Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:51

Kinke schreef:
Urona447 schreef:
Mijn ouders krijgen vanavond 3 vluchtelingen maar die hebben eigenlijk amper informatie over ze gekregen. Ze weten alleen de leeftijden en dat is het , ik vind dat best een kwalijke zaak want mijn ouders zijn zwaar christelijk en hebben honden. Ik kan mij goed voorstellen dat daar niet elk gezin bij past en om de slagingskans te verhogen verbaast het mij dat er daar zo weinig aandacht voor is.


Honden...dat zou een probleem kunnen zijn maar verder een mooie gelegenheid om 'oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt' toe te passen

Ik vond het juist opvallend dat zo veel vluchtelingen uit Ukraine zelf honden en andere huisdieren bij zich hadden.Kennelijk zijn ze daar dus nogal hondvriendelijk.Of gaat het hier om vluchtelingen uit een ander cultuurgebied?

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:08

waarom zou dat niet zo zijn?

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:16

Maar juist als ze huisdieren mee hebben lijkt me dat je wel moet weten of gastgezin daar mee akkoord is en of het kan
Hebben ze ons niet naar gevraagd, vond ik wel raar maar op dat moment niet aan gedacht

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:20

Maar als gastgezin kun je toch keiharde eisen stellen aan wat je wel of niet in huis wil nemen? Het is immers graag of niet.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:26

Ik weet dat ik bij registratie als gastgezin idd het e.e.a. moest aangeven maar dat ging wel meer over de dieren die hier gehuisvest konden worden.
Toen ik de stichting eenmaal aan de lijn kreeg heb ik wel meer vragen gesteld maar eerlijkheidshalve was ik zelf nogal overdonderd en bedacht me een aantal zaken pas later. Daarnaast wisten degene van de stichting ook niet veel. Dat zijn allemaal vrijwilligers die hier totaal geen ervaring meehebben.

Nou is het bij mij heel goed uitgepakt maar ik begrijp dat dat fout kan gaan zo.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:33

Urona447 schreef:
Mijn ouders krijgen vanavond 3 vluchtelingen maar die hebben eigenlijk amper informatie over ze gekregen. Ze weten alleen de leeftijden en dat is het , ik vind dat best een kwalijke zaak want mijn ouders zijn zwaar christelijk en hebben honden. Ik kan mij goed voorstellen dat daar niet elk gezin bij past en om de slagingskans te verhogen verbaast het mij dat er daar zo weinig aandacht voor is.

Ik ben wel benieuwd hoe dit nu verlopen is? Als je tijd en zin hebt om er wat over te vertellen? Want ze zouden er nu moeten zijn?

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:12

Uiteindelijk bleek het een familie te zijn die uit het grensgebied kwam. Vader en moeder en een zoon van 14. Volgens eerste informatie was het een meisje van 9 maar dat bleek dus niet te kloppen.

Ze spreken Russisch en kunnen helaas amper Engels dus mijn ouders lopen de hele dag met een vertaalapp rond. Hun zoon krijgt online les maar is erg verdrietig , haar ouders zitten midden in een oorlogsgebied maar weigeren om te gaan vanwege hun oudere leeftijd.

Vanaf maandag kunnen ze een bsn nummer aanvragen en daarmee kunnen zij hier een bankrekening openen en krijgen zij leefgeld. Ze hadden al heel lief een lijstje voor mijn ouders gemaakt wat ze voor hun konden betekenen. Ook waren ze vanmiddag uitgenodigd op de thee.

Tot nu toe gaat het dus allemaal goed maar het is wel echt veel werk volgens mijn ouders.

josien_m_
Berichten: 2435
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:58

Bij ons ook wel goede ervaringen na de eerste dag. Inderdaad spreken ze geen of nauwelijks Engels. Alleen het zoontje van 11 jaar kent een paar woorden en doet erg zijn best. De moeder is zeker van goede wil en wil ons ook graag helpen. Ze heeft het terras al ontdaan van alle onkruid en alles aangeveegd. Morgen gaan we een poging doen ze bij de gemeente te registreren. En de jongen wil graag naar school. Die is hier in het dorp, dus dat zou dan kunnen. Roken doet ze netjes buiten. Verderop in de straat is een vriendin met een dochter ondergebracht, dus ze heeft wel een contactmogelijkheid in haar eigen taal gelukkig.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:34

Ik heb een uurtje geleden het bericht gehad dat Katherina deze kant op komt, samen met haar dochter, ik ben er echt zo opgelucht over, dus we gaan hard aan de slag om een eigen appartement voor ze te maken .

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:40

kimmie261 schreef:
Ik heb een uurtje geleden het bericht gehad dat Katherina deze kant op komt, samen met haar dochter, ik ben er echt zo opgelucht over, dus we gaan hard aan de slag om een eigen appartement voor ze te maken .


