Feminisme

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:07

pien_2010 schreef:
Nee dit is van alle tijden en heeft vooral te maken met een groep mensen die assertieve vrouwen (en mannen) die de positie van vrouwen willen verbeteren als een bedreiging zien. DE manier om te beschadigen, is om feministen mannen haters te noemen, emotionele mensen, trutten (is een vrouw zonder sex appeal) , of suggereren op een nare manier→ ze zal wel lesbisch zijn (implicerend dat we dan te maken zouden hebben met mannenhaters) etc.
Dit alles om de serieusheid van deze groep vrouwen (en mannen) onderuit te halen. Vaak zijn het mensen die bang zijn voor verandering en het moeilijk vinden om kritisch om zich heen te kijken speciaal naar de positie van vrouwen in onze maatschappij.

Anjali tjonge jonge→ en hier laat ik het verder bij.




_/-\o_ Precies dit. Dank!

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:08

Pien, ik heb wel met zulke extremisten (vrouwen) in 1 huisgewoond. Dat ging best bizar ver hoor. Die zijn geen reclame voor de gemiddelde vrouw zeg maar.
Maar dat is net als extremisten in het geloof of covid extremisten. Sommige mensen zoeken graag het randje op.

Walkure

Berichten: 1397
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:09

naranja1 schreef:
Ik heb ook geen verstand van voetbal. Maar ik vind het wel vreemd dat dames minder betaald krijgen als de mannen voor dezelfde sport. Dit is inderdaad bij paardrijden gelijk.


Denk dat dit ook wel wat te maken heeft met kijkcijfers/grootte van het publiek. Dat is bij mannenvoetbal lijkt me een stuk groter. Je ziet bij vrouwenteams niet hetzelfde niveau voetbal zoals je bij de prof mannenteams ziet, en dat is toch waar de meeste mensen voor kijken.

Goof

Berichten: 28994
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:11

Walkure schreef:
naranja1 schreef:
Ik heb ook geen verstand van voetbal. Maar ik vind het wel vreemd dat dames minder betaald krijgen als de mannen voor dezelfde sport. Dit is inderdaad bij paardrijden gelijk.


Denk dat dit ook wel wat te maken heeft met kijkcijfers/grootte van het publiek. Dat is bij mannenvoetbal lijkt me een stuk groter. Je ziet bij vrouwenteams niet hetzelfde niveau voetbal zoals je bij de prof mannenteams ziet, en dat is toch waar de meeste mensen voor kijken.


Hoe hoger de kijkcijfers, hoe meer reclame, hoe meer geld erin omgaat. Het heeft niets te maken met beloning voor je prestaties, maar puur en alleen met de hele show eromheen. Daar zit het geld in.
Eerlijk? Neuh, maar dat is hoe het werkt.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:13

Dan moet het wel eerst evenredig aangeboden worden met hetzelfde enthousisme om een eerlijk vergelijk te maken.

Swah

Berichten: 1869
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:15

In het wielrennen hebben diverse koersen het prijzengeld gelukkig al gelijk getrokken.

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:19

Mooie post Pien! dat is imo precies wat het is.

En ja, er zijn vrouwen die mannen haten en er zijn ook mannen die vrouwen haten maar dat heeft imo niks met feminisme te maken. Vrouwen die dat erbij halen verschuilen zich daar achter.

pien_2010

Berichten: 43855
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:31

Elisa2 schreef:
Mooie post Pien! dat is imo precies wat het is.

En ja, er zijn vrouwen die mannen haten en er zijn ook mannen die vrouwen haten maar dat heeft imo niks met feminisme te maken. Vrouwen die dat erbij halen verschuilen zich daar achter.


Precies.

De vrouw of vrouwen die "mannen" haters zijn, zullen er echt wel zijn. Alleen ze zijn zo in de minderheid. Ik ben er nog nooit een tegen gekomen.
Ik ken wel vrouwen die bang waren voor mannen (vanwege mijn werk kreeg ik daarmee te maken), vanwege seksueel geweld ervaring (en), maar ook zij haatten de mannen niet.

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:44

Ik ken ze ook niet, andersom wel..daar ben ik enorm van geschrokken. Oa een man die ik erg hoog had zitten en veel kennis had en die zich ontpopte tot vrouwenhater en ook andere mensen/ mannen daar toe aanzette. Die gaf zelfs lezingen door het hele land..

Het enige wat ik dacht was..wat is er gebeurd dat iemand zo wordt? vaak door kwetsingen uit het verleden volgens mij of eigen pijnplekken/ onzekerheden die dan geprojecteerd worden op een ander. Het is het ultieme hokjes denken..

pien_2010

Berichten: 43855
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:02

Elisa2 schreef:
Het is het ultieme hokjes denken..
Mee eens. Zo jammer. We zijn mensen, mannen en vrouwen. En het is gewoon een feit dat in onze NL geschiedenis de vrouwen veel minder mochten als mannen en tot begin vorige eeuw niet als volwaardig werden gezien.
TEvens is een feit, dat seksueel geweld (helaas komt het ook voor bij kinderen en jongens/ mannen) vaak/ vaker voorkomt bij vrouwen. Dit is statistisch gewoon een feit.

