Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:16

pol013 schreef:
Er worden een miljoen kleine stapjes gezet maar een makkelijke alles in 1 oplossing als in: 'waarom gaan niet alle boeren gewoon regeneratieve landbouw doen' is wel iets kort door de bocht.


Helemaal mee eens.

En bovendien, er is nog geen uitgetekende definitie van regeneratieve landbouw. Dat kan op verschillende locaties ook anders zijn, Nederland microland is anders dan bv de US.

Ik vind het wel goed om te zien dat er steeds meer steun komt vanuit het bedrijfsleven. Dus niet eerst boeren investeren en dan hopen op meer geld maar eerst met geld over de brug komen om samen met de boer te innoveren.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:12

Citaat:
Dat hoeft niet persé. Er zijn initiatieven bezig om samen met boeren te kijken naar hoe dit commercieel interessant ingezet kan worden.


Bijvoorbeeld 'Land van ons',
een coöperatie met oa land in het veengebied in de Randstad.
En een aantal percelen hier in Drenthe.
Ism de leidse universiteit wordt in Oud Ade onderzocht hoe je een bloeiend bedrijf kunt runnen, letterlijk en financieel, met behoud van de Grutto.

Klein detail: de 'oude' boer was lid van de coöperatie, en was op eigen houtje al bezig,
maar de coöperatie maakt een nieuwe start, met gedeeld financieel/ ondernemersrisico.
De coöperatie is op termijn gericht op een gezond boerenbedrijf, ook financieel - maar niemand in de coöperatie heeft geen eten als het land een half jaar braak ligt.
En in het opstarten van een ""vergroeningsproces"" valt de opbrengst in het begin vaak tegen.
(Ik nuanceer hierbij de OP.)

En het doel van 'Land van ons' is om de informatie ruimschoots te delen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:18

Toevallig laatst een docu gezien over kleinschalige bioboeren (niet NL). Wat ik vooral frappant vond is dat een aantal daarvan voorheen grote productie veeboeren waren en het gewoon zat waren om slaaf te zijn van de overheid. Sinds ze omgeschakeld zijn op kleinschalig met voornamelijk ook zelfvoorzienend en enkel voor de regio verkoop hadden ze net zo veel (lees:weinig) over aan het eind van de maand maar veel minder stress. Ofwel, dienstbaar zijn voor de maatschappij loont zich daar ook totaal niet.
Dat er dan wellicht op den duur tekorten komen als meer boeren er de brui aangeven is dan domweg te danken aan het bekrompen model waarbij je in feite gestraft wordt voor harder werken.

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:19

Als je bedenkt dat een gemiddelde melkveehouder met de huidige prijzen aan t eind van t jaar 20K overhoudt (daar moet hij dus van leven) dan kan ik dat wel snappen ja.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:58

De discussie keert altijd weer terug naar hetzelfde punt; geld.
We willen allemaal regeneratieve landbouw, maar niemand wil er een cent aan uitgeven. Boeren moeten het maar regelen, en op magische wijze het stukje vlees net zo goedkoop produceren als voorheen.

tengeltje11
Berichten: 7160
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:06

Hoeveel boeren blijven bestaan als ze de subsidies zouden afschaffen? Volgens mij amper, dus daar zie je al hoe scheef alles in elkaar zit…
Elk ander bedrijf moet zelf winst gaan maken en de landbouw redt dat al niet zonder (veel) subsidies….

Heel erg zonde, en in België is er bv bijna een stikstofklopjacht aan de gang…. Landbouwbedrijven die al ergens generaties lang zitten, krijgen rood en zouden er binnen korte tijd mee moeten stoppen, omdat er bv net naast hun een natuurgebied ontwikkeld is en dit de grond te veel ‘verontreinigd’…..

Waar gaat dit eindigen?

Diversiteit is zo goed als onmogelijk gemaakt door veeeel te veel regels.

Loretta
Berichten: 8796
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:34

Kuggur schreef:
De discussie keert altijd weer terug naar hetzelfde punt; geld.
We willen allemaal regeneratieve landbouw, maar niemand wil er een cent aan uitgeven. Boeren moeten het maar regelen, en op magische wijze het stukje vlees net zo goedkoop produceren als voorheen.


Maar wie is dan iedereen? Het grootste deel van de bevolking vindt de huidige vorm fan landbouw wel best. Alleen die hoor je nooit. Een kleine groep maakt zoveel geluid dat het lijkt alsof iedereen dit wil.

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:42

Kuggur schreef:
De discussie keert altijd weer terug naar hetzelfde punt; geld.
We willen allemaal regeneratieve landbouw, maar niemand wil er een cent aan uitgeven. Boeren moeten het maar regelen, en op magische wijze het stukje vlees net zo goedkoop produceren als voorheen.