Oh wat fijn zeg!! Geef haar maar een hele dikke knuffel als ze hier is :)

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:41

Fijn! Een hele opluchting

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:41

Ohhh fijn zeg !

ievie

Berichten: 2240
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:51

Oh wat fijn Kimmie! Hopelijk hebben ze een (voor zover mogelijk) goede reis.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:53

Nou dat is een opluchting! Wel balen voor hen dat ze in een situatie zitten dat ze de noodzaak voelen om deze stap te nemen :(:) Hopelijk verloopt de reis zonder al teveel narigheid en zijn ze snel veilig bij jullie....

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:16

Fijn Kimmie !
Ik moest er van de week nog aan denken met weer al die aanvallen in die regio :x
Nu op naar een veilige reis hierheen.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:41

Ja, fijn , lucht mij heel erg op, ze gaan nu de reis plannen, zover ik weet brengt haar ex man haar naar de Poolse grens en daarna wordt ze door bekenden meegenomen naar Berlijn, en dan ga ik haar toch vragen de trein te nemen, ik weet dat ze dat niet leuk vind, maar met de trein is de reis zoveel korter als met de auto, en ze hoeft maar 1x over te stappen en de trein stopt een 20 km bij ons vandaan, dat is zoveel makkelijker als dat wij bijna 1200 km moeten rijden op 1 dag...Maar ja, eerst maar het berichtje dat ze in de auto gestapt is :)

Wij zijn hard bezig met haar leefplek, zo leuk, wij gebruikten het alleen maar om zooi neer te gooien, dus het is opruimen geblazen, maar grootste deel hebben we al gehad, en we vonden zelfs een verborgen opruimplek.. na 16 jaar heeft het huis zelfs nog verrassingen :') :') :')

En de ruimte ook maar eens opgemeten, was toch ruim 50m2 , nou, daar moeten ze zich wel in kunnen redden :) :)

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:46

Fijn dat ze deze kant opkomt kimmie!

We kregen mail van takecarebnb dat ze bezig zijn met koppelingen en begeleiders opleiding. Zodat je er niet alleen voorstaat als gast gezin
Klinkt goed, we wachten het af
De VOG is ook binnen

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:42

Fijn Kimmie ! Ik hoop dat ze veilig en snel bij jullie komt.
Wij (het opvangadressen en de vluchtelingen )zijn uitgenodigd voor een gesprek en kennismaking op het gemeentehuis deze week.
Zo kunnen we ervaringen uitwisselen en kunnen er contacten gemaakt worden.
Ik vind het een goed initiatief.
Zijn er meer gemeentes die dat doen ?

josien_m_
Berichten: 2435
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:24

Ja, onze gemeente heeft ook een avond gehad voor alle betrokkenen uit de verschillende dorpen die bij de opvang betrokken zijn. Contacten zijn gelegd en er is geluisterd naar knelpunten. Plaatselijk belang/een werkgroep organiseert wekelijkse koffieochtenden voor zowel vluchtelingen als opvangers om elkaar te ontmoeten. Dus heel actief maar met name de eigen dorpen en de gemeente volgt dan als het ware.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:02

Ik druk de duimen dat de reis goed verloopt Kimmie, moet toch een opluchting zijn nu, te weten dat ze deze kant opkomt.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:12

Ja , maar ik kreeg vanmorgen een berichtje dat er veel gebombardeerd is, en dat het moeilijker is om uit Mykolajiv weg te komen... Ik wacht het af, ze schreef me vanmorgen: Good morning!
I hope you are well.
Our city is being bombarded with rockets.
My daughter's father wants to help take us out of Nikolaev. In Ukraine, exit from the country has been tightened... I am looking into opportunities to come and stay in Lutsk (Volyn region). And then we'll see...

Dus ja... duimen drukken maar..

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:03

Good morning ! I hope you are well....
Echt hoor, die Oekraïners zijn een ongelooflijk dapper volk met een niet aflatende humor _/-\o_

Lutsk is in het westen. Hopelijk geraken ze ongedeerd die kant op.
Lviv zou vorige nacht ( of gisteren ? ) ook gebombardeerd zijn.
Cross fingers !

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:41

Ja, nou, ik zag net op haar tijdlijn dat ze huizen daar( in Lutsk) te huur zoekt voor 3 mensen ( 2 volwassenen en 1 kind) en dat ze daar werk gaat zoeken, dus ik heb nu maar even gevraagd of de reis die ze vrijdag zou gaan maken nu veranderd is naar in Oekraïne blijven, ook prima hoor, beter zelfs, maar zou wel fijn zijn als ze daar wat dat duidelijker over zou zijn..

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:47

Huh? Oh well...euhm... dat is dan even zoiets van :o? :?
Ik mag het hopen dat ze jullie snel iets laat weten.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:59

Ik kan me voorstellen dat in oorlogstijd je meerdere opties open moet houden en dat de keuze om je land te verlaten erg moeilijk is. Mochten ze niet kunnen vluchten, is het belangrijk om onderdak te hebben.
TS, ik hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben; maar het opruimen van het huisje is sowieso winst :)