Tevens is het zo dat wereldwijd er nog steeds een grote achterstand te zien is als het gaat om de positie van vrouwen en bv landen als Iran. Ook INdia is berucht en heeft onlangs voor het eerst een voorzichtige wet aangenomen die seksueel geweld tegen vrouwen veroordeelt.
IN onderstaand al wat ouder artikel is meer te lezen over die positie van vrouwen https://www.bnnvara.nl/artikelen/hoe-st ... n-in-india.
En zo zijn er nog meer plaatsen in de wereld (Saodie Arabië bv) waar je als vrouw echt minder tot niets te vertellen hebt en waar mannen de dienst uitmaken. Dit vaak ook tot groot verdriet van de mannen in die landen.

naranja1
Berichten: 701
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 14:25

anjali schreef:
anjali schreef:

Ik las vroeger de Opzij. En ook van vrouwelijke kennissen weet ik dit wel.Een vrouw heeft net zo min een man nodig als een vis een fiets.Dat zeiden ze.Wilden niets met mannen te maken hebben en deze willen ook geen gemengde toiletten. Ik vind hun mening prima maar ik ben zelf 100% hetero en vind mannen leuk en\of interessant. En het krachtveld tussen man en vrouw ook heel boeiend maar ik accepteer het niet als ze de baas over me willen gaan spelen.Ik vind mezelf beslist niet feministisch maar wel geemancipeerd.Nou ja dat is dan mijn mening en die is net zo persoonlijk gekleurd als de meningen van anderen.


Zeker mag jij je mening geven. Ik zeg nergens dat jij je mening niet mag geven? Was gewoon oprecht benieuwd en geïnteresseerd waarom ik dit vaker lees en hoe dat beeld zo komt vanuit interesse en belangstelling, niet aanvallend.
Je zegt ook dat je vroeger de opzij las. Dus vandaar dacht ik misschien komt zoiets vanaf vroeger? Enk namelijk (althans voor mij en vele hier) het feminisme zeker niet is wat jij in de opzij hebt gelezen: ‘we hebben mannen net zo min nodig als een vis een fiets’ Dus nouja nogmaals interesse, niet aanvallend bedoeld

Ik vind mijzelf we feministisch, maar vind mannen ook leuk. Mensen hebben mensen nodig. Ik heb mannen en meiden nodig, al kan ik ook prima alleen zijn. Ik heb wel gelijkwaardig contact nodig, verbinding.
En de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw wordt gewoon niet altijd als gelijkwaardig gezien. Dát is waar het voor mij overgaat. En dan niet zozeer alleen de gelijkwaardigheid van man vrouw (ook) maar gelijkwaardigheid tussen mensen (transgenders, non bipolair, relatievoorkeur, huidskleur, geloof enz)

Suzanne F.

Berichten: 49495
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:30

En ik ben dan weer anders denk ik. Ik vind mijzelf niet echt feministisch maar vind mannen overal het algemeen niet leuk. :')
Ik vind het prima dat mannen en vrouwen anders zijn. Dat zijn ze letterlijk ook. Dus je hoeft ze ook niet in alles gelijk te behandelen. Qua beloning in management functies vind ik wel dat de beloning gelijk moet zijn. Maar in bepaalde beroepen, handelingen, sporten, zijn mannen over het algemeen beter dan vrouwen. En dat geldt andersom ook voor andere beroepen, handelingen en sporten. Zo hebben we beiden onze kwaliteiten en daar moeten we voor beloond en gerespecteerd worden. Maar gelijk behandeld hoeft van mij niet, we zijn immers ook niet gelijk.

pien_2010

Berichten: 43855
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:35

naranja1 schreef:
Ik vind mijzelf we feministisch, maar vind mannen ook leuk


Vervang woordje maar in en. Het een heeft in mijn ogen niets te maken met het ander.

