Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:39

Hmmm, er waren wel kieren.

In februari 1917 de witte revolutie. Daarna de staatsgreep van de Bolsjewiki (oktoberrevolutie van 7 november).

En om toch maar weer grote mannen te noemen: Trotski, Solzenitsin, Sacharov, en... Gorbatjov.
Allemaal heel anders en niemand wist een stabiele democratie tot stand te brengen.
(... alsof ze dan allemaal wilden!! - Ik weet het.)

Maar verzet tegen de knoet is er wel degelijk. Ik noem Navalny.
En die mensen verdienen bakken met steun.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:55

Janneke2 schreef:
En om toch maar weer grote mannen te noemen: Trotski, Solzenitsin, Sacharov, en... Gorbatjov.

Jij benoemt hem als 'grote man', maar in Rusland wordt op hem neergekeken als een zwakke leider die zo'n beetje in zijn eentje het hele Russische (Sovjet-) rijk heeft verkwanseld en die van het land een schim heeft gemaakt van wat het eerst was, nl. één van de twee wereldmachten.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:07

Janneke2 schreef:
Hmmm, er waren wel kieren.

In februari 1917 de witte revolutie. Daarna de staatsgreep van de Bolsjewiki (oktoberrevolutie van 7 november).

En om toch maar weer grote mannen te noemen: Trotski, Solzenitsin, Sacharov, en... Gorbatjov.
Allemaal heel anders en niemand wist een stabiele democratie tot stand te brengen.
(... alsof ze dan allemaal wilden!! - Ik weet het.)

Maar verzet tegen de knoet is er wel degelijk. Ik noem Navalny.
En die mensen verdienen bakken met steun.

Je vergeet Lenin :)*

Overigens als we het over het verleden hebben van landen: Zuid- en Oost Nederland hebben ook nog flink wat te goed van West-Nederland, zie Generaliteitslanden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Generaliteitslanden
In Zuid Nederland waren ze helemaal niet zo enthousiast om bij de Bataafse Republiek te gaan horen na de Spaanse tijd en de Fransen werden daar eerder als bevrijders dan als bezetters gezien.
Wie de film "de bende van Oss" heeft gezien weet hoe er in Zuid Nederland nog heel lang tegen de overheersing van de Staatsen aan werd gekeken.
En ook nu nog wordt het belastinggeld niet evenredig over Nederland verdeeld, Eindhoven heeft het pas een aantal jaar geleden voor elkaar gekregen om fatsoenlijk geld te krijgen voor ontwikkeling van de stad en infrastruktuur en daarvoor hebben de grote bedrijven zoals ASML enorm voor moeten lobbiën. Rutte vond het heel normaal om tijdens een Corona-toespraak te roepen dat de Regio Eindhoven de Corona-crisis ging betalen, en blijkbaar vond iedereen dat...
Limburg heeft trouwens nog steeds een Gouverneur :)

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:44

... eh, hoezo zou ik Lenin vergeten zijn? (Ik weet niet meer of hij persoonlijk de bolsjewitsische coup pleegde, maar heeft er wel van geprofiteerd.)

En ja, 'bezuiden de grote rivieren' is het echt een andere cultuur en hebben de Lage Landen bij de zee een totaal andere geschiedenis.
(Waarbij de republiek niet altijd zo'n geweldige rol heeft gespeeld...)

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 21:02

Welliswaar niet direct gerelateerd aan de oorlog, maar Poetin heeft Edward Snowden het Russische staatburgerschap gegeven.
Ben benieuwd of hij ook mag gaan schieten in Oekraine O:)

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:22

Sizzle schreef:
Welliswaar niet direct gerelateerd aan de oorlog, maar Poetin heeft Edward Snowden het Russische staatburgerschap gegeven.
Ben benieuwd of hij ook mag gaan schieten in Oekraine O:)


Meteen tot dienstplichtige promoveren…. _O-

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 21:28

Ervaring heeft hij al

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:31

Sizzle schreef:
Ervaring heeft hij al


Dan heeft ie geen keuze en moet ie zelfs _O-

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:35


pien_2010

Berichten: 43360
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:40

Dank je wel Loretta, ik ga straks kijken.

