm in cyclus komen.

Dat geen dwang in de natuur verhaal is een sprookje. Er komt ook daar binnen soorten zat ellende voor. Kijkende naar bv dierentuinen, zijn de dieren daar gezonder en leven langer dan in de natuur.

Natuur kan zeker heel mooi zijn (zonder mensenrommel als afval, microplastics! en bemoeienis), maar het op een voetstuk zetten van daar doen ze niets vreselijks wat de mens wel doet? Nee, sorry de natuur is niet koetsie, koetsie lief voor alles en iedereen, niet eens alle dieren zijn goede ouders (koekoeksjongen bv) of nemen enkel wat ze nodig hebben (bv 1973 kaspische zee : wolven die 3 weken lang jonge zeehonden en enkele volwassen dieren doden amper/zonder er van te eten. Ook verspilling en doden voor de lol is de natuur helaas niet vreemd.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:59

Hi Ts,

Goed dat je jouw inzicht laat zien!

Maar waarom heeft ki volgens jou een verband tussen vegan zijn? Want het begrip heeft daar helemaal niks mee te maken.
Vegan zijn houdt in dat je geen dierlijke producten consumeert. Dus waarom heeft dat verband daarmee volgens jou?

Hoe zie jij dat dan trouwens in werking? Dat niks meer op de wereld door dieren gemaakt wordt en er niet meer gefokt wordt?
Hoe is jouw eigen paard eigenlijk geboren? Van een moeder in een groot weiland die niks krijgt van de mens en niet geholpen wordt? Is de merrie natuurlijk gedekt?

Wat vind jij dat allemaal wel en niet kunnen? Ontwijk je mensen als zij geen vegan zijn en wel dierlijke producten gebruiken?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:00

Moderatoropmerking:
Na overleg heropen ik dit topic. Dit topic is bedoeld om te discussiëren over veganisme. Het is niet de bedoeling dat dit een herhaling wordt van het eerder gesloten topic.

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:05

Ik lees ook een hoop tegenstrijdigheden. TS: zorg dat je standpunt en argumenten kloppen, dat discusieert een stuk makkelijker.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:12

En dier drachtig maken door KI is niet natuurlijk, maar een dier voor een kar knopen en je laten voorttrekken of er bovenop zitten en de paarden in een stal of weide van minder dan 10km2 houden is ook niet bepaald natuurlijk :o

Dat lijkt me nog minder leuk voor een paard dan een rietje erin, daar hebben ze echt geen last van.

KimD

Berichten: 20424
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:19

verootjoo schreef:
En dier drachtig maken door KI is niet natuurlijk, maar een dier voor een kar knopen en je laten voorttrekken of er bovenop zitten en de paarden in een stal of weide van minder dan 10km2 houden is ook niet bepaald natuurlijk :o

Dat lijkt me nog minder leuk voor een paard dan een rietje erin, daar hebben ze echt geen last van.


Nou dat inderdaad, TS, hoe verantwoord je mennen icm vegan zijn?

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:26

Ik lees hier wat verwarring. Veganisme is veel meer dan een dieet, het is een levensstijl.
Dieren worden hierin niet gebruikt ten behoeve van de mens. Ki is dus niet veganistisch.

Huisdieren is een ding op zich onder veganisten. Je pony voor de kar spannen is ook niet veganistisch omdat het dier gebruikt wordt voor jouw plezier.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:40

Amber_anne schreef:
Ik lees hier wat verwarring. Veganisme is veel meer dan een dieet, het is een levensstijl.
Dieren worden hierin niet gebruikt ten behoeve van de mens. Ki is dus niet veganistisch.

Huisdieren is een ding op zich onder veganisten. Je pony voor de kar spannen is ook niet veganistisch omdat het dier gebruikt wordt voor jouw plezier.


Sommige mensen moeten toch overal over kunnen zeveren… wat een belachelijke strekking dat veganisme :o

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 19:53

Amber_anne schreef:
Ik lees hier wat verwarring. Veganisme is veel meer dan een dieet, het is een levensstijl.
Dieren worden hierin niet gebruikt ten behoeve van de mens. Ki is dus niet veganistisch.

