Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:33

josien_m_ schreef:
Statushouders mogen natuurlijk wel werken maar als ze jaren in de procedure hebben gezeten waarin ze niets mochten is dat een heel grote stap. Die stap is niet zomaar gezet. Misschien zou ik nu wel Afgaanse meisjes willen helpen trouwens, nu ze helemaal niet meer naar school mogen in hun eigen land...

Afghaanse vrouwen en meisjes mogen niet reizen zonder een mannelijk familielid erbij.Die kun je dus niet hier krijgen. Lijkt me trouwens wel erg zoiets.

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:45

Na van negen tot half twaalf in het gemeentehuis te hebben gezeten zijn ‘ onze ‘ vluchtelingen officieel geregistreerd en hebben ze een leefpas en leefgeld.
Het was het waard zullen we maar zeggen.
Het was ook wel een interessante ochtend , wat komt er veel bij kijken om alles goed te registreren !, maar wat kost alles enorm veel tijd.
Nu kan ik die tijd ook wel vrijmaken, maar hoe doen mensen dit toch als ze naast gastgezin zijn ook nog fulltime werken ?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:47

Petje af voor je inzet _/-\o_
Ik zat me dat inderdaad ook af te vragen. Dan moet je heel wat onbetaald verlof of vakantie opnemen.
Misschien dat sommige werkgevers dat ook wel willen ondersteunen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:16

Hier sinds donderdag een jong stel uit Oekraïne in huis samen met hun hond met 3 puppies van nu 8 dagen oud.
Had mezelf opgegeven via hulp aan huisdieren uit Oekraïne en aangegeven dat ik ook plek heb voor de eigenaren, wel dat het een gezin zonder jonge kinderen moest zijn vanwege mijn eigen hond.

Lastige voor hen is dat zij al een tewerkstellings vergunning heeft en ik verwacht dat zij eind deze week werk zal hebben gevonden maar voor haar vriend wordt het lastig. Hij komt uit Sirie en zat al 5 jaar in Oekraïne als student. Morgen gaat hij zich aanmelden in Ter Apel voor registratie. Hoop wel dat ze akkoord zijn dat hij hier blijft.

Qua extra kosten, ik zie het wel. Dan komt mijn huis maar wat later klaar, dat is toch al een tien jaren plan.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:53

nuscaniels schreef:
Hier sinds donderdag een jong stel uit Oekraïne in huis samen met hun hond met 3 puppies van nu 8 dagen oud.
Had mezelf opgegeven via hulp aan huisdieren uit Oekraïne en aangegeven dat ik ook plek heb voor de eigenaren, wel dat het een gezin zonder jonge kinderen moest zijn vanwege mijn eigen hond.

Lastige voor hen is dat zij al een tewerkstellings vergunning heeft en ik verwacht dat zij eind deze week werk zal hebben gevonden maar voor haar vriend wordt het lastig. Hij komt uit Sirie en zat al 5 jaar in Oekraïne als student. Morgen gaat hij zich aanmelden in Ter Apel voor registratie. Hoop wel dat ze akkoord zijn dat hij hier blijft.

Qua extra kosten, ik zie het wel. Dan komt mijn huis maar wat later klaar, dat is toch al een tien jaren plan.


Wat goed! Veel succes maar ook vooral veel plezier!

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:53

nuscaniels schreef:
Lastige voor hen is dat zij al een tewerkstellings vergunning heeft en ik verwacht dat zij eind deze week werk zal hebben gevonden maar voor haar vriend wordt het lastig. Hij komt uit Sirie en zat al 5 jaar in Oekraïne als student. Morgen gaat hij zich aanmelden in Ter Apel voor registratie. Hoop wel dat ze akkoord zijn dat hij hier blijft.


Dat wordt vast een heel ingewikkeld verhaal :') qua registratie enzo.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:48

Artikel uit de Volkskrant:
Citaat:
‘Wittebroodsweken’ lijken voorbij, eerste Oekraïense vluchtelingen nemen alweer afscheid van gastgezin
Ondanks waarschuwingen van hulporganisaties blijken veel mensen te onderschatten wat het betekent om getraumatiseerde mensen in huis te nemen. Cindy uit Tiel heeft een behoorlijke kater overgehouden aan haar Oekraïense gasten.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

Gelukkig kon ze er relatief makkelijk weer vanaf, maar wat als de reguliere opvang geen plaats heeft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:08