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:26

pien_2010 schreef:
Dank je wel Loretta, ik ga straks kijken.


Er zitten wat beelden bij die ik niet geloof. Zoals het shot waarbij een groep mannen een aantal totaal, maar dan ook totaal weggerotte AK-47s inspecteren. Die beelden circuleren nu al een dikke week. Ik geloof het shot en het commentaar wel, maar niet in relatie tot het (opnieuw?) inzetten van die wapens voor het Russisch leger. Stenen gooien is veiliger dan zo’n ding afvuren.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:45

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:
Dank je wel Loretta, ik ga straks kijken.


Er zitten wat beelden bij die ik niet geloof. Zoals het shot waarbij een groep mannen een aantal totaal, maar dan ook totaal weggerotte AK-47s inspecteren. Die beelden circuleren nu al een dikke week. Ik geloof het shot en het commentaar wel, maar niet in relatie tot het (opnieuw?) inzetten van die wapens voor het Russisch leger. Stenen gooien is veiliger dan zo’n ding afvuren.


Het lijkt sterk ja, maar mij verbaast weinig meer op dit moment..

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:47

Pagina 501, moeten we nu Sizzle russificeren om een nieuw topic te openen?

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:52

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:
Dank je wel Loretta, ik ga straks kijken.


Er zitten wat beelden bij die ik niet geloof. Zoals het shot waarbij een groep mannen een aantal totaal, maar dan ook totaal weggerotte AK-47s inspecteren. Die beelden circuleren nu al een dikke week. Ik geloof het shot en het commentaar wel, maar niet in relatie tot het (opnieuw?) inzetten van die wapens voor het Russisch leger. Stenen gooien is veiliger dan zo’n ding afvuren.

Voor wat ik begrijp krijgen de meeste jongens helemaal geen wapens maar worden het "granaatgooiers". De Russen proberen nu op het sentiment van de Ukraïners te spelen dat ze weerloze nauwelijks opgeleide soldaten, zeg maar veredelde burgers, gaan doodschieten. Hoe vals kun je zijn, deze mobilisatie wordt waarschijnlijk gebruikt als menselijk schild.
Ik weet ook niet of die roestige dingen echt uitgedeeld worden, voor hetzelfde geld hebben ze die ergens gevonden en luidt de opdracht, kijk eens of we hier nog iets mee kunnen.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:14

Sorry beetje off topic maar omdat Iran de bestie van Rusland is op dit moment volg ik de situatie daar ook een beetje. Iran levert op dit moment drones aan Rusland en er gaan verhalen dat ze 45.000 soldaten klaar hadden staan. Een dag na dit bericht is Mahsa Amini gestorven nadat ze hardhandig door de zedenpolitie was opgepakt omdat ze hoofddoek niet op de juiste manier droeg. De politie zou haar veelvuldig op het hoofd hebben geslagen en op het bureau is ze uiteindelijk in elkaar gezakt. Sindsdien brand het in heel Iran. Er zijn plaatsen waar de politie de kant van de opstanders heeft gekozen, dit lijkt niet een voorbij gaand incidentje te zijn. Elon Musk heeft ook voor Iran gezorgd dat er Starlink- mogelijkheden beschikbaar zijn omdat de overheid internet volledig heeft afgesloten.
Ik kwam vandaag deze tweet van een Anoniemus-account tegen die mij bijzonder intrigeert en die wilde ik even delen:

Citaat:
Anoniem: We zijn alle Iraanse bankservers binnengegaan en hebben meer dan de helft van het geld van overheidsinstanties en hun filialen ontoegankelijk gemaakt en overgemaakt. We beschermen dit geld omdat het voor het volk van Iran is. We zijn bij je tot je vecht.
https://twitter.com/AnonOpsSE/status/15 ... 4428196865