Nou dat probeer ik nu aan te geven, het geld komt nu uit het bedrijfsleven. Verschillende grote bedrijven hebben harde targets voor hun reducties en op een gegeven moment moet je dat verder uit de keten halen als alle slagen binnen de fabrieken zijn gemaakt. Dat betekent dat het bedrijfsleven dat deel van de keten (de boer) dus als meer integraal onderdeel ziet waarin geïnvesteerd moet worden.

Kinke

Berichten: 20567
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:05

tengeltje, dat is hier net zo
Vrienden van ons zitten nu net zo, provincie wil 16 hectare inpikken, maar je hebt zgn zelf de keuze om hun voorstel te accepteren. En is dat niet werkbaar, dus kun je dat niet, dan gaan ze gewoon onteigenen.
Omdat er een of ander soort bos gecreëerd moet worden, pal naast de IJssel.

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:49

tengeltje11 schreef:
Hoeveel boeren blijven bestaan als ze de subsidies zouden afschaffen? Volgens mij amper, dus daar zie je al hoe scheef alles in elkaar zit…
Elk ander bedrijf moet zelf winst gaan maken en de landbouw redt dat al niet zonder (veel) subsidies….

Heel erg zonde, en in België is er bv bijna een stikstofklopjacht aan de gang…. Landbouwbedrijven die al ergens generaties lang zitten, krijgen rood en zouden er binnen korte tijd mee moeten stoppen, omdat er bv net naast hun een natuurgebied ontwikkeld is en dit de grond te veel ‘verontreinigd’…..

Waar gaat dit eindigen?

Diversiteit is zo goed als onmogelijk gemaakt door veeeel te veel regels.


Wij krijgen behalve GLB geen subsidie.



Kinke schreef:
tengeltje, dat is hier net zo
Vrienden van ons zitten nu net zo, provincie wil 16 hectare inpikken, maar je hebt zgn zelf de keuze om hun voorstel te accepteren. En is dat niet werkbaar, dus kun je dat niet, dan gaan ze gewoon onteigenen.
Omdat er een of ander soort bos gecreëerd moet worden, pal naast de IJssel.


hier ook in januari 10 ha goed grasland kwijtgeraakt (pacht opgezegd) omdat er bos aangeplant moet worden. Dan zit je als boer dus meteen in de knoop met je dieraantallen, grondgebondenheid, intensief/extensief, mestafzet, minder GLB inkomsten, etc etc. Wij hebben onze bedrijfsvoering drastisch moeten wijzigen. Al het jongvee weg gedaan.... dat doet pijn, al die gezonde mooie kalveren weg moeten doen... maar ja, regeltjes

Kinke

Berichten: 20567
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:53

echt vreselijk Juval :(

tengeltje11
Berichten: 7160
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:39

@Juval, in België krijgen boeren per ha best aardige subsidies, hangt per heelt af, maar daar hangen natuurlijk ook weer enorm veel regels en voorwaarden aan vast…

tengeltje11
Berichten: 7160
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:45

Hier bv een droom om een boerderij in Frankrijk te kopen en een heel specifiek runderras te gaan fokken, de biologische kant op, met daarnaast mss ook kleinschalig bio varkens en dan de paarden(ook fokkerij, niet voor het vlees), maar vooral mijn man durft de sprong niet wagen door het financiële plaatje, nu hebben we financiële zekerheid en die wil hij niet opgeven, maar me daardoor ook al best wat verdiept in het boerderij-leven in Frankrijk en bv dan kom je bedrijven tegen die te koop staan, in Franse referenties niet zo groot(+/-100 ha), en die krijgen 40 000 euro subsidies op een jaar, maar ook daar hangen zo veel regels aan, dan vraag je je af hoe leefbaar het is als boeren daar ook zoveel subsidies krijgen….
(Want ik wil dan liefst zoveel mogelijk mijn eigen ding, zo min mogelijk regels en dus daardoor waarschijnlijk ook een stuk minder subsidies, dus dan moet je je eigen bedrijf rendabel krijgen met je eigen in en uits…)

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:53

tengeltje11 schreef:
Hoeveel boeren blijven bestaan als ze de subsidies zouden afschaffen? Volgens mij amper, dus daar zie je al hoe scheef alles in elkaar zit…
Elk ander bedrijf moet zelf winst gaan maken en de landbouw redt dat al niet zonder (veel) subsidies….

Citaat:
Heel erg zonde, en in België is er bv bijna een stikstofklopjacht aan de gang…. Landbouwbedrijven die al ergens generaties lang zitten, krijgen rood en zouden er binnen korte tijd mee moeten stoppen, omdat er bv net naast hun een natuurgebied ontwikkeld is en dit de grond te veel ‘verontreinigd’…..

