Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 10:17

Laat ik vooropstellen dat de burgers in Ukraïne de grootste pineut zijn, met de oorlog aan de voordeur.

Maar in het andere Ukraïne topic wordt al gesproken over flinke consequenties voor ons in Nederland.

De energieprijzen gaan stijgen, maar in hoeverre krijgen wij daar last van? En is het al nodig om energie te gaan "hamsteren" zeker nu het voorjaar opkomst is?

Gaat het gebeuren dat de energieleveranciers de vaste contracten gaan openbreken? Ik heb nu nog een vast contract tot volgend voorjaar, maar ben bang dat dat contract opgezegd gaat worden.

Daarnaast las ik van de week een artikel dat Ukraïne de "graanschuur van Europa" genoemd wordt, en dat de kans is dat óók de graanprijzen gaan stijgen. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5290314/bier-gehaktbal-ei-duurder-supermarkt-crisis-oekraine-rusland-graanschuur#:~:text=Oekra%C3%AFne%20is%20de%20graanschuur%20van%20Europa.%22

Wat Gaat Bokt doen?

Extra hout inkopen voor de houtkachel
Extra petroleum brandstof inkopen
Campinggas voorraad aanvullen

Producten zoals rijst, pasta en bloem op voorraad aanvullen

Ik ga vandaag denk wel een paar dingen Extra op voorraad inslaan.
Laatst bijgewerkt door Dani op 25-02-22 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel in overleg aangepast

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:19

Ik ga echt even huilen als Nederlanders massaal in de supermarkten gaan hamsteren, omdat er een kans bestaat dat de rijst duurder wordt.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:25

Rusland heeft kernwapens... Amerika ook en op europees grondgebied zijn ook kernwapens geloof ik? De prijs van rijst is niet mijn grootste zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:26

Helemaal niks. Ik zie wel waar het schip strandt, neurotisch gedoe.

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:32

Cinderella schreef:
Ik ga echt even huilen als Nederlanders massaal in de supermarkten gaan hamsteren, omdat er een kans bestaat dat de rijst duurder wordt.

Moest hier even hard om lachen :D

Maar kan me wel voorstellen dat de mensen die van minima rond moeten komen een zakje rijst extra inkopen om niet meteen zonder te zitten omdat ze het niet kunnen betalen.

Maar de gemiddelde Nederlander, daar is hamsteren toch niet echt voor nodig? Gaan wij hier de oorlog in ons eigen voor en achtertuin krijgen?
Als Rutte hele provocerende uitspraken doet misschien wel. Maar zo’n vaart zal het niet lopen.
Hebben we niets opgestoken van het Corona hamsteren?
De mensen die het het hardst nodig hadden zaten zonder producten.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:34

Ik ga niks hamsteren, paniek gedoe

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:36

Paniek doet gekke dingen met mensen hebben we al kunnen zien vanuit de Corona lockdowns... :=

Ik vind het financiële gevolg misschien nog het minst spannend. Daar komen we wel uit volgens mij, maar wat gaat er gebeuren als Rusland dit doortrekt naar de EU? En wat als ze kernwapens gaan gebruiken?

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:40

Mkango schreef:
Helemaal niks. Ik zie wel waar het schip strandt, neurotisch gedoe.


Dit inderdaad, voorlopig doe ik lekker struisvogelpolitiek en is het een ver van mijn bed show. Ik ga niet hamsteren en kijk zo min mogelijk nieuws. Werkt heel ontspannend.

Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:40

Mkango schreef:
Helemaal niks. Ik zie wel waar het schip strandt, neurotisch gedoe.


Dit.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:41

Eens hoor, maar ben er niet 100% gerust op dat het niet uiteindelijk wel gevolgen voor ons heeft. Maar er naar handelen? Nee.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 24-02-22 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:41

Mdrf schreef:
Mkango schreef:
Helemaal niks. Ik zie wel waar het schip strandt, neurotisch gedoe.


