Spookslot Efteling wordt gesloopt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:43

Ik heb geen warme Efteling gevoelens dus kijk er misschien wat anders tegen aan dan de meesten die er een mening over hebben.
Laatste keer dat ik er was ben ik in Spookslot geweest en ik vond er dus helemaal niets aan. Begrijp de ophef dus ook niet helemaal. Daarnaast heeft zo'n oude attractie enorm veel onderhoud nodig en bevat het vaak techniek wat nu niet meer leverbaar is en daardoor in zijn geheel vervangen moet worden.
Daardoor wordt een attractie met geen enorme aantrekkingskracht dus financieel onaantrekkelijk om aan te houden.

Ik ben wel enthousiast en ben vooral heel benieuwd wat er voor nieuwe attractie komt :D

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:43

Oscar schreef:
'k Begrijp het wel. Maar ik vind het ook jammer.
Nu gaat het om het spookslot, maar zo heb je nog meer attracties die eigenlijk niet meer van deze tijd zijn, waar mensen veel herinneringen aan hebben. Bijv. zo'n krakkemikkige fakir....... het ziet er niet meer uit en ik snap best dat kinderen dit helemaal niet cool vinden, maar het is wel een stukje geschiedenis. Zonde als het zou verdwijnen.

Hier ben ik het echt mee eens!

Ik hoop dat ze een goede balans behouden oud en nieuw.

Het spookslot vond ik zelf als kind mega eng.. dus dat vind ik niet zo erg.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:46

karuna schreef:
Behoud het dan als voorruimte, of zonder de bewegende beelden maar met muziek.


Dat zou wel tof zijn! Met zitplaatsen (please!) en dan de attractie meer in een halve cirkel om de toeschouwers heen, ipv de toeschouwers om de attractie heen. Kunnen minder mensen in, maar dan neemt het ook minder ruimte in. Dat zou echt mooi zijn (en als het tekenen van de petitie zo'n uitkomst zou hebben zou ik dat ook heel fijn vinden.)

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:46

Ach wat jammer nou!
Mijn vriend liet mij kennis maken hiermee, hij vond dit als kind al geweldig en ik zag dit pas 5 jaar geleden voor het eerst in mijn leven. Hoewel ik het sfeertje erg kan waarderen, verbaasde me het toen al dat dit in de huidige tijd nog bestaat.
Voor deze zomer staat er al een weekendje Efteling op de planning, dus hopelijk gooit corona geen roet in het eten en kunnen we het samen nog eenmaal aanschouwen.
En Danse Macabre blijft onlosmakelijk verbonden met het spookslot dus als we herinneringen willen ophalen zetten we dat nummer gewoon op ;)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:50

Goed idee!

Als het de bedoeling is om alle oude attracties te gaan vervangen, dan zou ik het wel heel leuk vinden als ze samen gebundeld zouden worden. Een soort nostalgische kermis, maar dan van de Efteling. Met bijbehorende prijzen.
En dan betalen met ezeltje-strekje-munten :D

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:53

Wat jammer dat het Spookslot weggaat! Ik moest wel lachen dat hier gesproken wordt over dat de jeugd nu 'meer enge en snelle attracties' wil, ik vind het Spookslot samen met de Fata Morgana echt de allerengste attracties van de hele Efteling _O- Ik keek net het filmpje dat hier ook gepost is en ik kreeg er weer helemaal de kriebels van.

Ik vind het een prachtig gebouw, echt zo uit een sprookje :j ben benieuwd wat ze er van gaan maken!

