Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:42

Zij is heel interessant om te volgen inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 06:53

naranja1 schreef:
Discussie met mn vriend ‘over conclusies dat vrouwen ematischer zijn uit onderzoek blabla, mannen beter kunnen sporten en meer spieren hebben en eigenlijk alles’

Maar mannen hebben gemiddeld genomen toch ook meer spiermassa? Dat hangt direct samen met de productie van testosteron en daar hebben mannen gemiddeld nu eenmaal meer van dan vrouwen (ongeveer 10x meer). De hoeveelheid spiermassa is redelijk bepalend voor sportprestatie, wat ook de voornaamste reden is dat mannen en vrouwen apart sporten op het hogere niveau. De wereldrecords van vrouwen zijn vaak niet eens voldoende om landelijke titels te halen voor mannen.

pien_2010

Berichten: 43308
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:28

Dat fysieke gegeven is gewoon een feit. Dus apart sporten terecht.
Alleen worden er verder te vaak te veel eigenschappen asn die fysieke verschillen gehangen en dat is niet correct.
Ook al geven vrouwen van oudsher de borst, er zijn zat zeer liefdevolle vaders die hun kleintjes kunnen opvoeden en het huishouden doen, en moeders die buitenshuis werken. Die rollenpatronen is beperkend voor mannen en vrouwen.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 17:08

pien_2010 schreef:
Dat fysieke gegeven is gewoon een feit. Dus apart sporten terecht.
Alleen worden er verder te vaak te veel eigenschappen asn die fysieke verschillen gehangen en dat is niet correct.
.


Dit is onderdaad ook wat ik bedoel. Wetenschap oke onderzoek oke, maar lten we met zn allen verder kijken

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:26


Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:15

Niet zozeer vrouw/man maar ook ongelijkheid tussen huidskleur is in de medische wereld een serieus probleem. 1 van de mogenlijke redenen waarom meer mensen met donkere huidskleur (in de US) aan covid gestorven zijn is niet alleen een gemiddelde sociaal-economische staus, masr ook omdat de zuurstof meters onbetrouwbaar gebleken zijn. Hoe is dat mogenlijk in een tijd waarin de medische technologie sterk gereguleert is gewoon hele bevolkingsgroepen vergeten worden. Zelfs het reguleren daarvan is duidelijk te blank gedacht.

"A 2020 study comparing oxygen levels measured by the devices with readings taken from “gold standard” arterial blood samples found pulse oximeters were three times less likely to detect low oxygen levels in Black patients than in white patients."

"They found Black patients were 29% less likely than white patients to have eligibility for treatment recognized by the devices while non-Black Hispanic patients were 23% less likely to have their eligibility for treatment recognized."

https://www.statnews.com/2022/05/31/fau ... -patients/

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:00


Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:29

Racisme in de zorg gaat heel ver in alle richtingen, zowel naar patient als naar behandelaar.
Helaas staat die sector zo onder druk dat niemand er tijd of capaciteit voor heeft om het aan te pakken.

Voor mensen die quota‘s als oplossing zien is er een nieuw initiatief of europees niveau aan de gang.
Ik ben zelf sceptisch, zeker uitgerekend nu met krapte op de arbeidsmarkt, maar ik ben toch wel benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken en of het er uiteindelijk door komt.

https://www.nu.nl/economie/6205227/eu-k ... reken.html

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 17:33

Eerste werkdag bij de bank bank:’we willen van het imago af dat iedereen altijd in pak loopt dus iedereen mag gewoon zichzelf zijn en kleden hoe die zich wil.’ Bank 2 dagen later:’ je moet je wel volgens kledingschriften kleden.’

Prima als het moet, maar zeg dan niet naar buiten a en doe b. Daarbij.. is het ook niet echt van deze tijd. En ik zie geen klanten, ze horen alleen mn stem. Ik wil graag dragen wat ik wil.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 18:15

herr_balou schreef:
In de podcast serie "Geen kleine man" is een aflevering over discriminatie op afkomst (huidskleur, cultuur) in de zorg.
bonusinterview 4: Racisme en andere vormen van discriminatie in de zorg.


Dankje ook interessant! Zorg moet voor iedereen zijn zonder discriminatie

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:40

naranja1 schreef:
Eerste werkdag bij de bank bank:’we willen van het imago af dat iedereen altijd in pak loopt dus iedereen mag gewoon zichzelf zijn en kleden hoe die zich wil.’ Bank 2 dagen later:’ je moet je wel volgens kledingschriften kleden.’

Prima als het moet, maar zeg dan niet naar buiten a en doe b. Daarbij.. is het ook niet echt van deze tijd. En ik zie geen klanten, ze horen alleen mn stem. Ik wil graag dragen wat ik wil.


