Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:24

Stopcontact is vooral fijn als je de hele nacht de tijd hebt inderdaad, of in noodgevallen.

Te weinig palen op het werk is snel opgelost; gewoon zorgen dat je eerder bent dan de directeur zodat die zijn auto niet kan laden, houd dat een weekje vol, en er staat heel gauw een extra paal bij :')
Nee zonder dollen, twee laadpalen, dat zijn vier laadpunten waarschijnlijk? Of zijn het palen waar er maar eentje aan kan staan? Met vier laadplekken kun je al 8 auto's laden op een dag, als de eerste groep hun auto's in de middagpauze even verplaatst. En afhankelijk van hoe ver je woont zullen de meeste mensen niet dagelijks hoeven te laden. Dan zijn er vast ook nog mensen die liever thuis laden..

In ons dorp zijn nu een stuk of 10 mensen met een EV, en we hebben één laadpaal op het pleintje in het midden van het dorp. Ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat beide plekken bezet waren. Iedereen zet netjes zijn auto weg zodra die vol is, dus ze staan er altijd maar een aantal uurtjes, en dan een of twee keer per week.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:51

Wij werken in één gebouw met ongeveer 400 man. Allemaal verschillende afdelingen en groepen die ik niet ken. Ook mensen van andere bedrijven. Daar ga ik niet aan beginnen.
Ik wacht wel tot ik A: zonnepanelen heb en B: meer gespaard heb. Waarschijnlijk tegen die tijd zijn er ook wel meer palen.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:24

Mijn werkgever stuurt ons allemaal in EVs de weg op voor het werk, dus die zorgt ook dat er op kantoorlocaties laadvoorzieningen zijn.
En je kunt op kosten van de werkgever een eigen laadpaal thuis krijgen, als je daar de ruimte voor hebt op je eigen oprit of erf.
Je kunt je eigen energieprijs ingeven en alle stroom die je je dienstauto laat gebruiken, wordt keurig netjes maandelijks naar je overgemaakt.

Ik heb de ruimte niet, dus ik laad mijn auto altijd op publieke laadpunten op. Lukt in mijn dorp prima. Ik gebruik maar af en toe een snellader, wanneer ik voor het werk al veel km moet rijden op een dag en 's avonds privé nog wel wil.
Het gebeurt me echt zeer weinig dat ik met een volle accu niet genoeg actieradius heb voor 1 werkdag.
En ik hoef ook nog eens niet elke dag op te laden, want ik maak lang niet elke werkdag 300 km.

Ik zag echt op tegen het door m'n strot gedrukt krijgen van die EV, maar nu ik er bijna een jaar in rijd kan ik wel zeggen dat nagenoeg al mijn vooroordelen zijn verdampt en dat ik kwa rijgemak etc nog niet zo'n fijne dienstauto heb gereden als deze (Kia Niro).

Privé zou ik er nog geen een gekocht hebben (en ga ik nu ook alsnog niet doen, aangezien onze privé "auto" onze 2 hobbies met elkaar combineert die beiden in EV nog niet te betalen zijn (kampeerbus die tevens trekauto voor de paardentrailer is).

Maar mocht mijn man op korte termijn een baan krijgen die net te ver wordt om te fietsen, dan overwegen we zeker wel om er privé een extra auto bij te nemen wat dan heel prima een klein EVtje zou kunnen zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:50

Fijn dat het zo goed bevalt!
Enige wat ik in het begin wel spannend vond was laden op vreemde locaties, want wat als een laadpaal stuk is.. Maar dat bleek ook totaal geen probleem. Sowieso ben ik bijna nooit een laadpaal tegen gekomen die niet werkte, en als ie dan niet werkte dan deed degene ernaast het wel altijd. En anders staat er 5 minuten verderop wel weer eentje die werkt.
Ik heb laatst een lang weekend door Nederland gecrost, van hotel naar hotel en naar verschillende werklocaties, en niet een keer problemen gehad. Het kwam zelfs wel goed uit; op een plek midden in de binnenstad waren nergens parkeerplekken te vinden, behalve een paar vrije plekken bij een laadpaal, dus was ik alsnog sneller dan de gasten binnen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:25

*\%/* *\%/*
1.36 bij de Coöp vanmorgen.

Nog even en het is goedkoper om de noodgenerator (benzine) aan te zetten voor de duurste electriciteits-uren _O-

Maar goed, 31 C. vandaag, nog éven niet stoken dus ook de ventilatoren van de haard niet aan.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:49

Geen flauw idee wat ie hier staat := Maar het zou wel fijn zijn als de diesel nog even betaalbaar wordt, dan kunnen we de boot weer bijvullen voor de winter :Y)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:55

[quote="8nnemiek"]Geen flauw idee wat ie hier staat :=/quote]


..en je roeptoetert wel hoeveel een EV goedkoper is :x


Vandaag de lege gasflessn omruilen. De btw op gas in van 22 naar 5% gegaan op 1 okt. Wij hebben flessen zát dus eerst even degenen met nét genoeg de kans gegeven om te ruilen.


