Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:04

Door de huidige situatie overweeg ik met mijn vriend om een Oekraïns gezin op te vangen.
Hebben sommigen hier ervaring mee ? Of iemand die dit ook van plan is ?

Moeilijkste is mijn huisindeling. Alles zit dicht op elkaar waardoor er niet zo veel privacy is. Ik heb een leeg zolderverdiep die eventueel als extra woonkamer kan dienen.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:13

Ik volg even.

Wij hebben het er thuis ook over gehad namelijk

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:14

Geen ervaring mee, maar wat mooi! Geen tips maar in praktische zin: je kan op https://onderdakoekraine.nl/ je gegevens achterlaten. En misschien zijn er wel speciale couchsurfing groepen voor (moet ik nog opzoeken, wij denken er ook over maar hebben geen ruimte voor een gezin, hooguit 2p).
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 03-03-22 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:14

Ik snap je intentie, maar heb je er over nagedacht wat voor impact het heeft op je privacy en budget. Dit is een kwestie die maanden zo niet jaren kan duren, ben je bereid om zo lang iemand op te vangen.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:15

NikkiDeKerf schreef:
Geen ervaring mee, maar wat mooi! Geen tips maar in praktische zin: je kan op https://onderdakoekraine.nl/ je gegevens achterlaten. En misschien zijn er wel speciale couchsurfing groepen voor (moet ik nog opzoeken).


Je kan schijnbaar op air BnB je huis ook aanmelden speciaal hiervoor

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:18

Wat goed dat je dat overweegt! Ik denk dat een gezin dat niks heeft enorm blij zou zijn met zo'n lege zolderverdieping.

Ik zou ook enorm graag een gezin opvangen, maar zit helaas gehuurd en daar krijgen we een hoop ruzie mee ben ik bang, en we wonen erg klein en hebben nergens een lege kamer. Maar als iemand een gezin opneemt en iets nodig heeft.. spullen, geld voor eten.. dan draagt ik graag wat bij!

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:30

Hier in België heeft de overheid een oproep gedaan naar mensen die vluchtelingen thuis zouden kunnen opvangen. Blijkbaar hebben er al veel mensen aangegeven dit te willen doen. Maar is niet evident i.m.o., is voor ons ook zeker geen optie want wij hebben geen extra kamer of ruimte. Onze gemeente heeft daarnaast ook opvangplekken voorzien in gemeentelijke infrastructuur, en een oproep gedaan naar "buddy’s", d.w.z. mensen die de vluchtelingen die hier misschien terecht zouden komen willen begeleiden, dat vind ik heel haalbaar en ik heb me dan ook kandidaat gesteld.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 15:16

Ondertussen aangemeld via https://fr.eu4ua.org/

Zonnebloem18. Hier werd over nagedacht ja. Privacy is wel een dingetje, maar we gaan er voor en ik vermoed dat er wel oplossingen bestaan moest het echt niet lukken. Impact gaat het wel hebben, maar mijn medeleven wint het deze keer.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:25

Wij willen ons ook aanmelden. Via een stichting in ons dorp hebben we voor volgende week een intake gepland staan. Wij hebben ook plaats op zolder.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 15:41

Hopelijk klikt het goed met het gezin. Je mag in mijn topic updates plaatsen als je wil. Vermoed dat we niet de enigen gaan zijn die onze woning gaan delen.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:45

Respect voor iedereen die vluchtelingen wil opnemen.

Het speelt bij mij wel door mn hoofd, maar we hebben slechts een 3x3m kamertje vrij.

Verder zitten we in een langdurige verbouwing en ik vrees dat momenteel de kosten voor een aantal monden om te voeden toch wel echt een ding is.

Ik ga maar beginnen met geld storten en noodgoederen brengen naar een verzamelpunt.

Het opnemen in huis houd ik in mijn achterhoofd.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:48

Ik zit hier ook over na te denken maar zit ook nog volop in een flinke verbouwing.
Daarnaast vraag ik me af; stel dat deze mensen een jaar bij je wonen wat zijn dan hun rechten tov jouw eigendom. En hoe zit het met de gemeente, zou je deze mensen ook aan moeten melden + eventueel extra heffingen betalen e.d. Dit zijn vragen waar ik geen antwoord op kan vinden. Stel dat iemand medische hulp plots nodig heeft, wie betaalt dat? Ik vind het een héél mooi idee begrijp me niet verkeerd maar ik vraag me af wat de (financiele) gevolgen/ consequenties evt. gaan zijn.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:50

Gaat het om tijdelijke opvang? Is dat bekend? Stel dat oorlog jaren gaat duren, wil je dan een gezin zo lang in hebben wonen? Benieuwd of gemeenten hier regelingen voor hebben.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:55

Ik heb ergens gelezen dat het inderdaad alleen om een tijdelijke opvang gaat, totdat er een vaste plek is gevonden. Maar dat kan ik zo gauw niet terug vinden.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:55

Wij hebben ons ook aangemeld. Wel een goed idee wat iemand zegt, de zolder als extra woonkamer maken. Wij hebben in principe 2 kamers vrij. Wordt wel wat behelpen met de was maar dat zien we dan wel weer :P Onze badkamer wordt volgende week vernieuwd dus dat is dan wel fijn.
Ik zou overigens niet voor een hele familie gaan, hoogstens een vrouw met 1 kind. Wij hebben ook nog een nieuwe tuinkamer die we als woonkamer in de zomer kunnen gebruiken :P dus ruimte zat. :j
Ik ben ook al begonnen met duolingo, Oekraïens leren. De taal lijkt niet moeilijk, maar de onbekende lettergrepen zijn pittig!