Ik ben feministisch in hart en nieren EN ik vind mijn zoons en mijn man ERG leuk <3 net als veel vrienden . Ik hou zielsveel van ze.

waarbij ik net als Suzanne heb, dat ik vrouwen in het algemeen vaak leuker cq interessanter vind als mannen. Dat is persoonlijk en heeft in mijn ogen niets met het feminisme te maken.
Ook niet dat ik bv meer met mannen of meer met vrouwen zou hebben gewerkt, want ik heb met beiden veel gewerkt en ik heb ook veel vrienden en vriendinnen. HEt is een persoonlijk iets.

naranja1
Berichten: 701
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 14:36

Suzanne F. schreef:
En ik ben dan weer anders denk ik. Ik vind mijzelf niet echt feministisch maar vind mannen overal het algemeen niet leuk. :')
Ik vind het prima dat mannen en vrouwen anders zijn. Dat zijn ze letterlijk ook. Dus je hoeft ze ook niet in alles gelijk te behandelen. Qua beloning in management functies vind ik wel dat de beloning gelijk moet zijn. Maar in bepaalde beroepen, handelingen, sporten, zijn mannen over het algemeen beter dan vrouwen. En dat geldt andersom ook voor andere beroepen, handelingen en sporten. Zo hebben we beiden onze kwaliteiten en daar moeten we voor beloond en gerespecteerd worden. Maar gelijk behandeld hoeft van mij niet, we zijn immers ook niet gelijk.


En wie bepaald dan dat in bepaalde beroepen mannen het beter doen dan vrouwen? Is dat we zo? Of is dan een oordeel?

Oke even heel zwart/wit gezegd. Een man kan meer verdienen in de bouw. Omdat die een mannen beroep is. Waarom zal een vrouw niet net zo goed kunnen zijn/ beter
Even als: een man werkt in de zorg? Is dat wel zo dan vrouwen beter zijn in de zorg? En wie bepaald dat?

Ik heb een zorgberoep. En heb hele goede mannelijke collegas er tussen zitten hoor.

naranja1
Berichten: 701
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 14:37

pien_2010 schreef:
naranja1 schreef:
Ik vind mijzelf we feministisch, maar vind mannen ook leuk


Vervang woordje maar in en. Het een heeft in mijn ogen niets te maken met het ander.

Zo bedoel ik het inderdaad precies!!

Suzanne F.

Berichten: 49495
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:51

Naranja: Over het algemeen genomen zijn mannen sterker dan vrouwen en in de bouw geeft dit voordelen. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die kunnen timmeren en in de bouw kunnen werken. Maar over het algemeen is het lichamelijk een te zwaar beroep voor vrouwen. Ik ben het absoluut eens dat als er een geschikte vrouw is die prima in de bouw kan werken en hetzelfde aflevert als mannen, ze ook hetzelfde betaald moet krijgen.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:58

Het ligt ook aan het soort bouwwerk natuurlijk.
Er wordt hier om de hoek gebouwd en daar zitten ook van die bierbuik mannen met melkpak armen in van die baggerapparaten. Die zijn waarschijnlijk lichamelijk minder geschikt voor serieuzere krachtwerken dan een doorgewinterd stalmeisje dat 15 boxen leegschept op een dag.
Het is niet zo zwart wit als soms voorgespiegeld wordt. Hooi van het veld halen deed ik vroeger ook iedere zomer. Mijn ene broer trekt dat echt niet, die kun je gelijk afvoeren. De ander heeft inderdaad zo‘n natuurlijke kracht en neemt gewoon 2 balen bij wijze van spreke. Maar daarentegen had ik weer een stalgenootje die van nature een beetje een postuur had van een Russische kogelstoter. Die gooit waarschijnlijk zo mijn broer op de kar _O-

De meeste mannen zijn sterker, maar de sterke mannen zitten niet per definitie in zware beroepen.

pien_2010

Berichten: 43855
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:07

Suzanne F. schreef:
Naranja: Over het algemeen genomen zijn mannen sterker dan vrouwen en in de bouw geeft dit voordelen. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die kunnen timmeren en in de bouw kunnen werken. Maar over het algemeen is het lichamelijk een te zwaar beroep voor vrouwen. Ik ben het absoluut eens dat als er een geschikte vrouw is die prima in de bouw kan werken en hetzelfde aflevert als mannen, ze ook hetzelfde betaald moet krijgen.


Nee hoor, dit is allang niet meer.

Mijn man is bouwvakker geweest en vroeger klopte het wat je opschrijft Suzan. Toen werd er nog met zakken van 50 kg enz gesleept, was er nog geen aandacht voor ergonomisch werken, waren er nog erg weinig hulpmiddelen. Tegenwoordig is dit al heel erg veranderd.

Ons huis is verbouwd en gerenoveerd door mijn vriendin (50++ vrouw) en dat ging heel erg goed. Geen enkel probleem fysiek gezien.

Ik heb voor mijn Franse les ooit een filmpje moeten bekijken waarin een bouwbedrijf voornamelijk vrouwen aannam, nadat ze bij de 1ste paar nog subsidie hadden gekregen, daar de man vrouwen erg goed gemotiveerd vond, heel degelijk werk vond afleveren en hun vrouwtje stonden. Hij werkte nog steeds met mannen uiteraard, maar gaf aan zo blij verrast te zijn dat hij voorlopig totdat er meer evenwicht was in het team, voor vrouwen wilden gaan gezien hun kwaliteit van werk.