Maar jezelf zijn en kledingvoorschriften zijn niet mutually exclusive. Kan me best voorstellen dat een bank wel zegt van joh die hotpants en dat topje doe maar niet, maar je wel gewoon casual gekleed naar kantoor mag.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 19:05

IMANDRA schreef:
naranja1 schreef:
Eerste werkdag bij de bank bank:’we willen van het imago af dat iedereen altijd in pak loopt dus iedereen mag gewoon zichzelf zijn en kleden hoe die zich wil.’ Bank 2 dagen later:’ je moet je wel volgens kledingschriften kleden.’

Prima als het moet, maar zeg dan niet naar buiten a en doe b. Daarbij.. is het ook niet echt van deze tijd. En ik zie geen klanten, ze horen alleen mn stem. Ik wil graag dragen wat ik wil.


Maar jezelf zijn en kledingvoorschriften zijn niet mutually exclusive. Kan me best voorstellen dat een bank wel zegt van joh die hotpants en dat topje doe maar niet, maar je wel gewoon casual gekleed naar kantoor mag.


Ik ben casual gekleed (spijkerbroek en zwarte trui) Maar alsnog hotpants zal ook prima moeten zijn vind ik. Tenzij je manager, secretaresse, verkoper bent of er iets in hebt staan in de arbeidsovereenkomst/cao.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:08

Maar ben jij aangesproken op die spijkerbroek en zwarte trui dan?

Hoe dan ook, werk blijft over het algemeen een professionele omgeving, zeker als je op kantoor werkt. Dat je daar (even extreem) niet met een hotpants waar je billen uitvallen en een topje die net over je borsten past mag rondlopen snap ik volkomen.

pien_2010

Berichten: 43308
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:49

Werkgever hoort duidelijkheid te geven.
Ooit in een klooster voor zusters gewerkt en ik wist dat ik stijlvol gekleed hoorde te zijn (dus netjes en geen bloot). Jeans met nette bloes of trui was ok, en bij kloosterfeesten was het nette broek, Rok of jurk en helemaal in het blauw (dus geen jeans).
Dat was heel duidelijk en ik heb me er altijd aan gehouden.
Dus mijn advies is, ga even babbelen met je werkgever.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:54

Naranja, gaat het om de onduidelijkheid die je dwars zit of het feit dat er kledingvoorschriften zijn in het algemeen? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je post. Ik neem aan het 2e aangezien het eerste gewoon slechte communicatie is en met feminisme niet perse wat te doen heeft.

Vrij mogen kiezen in kleding, haardracht, schoeisel, lichaamsversiering etc is in nog heel veel bedrijven en sectoren nog heel conservatief of zelfs gewoon niet bestaand. Zelfs in productie bedrijven is het zichtbaar tonen van tatoos niet altijd gewenst.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 21:39

Sizzle schreef:
Naranja, gaat het om de onduidelijkheid die je dwars zit of het feit dat er kledingvoorschriften zijn in het algemeen? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je post. Ik neem aan het 2e aangezien het eerste gewoon slechte communicatie is en met feminisme niet perse wat te doen heeft.

Vrij mogen kiezen in kleding, haardracht, schoeisel, lichaamsversiering etc is in nog heel veel bedrijven en sectoren nog heel conservatief of zelfs gewoon niet bestaand. Zelfs in productie bedrijven is het zichtbaar tonen van tatoos niet altijd gewenst.


Ik voel mij gemakkelijker bij het zelf kiezen in kleding, haardracht exc. Aangezien ik anderen ook niet oordeel over wat voor kleding ze aanhebben. Wil jij als jongen nagellak, draag je nagellak. En ik snap dat het niet gewenst is evt maar je ‘afwijzen’ om kleding voelt niet rechtvaardig. Misschien heeft het niet zozeer met feminisme te maken, maar het voelt niet rechtvaardig en dat is waar feminisme dan ook voor mij overgaat.

En een bedrijf met een kledingvoorschrift is dus ook niet voor mij weggelegd. Past niet bij mijn persoonlijke normen en waarden. Maar ik ben dan ook totaal noet conservatief.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:59

Dan had ik het goed begrepen.
Wat kleding en stijl betreft is er nog een lange complexe weg te gaan zolang zelf een mini enkel tatoo al vaak afgeplakt dient te worden. Laat staan blauw haar en gezichtspiercings.
Het is een lastige vraag in hoe verre iedereen volledig vrij moet kunnen zijn daarin, en dat een zwart gezicht met rode lenzen en geamputeerde lippen (laatst in de krant gezien) toch echt te ver gaat voor een representatief gezicht.

