Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:55

Ik ben echt (weer) geschokt over de huidige ontwikkelingen in de USA hierover. Sta al 2 dagen pissig op, dit raakt alle basale mensenrechten.. En denk niet dat het slechts daar is, ook in NL hoor je steeds conservatievere geluiden over deze discussie. Die eikel van een Segers ging er op Twitter ook al goed op :n

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:59

Ik denk dat het in Nederland niet zo hard gaat lopen hoor. We hebben geen twee-partijen systeem dus er veel meer flexibiliteit in wie in de regering komt te zitten, zowel qua opvattingen als meningen. Volgens mij wordt het aantal conservatieven hier in Nederland bovendien steeds minder (want minder gelovigen). En in 2020 was zo'n 72% voorstander van abortus.

Dus Segers kan lekker blijven blaten, maar een ban zie ik voorlopig niet gebeuren. Zeker niet gezien net de 5 dagen bedenktijd is afgeschaft :j

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:04

Ik ben het met je eens dat het niet zo'n vaart zal lopen als in de USA hoor, gelukkig. Maar ik heb zelf wel het gevoel dat deze discussie de laatste jaren steeds opnieuw oplaait en de conservatieve standpunten ook in NL terrein winnen. Ook in NL wordt je met regelmaat aangesproken/bedreigd voor de deur van een abortuskliniek, in talkshows schuiven óók altijd "pro-life" aanhangers aan, op social media zie ik veel mensen "abortus is moord" scanderen.. Dus helemaal vrij van risico vind ik het helaas niet.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:10

Silenna schreef:
Ik ben het met je eens dat het niet zo'n vaart zal lopen als in de USA hoor, gelukkig. Maar ik heb zelf wel het gevoel dat deze discussie de laatste jaren steeds opnieuw oplaait en de conservatieve standpunten ook in NL terrein winnen. Ook in NL wordt je met regelmaat aangesproken/bedreigd voor de deur van een abortuskliniek, in talkshows schuiven óók altijd "pro-life" aanhangers aan, op social media zie ik veel mensen "abortus is moord" scanderen.. Dus helemaal vrij van risico vind ik het helaas niet.


Oh die discussies laaien wel op hoor. Maar vaak als reactie op iets wat in de wereld gebeurt (zoals hier), niet als daadwerkelijk risico. Daar liggen de verhoudingen -op dit moment- gewoon nog de positief voor (qua pro-abortus).

Ik vraag me dan ook (hardop) af of dit niet de 'doodskreet' is van een religie die steeds minder belangrijk wordt een Nederland. De doodskreet van een groep conservatieven die alsmaar kleiner en kleiner wordt. En gebruik maken van de kracht van social media om te laten doen lijken dat het tóch veel mensen zijn.

En dat je aangesproken/bedreigd wordt voor de deur van een abortuskliniek vind ik verre van goed, ik zou hopen dat de overheid dat soort dingen niet zo vlakbij die plaats toestaat. Ga dat lekker op het museumplein of zo doen, niet voor de neus van mensen die het dan al zo lastig hebben...

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 14:54

het verbieden van legale abortussen voorkomt geen abortussen maar voorkomt alleen veilige abortussen.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:19

Persoonlijk vind ik dat in de grondwet opgenomen mag worden dat mannen over het onderwerp abortus geen zeggenschap over mogen hebben (misschien past dit al in een andere wet). Wil je landelijke wetten en regels hieromtrend in voeren dan hebben m.i. alleen vrouwen daarover stemrecht. Net zoals wanneer we naar een algemene sterilisatie wet van mannen zouden willen, daarover alleen mannen zouden mogen stemmen. Zodra je het over de integriteit van een menselijk lichaam hebt kunnen daar alleen de personen die een dergelijk lichaam hebben daarover iets zinnigs zeggen.
Een foetus hoort tot het lichaam van de vrouw in ieder geval zolang het zonder dat lichaam niet levensvatbaar is.
Maar da's gewoon mijn mening...