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:09

Wat goed van jullie!

Ik zou zelf het absoluut niet willen. Voor 2 weken is iedereen welkom en pas ik me aan. Maar het heeft zo'n enorme impact op je privacy. Daarnaast mogen vluchtelingen niet werken. Dus wat moeten ze de hele dag doen in ons huis?
Lijkt me heel raar om voor een aantal maanden met een vreemd gezin samen te wonen.
Dan zou ik eerder mijn vader in huis nemen en zijn hele huis ter beschikking stellen.

Ik vind asiel opvang een taak van de overheid. Er is plaats en geld genoeg om mensen op te vangen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:24

betadine schreef:
Door de huidige situatie overweeg ik met mijn vriend om een Oekraïns gezin op te vangen.
Hebben sommigen hier ervaring mee ? Of iemand die dit ook van plan is ?

Moeilijkste is mijn huisindeling. Alles zit dicht op elkaar waardoor er niet zo veel privacy is. Ik heb een leeg zolderverdiep die eventueel als extra woonkamer kan dienen.


Ik zie dat je van België bent. In de Vlaanders zijn al verschillende gezinnen waar Oekraïners toegekomen zijn. Zag er vanmiddag nog een stukje over in het nieuws.
Misschien kan je via FB contact opnemen met die mensen.
Eéntje waren aardbeientelers, dus die moeten wel te vinden zijn :D
Ik heb geen fb, anders zocht ik met je mee.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:25

8nnemiek schreef:
Ik heb ergens gelezen dat het inderdaad alleen om een tijdelijke opvang gaat, totdat er een vaste plek is gevonden. Maar dat kan ik zo gauw niet terug vinden.


Hier in België is dat inderdaad zo. Het gaat om de eerste crisisopvang. Voor NL weet ik het niet.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:33

Yvette81 schreef:
Wat goed van jullie!

Ik zou zelf het absoluut niet willen. Voor 2 weken is iedereen welkom en pas ik me aan. Maar het heeft zo'n enorme impact op je privacy. Daarnaast mogen vluchtelingen niet werken. Dus wat moeten ze de hele dag doen in ons huis?
Lijkt me heel raar om voor een aantal maanden met een vreemd gezin samen te wonen.
Dan zou ik eerder mijn vader in huis nemen en zijn hele huis ter beschikking stellen.

Ik vind asiel opvang een taak van de overheid. Er is plaats en geld genoeg om mensen op te vangen.


Dat is het dus, dat is er niet. Niet meteen. Het gaat om honderduizenden, misschien straks wel miljoenen mensen die door heel Europa opvang nodig hebben. In dit soort getalen zijn opvangcentra niet zomaar klaar, dat kost tijd. Het azc in Borne is bijv ter beschikking gesteld, maar ook dat kost tijd.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:50

Hier zou ik het ook dolgraag doen maar dan komen ze terecht op een ongeisoleerde, kale zolder en dat lijkt me niet wenselijk. Het bewoonbare gedeelte van ons huis is helaas niet zo groot en barst al uit z'n voegen met 3 jonge kinderen. Budget qua voeding is altijd wel een mouw aan te passen lijkt me.

Super goed van iedereen die hier aan mee wil werken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:09

Ik heb hier ook geen plek in huis. Kan de mensen moeilijk in een stal laten wonen. :+

Denk dat ik mij wel weer ga opgeven voor eventuele vertalingen en hulp bij administratie.
Heb ik voor syrische vluchtelingen destijds ook gedaan.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:46

Allereerst moedig en knap van jullie dat jullie dit doen.
Ik vraag mij echter af hadden jullie dit ook destijds gedaan voor de vluchtelingen uit Afghanistan?

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:51

purny schreef:
Allereerst moedig en knap van jullie dat jullie dit doen.
Ik vraag mij echter af hadden jullie dit ook destijds gedaan voor de vluchtelingen uit Afghanistan?

Die vraag heb ik ook al vaker gesteld, waarom wel voor mensen uit de Oekraine maar niet uit Afghanistan of Syrie.

Maar vooralsnog: Erg nobel van iedereen!

Ik ben zelf meer het type wat geld stort.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:52

purny schreef:
Allereerst moedig en knap van jullie dat jullie dit doen.
Ik vraag mij echter af hadden jullie dit ook destijds gedaan voor de vluchtelingen uit Afghanistan?

Of Syrië? Interessante vraag. Hier zijn in gemeente nu politieke partijen (en niet allemaal rechts), die nu wel instemmen met opvang oekrainers ipv quotum van andere asielzoekers

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:53

Nee dat denk ik niet, omdat gevoelsmatig die oorlog verder van mij af staat. Letterlijk omdat het dichterbij is, maar ook omdat het om blanke mensen gaat zoals ik zelf ben. Dan komt het, hoe je het ook wendt of keert voor mij dichterbij. Ook omdat het een aardig welvarend land is, dan is enk ik de herkenning groter. Gevoelsmatig staat de Afghaanse cultuur ook verder van mij af.
Dus ja, daar ben ik eerlijk in.