Daar was ik wel een beetje bang voor.
Niet alle vluchtelingen zullen zo zijn. Dat denk ik absoluut niet.
Maar zoals het artikel al zegt: Twee weken met goede vrienden in 1 huis is vaak al een opgave, laat staan met wildvreemden.
Ik heb het idee dat sommige mensen denken dat het alleen maar leuk en gezellig is... Maar wanneer je een aantal maanden of zelfs langer aan een gezin vast zit waar het niet mee klikt, dan piep je wel anders natuurlijk.
En wegsturen is dan ook niet netjes. Dan zal er eerst passende opvang geregeld moeten worden en voor getraumatiseerde mensen is dat een extra klap die ze niet kunnen gebruiken.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:24

Ik had het bij ons ook al gelezen.
Inderdaad ook 2 richtingen op. Er zijn ook opgevangen mensen die zich erg ongemakkelijk voelen als ze continue de woonkamer en badkamer moeten delen. Ook helemaal logisch.
Net als het waarschijnlijk erg lastig is als je ergens in een klein dorpje wordt opgevangen waar letterlijk niemand in de wijde omgeving jouw taal spreekt. Dan kun je ook met niemand je gevoelens delen.

Gelukkig gaat het in veel gevallen ook wel gewoon goed :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:38

Ik denk dat de persoon over wie 't artikel gaat ook teveel over haar eigen grenzen laat gaan. Ze wilde vrouwen opvangen, maar stelde geen grens toen ze toch een koppel toegewezen kreeg. Ze wil niet dat er in huis gerookt wordt, maar wees ze niet gelijk de deur toen ze toch haar rookverbod negeerden. Vind het overigens ook vreemd als zo'n vluchtelingenorganisatie met particulieren werkt dat ze dan niet op z'n minst de wens van het gastadres respecteren. Als iemand alleen vrouwen wil of alleen kinderen boven een bepaalde leeftijd, respecteer dat dan gewoon. Dan heb je meer kans van een match die werkt.

Overigens denk ik dat het merendeel van de Nederlanders niet eens met familie/vrienden langere tijd onder één dak kunnen wonen, laat staan met vreemden.

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:55

De mevrouw waar het artikel over gaat wilde zich niet inschrijven bij een bemiddelingsorganisatie en heeft via FB contact gekregen met 'iemand' die zelf mensen op ging halen.

"Van alle kanten klinkt daarom het advies voor gastgezinnen om zich aan te melden bij een bemiddelingsorganisatie voor een ‘zorgvuldige kennismaking’. Maar sommige Nederlanders duurt dat allemaal veel te lang. ‘Ik zit ook niet te wachten op zo’n maatschappelijk werkertje over de vloer die komt beoordelen of ik wel voldoe’, zegt Cindy uit Tiel. Daarom zocht ze op Facebook contact met iemand die zelf Oekraïense vluchtelingen op ging halen in Polen."

Wij staan ingeschreven bij Takecarebnb en dat maatschappelijk werkertje mag best bij ons over de vloer komen. Vind ik ook niet meer dan logisch, ze willen toch graag een goede match maken. Bovendien werkt deze organisatie met kennismakingsweekenden. Zowel voor het gastgezin als voor de vluchteling(en) waardevol denk ik.

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:20

Wij ook via takecarebnb en idd graag een maatschappelijk werker die meedenkt over goede match.

Maar klinkt wel afschuwelijk dat verhaal.....ik haat roken echt heel erg, eigenlijk al hekel als iemand buiten rookt en dan stinkend binnen komt.
Dus dit verhaal van binnen rokende mensen ind ik wel echt erg ....

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:32

Symke schreef:
Wij ook via takecarebnb en idd graag een maatschappelijk werker die meedenkt over goede match.

Maar klinkt wel afschuwelijk dat verhaal.....ik haat roken echt heel erg, eigenlijk al hekel als iemand buiten rookt en dan stinkend binnen komt.
Dus dit verhaal van binnen rokende mensen ind ik wel echt erg ....

In Nederland is het niet gebruikelijk om binnen te roken maar dat is in Oekraine wel het geval.Volgens wat ik in de krant las.En dat heeft inderdaad al tot problemen geleid. Overigens,volgens mijn informatie hebben de meeste Oekrainers nog geen leefgeld en komen dus op kosten van degenen die hen opvangen.Als jouw gasten dan gewend zijn te roken dan zal je voor hen ook sigaretten moeten kopen.Het is geweldig sociaal en menslievend om vluchtelingen op te vangen maar het moet niet ten koste van jezelf gaan anders houd je het niet lang vol en dat is voor geen van beide partijen goed.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:44

anjali schreef:
Symke schreef:
Wij ook via takecarebnb en idd graag een maatschappelijk werker die meedenkt over goede match.