soesita

Berichten: 5180
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:47

irmaz schreef:
Persoonlijk vind ik dat in de grondwet opgenomen mag worden dat mannen over het onderwerp abortus geen zeggenschap over mogen hebben (misschien past dit al in een andere wet). Wil je landelijke wetten en regels hieromtrend in voeren dan hebben m.i. alleen vrouwen daarover stemrecht. Net zoals wanneer we naar een algemene sterilisatie wet van mannen zouden willen, daarover alleen mannen zouden mogen stemmen. Zodra je het over de integriteit van een menselijk lichaam hebt kunnen daar alleen de personen die een dergelijk lichaam hebben daarover iets zinnigs zeggen.
Een foetus hoort tot het lichaam van de vrouw in ieder geval zolang het zonder dat lichaam niet levensvatbaar is.
Maar da's gewoon mijn mening...


Hmmm, maar ik wil gewoon dat niemand buiten ikzelf over mijn lichaam beslist. Dus geen mannen, maar ook geen andere vrouwen. :n
Misschien zouden we beter in de grondwet opnemen dat iedere meerderjarige volledig zelfbeschikkingsrecht over zijn eigen lichaam heeft. Dan hebben we alle discussies over schoonheidsoperaties, tattoos, sterilisaties en transgenderoperaties ook meteen afgerond. :)

pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:47

naranja1 schreef:
het verbieden van legale abortussen voorkomt geen abortussen maar voorkomt alleen veilige abortussen.


!!!!! Dit wordt te vaak vergeten en is zo waar!!!!!


Heel veel vrouwen zijn in het verleden overleden vanwege de abortus die op de keukentafel of erger wetd uitgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:57

soesita schreef:
Misschien zouden we beter in de grondwet opnemen dat iedere meerderjarige volledig zelfbeschikkingsrecht over zijn eigen lichaam heeft. Dan hebben we alle discussies over schoonheidsoperaties, tattoos, sterilisaties en transgenderoperaties ook meteen afgerond. :)

En over covid vaccinaties, dus geen uitsluiting op basis van QR code meer mogelijk :D

(En je recht ip abortus vervalt natuurlijk na week 24)

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:34

enzino schreef:
soesita schreef:
Misschien zouden we beter in de grondwet opnemen dat iedere meerderjarige volledig zelfbeschikkingsrecht over zijn eigen lichaam heeft. Dan hebben we alle discussies over schoonheidsoperaties, tattoos, sterilisaties en transgenderoperaties ook meteen afgerond. :)

En over covid vaccinaties, dus geen uitsluiting op basis van QR code meer mogelijk :D

(En je recht ip abortus vervalt natuurlijk na week 24)

Die covidvaccinatie gaat over je eigen lichaam ja, maar zonder dat overal toegang te krijgen gaat over de lichamen van anderen die je zou kunnen besmetten.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 23:45

(En je recht ip abortus vervalt natuurlijk na week 24)[/quote]
Die covidvaccinatie gaat over je eigen lichaam ja, maar zonder dat overal toegang te krijgen gaat over de lichamen van anderen die je zou kunnen besmetten.[/quote]

Dat heeft in mij ogen niet iets met feminisme te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 03:31

irmaz schreef:
Persoonlijk vind ik dat in de grondwet opgenomen mag worden dat mannen over het onderwerp abortus geen zeggenschap over mogen hebben (misschien past dit al in een andere wet). Wil je landelijke wetten en regels hieromtrend in voeren dan hebben m.i. alleen vrouwen daarover stemrecht. Net zoals wanneer we naar een algemene sterilisatie wet van mannen zouden willen, daarover alleen mannen zouden mogen stemmen. Zodra je het over de integriteit van een menselijk lichaam hebt kunnen daar alleen de personen die een dergelijk lichaam hebben daarover iets zinnigs zeggen.
Een foetus hoort tot het lichaam van de vrouw in ieder geval zolang het zonder dat lichaam niet levensvatbaar is.
Maar da's gewoon mijn mening...