Dit inderdaad, voorlopig doe ik lekker struisvogelpolitiek en is het een ver van mijn bed show. Ik ga niet hamsteren en kijk zo min mogelijk nieuws. Werkt heel ontspannend.


Yup

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:42

Mee eens. Rustig door leven

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 10:43

Toktokmiauw schreef:
Cinderella schreef:
Ik ga echt even huilen als Nederlanders massaal in de supermarkten gaan hamsteren, omdat er een kans bestaat dat de rijst duurder wordt.

Moest hier even hard om lachen :D

Maar kan me wel voorstellen dat de mensen die van minima rond moeten komen een zakje rijst extra inkopen om niet meteen zonder te zitten omdat ze het niet kunnen betalen.

Maar de gemiddelde Nederlander, daar is hamsteren toch niet echt voor nodig? Gaan wij hier de oorlog in ons eigen voor en achtertuin krijgen?
Als Rutte hele provocerende uitspraken doet misschien wel. Maar zo’n vaart zal het niet lopen.
Hebben we niets opgestoken van het Corona hamsteren?
De mensen die het het hardst nodig hadden zaten zonder producten.


Ik ben dan ook niet zozeer bang dat er helemaal geen brood meer in de schappen ligt of gas uit de leidingen komt, maar wél voor de prijzen die ervoor betaald moeten gaan worden.

De laatste maanden was al niet grappig wat betreft het steeds duurder worden van levensmiddelen. En voor veel mensen de energieprijzen. Rondkomen wordt steeds lastiger, zeker als minima.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:46

Tja als de energie en benzine prijzen nog meer gaan stijgen dan gaat dit wel problematisch worden vrees ik. Enige "geluk" qua energie is dat het voorjaar er aan komt. Maar ik hoop wel dat NL gaat kijken naar andere bronnen van gaswinning of alternatieven want het wordt zo wel pijnlijk duidelijk dat het niet goed is om teveel afhankelijk te zijn van een land.

Ik ga verder niks doen voorlopig, ik hoop gewoon echt nog dat dit allemaal afgewend kan worden zowel voor Oekraine en de mensen daar als de rest van de wereld. Vind het gewoon nog steeds om te kotsen dat mensen altijd alleen maar macht en oorlog willen over de rug van onschuldige mensen.

Machie

Berichten: 16016
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:51

Elisa2 schreef:
Tja als de energie en benzine prijzen nog meer gaan stijgen dan gaat dit wel problematisch worden vrees ik. Enige "geluk" qua energie is dat het voorjaar er aan komt. Maar ik hoop wel dat NL gaat kijken naar andere bronnen van gaswinning of alternatieven want het wordt zo wel pijnlijk duidelijk dat het niet goed is om teveel afhankelijk te zijn van een land.


Ik vrees voor Groningen....

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:53

Mkango schreef:
Helemaal niks. Ik zie wel waar het schip strandt, neurotisch gedoe.

Dit.

We hebben nergens grip op.
Dus kan me er wel druk over maken maar daar veranderd niets aan.
En is de rijst te duur, dan maar wat anders. Misschien word dan eindelijk product van Nederlandse bodem meer gewaardeerd? En dat is er volop te krijgen.

Gas prijs, we hebben hem deze week weer vast gezet en zijn met stroom en terug levering erbij niet duurder uit dan de afgelopen jaren. Dacht ook dat dat niet kon.

Dus ga wel zien....

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:54

Ja dat lijkt me ook geen goede ontwikkeling voor de Groningers, als het perse moet compenseer dan in ieder geval de mensen die daar wonen. Biedt ze ergens anders een veilig huis aan.

FennyPower

Berichten: 1473
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:02

Ik woon in Groningen ik stres nu al enorm

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:03

Machie schreef:
Ik vrees voor Groningen....


