Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanasjuh
Berichten: 241
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:29

Suliko schreef:
Hannanasjuh schreef:
Bijzondere is ook dat mensen het vaak onbewust doen. Het zit zo geïndoctrineerd in de maatschappij


Absoluut. Ik krijg steeds vaker de neiging om bij bepaalde vragen, opmerkingen en gedrag terug te kaatsen of dit ook aan mij gevraagd/tegen mij gezegd/bij mij gedaan was als ik een man was geweest... Het is bizar bij hoeveel dingen ik kan bedenken dat ze niet gezegd of gedaan waren als ik een man was geweest. Het enige vervelende is, dat als je zoiets terugvraagt, dat je dan gelijk weer gezien wordt als de vrouw die moeilijk doet, niet tegen een grapje kan, kleinzerig is.

Ook bij training (krav maga) kom ik vaak in situaties waarin een man een actie uithaalt, waarvan ik weet dat hij het nooit bij een man zou doen en het dan gezien zou worden als respectloos of kleinerend. Zelfs terwijl dat een plek is waar mensen echt vriendelijk zijn en de beste intentie hebben. Een tijd geleden nog, gingen we na een seminar een groepsfoto maken en er stond een man achter mij, die ik helemaal niet kende op een kort gesprekje na en hij trekt zomaar aan mijn staart. Als 'grapje'. >;)


Ja bijzondere acties dan haha. Als het nu een vast trainingsmaatje is waar je ook koffie mee drinkt en verteld over je privé leven... Misschien deed hij het onder het motto "meisjes plagen is kusjes vragen" :+

Ik merk de indoctrinatie bij mijzelf ook hoor. Ik ben ondernemer en mijn man gaat waarschijnlijk voor mij werken. super tof maar ook een bizar gevoel. Daarnaast als ik mij zorgen maak of dit financieel goed gaat komen als in, is er genoeg werk? brengt het genoeg op om zijn huidige loon te ondervangen? zijn er genoeg klanten etc. (alle 3 overigens met ja te beantwoorden, maar soms doet je hoofd raar)

op de een of andere manier vergeet ik dan dat ik nog een ondernemingsplan heb liggen die ik dit jaar ga starten, echt mijn kindje, heeft hij verder niks mee te maken. het is echt een goed plan waarin ik financieel gezien gewoon vertrouwen heb. Maar ik denk dus door die indoctrinatie vanuit mijn opvoeding, ik gewoon ineens een hulpeloos vrouwtje ben die moet hopen dat ze een vent aan de haak heeft geslagen die genoeg verdient... -O- :') echt bizar hoe het dus zelfs bij mij erin gestampt zit.

Ik moet mijzelf denk ik 4 x per maand helpen herinneren dat ik ook geld kan binnen brengen zonder dat hij daar iets voor hoeft te doen 8)7

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:20

LianB schreef:
anjali schreef:
Een kennis van me liet zich steriliseren omdat ze een erfelijke kwaal had die ze niet aan kinderen wilde doorgeven. Die kreeg de sterilisatie dus zonder problemen. Toen kreeg ze later een andere relatie en wilde met die man ineens wel kinderen! Ze is toen zelfs naar het buitenland gegaan om ergens te proberen de operatie ongedaan te laten maken maar dat lukte niet meer.

Toch vind ik het wel heel bijzonder dat na komst van een man zo erfelijke ziekte dan opeens niet meer speelt.

Voor de rest zijn genoeg kinderen die opzoek zijn naar adoptie ouders.

Toen ze voor die sterilisatie koos had ze een man, was zelfs getrouwd. Die man bood zelfs aan dat hij zich zou laten steriliseren (een veel lichtere ingreep) maar nee, zij wou dat zelf. Later zijn ze gescheiden omdat zij een ander had, op haar wens dus. En toen ineens wilde ze wel kinderen. Ze zei zelfs tegen haar ex dat ze hem haar sterilisatie, die ook in het buitenland bleek niet ongedaan gemaakt bleek te kunnen worden, verweet! Terwijl hij er nooit op had aangedrongen en het bij zichzelf had willen laten doen. Deze prive-zaken weet ik doordat ik veel later verkering kreeg met deze man en hij het allemaal niet had kunnen verwerken en er dus vaak over sprak. Voor mannen zijn zulke zaken ook ingrijpend.(Onze verkering is ook uit (hij maakte het uit omdat hij een ander had) ).Ik bedoel eigenlijk met deze persoonlijke verhalen te zeggen, dat er nogal eens wat kan veranderen in je leven waardoor het onverstandig kan zijn om definitieve ingrepen te laten doen. Met uitzondering dan van medische noodzaak.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:38

En dus?
Moeten we blij zijn dat vrouwtjes op paternalistische wijze beschut worden voor de mogenlijk kans dat ze ergens spijt van krijgen of zo?
Ik wil graag in staat zijn mijn eigen weloverwogen fouten te maken ;)

Iemand die onzeker is mag van mij prima een kruisje zetten bij het hokje: „ik wil graag dat de huisarts voor mij over mijn fertiliteit besluit“

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:48

Om maar even een ander topic aan te kaarten kwam deze vandaag in mijn SM voorbij over de „mannelijke intuitie“.


Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:26

Citaat:
merk de indoctrinatie bij mijzelf ook hoor. Ik ben ondernemer en mijn man gaat waarschijnlijk voor mij werken. super tof maar ook een bizar gevoel. Daarnaast als ik mij zorgen maak of dit financieel goed gaat komen als in, is er genoeg werk? brengt het genoeg op om zijn huidige loon te ondervangen? zijn er genoeg klanten etc. (alle 3 overigens met ja te beantwoorden, maar soms doet je hoofd raar)


Dat is juist leuk en tof want stroomt het geld weer terug naar jullie huishouden. Dat hebben wij ook gedaan en ging heel goed. Hij deed ook mee met werkoverleg net als de andere medewerkers en zijn mening was net zo belangrijk als van de anderen. Niet meer maar ook niet minder. We hadden klein team dus als ik ieders mening had aangehoord nam ik de beslissing en legde altijd aan het hele team uit waarom ik voor wat koos.
Nooit problemen mee gehad.

Ooit tijdens een klantenbezoek vertelde een mannelijke klant dat hij mij toch wel erg leuk vond. Ja, zei mijn man dat vind ik ook en ik werk ook graag voor haar (hij stond op de loonlijst).
Waarop die man zei:" ik zou nog wel meer willen als alleen voor haar werken". :oo
"Ja, zei mijn man, dat snap ik. Ik mag met haar naar bed, maar u niet. Want deze directeur is ook mijn vrouw." _O-
Mijn man en ik hebben er zo om moeten schateren.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:32

:')

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:05

Sizzle schreef:
En dus?
Moeten we blij zijn dat vrouwtjes op paternalistische wijze beschut worden voor de mogenlijk kans dat ze ergens spijt van krijgen of zo?
Ik wil graag in staat zijn mijn eigen weloverwogen fouten te maken ;)

Iemand die onzeker is mag van mij prima een kruisje zetten bij het hokje: „ik wil graag dat de huisarts voor mij over mijn fertiliteit besluit“

Een arts moet deze operaties uitvoeren.Hij moet wel het idee hebben dat het goed voor de patient is dat hij diens wil inwilligt. Hij heeft de eed van Hippocrates afgelegd om niemand te schaden. De kans bestaat zelfs dat een arts later wordt aangeklaagd voor iets wat hij heeft gedaan en waar de patient later spijt van heeft. Voor dit soort operaties zijn beslist wettelijke protocollen waar een arts zich aan heeft te houden en dat zullen ze meestal ook doen om juridische narigheid te voorkomen. Vandaar de vragen die ze gaan stellen, dat zullen ze wel verplicht zijn.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:54

Ik moet zeggen dat ik met Sizzle wel eens ben.
Of ze moeten van te voren eerst een psychologies test uitvoeren (wel bij beide geslachten).
Want vreemd gaan en dan opeens wel kinderen willen en dan opeens wel mailing hebben aan erfelijke ziektes is wel wat.
Moeten andere vrouwen er onder leiden doordat deze vrouw wat labiel blijkt te zijn?

Joltsje

Berichten: 9033
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:11

inderdaad.. het hoeft geen discriminatie te zijn in dit geval.

ik had vorige week ook weer een kleine ergenis.
ze promoten vrouwenvoetbal bij ons in de buurt.
dus een open training voor meisjes.. super leuk.

staat er in de flyer "kom eens mee pingelen"
dan denk ik, dat had er bij jongens nooit gestaan. dan was het vast iets geweest van, kom kijken of jij de nieuwe Messi kan worden of zo.

afgelopen zondag kwam dat ter sprake op een verjaardag en mijn schoonzusje had hetzelfde gevoel.
wel bijzonder dat er dan toch voor deze woordkeuze wordt gekozen.
ik lig er niet wakker van hoor, maar het is wel typerend