Wat mij zelf opvalt als mijn man en ik samen werken, is dat mijn man het werk doet waar meer kracht voor nodig is en ik vaak het wat fijnere werk doe waardoor we 2x zo snel opschieten daar hij problemen heeft met het priegel werk en mij dat heel gemakkelijk afgaat. Dus het is een enorme aanvulling op elkaar.

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:16

Zo hoort het ook te zijn, man en vrouw zijn niet gelijk maar wel gelijkwaardig..ieder persoon is gelijkwaardig en iedereen heeft ergens aanleg of talent voor. Ik ken ook beresterke vrouwen en mannen die lichamelijk minder sterk zijn.

Ik vind dus wel dat man/ vrouw gelijk behandeld moeten worden, gelijke lonen en mensen gewoon behandelen als persoon ipv oordelen op gender.

Ik kan ook niet zeggen dat ik mannen of vrouwen leuker vind, ik ken veel leuke vrouwen en leuke mannen maar ook veel minder leuke vrouwen en mannen. Voor mij zit dat echt in persoonlijkheid/ ontwikkeling/ gedrag ipv of het man of vrouw is.

pien_2010

Berichten: 43855
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:49

In het AD staat een stuk waar ik erg achter sta en precies zo beleef. Het gaat over Kaag die een enorme fout heeft gemaakt maar waar zelfs na die nare persconferentie nog niet genoeg de maat is genomen en wetkelijk bakken str.nt over haar heen krijgt.
Ik denk ook dat hoe dit gaat zeker met haar vrouw zijn te maken heeft. Dit artikel verwoord het beter als dat ik kan.

https://www.ad.nl/opinie/sigrid-kaag-is ... ~a54564e9/

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:00

Mwah ik ben het daar niet helemaal mee eens, ik vind Kaag dan ook een afschuwelijk mens en dat heeft niks te maken met dat ze een vrouw is, maar wel met haar gedrag, niet alleen in deze maar ook in veel andere zaken.

Hoe mensen er op reageren met de termen als prutsmuts en terroristenliefje vind ik dan wel weer veel te ver gaan. Maar men lijkt sowieso geen filter te hebben op Social media.

Bovendien zie ik ook andere vrouwelijke partijleiders die heel anders bejegend worden dus imo heeft het bij haar echt niks met het vrouw zijn te maken.

irmaz

Berichten: 4905
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:58

Ik vind Wilders ook een vreselijk mens maar zelfs die wordt zo vernederd als dat Kaag wordt met al z'n schandalen binnen de partij. Laurens Dassen net zo (maar die vind ik dan niet zo vreselijk)

pien_2010

Berichten: 43855
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:24

OK, we denken daarover anders.

Zonet zag ik het fragment van Johan Derksen die aan tafel vertelt dat hij als jeugdzonde in een bewusteloze vrouw een kaars heeft gestopt. Er werd hartelijk om gelachen door de andere aanwezige mannen en ook in de zaal waren er veel mannen die het erg grappig vonden.

Heel duidelijk wil ik stellen dat ook in de jaren 70 er voldoende bewustzijn was dat dit absoluut niet OK was en ook strafbaar. Ook wil ik dat de jongeren weten, dat dit bewustzijn dat dit absoluut niet OK is, wijd verbreid in de samenleving aanwezig was in die tijd.

herr_balou
Berichten: 1466
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:39

pien_2010 schreef:
OK, we denken daarover anders.

Zonet zag ik het fragment van Johan Derksen die aan tafel vertelt dat hij als jeugdzonde in een bewusteloze vrouw een kaars heeft gestopt. Er werd hartelijk om gelachen door de andere aanwezige mannen en ook in de zaal waren er veel mannen die het erg grappig vonden.

Heel duidelijk wil ik stellen dat ook in de jaren 70 er voldoende bewustzijn was dat dit absoluut niet OK was en ook strafbaar. Ook wil ik dat de jongeren weten, dat dit bewustzijn dat dit absoluut niet OK is, wijd verbreid in de samenleving aanwezig was in die tijd.

Werkelijk tenenkrommend. En mijn lief - 60+ - zat mij ook met grote verbijsterde ogen aan te kijken en stamelde dat wat die man zat te vertellen echt niet normaal is.

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:05

Dat valt gewoon onder verkrachting, ik hoop echt dat het een grap was maar vind het verbijsterend dat iedereen er om moest lachen. Dit zegt zoveel over de mentaliteit over dit soort zaken in Nederland. En dan de reacties weer, had ze maar niet dronken moeten worden. Hij past nu zijn verhaal aan maar dat geloof ik niet meer. Dit zijn geen "kwajongensstreken" maar misschien begrijpt hij dat pas als iemand een kaars in zijn anus duwt als hij in coma ligt van de drank.