Voor de mensen die op twitter willen volgen: #OpIran en #MahsaAmini

pien_2010

Berichten: 43360
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:36

Die had ik ook langs zien komen en als hetin Iran brandt hebben ze daar de soldaten nodig die niet naar Oekraïne kunnen gaan. Ik zag trouwens van de week ook nog een tweet van Zelensky voorbij komen dat ook Iran vanuit Oekraïne sancties opgelegd gaan worden. In de veelheid van nieuws is dit wat ondergesneeuwd.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:39

:D
Citaat:
Gemobiliseerde Russen bellen Oekraïne al over overgave, - GUR.

“Er zijn nu veel oproepen naar de hotline van nieuw gemobiliseerde Russen of zelfs van degenen die nog niet zijn gemobiliseerd. Ze bellen en vragen hoe ze zich netjes kunnen overgeven.'
https://twitter.com/TpyxaNews/status/15 ... 1508989952
Ukraïne gebruikt diverse media om bekend te maken dat Russen zich over kunnen geven en dat ze hun netjes zullen opvangen en behandelen volgens de Geneva conventies. De Russische soldaa ik kwestie mag zelf kiezen of hij terug naar Rusland wil of in Ukraïne wil blijven. Blijkbaar een succesvolle strategie :)
Ik heb het vermoeden dat het Russische Vrijheidslegioen in Ukraïne binnenkort flink gaat groeien.
Zie ook dit onderschepte telefoonbericht tussen een Russische militair en zijn vrouw: https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 4891374592
Citaat:
- Overweegt zichzelf te verwonden om te worden opgelucht.
- Heeft een hekel aan Poetin
- Verwacht dat de betaling van 200.000 RUB/maand stopt omdat Rusland het zich niet kan veroorloven om 'de helft van het land' dat naar Oekraïne wordt gestuurd te betalen.
- Zegt vrouw dat ze klaar moet zijn om het huis uit te gaan als de betalingen stoppen.
- Overweegt van partij te wisselen om ten strijde te trekken tegen Poetin. Zijn vrouw reageerde positief op het idee. (#RussischVrijheidslegioen?)
- Degenen die gewond raken in zijn eenheid, tranen van geluk en raken opgewonden.

pien_2010

Berichten: 43360
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:41

Dit zijn natuurlijk berichten die wij, het westen graag zien. Hopelijk is het geen wishful thinking

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:51

Niet off topic hoor. Dit heeft zeker een link met de oorlog. Iran heeft genoeg aan zichzelf op dit moment om zich met Rusland bezig te houden. Ik las net in een premium artikel in De Telegraaf dat de Russische Navo variant afbrokkelt en dat ook de steun van Loekasjenko tot het hoognodige beperkt lijkt te blijven.
" Afgelopen maandag ontving de Russische president Vladimir Poetin zijn Wit-Russische ambtsgenoot Loekasjenko in de Russische badplaats Sotsji. Het is zeker niet de eerste keer sinds Russische troepen in februari onder meer vanuit Wit-Rusland Oekraïne aanvielen. Maar de vrees dat Loekasjenko zijn eigen troepen Oekraïne instuurt, bleek telkens ongegrond. Het bleef bij verbale steun.
Loekasjenko kwam nu met de opmerkelijke claim dat de toekomst van Europa samen met Wit-Rusland en Rusland is, „waar alles ligt wat ze nodig hebben.” Poetin stelde dat het Westen „zich met respect tegenover ons moet gedragen.”, maar er is nog geen enkel signaal dat Loekasjenko zijn eigen militaire apparaat voor Rusland gaat inzetten.