Sky_As

Berichten: 4758
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:59

Ik vond (en vind) de muziek alleen al een reden om het spookslot binnen te gaan. Ik vond de attractie wel altijd erg mooi, ik hield wel van de sfeer die er hing....
Maar goed, als er al 25 miljoen ligt voor een nieuwe attractie, gaan ze dat natuurlijk echt niet nu ineens laten (want het bouwen van de attractie is 1, maar zo'n ding heeft natuurlijk al tonnen/miljoenen aan ontwerpen gekost). :Y)

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:01

Ik vind juist het spookslot echt de minste attractie van de hele Efteling. Sla deze standaard over dus ik ben er eerlijk gezegd (als één van de weinige hier volgens mij) niet rouwig om. :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Spookslot Efteling wordt gesloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:07

Ik vond de donkere creepy voorruimtes als kind al doodeng :')
Pas na jaren snapte ik het verhaal achter de show en vond ik dat ook mooi :+
Het gebouw is echt prachtig overgroeid. Dat zou ik echt heel zonde vinden als dat omver moet.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:09

Dance Macabre van Camille Saint-Saëns ;)
Zo jammer want het is samen met de Bokkenrijders een vast onderwerp voor mij in de Efteling

Daantjuh88

Berichten: 1735
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:17

Ik lees echt met verbazing de reacties. Nu ben ik in mijn hele leven 2x in de efteling geweest en 2x stond ik in het spookslot met het idee, wat doe ik hier. Vond er niks aan.... :')

Dallista

Berichten: 4419
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Spookslot Efteling wordt gesloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:27

Het Spookslot is briljant.
Maar ja, ik ben maf van Saint-Saëns muziek, dus beetje bevooroordeeld. O:)

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:31

karuna schreef:
Het zou echt jammer zijn als de echte efteling sfeer gaat verdwijnen om plaats te maken voor duur, snel, nieuw ....

Je snapt dat die "echte Efteling-sfeer" naar de maatstaven van die tijd ook duur, snel en nieuw was?
Zoiets als het Spookslot was ten tijde van de opening ongekend. Vandaag de dag stelt het niets meer voor.

MarrieLeen

Berichten: 11388
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:45

Ik vind inderdaad vooral de muziek erg mooi (staat ook op Spotify trouwens), maar logisch dat ze toch een keer met hun tijd mee moeten.
Als je er zonder emotie/jeugdsentiment naar kijkt is het toch behoorlijk verouderd. Net als de haperende Indische waterlelies hihi. :=

Beetje offtopic wellicht, maar Monsieur Canibale wordt wel vervangen door iets vergelijkbaars, alleen in een ander thema.
Daarnaast wordt er daar een heel nieuw thema gemaakt in die hoek: de Wereld van Sindbad. Ziet er toch ook wel erg mooi uit. :j
In mijn ogen zal de Efteling nooit gericht zijn op alleen maar attracties in de categorie duur, snel en nieuw. Oké, duur misschien wel, qua realisatie. :+


mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:52

karuna schreef:
Gewoon zonde, hier ook best verontwaardigd een beetje. Het lijkt wel alsof alle "simpelere" atracties plaats moeten maken voor duur, eng, snel enz. Bobbaan, mr canibal en meer. Eenvoudigere atracties voor mensen die niet van snelle achtbanen houden. Gewoon zonde. Zoveel zal spookslot nou ook niet kosten in onderhoud. Behoud het dan als voorruimte, of zonder de bewegende beelden maar met muziek.

Zeker nu de bobbaan weg is ligt het weggestopt achter een lege kale asfalt ruimte met hekken.

Het zou echt jammer zijn als de echte efteling sfeer gaat verdwijnen om plaats te maken voor duur, snel, nieuw ....


Uhh, klopt niet helemaal.

De Bob was vele malen heftiger dan de Max en Moritz die er nu staat. Helaas! De Bob was voor volwassenen óók leuk, Max en Moritz is écht een kinder dingetje geworden.

De Canibaal blijft dezelfde attractie, alleen met een ander uiterlijk, maar alle techniek enz blijft hetzelfde.

Ik hoop juist dat de nieuwe attractie er weer één wordt die wat heftiger is, want na de Baron, zijn er uitsluitend kinder attracties bij gekomen.