Ah, en ik maar denken dat feminisme mannen en vrouwen juist meer naar elkaar toe zou kunnen brengen. Gelijkheid, gelijkwaardigheid, minder onderscheid maken tussen de rollen, taken, en verantwoordelijkheden. Samenwerken, mensen beoordelen op basis van hun kunnen ongeacht geslacht, ophouden met indelen op basis van geslachtsdelen. Maar jij wilt juist onderscheid maken. Stemrecht afhankelijk maken van welk geslacht je hebt. Mannen die niet mee mogen denken over zaken die ook hun aangaan. Want ja, een vrouw alleen kan echt niet zwanger worden, daar komt een man bij kijken (spreekwoordelijk, alleen kijken in namelijk niet voldoende).

En als je naar de statistieken kijkt zal je opvallen dat de opvattingen over abortus helemaal niet zoveel uiteen lopen tussen mannen en vrouwen. Het onderscheid is op basis van (religieuze) opvoeding. Het idee van vrouwen die recht op abortus willen en mannen die dat tegenhouden is hopeloos verouderd, in sommige gevallen staan juist mannen sterker op voor dat recht voor vrouwen dan vrouwen zelf (gebaseerd op polls onder Democratisch stemmende mensen in Amerika).

Je "vijanden" hier zijn niet de mannen, het zijn de gelovigen (in zowel Nederland als in Amerika). Feminisme is geen strijd van vrouwen tegen mannen, het is een samenwerking waarbij iedereen wint.

pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:08

Citaat:
Je "vijanden" hier zijn niet de mannen, het zijn de gelovigen (in zowel Nederland als in Amerika). Feminisme is geen strijd van vrouwen tegen mannen, het is een samenwerking waarbij iedereen wint.


Eens.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:36

irmaz schreef:
Persoonlijk vind ik dat in de grondwet opgenomen mag worden dat mannen over het onderwerp abortus geen zeggenschap over mogen hebben (misschien past dit al in een andere wet). Wil je landelijke wetten en regels hieromtrend in voeren dan hebben m.i. alleen vrouwen daarover stemrecht. Net zoals wanneer we naar een algemene sterilisatie wet van mannen zouden willen, daarover alleen mannen zouden mogen stemmen. Zodra je het over de integriteit van een menselijk lichaam hebt kunnen daar alleen de personen die een dergelijk lichaam hebben daarover iets zinnigs zeggen.
Een foetus hoort tot het lichaam van de vrouw in ieder geval zolang het zonder dat lichaam niet levensvatbaar is.
Maar da's gewoon mijn mening...


En bedankt, wat een bizar idee heb jij. Alle mannen zijn anti-abortus: NEE dus. Zoek de tegenstanders
maar in de conservatief gelovige hoek, daar zitten de idioten die tegen zijn vanwege hun geloof, mannen en! vrouwen.

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:01

Ik snap wel waar het vandaan komt, maar inderdaad er zijn ook genoeg vrouwen voor die wet.

Ik blijf er ook bij dat ieder een volledig zelfbeschikkingsrecht of haar/ zijn eigen lichaam moet hebben. Ook als een man de abortus niet wilt, maar de vrouw wel dan vind ik dat zij het laatste woord daar in heeft want het is haar lichaam.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:13

enzino schreef:
irmaz schreef:
Persoonlijk vind ik dat in de grondwet opgenomen mag worden dat mannen over het onderwerp abortus geen zeggenschap over mogen hebben (misschien past dit al in een andere wet). Wil je landelijke wetten en regels hieromtrend in voeren dan hebben m.i. alleen vrouwen daarover stemrecht. Net zoals wanneer we naar een algemene sterilisatie wet van mannen zouden willen, daarover alleen mannen zouden mogen stemmen. Zodra je het over de integriteit van een menselijk lichaam hebt kunnen daar alleen de personen die een dergelijk lichaam hebben daarover iets zinnigs zeggen.
Een foetus hoort tot het lichaam van de vrouw in ieder geval zolang het zonder dat lichaam niet levensvatbaar is.
Maar da's gewoon mijn mening...

Ah, en ik maar denken dat feminisme mannen en vrouwen juist meer naar elkaar toe zou kunnen brengen. Gelijkheid, gelijkwaardigheid, minder onderscheid maken tussen de rollen, taken, en verantwoordelijkheden. Samenwerken, mensen beoordelen op basis van hun kunnen ongeacht geslacht, ophouden met indelen op basis van geslachtsdelen. Maar jij wilt juist onderscheid maken. Stemrecht afhankelijk maken van welk geslacht je hebt. Mannen die niet mee mogen denken over zaken die ook hun aangaan. Want ja, een vrouw alleen kan echt niet zwanger worden, daar komt een man bij kijken (spreekwoordelijk, alleen kijken in namelijk niet voldoende).