Waar gaat dit eindigen?


Kinke schreef:
tengeltje, dat is hier net zo
Vrienden van ons zitten nu net zo, provincie wil 16 hectare inpikken, maar je hebt zgn zelf de keuze om hun voorstel te accepteren. En is dat niet werkbaar, dus kun je dat niet, dan gaan ze gewoon onteigenen.
Omdat er een of ander soort bos gecreëerd moet worden, pal naast de IJssel.

juval schreef:
hier ook in januari 10 ha goed grasland kwijtgeraakt (pacht opgezegd) omdat er bos aangeplant moet worden. Dan zit je als boer dus meteen in de knoop met je dieraantallen, grondgebondenheid, intensief/extensief, mestafzet, minder GLB inkomsten, etc etc. Wij hebben onze bedrijfsvoering drastisch moeten wijzigen. Al het jongvee weg gedaan.... dat doet pijn, al die gezonde mooie kalveren weg moeten doen...

|( |( |( |(

... en ik erger mij kapot aan al die mensen die nu vrolijk op het vliegtuig stappen 'omdat het weer kan'.
Zogenaamd.
Beste mensen, zo veel vliegen kan NIET.
Al twintig jaar niet meer.

En bovenstaande maatregelen zijn door dit soort
egoïsme
kortzichtigheid
etc
helaas hard nodig.

Voeg hier aan toe dat de agrarische sector hard getroffen wordt,
maar de luchtvaart gigantisch wordt gesubsidieerd....
|( |( |( |( |(

Ladyson

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:41

Uiteindelijk start het toch echt allemaal bij de consument.. Bedrijven volgen de wensen van hun klant en de overheid volgt de stemmen van de kiezers.

Waarom is iets er nog niet? Omdat de consument/burger er nog niet genoeg naar vraagt dus..

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 06:55

Ik zie dat wel anders. Voor consumenten producten stuurt de consument zelf de markt. Echter, we zitten ook met klimaatverandering, en daar is wel een kentering aan de gang. Bedrijven stellen zichzelf harde targets voor reducties de komende jaren, daarvoor moet flink geïnvesteerd worden.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:09

Ladyson schreef:
Uiteindelijk start het toch echt allemaal bij de consument.. Bedrijven volgen de wensen van hun klant en de overheid volgt de stemmen van de kiezers.

Waarom is iets er nog niet? Omdat de consument/burger er nog niet genoeg naar vraagt dus..


Als we het over landbouw hebben:
milieuvriendelijke producten zijn duur.
Dat is een politieke keuze.

... en niet alle consumenten vragen er om ('al was het maar vanwege de prijs').

Nu zijn we een democratie, dus uiteindelijk gebeurt er 'wat wij als volk willen', maar het is een weg met kronkels.
(En ik hou erg van het grapje van Wim Kan: 'We zijn een democratie - elke dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil...!')

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:02

Eigenlijk hoeft het allemaal niet zo duur te zijn als dr tussenmarkt er niet zo schandalig veel aan zou verdienen.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:35

... en er is wel een politieke partij die al jaren vindt dat' de kartelwaakhond' anders ingesteld moet worden, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de 'kartels' van de supermarkten.

(Maar dat is GroenLinks en daar willen vele boeren niets van weten. Dat er weinig ondernemers op GL stemmen snap ik ook nog wel.)

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:19

Balko schreef:
Eigenlijk hoeft het allemaal niet zo duur te zijn als dr tussenmarkt er niet zo schandalig veel aan zou verdienen.


Precies. Laatst op 1vandaag gezien dat er blijkbaar ook veel speculanten tussen zitten die hier heel veel aan verdienen. Waarom we dit niet meer terug horen in de media begrijp ik ook niet -O-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:12

Het probleem in één oogopslag


Afbeelding

ruitje

Berichten: 12359
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:17

Waar kijk ik naar? Wie heeft dit gemaakt? Hoe is het berekend?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:45

Vraag ik mij ook af..

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:53

Gemengd bedrijf. Was standaard tot eind jaren 60. De nek omgedraaid door de politiek en de banken.

Ik maak er een sport van om dichtbij huis te eten. Vlees, zuivel en eieren rechtstreeks van een boer. En met een dikke middelvinger naar de grootgrutters een stuk goedkoper uit.

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:50

@arabesk, is dit kaartje bedoeld om de dierenaantallen aan te tonen? dit geeft weer waar in europa het beste klimaat, kennis en kunde voor veehouderij is? wat wil je hier mee zeggen?