Vrijdag is het plan met de cabrio naar het hoogste punt waar je met een auto kan komen in de Sierra Nevada. Dat is ongeveer dezelfde km-prijs als een kleine EV, maar daarmee zou ik daar niet kunnen komen, laat staan terug.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:09

Ja, omdat ik wel weet dat de benzine hier echt geen 1,50 kost. Al zou de benzine net boven de euro staan, dan is mijn EV nog steeds een stuk goedkoper.
Maar ik houd echt niet bij wat die per dag zakt of stijgt nee.

En volgens mij heb ik het al vaker gezegd; bergaf laadt een EV juist weer bij, dus die terugweg moet wel lukken :+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:52

Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:
Het verbruik van auto’s in de VS is niet te vergelijken met dat van auto’s in Nederland. Wij rijden niet zo’n belachelijk grote auto’s, en Nederland is plat en er worden hier veel minder lange afstanden gereden. .


hier een tabel met een paar heel representatieve autos

https://pushevs.com/2016/11/23/electric ... omparison/

Dat zijn niet het soort autos waar de gemiddelde Amerikaan mee rijdt. Die rijden grote suvs/trucks.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:59

Ik heb gisteren gekeken op mijn werk. Het waren geen 2 laadpalen, maar 1 paal met 2 stekkers.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:49

Gisteren op de terugweg van la Hoya de la Mora op 2.500 meter hoogte, bij Pinos Genil bij de rustplaatstgestopt voor... even rusten :D

Helaas, de helft gesloten voor de winter, de andere verbouwingszooitje. Wij rondje parkeerplaatsen naar de uitgang en ... achteraf in een hoek stond een grote groep monteurs bij een flinke ongemarkeerde tent.
Stonden twee EV SUVs* met camo-wrap op te laden aan een dieselgenerator in een ook ongemarkeerde vrachtwagen.

Er komen regelmatig ontwikkelingsteams de Sierra Nevada in voor tests. Tegenwoordig bijna alleen EVs. Logisch want het zijn zware onstandigheden.
Vond het zó typerend dat de ´schone´ EVs aan de diesel stonden. De energie waar die dingen op rijden moet érgens uit íets opgewekt worden.
Direct diesel in een inherent lichter voertuig is efficenter, schoner en zonder EV belastingvoordelen ook goedkoper.

* van die >2 ton wegende dingen die in Europa overal rijden :P

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:57

daantjuhhh schreef:
Ik heb gisteren gekeken op mijn werk. Het waren geen 2 laadpalen, maar 1 paal met 2 stekkers.



Zet de jouwe er vroeg aan zoals je leest. Hopen dat je niet op je vingers getikt wordt of erger. Dat is nl werkelijke wereld waarschijnlijk.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:15

Afbeelding

Daar zet ik deze dan tegenover. Avondje uit en na afloop accu weer voor 80% vol.
En dat na een hele werkdag met slechts een korte laadstop tussendemiddag terwijl ik even een hapje eten was.

Zo kost "tanken" dus slechts 2x 25 seconden voor het aansluiten en afkoppelen.

In deze parkeergarage stonden een stuk of 16 laadpunten (heb ze niet precies geteld, om eerlijk te zijn, maar het was een heel rijtje), direct vooraan na het binnenrijden, half in de open lucht.

Ik vond het ideaal, de andere parkeergarage bij het theater was net zover lopen, zelfde uurtarief, maar zonder laadpunten, dus voor mij was de keus snel gemaakt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:16

HC, het houdt je wel bezig he, die EV’s :+

Marije, wat fijn, zo veel laadpunten!

We hebben gisteren diesel moeten tanken voor de boot, €1,95 := Nu ‘maar’ 40 liter getankt, maar we hebben een tank van 400 liter :')
Als die motor eens begint te haperen dan komt er toch direct een elektrische motor in!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:37

Marije_jiplover schreef:
In deze parkeergarage stonden een stuk of 16 laadpunten (heb ze niet precies geteld, om eerlijk te zijn, maar het was een heel rijtje), direct vooraan na het binnenrijden, half in de open lucht.


Top +:)+


De benzineprijs 8nnemiek is voor pakweg de helft belasting.
Op de Canarische eilanden is E95 1€ en niet eens ónbelast.
Hier op het schiereiland en in NL is de kostprijs hetzelfde als daar want internationaal.
Oneerlijk, kunstmatig, kostenvergelijk dus. Onthoudt daarbij voor langere termijn verplichtingen dat dit in één pennestreel veranderd kan worden.