En als je naar de statistieken kijkt zal je opvallen dat de opvattingen over abortus helemaal niet zoveel uiteen lopen tussen mannen en vrouwen. Het onderscheid is op basis van (religieuze) opvoeding. Het idee van vrouwen die recht op abortus willen en mannen die dat tegenhouden is hopeloos verouderd, in sommige gevallen staan juist mannen sterker op voor dat recht voor vrouwen dan vrouwen zelf (gebaseerd op polls onder Democratisch stemmende mensen in Amerika).

Je "vijanden" hier zijn niet de mannen, het zijn de gelovigen (in zowel Nederland als in Amerika). Feminisme is geen strijd van vrouwen tegen mannen, het is een samenwerking waarbij iedereen wint.

Zodra mannen zwanger kunnen worden zijn ze welkom om mee te stemmen.
jouw uitspraken hier geven mooi aan waarom mannen hier geen goed gefundeerde afweging over kunnen maken. Religie is slechts 1 aspect ...
Het gaat er niet om dat er geen mannen zijn die voor of tegen abortus zijn of dat er een strijd is, het gaat er mij om dat een man nooit! de volledige afweging kan maken en dat daarom ook niet zou moeten willen. Er blijven voldoende mensen over om er wel iets zinnigs over te zeggen, nl ruim de helft van de wereldbevolking. Abortus heeft fysiek geen impact op mannen en emotioneel staan ze in dit geval (helaas misschien) op de 2e plek.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:14

CharleyT schreef:
irmaz schreef:
Persoonlijk vind ik dat in de grondwet opgenomen mag worden dat mannen over het onderwerp abortus geen zeggenschap over mogen hebben (misschien past dit al in een andere wet). Wil je landelijke wetten en regels hieromtrend in voeren dan hebben m.i. alleen vrouwen daarover stemrecht. Net zoals wanneer we naar een algemene sterilisatie wet van mannen zouden willen, daarover alleen mannen zouden mogen stemmen. Zodra je het over de integriteit van een menselijk lichaam hebt kunnen daar alleen de personen die een dergelijk lichaam hebben daarover iets zinnigs zeggen.
Een foetus hoort tot het lichaam van de vrouw in ieder geval zolang het zonder dat lichaam niet levensvatbaar is.
Maar da's gewoon mijn mening...


En bedankt, wat een bizar idee heb jij. Alle mannen zijn anti-abortus: NEE dus. Zoek de tegenstanders
maar in de conservatief gelovige hoek, daar zitten de idioten die tegen zijn vanwege hun geloof, mannen en! vrouwen.

Dat idee heb ik helemaal niet, zie mijn uitleg in de post hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:07

irmaz schreef:
Zodra mannen zwanger kunnen worden zijn ze welkom om mee te stemmen.

Ook mannen kunnen zwanger worden. En veel (voornamelijk oudere) vrouwen kunnen dat niet (meer). Je onderverdeling op basis man/vrouw is wat ouderwets en heeft steeds minder met de mogelijkheid om zwanger te kunnen worden te maken.

En ik spreek hier op persoonlijke (anonieme) titel; mijn woorden mogen dan ook niet gebruikt worden om iets toe te dichten aan alle mannen, hoe graag je dat ook wilt.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:22

enzino schreef:
irmaz schreef:
Zodra mannen zwanger kunnen worden zijn ze welkom om mee te stemmen.

Ook mannen kunnen zwanger worden. En veel (voornamelijk oudere) vrouwen kunnen dat niet (meer). Je onderverdeling op basis man/vrouw is wat ouderwets en heeft steeds minder met de mogelijkheid om zwanger te kunnen worden te maken.

En ik spreek hier op persoonlijke (anonieme) titel; mijn woorden mogen dan ook niet gebruikt worden om iets toe te dichten aan alle mannen, hoe graag je dat ook wilt.