Wanneer is vrijheid van de een, beperkend voor de ander. Het geloof is daar natuurlijk een klassieker in.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 22:25

Hmm dat is een interessante vraag. Ook inderdaad met geloof. En daar heb ik nog nooit zo over nagedacht. Aan de ene kant vind ik ‘iedereen mag geloven wat diegene wil.’ Aan de andere kant vind ik het denken over abortus en homo’s enz weer echt niet kunnen.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 22:44

Las vandaag een mooie quote in een fantastisch boek. ‘Ik streef er naar om Niet te lachen over het menselijk handelen, niet te huilen en mensen niet te haten maar om mensen te begrijpen’

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:26

Ik vind wel dat sommige mensen tegenwoordig niet helemaal snappen wat een beetje normaal kleden is, zie soms meiden lopen dat ik echt denk dat als dat mijn dochter geweest was die zo echt niet de deur uit zou mogen gaan. Er is ook nog iets als een fatsoensnorm.

Alle bedrijven waar ik ooit gewerkt hebben hadden een fatsoensnorm, lijkt me ook normaal..een bedrijf wil representatief over komen. Dus korte broeken/ rokken over de knie, t-shirtjes met mouwtjes, geen sandalen etc.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:31

Het is echter helemaal niet zo simpel om te bepalen wat gepast is en wat niet.
Als ik naar ons bedrijf kijk in vergelijk tot een directe concurrent dan is dat al dag en nacht. Bij ons is klantenbezoek in een nette spijkerbroek eigenlijk meestal geaccepteerd terwijl de concurrent echt vast houdt aan zwart/wit/grijs strak in het pak. We zitten in dezelfde klantenpot te vissen.

Sommigen bedrijven raken al helemaal van de leg als iemand een stropdas felle kleurtjes heeft bij zijn zwarte pak terwijl and andere bedrijven geen probleem hebben met sokken in sandalen.
Dus zo ontzettend logisch en algemeen bekend is dat niet. Een paar jaar terug was er nog ophef over het wel of niet mogen verplichten van schoenen met hak (weet niet meer zo snel in welke branche).
Ik heb ergens gewerkt waar een legging verbod was. Nu heb ik niets met leggings maar dat gaat best ver voor een functie zonder contact naar buiten.
Als we het dan hebben over hoofddoeken of traditionele kleding wordt het soms helemaal lastig.

pien_2010

Berichten: 43308
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:56

naranja1 schreef:
Las vandaag een mooie quote in een fantastisch boek. ‘Ik streef er naar om Niet te lachen over het menselijk handelen, niet te huilen en mensen niet te haten maar om mensen te begrijpen’


Mooi. Als iedereen dat nu eens zou proberen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:00

Ja maar je weet zelf op een gegeven moment toch wel een beetje wat gepast is? als een bedrijf een speciaal kleding protocol heeft dan lijkt het me dat dat aangegeven wordt bij de sollicatie etc.?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:02

Ik snap prima dat banken ed kledingvoorschriften hebben.

Je hebt als banken te maken met mensen van allerlei pluimage en dan wil je dat je enigsinds 'neutraal' personeel hebt. Er zijn maar weinig mensen die struikelen over 'netjes gekleed gaan'. Andersom daarentegen.

Iemand die zelf in 'hotter dan my daughter' meedoet vind tenslotte de eigen kledingkeuze ook helemaal zo gek niet.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:19

naranja1 schreef:
Sizzle schreef:
Naranja, gaat het om de onduidelijkheid die je dwars zit of het feit dat er kledingvoorschriften zijn in het algemeen? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je post. Ik neem aan het 2e aangezien het eerste gewoon slechte communicatie is en met feminisme niet perse wat te doen heeft.

Vrij mogen kiezen in kleding, haardracht, schoeisel, lichaamsversiering etc is in nog heel veel bedrijven en sectoren nog heel conservatief of zelfs gewoon niet bestaand. Zelfs in productie bedrijven is het zichtbaar tonen van tatoos niet altijd gewenst.


Ik voel mij gemakkelijker bij het zelf kiezen in kleding, haardracht exc. Aangezien ik anderen ook niet oordeel over wat voor kleding ze aanhebben. Wil jij als jongen nagellak, draag je nagellak. En ik snap dat het niet gewenst is evt maar je ‘afwijzen’ om kleding voelt niet rechtvaardig. Misschien heeft het niet zozeer met feminisme te maken, maar het voelt niet rechtvaardig en dat is waar feminisme dan ook voor mij overgaat.

En een bedrijf met een kledingvoorschrift is dus ook niet voor mij weggelegd. Past niet bij mijn persoonlijke normen en waarden. Maar ik ben dan ook totaal noet conservatief.


Ben ook niet conservatief(trouwens redelijk vaag begrip) maar heb geen enkele moeite met kleding voorschriften van de werkgever. In mijn geval een heel pak dienst kleding, niet bepaald trendy, maar wel netjes, en de werkgever verstrekt het hele pakket, en wordt gewassen voor je. mij hoor je niet klagen.