Huisdieren is een ding op zich onder veganisten. Je pony voor de kar spannen is ook niet veganistisch omdat het dier gebruikt wordt voor jouw plezier.

dat klopt . Maar ik men echt alleen als ik zie dat men paardjes er ook zin in hebben . Ik ken een mede veganist die een paard heeft en die ook nog rijd . Maar dan met kunstof zadel en hoofdstel

KimD

Berichten: 20424
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:56

Lalahorse schreef:
Amber_anne schreef:
Ik lees hier wat verwarring. Veganisme is veel meer dan een dieet, het is een levensstijl.
Dieren worden hierin niet gebruikt ten behoeve van de mens. Ki is dus niet veganistisch.

Huisdieren is een ding op zich onder veganisten. Je pony voor de kar spannen is ook niet veganistisch omdat het dier gebruikt wordt voor jouw plezier.

dat klopt . Maar ik men echt alleen als ik zie dat men paardjes er ook zin in hebben . Ik ken een mede veganist die een paard heeft en die ook nog rijd . Maar dan met kunstof zadel en hoofdstel


Dus je verzint smoesjes om het voor jezelf goed te praten? Want dat werkt natuurlijk twee kanten op.

Ik zie aan mijn dieren of ze graag moeder zijn of niet, dus dan mag ik ook beslissen of ze moeder worden of niet en dan kies ik voor KI vanwege hun eigen veiligheid. :j Praat daar maar nog eens omheen.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:00

Appeltje_1 schreef:
Hi Ts,

Goed dat je jouw inzicht laat zien!

Maar waarom heeft ki volgens jou een verband tussen vegan zijn? Want het begrip heeft daar helemaal niks mee te maken.
Vegan zijn houdt in dat je geen dierlijke producten consumeert. Dus waarom heeft dat verband daarmee volgens jou?

Hoe zie jij dat dan trouwens in werking? Dat niks meer op de wereld door dieren gemaakt wordt en er niet meer gefokt wordt?
Hoe is jouw eigen paard eigenlijk geboren? Van een moeder in een groot weiland die niks krijgt van de mens en niet geholpen wordt? Is de merrie natuurlijk gedekt?

Wat vind jij dat allemaal wel en niet kunnen? Ontwijk je mensen als zij geen vegan zijn en wel dierlijke producten gebruiken?

Zou je nog op mijn vragen kunnen antwoorden? :)

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:06

Poekkie schreef:
Amber_anne schreef:
Ik lees hier wat verwarring. Veganisme is veel meer dan een dieet, het is een levensstijl.
Dieren worden hierin niet gebruikt ten behoeve van de mens. Ki is dus niet veganistisch.

Huisdieren is een ding op zich onder veganisten. Je pony voor de kar spannen is ook niet veganistisch omdat het dier gebruikt wordt voor jouw plezier.


Sommige mensen moeten toch overal over kunnen zeveren… wat een belachelijke strekking dat veganisme :o


Ik ben zelf niet veganistisch dat voorop gesteld. Maar ik zie veganisme toch als een mooi iets. Je hebt extremisten maar die heb je bij alles en die bepalen zeker de groep niet

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:23

Amber_anne schreef:
Poekkie schreef:

Sommige mensen moeten toch overal over kunnen zeveren… wat een belachelijke strekking dat veganisme :o


Ik ben zelf niet veganistisch dat voorop gesteld. Maar ik zie veganisme toch als een mooi iets. Je hebt extremisten maar die heb je bij alles en die bepalen zeker de groep niet


Mee eens, de ene veganist is de andere niet.
(Ben ook geen veganist)

Mooi dat je paarden een stem hebben bij jou Lalahorse. Ik weet ook precies wanneer mijn paard geen zin heeft om mij te dragen. 3 jaar geleden voor het laatst gereden ook trouwens mede omdat ik mezelf zeker 6 kilo te zwaar vind.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:24

Ik niet. Vegetarisch is nog ok, maar veganisten hou ik zeer bewust uit mijn vriendengroep.
Die groep gaat imo veel te ver.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:33

Gekopieerd van internet;

Veganisten trekken dit consequent door in hun gehele leven. Niet alleen houden ze hiermee rekening in hun voeding. Veganisten kopen ook geen nieuwe kleding die gemaakt is van dieren zoals bont, leer, wol, dons, vilt, veren en zijde. Bij verzorgingsproducten letten vegans erop dat deze geen dierlijke ingrediënten bevatten of getest zijn op dieren. Ze wijzen ook het gebruik van dieren voor vermaak af. Veganisten bezoeken dus geen dierentuin en berijden geen dieren. Dieren worden niet gehouden, tenzij dit in het belang van het dier is, zoals de (tijdelijke) opvang van hulpbehoevende of asieldieren.