Volgens mijn simpele biologische inzicht kunnen mannen niet zwanger worden.Omdat ze geen baarmoeder en eierstokken hebben.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:35

Een transgender man is een voorbeeld van een man die in theorie ‘gewoon’ zwanger kan worden.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:51

Memories schreef:
Een transgender man is een voorbeeld van een man die in theorie ‘gewoon’ zwanger kan worden.


Precies.

Ben het niet vaak met enzino eens maar in deze wel :D.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:18

Oef, om nou te stellen dat het geen impact heeft op de man vind ik extremistisch gedacht.
Alsof een man geen emotionele binding kan hebben.
Ik ken meerdere gevallen waar de man mentaal zwaarder beschadigd is door bijv. een miskraam dan de vrouw.
Zelfs was ik ook vrij emotieloos tot de geboorte, mijn man zat daarentegen op 3 roze wolken tegelijk. Hij zou een evt. abortuswens altijd respecteren maar het zou hem echt kapot gemaakt hebben. Hij zou ook met liefde 100% de zorg overnemen.
Men moet gewoon niet zo voor elkaar in willen vullen.

Het neemt in geen geval weg dat de vrouw de beslissing moet kunnen nemen, maar om nou te stellen dat een man per definitie een nutteloze hork is vind ik echt te ver gaan. Er zijn net zo veel gevoeloze horken van vrouwen (kijk maar eens in de gyn afdeling). Uitgerekend op een vrouwenforum wordt verdacht vaak negatief afgegeven op keuze voor wel/geen kind.

Conversation is the key.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:05

Sizzle schreef:
Oef, om nou te stellen dat het geen impact heeft op de man vind ik extremistisch gedacht.
Alsof een man geen emotionele binding kan hebben.
Ik ken meerdere gevallen waar de man mentaal zwaarder beschadigd is door bijv. een miskraam dan de vrouw.
Zelfs was ik ook vrij emotieloos tot de geboorte, mijn man zat daarentegen op 3 roze wolken tegelijk. Hij zou een evt. abortuswens altijd respecteren maar het zou hem echt kapot gemaakt hebben. Hij zou ook met liefde 100% de zorg overnemen.
Men moet gewoon niet zo voor elkaar in willen vullen.

Het neemt in geen geval weg dat de vrouw de beslissing moet kunnen nemen, maar om nou te stellen dat een man per definitie een nutteloze hork is vind ik echt te ver gaan. Er zijn net zo veel gevoeloze horken van vrouwen (kijk maar eens in de gyn afdeling). Uitgerekend op een vrouwenforum wordt verdacht vaak negatief afgegeven op keuze voor wel/geen kind.

Conversation is the key.

Het gaat om het basisrecht Sizzle, niet om de uitvoering. Wie heeft er het laatste zeggenschap?

Een veel gehoord argument van mannen is dat losse sex (genoemd: een losbandig leven) door het legaliseren van abortus gemakkelijker wordt (dat is blijkbaar slecht). Ik denk niet dat er veel vrouwen zijn die een losbandig leven gaan leiden omdat het makkelijk is om een abortus te laten plegen... Vrouwen kijken over het algemeen toch wat minder makkelijk tegen abortus aan dan mannen.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:14

irmaz schreef:
.

Dat idee heb ik helemaal niet, zie mijn uitleg in de post hierboven.


Heb je verhaal nog eens gelezen, maar blijf bij mijn standpunt: niet generaliseren. Je post was geen uitleg wat mij betreft.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:17

Irmaz, vrouwen die er lichtzinnig over denken zijn er zat. Extreme zijn overal, dat staat los van het onderdeel tussen je benen.
De individu (vrouw) moet zelf de beslissing kunnen maken, maar ik vind het onzinnig om ze beweren dat mannen geen zinvolle bijdrage kunnen leveren.

Ik zou zonder officiele cijfers niet durven beweren of de een of de ander er gemiddeld lichtzinner in staat.
Dat zal eerder sterk samenhangen met je opvoeding, geloof en woonplaats in de wereld.
Mijn moeder is ook een vrouw (ja echt) maar die is echt hardcore anti abortus hoor. Morning After pil gaat haar al te ver.