Op het International Economic Forum in Sint-Petersburg afgelopen zomer vertelde Tokajev Poetin, die naast hem op het podium zat, dat Kazachstan de ’Volksrepublieken’ in Loegansk en Donetsk niet zou erkennen. Het Kazachse ministerie van Buitenlandse Zaken onderstreepte afgelopen maandag dit standpunt toen het te kennen gaf de uitslag van de annexatiereferenda in de Oekraïense bezette gebieden niet serieus te nemen.
Propagandisten van de Russische staatstelevisie gooien nog extra olie op het vuur met dreigementen dat Kazachstan, waar een deel van de bevolking Russisch is, na Oekraïne aan de beurt is als het de Russische oorlog niet steunt.
Volgens de centraal Azie kenner Temur Umarov maakt Kazachstan zich dankzij de situatie met Oekraine los van Moskou, en haalt tegelijkertijd de banden met China en Turkije aan. Ook de oliestaat Azerbeidzjan, gesteund door Turkije, zag zijn kans schoon nu Poetin even geen tijd heeft om naar de Zuidelijke Kaukasus te kijken en heeft het mes op de keel van Armenië.
Loekasjenko lijkt te gaan beseffen dat zijn eigen houdbaarheidsdatum wel eens langer kan zijn dan die van zijn bondgenoot in het Kremlin en daarom niet rechtstreeks deelneemt aan de oorlog met Oekraine.

pien_2010

Berichten: 43360
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:28

Dit moet ik echt paar keer gaan lezen Babootje. Ik vind het moeilijke en interessante kost.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:47

Ja er gebeurt heel wat in Rusland en de buurlanden.
De chaotische mobilisatie en de vlucht van Russische mannen brengt de interne verdeeldheid in Rusland naar buiten. Ook de politieke bondgenoten van Poetin in Rusland krabben zich achter de oren of een annexatie van de bezette gebieden op 30 september wel zo verstandig is. Vooalsnog houdt Poetin zich aan die lijn. Ook de buurlanden van Rusland, waarin ook veel Russen wonen en die eerder pro-Russisch leken, blijken dat toch niet helemaal te zijn.
De komenden dagen worden spannend.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:54

Rusland gaat verder nog steeds door met het aanvallen van infrastructuur voorzieningen in Zaporizja
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 8994881548

Rusland valt Zaporizja aan.

Gouverneur Oleksandr Starukh van de oblast Zaporizja zei op 26 september dat Russische troepen raketten hebben gelanceerd op infrastructuurvoorzieningen in de stad Zaporizja.

Starukh zei ook dat informatie over slachtoffers en schade nog steeds wordt verzameld.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:30

Citaat:
Het is gemeld dat de eerste konvooien van bussen met nieuw gemobiliseerde Russische zijn aangekomen in de Krim van Sebastopol.

https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 6882793479

Na een gedegen training van .....euh..... 3 dagen?

een reactie van iemand op het bericht: Moeten ze lopen of geeft de buschauffeur zich ook meteen mee over (aan Ukraïne)? :=

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:36


martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:44

Babootje schreef:
Bron de Telegraaf
Poetin gaat vrijdag Oekrainse gebieden inlijven
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1500039 ... n-inlijven


Oekraïne knabbelt sinds gisteren aan de grenzen van Luhansk. Ten noorden/oosten van Lyman breken ze steeds verder door en de laatste goede Russische troepen in de regio hebben blijkbaar opdracht gekregen om stand te houden bij Lyman en dreigen nu omsingeld te raken. Als dat gebeurt kan half Luhansk in 2 weken weer Oekraïns zijn omdat het vanaf daar vlak terrein is met weinig dekking. Ik ben benieuwd wat hij met dat inlijven dan nog wil bereiken. Nucleair zal bij dreigen blijven en betere conventionele wapens lijken er niet te zijn.. alleen nog meer beelden van treinen met oude T62 en T70 tanks en vrachtwagens van 40+ jaar oud. Hij heeft 2 weken om het momentum te keren met die mobilisatie.. ben benieuwd..