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:35

anjali schreef:
Sizzle schreef:
En dus?
Moeten we blij zijn dat vrouwtjes op paternalistische wijze beschut worden voor de mogenlijk kans dat ze ergens spijt van krijgen of zo?
Ik wil graag in staat zijn mijn eigen weloverwogen fouten te maken ;)

Iemand die onzeker is mag van mij prima een kruisje zetten bij het hokje: „ik wil graag dat de huisarts voor mij over mijn fertiliteit besluit“

Een arts moet deze operaties uitvoeren.Hij moet wel het idee hebben dat het goed voor de patient is dat hij diens wil inwilligt. Hij heeft de eed van Hippocrates afgelegd om niemand te schaden. De kans bestaat zelfs dat een arts later wordt aangeklaagd voor iets wat hij heeft gedaan en waar de patient later spijt van heeft. Voor dit soort operaties zijn beslist wettelijke protocollen waar een arts zich aan heeft te houden en dat zullen ze meestal ook doen om juridische narigheid te voorkomen. Vandaar de vragen die ze gaan stellen, dat zullen ze wel verplicht zijn.


Een man kan ook spijt krijgen en die krijgt het hele circus van tevoren niet..

Daarnaast is die spijt ook het enige risico, buiten de risico’s die elke operatie met zich meebrengt.
Een arts schaadt de patiënt dus niet.

Waarom krijg je zulke vragen niet als je als vrouw een borstvergroting of neusverkleining wil? Daar gaat geen psychologisch onderzoek aan vooraf.
Maar als je je broedmachine onklaar wilt maken, moet je banketstaaf als brugman, want misschien krijg je spijt.
Wat je dan hebt is alleen geen kind, in het andere geval heeft misschien een kind een moeder die hem niet wil.

Hannanasjuh
Berichten: 241
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:55

pien_2010 schreef:
Citaat:
merk de indoctrinatie bij mijzelf ook hoor. Ik ben ondernemer en mijn man gaat waarschijnlijk voor mij werken. super tof maar ook een bizar gevoel. Daarnaast als ik mij zorgen maak of dit financieel goed gaat komen als in, is er genoeg werk? brengt het genoeg op om zijn huidige loon te ondervangen? zijn er genoeg klanten etc. (alle 3 overigens met ja te beantwoorden, maar soms doet je hoofd raar)



Ooit tijdens een klantenbezoek vertelde een mannelijke klant dat hij mij toch wel erg leuk vond. Ja, zei mijn man dat vind ik ook en ik werk ook graag voor haar (hij stond op de loonlijst).
Waarop die man zei:" ik zou nog wel meer willen als alleen voor haar werken". :oo
"Ja, zei mijn man, dat snap ik. Ik mag met haar naar bed, maar u niet. Want deze directeur is ook mijn vrouw." _O-
Mijn man en ik hebben er zo om moeten schateren.


Hahaha briljant. Ik zou echt olie op het vuur gooien :+

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:56

Ik ken ook een man met spijt, die de boel weer heeft laten fixen en een vriendin van mij die ineens een belletje van haar vader kreeg, dat ze nog een broertje of zusje zou gaan krijgen van zijn nieuwe vrouw.

Zij en haar broer en zus stomverbaasd, want hun vader was al jaren daarvoor gesteriliseerd en dat wisten ze.

Dus spijt is niet alleen aan vrouwen voorbehouden :n

Dus idd, óf een psychologisch onderzoek voor alle personen die zich willen laten steriliseren, of voor niemand.

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:05

Joltsje schreef:
inderdaad.. het hoeft geen discriminatie te zijn in dit geval.

ik had vorige week ook weer een kleine ergenis.
ze promoten vrouwenvoetbal bij ons in de buurt.
dus een open training voor meisjes.. super leuk.

staat er in de flyer "kom eens mee pingelen"
dan denk ik, dat had er bij jongens nooit gestaan. dan was het vast iets geweest van, kom kijken of jij de nieuwe Messi kan worden of zo.

afgelopen zondag kwam dat ter sprake op een verjaardag en mijn schoonzusje had hetzelfde gevoel.
wel bijzonder dat er dan toch voor deze woordkeuze wordt gekozen.
ik lig er niet wakker van hoor, maar het is wel typerend


Deze zou ikzelf eens rustig bespreken en terug geven met de vraag of vrouwenvoetbal wel serieus wordt genomen.