Maar klinkt wel afschuwelijk dat verhaal.....ik haat roken echt heel erg, eigenlijk al hekel als iemand buiten rookt en dan stinkend binnen komt.
Dus dit verhaal van binnen rokende mensen ind ik wel echt erg ....

In Nederland is het niet gebruikelijk om binnen te roken maar dat is in Oekraine wel het geval.Volgens wat ik in de krant las.En dat heeft inderdaad al tot problemen geleid. Overigens,volgens mijn informatie hebben de meeste Oekrainers nog geen leefgeld en komen dus op kosten van degenen die hen opvangen.Als jouw gasten dan gewend zijn te roken dan zal je voor hen ook sigaretten moeten kopen.Het is geweldig sociaal en menslievend om vluchtelingen op te vangen maar het moet niet ten koste van jezelf gaan anders houd je het niet lang vol en dat is voor geen van beide partijen goed.

Ze mogen blij zijn met alles wat ze krijgen van hun gastgezin, sigaretten horen daar mijns inziens in een rookvrij huishouden niet bij. En ik vind 't bijzonder dat iemand die in huis genomen wordt het niet kan opbrengen zich aan de gestelde huisregels te houden. Vraag me af hoe groot het percentage opgevers gaat zijn.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:47

Die hebben het tenminste geprobeerd vanuit een goed hart.
Jij wil gewoon graag horen dat het een drama.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:55

elnienjo schreef:
Gelukkig kon ze er relatief makkelijk weer vanaf, maar wat als de reguliere opvang geen plaats heeft?

Ik had meteen in de eerste week al een verhaal hier uit de regio gehoord van iemand, die tegen de kosten aanliep, nergens ondersteuning kon vinden en uiteindelijk de mensen naar Ter Apel had gebracht.

Gevalletje niet voldoende van te voren over nagedacht of je de extra kosten wel kunt dragen (en dat over een langere periode, nog afgezien van dingen als niet roken in je huis)

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:59

De mensen komen ongewild hier terecht terwijl thuis alles in puin ligt.
Het is ook wel echt een ander land dan het onze. Ben zelf per auto eens van NL tot aan Gdansk gereden. Ik vond het onwijs bijzonder om mee te maken en te zien allemaal. Maar dat was een wat welvarender deel van Polen. Al duidelijk anders dan NL en daarna Duitsland.
Ik had niet echt de behoefte na Gdansk nog verder oostelijk te gaan. Omdat het me wat te onbekend begon te worden zegmaar.
En dan dus daar oostelijker, en dan het volgende land is Oekraïne.
En in dat grote land nog verder naar het oosten, daar komen nu die mensen vandaan.
Opgegroeid in hun cultuur en land met bijbehorende levensstandaard.
Behalve dat ze nu ontheemd, waarschijnlijk heel moe en verdrietig zijn en een zware reis hebben gehad, worden het ook niet op slag Nederlanders.
Maar snel teruggaan is een utopie, al zou de oorlog eindigen, alles ligt aan puin. De wegen en de huizen.
Dus ja erg vreemd vind ik het niet als die mensen eerst nog erg in hun eigen wereldje zitten en vasthouden aan hun gewoontes.
Goede communicatie en wat geduld en rust zal het eea wel oplossen.
Ik hoop dat de Oekraïners hun draai hier kunnen vinden zolang ze hier zijn en denk dat er zeker niet te romantisch moet worden gedacht over het opnemen van mensen in je eigen huis. Knap dat er mensen zijn die het doen, dat zeker.
Maar deels waarschijnlijk ook wel een beetje ondoordacht.
Het is dus maar goed dat er wordt ingezet op grootschalige opvang.
Wel interessant om hier te lezen wat de ervaringen zijn. Heel veel succes sowieso!
En maak er het beste van!

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:14

Er zijn in de dorpen hier wel stuk meer vluchtelingen.
Er is binnenkort een voorlichtingsavond in dorpshuis waar we naartoe gaan.
Ook willen ze daar ochtenden v Oekraïense vluchtelingen organiseren zodat de mensen elkaar kunnen ontmoeten enzo
Goed idee
Het roken gaan we echt aangeven als een regel en ik ga geen sigaretten aanschaffen.
Behalve dat het ontzettend duur is gaat dat zo tegen mijn principes in....