Ik ook.. als we geen gas meer uit Rusland krijgen, zal de gaskraan hier noodgedwongen wel weer open gaan denk ik. Met alle gevolgen van dien…

En natuurlijk betaal ik liever 1,60 dan 2,20 voor een liter benzine. Maar dat lijkt me nu inderdaad niet de grootste zorg.

Dus ik blijf hopen dat het snel weer rustig is. (Tegen beter weten in, maar je moet toch wat.)

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:11

DuoPenotti schreef:
Mkango schreef:
Helemaal niks. Ik zie wel waar het schip strandt, neurotisch gedoe.

Dit.

We hebben nergens grip op.
Dus kan me er wel druk over maken maar daar veranderd niets aan.
En is de rijst te duur, dan maar wat anders. Misschien word dan eindelijk product van Nederlandse bodem meer gewaardeerd? En dat is er volop te krijgen.

Gas prijs, we hebben hem deze week weer vast gezet en zijn met stroom en terug levering erbij niet duurder uit dan de afgelopen jaren. Dacht ook dat dat niet kon.

Dus ga wel zien....


Bloemkoolrijst :9

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:11

Ik woon in Letland en vind het best wel eng om zo "dichtbij" te zijn. Mijn studie is nog steeds online dus voor mij zou een gevolg zijn dat ik dit in Nederland ga volgen. Verder qua voorraad etc. zou ik me nog niet druk maken.

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:19

Rustig blijven en afwachten, veel meer kun je niet doen. Als de prijs voor meel hoger wordt dan is dat zo, daar komen we wel overheen.
Wij zijn gelukkig wel aardig goed voorbereid op een crisis. Moestuin, flink wat zonnepanelen, we koken op hout of inductie, stoken elektrisch en op hout, en sinds kort een elektrische auto, dus van de stijgende gasprijzen hebben we gelukkig nauwelijks last.
Ik vind het vooral erg naar voor de minima, die het nu al lastig hebben. Maar zelfs die mogen natuurlijk vooral heel blij zijn dat we niet in Oekraïne wonen, met die mensen heb ik echt te doen, vreselijk. Daarbij stellen onze ‘problemen’ niks voor.

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:20

Elisa2 schreef:
Ik ga verder niks doen voorlopig, ik hoop gewoon echt nog dat dit allemaal afgewend kan worden zowel voor Oekraine en de mensen daar als de rest van de wereld. Vind het gewoon nog steeds om te kotsen dat mensen altijd alleen maar macht en oorlog willen over de rug van onschuldige mensen.

Hier ook helemaal mee eens, echt verschrikkelijk voor de mensen die hierdoor worden geraakt. En dan denk ik niet meteen aan Nederlanders eerlijk gezegd... :o hier ook minima en ja natuurlijk maak ik mij zorgen, maar heel eerlijk... Ik maak mij niet meer of minder zorgen als vorige week, of vorige maand, vorig jaar want de gasprijzen en prijzen voor boodschappen zijn al gestegen, dit zal naar mijn idee alleen maar verder stijgen. Wat heeft zorgen maken voor zin als je er toch geen invloed op kan uitoefenen? Ik zeg schouders eronder en roeien met de riemen die je nog wel hebt. Daarnaast ga ik er van uit, wellicht naief maar ik wil er graag in geloven, dat als het echt de spuigaten uit loopt dat er dan wel regelingen komen voor mensen die financieel in de problemen komen. Zoals die vergoeding die we al krijgen voor gas, huurverhogingen bevriezen, minimumloon (en daarmee uitkeringen) omhoog, en zo zullen ze denk ik nog wel meer dingen gaan bedenken, daar heb ik wel vertrouwen in.

marleen_88

Berichten: 14091
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:24

Ik probeer mij er vooral niet al te druk om te maken. Wij hebben er geen invloed op, het is afwachten en uitzitten.

Ik vind het vooral voor de inwoners van Oekraïne erg, zij zitten er midden in.

fjordjes

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:25

Mkango schreef:
Helemaal niks. Ik zie wel waar het schip strandt, neurotisch gedoe.


Exact dit