Ikzelf vind het veel leuker als mannen voetbal. Ik geniet er zo van en mijn man gelukkig ook waardoor het vrouwenvoetbal als het uitgezonden wordt vrijwel altijd wint om bekeken te worden van het mannen voetbal. :)F
Volgens mij kijkt mijn man ook met zoveel plezier omdat ik zo bloed fanatiek supporter ben := . Heel vaak ligt hij dubbel om mijn reacties.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 20:25

Citaat:
Toen ze voor die sterilisatie koos had ze een man, was zelfs getrouwd. Die man bood zelfs aan dat hij zich zou laten steriliseren (een veel lichtere ingreep) maar nee, zij wou dat zelf. Later zijn ze gescheiden omdat zij een ander had, op haar wens dus. En toen ineens wilde ze wel kinderen. Ze zei zelfs tegen haar ex dat ze hem haar sterilisatie, die ook in het buitenland bleek niet ongedaan gemaakt bleek te kunnen worden, verweet! Terwijl hij er nooit op had aangedrongen en het bij zichzelf had willen laten doen. Deze prive-zaken weet ik doordat ik veel later verkering kreeg met deze man en hij het allemaal niet had kunnen verwerken en er dus vaak over sprak. Voor mannen zijn zulke zaken ook ingrijpend.(Onze verkering is ook uit (hij maakte het uit omdat hij een ander had) ).Ik bedoel eigenlijk met deze persoonlijke verhalen te zeggen, dat er nogal eens wat kan veranderen in je leven waardoor het onverstandig kan zijn om definitieve ingrepen te laten doen. Met uitzondering dan van medische noodzaak.


Mensen moeten er niet vanuit gaan dat vrouwen niet voor zichzelf kunnen beslissen. En ja soms krijg je misschien spijt (in het geval dat je verteld) maar wist je dat uit onderzoek blijkt dat méér vrouwen spijt krijgen van het krijgen van kinderen?

En over het spijt krijgen van kinderen hoor je nouwelijks wat.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 20:27

Sizzle schreef:
Om maar even een ander topic aan te kaarten kwam deze vandaag in mijn SM voorbij over de „mannelijke intuitie“.


[ [url=m/4yxyO5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi stuk

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 20:28

Sizzle schreef:
En dus?
Moeten we blij zijn dat vrouwtjes op paternalistische wijze beschut worden voor de mogenlijk kans dat ze ergens spijt van krijgen of zo?
Ik wil graag in staat zijn mijn eigen weloverwogen fouten te maken ;)

Iemand die onzeker is mag van mij prima een kruisje zetten bij het hokje: „ik wil graag dat de huisarts voor mij over mijn fertiliteit besluit“


Dit

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:43

Ik vind onderzoeken terug dat ongeveer 6% van de vrouwen spijt heeft van sterilisatie en 5 tot 14% geschat van een kind. Alleen ik snap het vergelijk niet zo. Het is niet dat alsof het sterilisatie of kinderen is. Er zit nog van alles tussen. Je kan ook zonder sterilisatie prima kinderloos blijven.

Ik lees ook nergens dat elke vrouw een psychologisch onderzoek ondergaan moet en mannen nooit. Er zit wat scheef, dat klopt. Maar het wordt nu uitvergroot alsof het bij mannen een makkie is en bij vrouwen een drama.

Volgens mij legt dit artikel het goed onderbouwd uit: https://www.tijdschriftlover.nl/politie ... ie_krijgen

Er zit zeker verschil in, maar de nuance in dit artikel is groter dan in het topic.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:14

Waar lees jij dan precies die nuance?

Er staat letterlijk dat de vrouw naar de psychoog moet en de man niet en dat dit zeer waarschijnlijk terug te voeren is op ouderwetse principes waarin vrouwen niet voor zichzelf kunnen besluiten.

Dat artikel zegt exact wat hier gezegd wordt en concludeert dus terrecht:

„Vrouwen en anderen met een baarmoeder moeten de gelegenheid krijgen om goeddoordachte beslissingen te maken over hun eigen lichaam, en zelf de verantwoordelijkheid dragen voor het risico op spijt. Net als mannen.“

Fijn stuk om te leze trouwens, dus bedankt voor de link :)

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:21

In het hele artikel voorafgaand aan de conclusie lees ik dat. Daar wordt begonnen met onderbouwing en afgesloten met een conclusie.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:26

Ja precies en het komt er uiteindelijk op neer dat het slechts excuses zijn zonder echte zwaarwegende reden en dus kort door de bocht is om vrouwen zo te betuttelen.
Het zegt precies wat ik bedoel in iedergeval maar dan in betere woorden :D

Er staan op bokt trouwens diverse ervaringsberichten van vrouwen die meermaals zonder succes naar huis gestuurt waren ondanks sterke argumentatie.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 22-04-24 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:28

Belachelijk dat dit nog steeds zo is