Symbolica is wel grappig en een echte familie attractie, de Max en Moritz is als volwassene nog wel te doen, maar Nest (gekomen ipv Polka Marina) en nu weer Archipel zijn echt attracties waar je als volwassene echt geen bal aan hebt. Nest is gewoon een ordinaire speeltuin en Archipel een waterspeeltuin (in een land waar de dagen dat je met water kan kliederen zonder het koud te krijgen bijna op één hand te tellen zijn. Een waterspeeltuin is leuk als het 25°c + is, maar verder niet echt. En het omkleden van kinderen van nat pak naar droge kleding kost een hoop tijd. )

2 speeltuinen in een attractiepark waar je behoorlijk entree voor moet betalen. Ik zie liever gewoon échte attracties en misschien een klein dingetje voor kinderen voor tijdens de lunch ofzo. Maar dan krijg je weer dat de kinderen alleen maar aan het spelen zijn in de speeltuin ipv dat ze hun lunch opeten en je alsnog een uur ofzo in een dure "speeltuin" zit.

Dat nu het spookslot gesloopt gaat worden, heb ik dubbele gevoelens bij. Ik vind het de minst leuke attractie van heel de Efteling, maar het is wél een stukje nostalgie. Een van de oudste stukjes Efteling, wat ze zomaar plat gaan gooien en dát vind ik oprecht zonde!

En wéér een hotel erbij..... liever niet! Is al genoeg mogelijkheid om bij de Efteling te overnachten en alles is schreeuwend duur! Jammer dat ze die miljoenen niet steken in het renoveren/ opknappen van wat oude attracties en/ of aan nieuwe attracties uitgeven.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 24-01-22 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9792
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:57

Ik vindt het ook een jammer! Ik ga zeker elk jaar wel naar de Efteling , en de spookslot was het eerste spookhuis waar ik ben in geweest. De spannende donkere gang is denk ik wel het engste van allemaal. Maar het gebouw en de natuur erom heen maakt het eigenlijk wel helemaal af. Zodanig dat ik wel vindt dat het gebouw aardig 'echt' lijkt.

De show is verder niet heel spannend , maar in combinatie met de muziek vindt ik het toch wel wat hebben en ga ik de attractie wel missen!

De bob daarin tegen vond ik echt een attractie om je rug of nek in te breken :'). Voelde mij er ook niet echt veilig in. Nieuwe achtbaan heb ik nog niet geprobeerd , ik ben nog niet weer in de Efteling geweest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:00

Daantjuh88 schreef:
Ik lees echt met verbazing de reacties. Nu ben ik in mijn hele leven 2x in de efteling geweest en 2x stond ik in het spookslot met het idee, wat doe ik hier. Vond er niks aan.... :')


Misschien wanneer je het achtergrondverhaal kent en er nog eens in gaat?
Dan is het een andere beleving (tenminste, dat was het wel voor mij omdat ik het opeens begreep :') )

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Spookslot Efteling wordt gesloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:06

Ik zie net dat spookslot en ik van hetzelfde bouwjaar zijn :D

mvdbijl

Berichten: 3676
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:08

Begrijpelijk, de laatste 10 jaar ben ik het voorbij gelopen. Het zit op de muziek na slecht in elkaar, het is niet meer van deze tijd..

De Efteling kennende wordt het echt wel weer iets moois, je moet toch blijven vernieuwen.

Dat er niks voor mensen is die geen achtbaan willen is natuurlijk onzin. Er is geen park met zoveel keuze, verhaallijnen en dingen naast de achtbanen. Maar je moet ook realistisch zijn, voor de prijs van een kaartje wil je niet enkel in een sprookjesbos lopen, je wilt alle leeftijden trekken, ook die actie willen.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:26

Cayenne schreef:
Misschien wanneer je het achtergrondverhaal kent en er nog eens in gaat?
Dan is het een andere beleving (tenminste, dat was het wel voor mij omdat ik het opeens begreep :') )


Ik ben vroeger wel vaker in de Efteling geweest en vind dit een mooie attractie, maar het verhaal erachter ken ik niet?