Ja, het houd mij ietwat bezorgd want die dingen zijn wel zwaarder dus meer risico op de weg. Zijn relatief vaker betrokken bij ongevallen en veroorzaken meer schade/gewonden.
Volgens een breed rapport va grote verzekeraars zijn de hoofdoorzaken het overpresteren (doordat ze sneller acceleren), meer gewicht, kangere remweg. De banden hebben omdat ze niet significant sneller mogen slijten dan van ICE kunnen slijten minder grip.
En nee ABS maakt de remweg niet korter dan snelheid/gewicht/ banden mogelijk maken.
Ben blij dat er hier weinig verkeer is en nog minder EVs.

Ah en de verzekeraars melden ook dat de kosten van reparatie van EV hoger zijn door de complexiteit en onderdelen-prijs.
Hier zijn verschillende verzekeraars die geen verzekering voor EVs aan particulieren aanbieden. Áls die al aangeboden wordt is die pittig aan de prijs. Dat zijn ook km-kosten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:18

Hoop dat de EVs weer uitsterven voor ze verplicht kunnen worden eerlijk gezegd.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:26

elnienjo schreef:
Hoop dat de EVs weer uitsterven voor ze verplicht kunnen worden eerlijk gezegd.

Ik ook. Van mij mag de waterstofauto wel verder ontwikkeld worden overigens.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:32

EV’s zijn iets zwaarder ja, die van ons is 200 kilo zwaarder dan de vorige, maar als dat beetje hogere gewicht zo’n probleem is dan heb je vast ook een probleem met de enorme hoeveelheid vrachtwagens op de weg? En de SUV’s die zo hip zijn? Of is het alleen een probleem als het een EV is?

Aan het extra vermogen ben je snel gewend. Sportauto’s dan ook maar afschaffen als ze te veel vermogen hebben?

Verder hebben bijna alle nieuwe EV’s een noodremsysteem, dus juist veiliger ondanks de langere remweg.
Hier zijn EV’s niet duurder om te verzekeren (hooguit omdat de aanschafprijs wat hoger ligt), maar wij betalen nu 25 euro per maand, dus dat valt echt mee. Mijn oude Fiat 500 kostte hetzelfde.

Elnienjo, ga toch ergens anders trollen :roll:

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:12

Volgens mij ging dit topic over benzinekosten en niet over promotie voor EV’s, Annemiek. Dus ik vind het hoogst merkwaardig dat je dan tegen iemand anders zegt dat die dit topic moet verlaten. Dat zou van jou ook gezegd kunnen worden met je ‘geen kritiek dulden op EV’s’-houding.

Om terug ontopic te gaan: hoe is het met de benzineprijzen momenteel?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:16

Ik betaalde vandaag 1,76 in België. Drie weken geleden was het 1,68 geloof ik. Dus de situatie verslechtert weer. SA verlaagt productie om Rusland te steunen.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:19

Ik heb onze bus 2 weken terug vol kunnen gooien met diesel voor 1,829, bij de Makro.
Dat "viel me nog mee".
Geen idee hoe het nu is, want voor ik weer 75 l diesel weg gereden heb, zijn we wel een poosje verder.
Meeste km rijden we privé toch ook met de lease-EV.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:05

Fitzroy schreef:
Volgens mij ging dit topic over benzinekosten en niet over promotie voor EV’s, Annemiek. Dus ik vind het hoogst merkwaardig dat je dan tegen iemand anders zegt dat die dit topic moet verlaten. Dat zou van jou ook gezegd kunnen worden met je ‘geen kritiek dulden op EV’s’-houding.

Om terug ontopic te gaan: hoe is het met de benzineprijzen momenteel?

Elnienjo komt vaak alleen maar in topic tevoorschijn om te trollen en haar complottheorieën te delen zonder ook maar iets toe te voegen aan de discussie, dat wordt uiteindelijk nogal vermoeiend ja..
Verder is er een verschil tussen kritiek hebben en onwaarheden de wereld in helpen over EV's. En dan leg ik graag uit hoe het wel zit.
Ik heb ook al een paar keer gevraagd om de benzineprijzen om weer een beetje on-topic gegaan maar daar werd dan weer niet op gereageerd.

Marije-jiplover, dat is al een stuk lager dan wat wij een paar dagen geleden hebben betaald! In het begin van het jaar hebben we voor het laatst getankt, en stond de diesel rond de 1,80. Dat vonden we toen nog heel duur :))

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:42

Ik betaalde vorige week aan benzine €1.65.9 in Frankrijk en vandaag in de UK £1.62.9.
Morgen weer in Frankrijk tanken mits het lukt want ik las ergens dat ze te korten hebben.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:46

Ik heb vandaag weer > 2 euro betaald voor diesel. 93 euro voor een tank :\

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:52

paddington schreef:
Ik betaalde vorige week aan benzine €1.65.9 in Frankrijk en vandaag in de UK £1.62.9.
Morgen weer in Frankrijk tanken mits het lukt want ik las ergens dat ze te korten hebben.

Een paar weken terug was het in Frankrijk nog 1,51 (niet langs de snelweg)