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:18

@Elnienjo,ja dat vind ik ook hoor,helemaal met je eens.Echter,qua sigaretten: Ik rook zelf niet en ben zelfs allergisch voor die scherpe stank. Maar ik heb heel wat (Nederlandse) kennissen die gewoonweg verslaafd zijn aan sigaretten ,te pas en te onpas uit een bijeenkomst of gesprek weglopen om (buiten) te gaan roken. Zij zeggen beslist niet zonder te kunnen,het lijkt voor hen een eerste levensbehoefte te zijn helaas.Stel dat zo iemand als vluchteling ergens komt,dan gaat die niet stoppen met roken.Dus het lijkt me belangrijk om vluchtelingen te matchen met gastgezinnen die dezelfde rook-of niet-rook-gewoonten hebben.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:21

Mee eens Anjali.
Je gaat niet iemand dwingen om te stoppen met roken tijdens de grootste stress van zijn/haar leven.
Maar inderdaad moet het wel matchen met het huishouden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:51

Sizzle schreef:
Mee eens Anjali.
Je gaat niet iemand dwingen om te stoppen met roken tijdens de grootste stress van zijn/haar leven.
Maar inderdaad moet het wel matchen met het huishouden.


Eens. Die mensen zijn net huis en haard kwijt geraakt en mogelijk zelfs familieleden.
Dan ga je hen niet tijdens de moeilijkste tijd van hun leven ook nog eens dwingen om te stoppen met roken :=
Er moet idd wel naar gekeken worden bij het maken van een match tussen vluchtelingen en gastgezin.
Maar dit is echt niet de juiste tijd voor een afkicksessie.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:12

Nee dat lijkt me ook niet, om ze nu te dwingen te stoppen.
Hier in de buurt komen er 130 in het oude ziekenhuis, vanuit onze serviceclub hebben we aan de middelen bijgedragen en gaan we eventueel in de toekomst meer doen. Verder vind ik het wel even goed, iemand opvangen zie ik niet zitten. Ons huis is niet groot genoeg voor echte privacy en dan komt al gauw het bekende: "loges en verse vis blijven drie dagen fris." Hoe erg ik de situatie ook vind voor deze mensen, ik geloof niet dat ze baat hebben bij ergens zitten waar je elkaar niet verstaat, geen privacy hebt en ik denk ook gauw irritaties. Dan hebben ze meer aan een heel groot gebouw waar ook alles voor ze geregeld is en er mensen zitten die hun taal spreken.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 06:23

Denk ook zeker dat je goed moet nadenken over wat je bieden wil en wie je in huis wil.
Ik heb hier het geluk dat het een jong stel is wat de Engelse taal beheerst. Tot nogtoe enige probleem hier is dat we zo gezellig aan het kletsen zijn elke avond dat ik te weinig slaap. Dus vanavond echt op tijd naar bed.
Ook over wat voor soort persoon jezelf bent. Ben je erg gesteld op structuur en privacy zou ik het niet aanraden.

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:55

Nuscaniels jij hebt hetzelfde ‘geluk’ als wij.
Elkaar een beetje verstaan is wel heel fijn.
Ook wij zijn heel wat tijd kwijt aan de gezellige gesprekken aan tafel .
Maar ik zou die tijd nu niet willen ruilen voor een hele avond bankhangen.

Heeft iemand al ervaring met het aangeven en naar de dierenarts gaan met meegenomen huisdieren ?
Voor honden is het vrij duidelijk
Maar wij hebben nu twee katten hier.
En als ik het goed begrepen heb moet ik die toch ergens registeren .
Maar onze dierenarts geeft eigenlijk ‘niet thuis’.
Of liever gezegd de assistente
De dierenarts zelf heb ik niet gesproken

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 16:15

Nuscaniels en mirim: Blij dat het al bij al toch goed verloopt bij jullie.

Ik kreeg vandaag telefoon van de gemeente. Ze gaan leegstande gebouwen gebruiken voor het huisvesten van vluchtelingen. Ze vroegen of ik eventueel vrijwillig coach wou zijn om te helpen met administratieve en praktische zaken indien daar vraag naar was. Daar heb ik mee ingestemd.

Vind het wel jammer dat de gemeente zo traag werkt. Ik had toch wel verwacht dat er al een en ander geregeld ging zijn, maar neen, niets.
Wel een beetje opgelucht dat ze oplossingen zoeken en gebouwen beschikbaar gaan maken. Aangezien de gemeente helemaal geen ondersteuning voorziet voor particuliere opvang worden we uiteindelijk dus geen opvang gezin. Vind het zelf te ondoordacht om zonder ondersteuning of plan b een gezin in huis te nemen.