Ik weet wel dat ik mijn dochter van 5 nog niet mee had hoeven nemen, die vindt dit echt nog te spannend

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:29

Ik hoop dat het muziekje in de nieuwe attractie terugkomt als er als iets als een spookslot voor terug zou komen. Dat is voor mij wel typisch efteling.


Overigens eens dat de waterlelies ook wel een update kunnen gebruiken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Spookslot Efteling wordt gesloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:36

Ik mis nog steeds het zwembad met de olifant.
Wij woonden op fietsafstand en we hadden allemaal een abonnement. Gingen we na school gewoon een uurtje zwemmen. Kun je je toch niet meer voorstellen he?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:37

Miran schreef:
Cayenne schreef:
Misschien wanneer je het achtergrondverhaal kent en er nog eens in gaat?
Dan is het een andere beleving (tenminste, dat was het wel voor mij omdat ik het opeens begreep :') )


Ik ben vroeger wel vaker in de Efteling geweest en vind dit een mooie attractie, maar het verhaal erachter ken ik niet?

Ik weet wel dat ik mijn dochter van 5 nog niet mee had hoeven nemen, die vindt dit echt nog te spannend


Ach, mijn schoonzusje van 33 vind het ook nog te spannend _O-

Citaat:
Lang, heel lang geleden, als in tijden van storm en hoog water de Maas nog reikte tot aan de voet van deze veste, woonde in dit kasteel de vierde burggraaf van Capelle van Kaatsheuvel. Hij verzamelde sprookjes en sagen van over de hele wereld én bedreef de magie. Hij kon bloemen laten zingen en muren laten dansen.

Er was maar één plaag in zijn leven: de boze heks Visculamia. Die leefde achter slot en grendel in het nabijgelegen Druinen. Zij wilde hem zijn sprookjes afnemen.

Op zekere kwade dag, toen de heks zich op rooftocht vermomd had als een ongebluste jonge maagd, werd zij betrapt door de hovenier van Kasteel De Efteling. Door de drie rechters van het hertogdom werd zij veroordeeld tot de brandstapel in de oostelijke vleugel van het slot.

Op het laatst sprak zij een verwensing uit, waarin de burggraaf voor eeuwig werd gedoemd te zoeken naar zijn laatste sprookje: zijn dochter Esmeralda.

En steeds als het water van de Maas weer stijgt, slaat de betoverde kraai van Visculamia om twaalf uur de klok. Dan bengelt weer het lijk van de tuinman die haar verraadde aan het klokkenkoord. De rechters die haar veroordeelden weeklagen uit het zolderraam en in de catacomben snelt de graaf zijn dochter na, zonder haar ooit te vinden.

Terwijl de bloemen zingen en de muren dansen slingert de heks haar verwensingen in de sarcofaag waar de resten van de graaf gevangen liggen. Op de zuidheuvel van het slotplein vindt zijn dochter geen rust, en dat zal zo nog jaren duren... tot de zang der bloemen de uilen hun ogen doet sluiten, de boze kraai in slaap gesust heeft en de verwensing is verbroken.

Getup

Berichten: 8300
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Spookslot Efteling wordt gesloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:40

Nou, als ik voor de grap eens keek wbt prijzen en beschikbaarheid in het hotel, was t altijd vol. Dus geloof best, dat ze er nog 1 bouwen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:47

Oscar schreef:
Ik mis nog steeds het zwembad met de olifant.
Wij woonden op fietsafstand en we hadden allemaal een abonnement. Gingen we na school gewoon een uurtje zwemmen. Kun je je toch niet meer voorstellen he?


Zwembad met de olifant? Nu word ik wel nieuwsgierig.

(Wij woonden net wat verder, dichtbij genoeg voor schoolreisjes en uitjes maar niet om even na school langs te gaan.)