Wat ik zo lees zou iedere bokker met een paard dus geen veganist kunnen zijn.
Alleen de bijrijders die niet rijden kunnen veganist zijn.

Als je even deze "regels "aanhoud.

Maar hoe doe je dat met kleding?

En met je rijlaarzen?

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:37

Dat er wetten zijn voor bepaalde levensstijlen :') mensen, chill.

Zo lang niemand jou dwingt of beledigt, laat ze lekker hun ding doen.

Ik ken meerdere veganisten die helemaal niet zo dramatisch zijn als wordt voorgesteld in het definitie stukje hierboven.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:37

Poekkie schreef:
Ik niet. Vegetarisch is nog ok, maar veganisten hou ik zeer bewust uit mijn vriendengroep.
Die groep gaat imo veel te ver.


Kun je niet beter zeggen dat je dat (persoonlijk) te ver vindt gaan?

Als iemand het extreem uitdraagt ben ik ook weg maar dat gevoel zal dan wel wederzijds zijn denk ik :D

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:39

Ik kan nog respect opbrengen voor vegetariërs, flexetarieërs en piscetariërs, maar vegans (vind ik) slaan te ver door.

Wat is er precies mis met honing bijvoorbeeld.
Voor de bijen is het een restproduct, die missen het niet.
Waarom zou je dat niet mogen eten.

En over het niet mogen houden van dieren.

Enig idee hoeveel soorten er dan gaan uitsterven.
Ik zeg niet dat gehouden dieren het altijd perse beter hebben, maar er zouden zoveel diersoorten gewoonweg niet meer bestaan als niemand meer dieren mag houden.

Is dat dan diervriendelijker?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:44

Onali schreef:
Wat is er precies mis met honing bijvoorbeeld.
Voor de bijen is het een restproduct, die missen het niet.
Waarom zou je dat niet mogen eten.

Bijen zullen zoveel honing opslaan als ze ruimte hebben, ook als dat veel meer is dan ze nodig hebben om de winter door te komen. Echter oude(re) honing is niet meer veilig voor ze als voedsel, maar voor mensen geen enkel probleem. Als je ipv eind van het seizoen in het voorjaar de restanten wintervoorraad wegneemt als de nieuwe honingproductie op gang is, hebben de bijen er eerder profijt van doordat de hele voedselvoorraad veilig voor ze is om te eten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:45

Veganisme is meer dan het uiterste van het spectrum. Zo heb je veganistisch eten en veganistisch leven en elk mag zelf bepalen hoe ver ze erin gaan.

Ik zelf eet bij voorkeur plantaardig. Gebruik geen echte melk, mijd vaak kaas en eet eieren van kippen bij mensen thuis en verder mijd ik ze.

Dat is nog niet veganistisch maar ook al niet meer puur vegetarisch.

Je hebt veganisten die heel ver gaan. Die zullen het houden van paarden en ermee mennen ook zeker veroordelen. Er zijn ook mensen die streng vegan eten maar wel katten hebben en die vlees voeren. Er is vanalles.
Dus LaLahorse: spreek aub niet voor alle veganisten want dat is echt vervelend voor iedereen die het anders doet.

Die extremen: nergens voor nodig.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:52

Onali schreef:
Ik kan nog respect opbrengen voor vegetariërs, flexetarieërs en piscetariërs, maar vegans (vind ik) slaan te ver door.

Wat is er precies mis met honing bijvoorbeeld.
Voor de bijen is het een restproduct, die missen het niet.
Waarom zou je dat niet mogen eten.

En over het niet mogen houden van dieren.

Enig idee hoeveel soorten er dan gaan uitsterven.
Ik zeg niet dat gehouden dieren het altijd perse beter hebben, maar er zouden zoveel diersoorten gewoonweg niet meer bestaan als niemand meer dieren mag houden.

Is dat dan diervriendelijker?


Ik vind iemand die veganistisch eet al een veganist. Misschien kijk ik er daardoor wat milder tegenaan

Huisdieren hebben er geen last van als ze uitsterven.
Ik wil zelf niet zonder, vind ze veel te leuk maar helemaal zonder betekent ook nooit meer huisdieren die een slecht leven krijgen daar is dan wel weer wat voor te zeggen.

Ik heb eens gelezen dat Imkers iets bij de honingbijen doen waar veganisten tegen zijn, weet niet precies meer wat dat was.